Plotseling afslaan

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1979 - 1993

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1525
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Plotseling afslaan

Bericht door grandmaster n »

Vandaag wilde ik met m'n Ford Bronco (302Cui, EFI, automaat) naar de KingCruise in Amsterdam. Ik wilde wel maar de Bronco niet (is een Bronco niet een bokkend paard??).
Wats kebeurt? Ik rij gewoon en plots valt hij uit, en hij wil niet meer starten. Daarvoor geen enkele aanwijzing dat hij ging uitvallen, motorolie en bakolie keurig op peil, benzine voldoende. Accu ook genoeg prik.
Na een tijdje start hij weer en lijkt er niets aan meer aan de hand. Ik ben omgedraaid en alsnog met de Mustang gegaan (al met al was ik er vrij laat....).
Op de KC waren genoeg auto's met probemen (de ANWB had het er maar druk mee) en ik sprak de man van de wegenwacht even aan. Hij zei dat het mss aan een sensor kon liggen. Komt iemand dat bekend voor? Waar moet ik zoiets zoeken? En hoe weet je of een sensor nog heel is of niet?
Ik hoor graag van de experts!!!

gr
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Plotseling afslaan

Bericht door peer »

Dit is zo via een forum natuurlijk niet vast te stellen. Ik kan je alleen een paar tips geven voor je volgende rit.
- neem wat extra benzine mee in een kannetje
- neem een extra bougie mee, of een bougie sleutel.

Als ie weer afslaat hang dan de bougie aan 1 van de bougiekabels en kijk of deze vonkt bij starten. (Het moet wel een goede vonk zijn en geen flauwe)

Wel een vonk, haal de luchtfilter eraf en gooi een klein beetje (heel klein beetje) benzine in de carb. Slaat deze dan aan en vrijsnel af dan heb je een slechte benzine toevoer en kan je daar verder zoeken.

Na de winterperiode kan het vaak voorkomen dat de benzine filter verstopt raakt.
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1525
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Plotseling afslaan

Bericht door grandmaster n »

Benzine in de carb? Het is een EFI (Electronic Fuel Injection), dus geen carb.....
Maar bedankt voor het meedenken.
Na een tijdje start de auto meteen (dus ook goede ontsteking).
Het lijkt er eerder op dat hij wat moet afkoelen . Dat zei de wegenwacht ook (van een afstand), de sensor zet uit en als hij afkoelt krimpt hij en doet hij het weer.
Dit was overigens niet de eerste keer dat het gebeurde....

Zijn er nog meer suggesties?

gr
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Plotseling afslaan

Bericht door 1967coupe »

Ik herken het probleem, alleen niet bij een Amerikaan en niet bij een automaat.
In de gevallen die ik ken was het 1 van de 2 baksensors. De ene meet het bdp en de andere het aantal tanden op het vliegwiel om de ontsteking te regelen.
Als hij warm was kon hij inderdaad zomaar afslaan en als hij wat afgekoeld was startte hij gewoon weer.

Succes
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Dieselhead
Berichten: 2214
Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00

Re: Plotseling afslaan

Bericht door Dieselhead »

ik heb een dergelijk iets gehad met een oldtimer.

gewoon rijden en niets aan het handje. Dan opeens afslaan maar starte gewoon weer na het afslaan..

Bleek een slechte massa te zijn van blok naar chassis.
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1525
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Plotseling afslaan

Bericht door grandmaster n »

@1967 coupe: Ik denk dat je het juist hebt. Ik heb ff zitten googelen en op het Saab-forum kwam soortgelijke verhalen boven water en volgens mij was dit ook wat de wegenwacht zei : een bdp sensor (bepaling dode punt).
Verder lopen zoeken , maar kan het niet vinden: waar zit dat ding???
Weet iemand waar hij zit?
Op internet zie ik nml verschillende plaatsen , maar niet waar de sensor zit op een 1986-er 302Cui EFI motor.....

gr
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Plotseling afslaan

Bericht door 1967coupe »

Ik weet het van de Citroen CX. Die zat bovenop de bak. Bij je vliegwiel want hij moet bdp meten en de andere het aantal tanden.

