nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door Cobretti »

Gearz schreef: wo 15 apr, 2020 21:57 De overstap naar 180F is een prima beslissing :ok:
De kwaliteit van de Edelbrock is veel beter dan de Mr Gasket , daarnaast is het een conventioneel ontwerp wat open gaat als het defect is terwijl het ontwerp van de Mr Gasket High Flow juist dicht gaat als ie defect is, heb er al twee gehad die al na korte tijd niet meer open gingen (en dat wil je niet)!
Slik... Mr Gasket ontwerp lijkt me dan echt NOK.
Zoiets Google je ook niet zomaar en moet je (jammergenoeg) ondervinden. Thx voor die info :up:
Ook alle andere info is goed begrepen.

Greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door Cobretti »

Alweer een update :

Ik maak me zorgen over de supporting van mijn toekomstige radiator.
Aangezien bij mijn oude 1vd4 ophangbouten weg was (?? tja), moet het uiteraard beter.
Temeer ik denk dat de vorige samenbouw minder dan 5jaar oud was.

Ik zal altijd moeten aangeven aan mijn radiatorbouwer welke supports hij aan de radiator moet lassen.
Voorlopig heb ik nog geen oplossing.

Er is ook vrij weinig on-line te vinden, maar volgens mij moeten er best ophangrubbers tussen.
Bij mijn oude radiator ontbraken die, maar waren er koperen/bronzen zware rondsels d40mm 8mm dik.
In onderstaande foto's heb ik alvast geprobeerd om te tonen hoe mijn oude radiator was afgesteund naar het chassis.

- Het L-profiel is gebout op de chassisbalk. (bout is niet getekend)
- De vertikale ophanglat is gelast aan het L-profiel (las is niet getekend)
- Bovenaan de ophanglat is een horizontale verbinding naar de andere kant + hierop zitten ook de motorkap scharnieren op afgesteund.

Commentaar op de oude supporting is welkom.
Advies voor een betere nieuwe supporting uiteraard ook.

Greets,
C. 8)

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door Cobretti »

Heb het nog eens bekeken, ik moet gewoon een stevige horizontale bracket maken onderaan waarin hij dan op rubbers 'staat'. Bovenaan dan nog iets om het kantelen te blokkeren. Ik ga wel wat radiatorhoogte verliezen dan, en ik moet zien dat ik niet tegen de motorkapconstructie kom. Gans de constructie kan ik van het chassis afbouten en naar believen aanpassen.

Dan moet er ook geen extra laswerk aan de radiator gebeuren.

Intussen ook krukaspolie erafgehaald en de waterpomp en thermostaathuis dichtingsvlakken opgekuist.

Hieronder nog 6 foto's.
Grts,
C. 8)

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door Cobretti »

Cobretti schreef: di 14 apr, 2020 21:14 Emailing met Tuff Stuff ivm de waterpomp loopt. Hun eerst reply is dat de gevonden pomp "1468B" zou moeten voldoen.
Ik heb zo het idee dat het niet helemaal goed is begrepen, maar goed, ik heb er vertrouwen in en wacht hun tweede antwoord nog even af.
Zopas bevestiging ontvangen van Tuff Stuff dat deze waterpomp zal passen op mijn 302ci.
Dat heeft dus even geduurd, maar dat kan me niet schelen, ik wou van hen horen dat het zou passen. :D
  • Binnenkort gaat dus een bestelling de deur uit (waterpomp, waterneck, thermostaat, nieuwe heaterhose), ik moet nog kijken waar, wellicht Summit.
  • Dan nog ergens RVS bouten (standaard waterpomp bolt kits blijkt moeilijk te worden, zie topic over UNC bouten, en Tuff Stuff heeft ook geen boltkit), wellicht via Nederland
  • Ik ga ook Felpro gaskets bestellen bij Rockauto, daar lijkt het me goedkoopst. 2stuks voor de waterpomp, 1voor de waterneck (ook al is dit inbegrepen bij de waterneck) en alvast ook 2 voor de valvecovers die ik er ook wel eens zal afnemen.
En nog wel wat "Stuff" (Loctite 5922, hoseclamps, anti-seize, vacuumhose...) :D

Grts,
C. 8)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door saf1908 »

Goed bezig. Vergeet je gano koelvloeistof filter niet en de radiator anode (Flex-a-Lite is het merk).

Andere tips: je zou je blok kunnen spoelen nu het toch open ligt. En je kunt op Summit ook een set met 10 thermostaatpakkingen (van Stant) kopen. Die komen altijd wel van pas.

Waterpompbouten heb ik zelf gehaald bij Moviecars.
De laatste keer dat ik ze bij Summit bestelde adviseerden ze mij een set waarbij een paar bouten de verkeerde lengte hadden.