Succes
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
mercury
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 29 sep, 2004 20:02

Plotseling afslaan

Bericht door mercury »

Vss onwaarschijnlijk. Vehicle speed sensor. Ecu kijkt naar je snelheid. Efi heeft vaak problemen met de TFI. Deze zit tegen de verdeler aan gemonteerd en zorgt voor je ontsteking. Gebeurd vaak met EFI, latere uitvoeringen hebben hiervoor een heatsink en zijn op het schutbord geplaatst. Ze kunnen niet tegen hitte. Dit is je prime suspect, lees ook je ecu uit.

Succes Adam


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1525
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Plotseling afslaan

Bericht door grandmaster n »

Ik ben nog niet begonnen met de sensors want eerst de ietwat lekkende radiateur vervangen.
Op zich ging alles goed tot de terugplaatsing.
Ik heb alle clips etc overgezet van de oude radiateur inclusief de aansluitingen voor de bak-koeling.
Maar nu komt het: ik heb de twee aansluitingen van de bak-koeling er af gehaald want ik dacht dat ze hetzelfde waren zonder op te letten welke onder en welke boven zat. Op het oog zien ze er beiden hetzelfde uit. Nu probeer ik de koelleidingen er weer op te zetten en nu "past" een van de twee leidingen niet??!!?
Ik snap er niets van, het zijn tenslotte de aansluitingen die erop zaten.......
De een gaat er zonder probleem op (en die past zowel op de onderste leiding en op de bovenste leiding) maar de andere wil zowel niet op de onderste leiding als niet op de bovenste leiding?
Zie ik wat over het hoofd? Is hier een speciaal trucje voor???
Hellup !!!!

gr
66bleu stallion
Berichten: 122
Lid geworden op: ma 04 mei, 2009 17:29

Re: Plotseling afslaan

Bericht door 66bleu stallion »

Hallo heb ik ook gehad met mijn mustang viel ook zo maar uit maar starte ook zo weer.bij mij was het de electronische ontsteking ,de module was kapot .
nieuwe erop geen probleem weer gehad. :ok:
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1525
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Plotseling afslaan

Bericht door grandmaster n »

De mijne start niet meteen weer, maar pas na een tijdje, Lijkt wel of er iets moet afkoelen.
Heeft iemand nog een idee over het niet kunnen aansluiten van de radiateur?
Dus ik heb de oude koppelingen gebruikt en ik krijg een van de leidingen er niet op. De wartel wil de koppeling "niet in".
Het ligt denk ik aan een van de koppelingen want als ik de plaats van de koppelingen omdraai (de onderste boven of andersom) dan gaat de betreffende leiding er wel op. Ik wordt er gestoord van!!!
Wat kan dat zijn?

gr
Gebruikersavatar
mercury
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 29 sep, 2004 20:02

Re: Plotseling afslaan

Bericht door mercury »

Ik heb ook eens lopen klooien met hetzelfde fenomeen van het er niet meer in kunnen draaien van de nippel in de bak. Uiteindelijk heb ik hem aan de radiateur kant losgemaakt en toen ging hij er wel eenvoudig in. Blijkbaar is de rechtheid waarmee je het monteerd, toch lastig met je armen in een bocht onder de auto, het probleem. Succes.

Voor het afslaan: monteer een nieuwe ontstekingsmodule, een TFI, dit is een bekende met deze problemen. Je moet ze monteren met een hitte pasta. Mocht dat het niet zijn, dan adviseer ik je een nieuwe EEC IV computer te monteren. Kijk hiervoor en ook de TFI op rockauto. De EEC heeft wanneer hij ouder wordt last van lekkende condensatoren.

Groeten,

Adam
1967 Ford Fairlane GT, 2 door hardtop coupe, 289 4V (met upgrades), 4 speed Toploader.
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1525
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Plotseling afslaan

Bericht door grandmaster n »

Eindelijk ben ik achter de oorzaak waarom de leiding er niet op wil. Het schroefdraad is niet meer in goede conditie.
Ik ben terug geweest naar de radiateur-leverancier en die had zowaar nog een sloopbronco radiateur liggen. Die mocht ik meenemen om de koppelingen te demonteren. Koppelingen zitten wel erg vast op de sloper maar ze werken iig wel (getest!).
Als de radiateur erin zit gaan we verder met de sensors.

Thnx iedereen!
gr
Plaats reactie

Terug naar “1979 – 1993”