Succes en bestellen die handel, anders kun je de hele zomer niet rijden! :mrgreen:
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door peer »

Cobretti schreef: di 28 apr, 2020 21:07
Cobretti schreef: di 14 apr, 2020 21:14 Emailing met Tuff Stuff ivm de waterpomp loopt. Hun eerst reply is dat de gevonden pomp "1468B" zou moeten voldoen.
Ik heb zo het idee dat het niet helemaal goed is begrepen, maar goed, ik heb er vertrouwen in en wacht hun tweede antwoord nog even af.
Zopas bevestiging ontvangen van Tuff Stuff dat deze waterpomp zal passen op mijn 302ci.
Dat heeft dus even geduurd, maar dat kan me niet schelen, ik wou van hen horen dat het zou passen. :D
  • Binnenkort gaat dus een bestelling de deur uit (waterpomp, waterneck, thermostaat, nieuwe heaterhose), ik moet nog kijken waar, wellicht Summit.
  • Dan nog ergens RVS bouten (standaard waterpomp bolt kits blijkt moeilijk te worden, zie topic over UNC bouten, en Tuff Stuff heeft ook geen boltkit), wellicht via Nederland
  • Ik ga ook Felpro gaskets bestellen bij Rockauto, daar lijkt het me goedkoopst. 2stuks voor de waterpomp, 1voor de waterneck (ook al is dit inbegrepen bij de waterneck) en alvast ook 2 voor de valvecovers die ik er ook wel eens zal afnemen.
En nog wel wat "Stuff" (Loctite 5922, hoseclamps, anti-seize, vacuumhose...) :D

Grts,
C. 8)
Ik heb altijd geleerd dat je absoluut geen RVS mag gebruiken in een gietijzeren blok. Dit gaat corroderen en uiteindelijk wordt het RVS zwak.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door Cobretti »

peer schreef: do 30 apr, 2020 07:52 Ik heb altijd geleerd dat je absoluut geen RVS mag gebruiken in een gietijzeren blok. Dit gaat corroderen en uiteindelijk wordt het RVS zwak.
Zeer interessante opmerking Peer !
Had ik eerlijkgezegd nog niet voldoende aandacht aan gegeven.

Wat ik weet is dat RVS bouten in een alu blok nog slechter is. (Die materialen liggen namelijk nog verder uit elkaar in de spanningsreeks der metalen).
Als je absoluut RVS bouten wil gebruiken (omwille van het shiny uitzicht) denk ik dat je het steeds oplost door elektrische geleiding tegen te gaan. Dat doe je door keramisch vet of molybdeen vet te gebruiken op de draad, draadloos boutgedeelte onder de kop, en onderaan de kop. Alle contactoppervlak dus. Geen kopervet want dat is elektrisch geleidend.

Voor borging denk ik dat veerringen kunnen in combinatie met dit smeermiddel.
Als je een borgmiddel gebruikt (Loctite bvb) dan moet een type zijn dat zowel borging geeft (in te kiezen sterktes) én niet elektrisch geleidend.
(Ik weet eerlijkgezegd niet welk)

Vanzodra je RVS bouten gebruikt wordt het op moment zetten belangrijker dan bij stalen bouten. Ze rekken namelijk 3x minder uit dan stalen bouten (pak met niet op dat getal aub, het gaat om het principe). En dan kom je in een verhaal van torquespecs terecht, normaalgezien worden die waarden 'droog' opgegeven, vanzodra je een smering toepast op de draden en onder de kop moet je die droge torquespecs wat verlagen.

Over boutverbindingen en materiaalkeuzes valt dus wel wat te zeggen. Bovenstaande is ook maar een begin en wat losse bedenkingen.
Als iemand bovenstaande uitleg kan bijspringen en kan zeggen welk keramisch vet of molybdeen vet te gebruiken hoor ik dat graag !

Greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door Cobretti »

interessante uitleg gevonden :

over bouten :
-> https://cartechstuff.blogspot.com/2013/ ... art-1.html (en part-2 uiteraard ook)
-> https://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=42111 (post #8 in Nederlands)

over galvanische corrosie :
-> https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/a ... ijst/7942/

over anti-seize :
-> https://duursma.nl/blog/71-vastlopende- ... anti-seize

De loctite die volgens mij best te gebruiken is bij RVS bouten : LB8009
-> https://www.henkel-adhesives.com/be/nl/ ... _8009.html

Greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door Gearz »

En dan nog niet eens gesproken over de verschillende uitzettingscoëfficiënten van RVS ten opzichte van gietijzer en aluminium als een motorblok warm of heet wordt.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door Cobretti »

Hallo iedereen,

De custom radiator is (bijna) beslist. Later meer hierover.

Ik ben intussen toe aan de electrische fan.
16", puller, curved blades, minimum 2000CFM, 12V... dat is wat wat ik nodig heb.

Ik denk aan volgende SPAL fans : (welke is bester ?)
VA18-AP71/LL-59A -> https://www.venus.nl/spal/datasheet/1609005.htm
VA33-AP71/LL-65A -> https://www.venus.nl/spal/datasheet/1609001.htm


Mijn bedoeling is ook een nieuwe relay wiring, controller en temperatuursensor te steken.
Ik weet van deze zaken echter nog niet wat ik nodig heb.

Heb ik überhaupt een controller nodig ? Ik zie op 'single wiring diagram' SPAL gewoon een temperatuursensor/switch staan.
Ik denk dat mijn huidige setup zo is, zonder controller.
http://www.spal-usa.com/fans/automated/ ... -195FH.pdf

De switch moet dan wel juist gekozen worden denk ik.
Als mijn thermostaat opent op 180F (82°C) wat moet dan de temperatuurswitch waarde zijn ?
https://www.venus.nl/thermoswitch/

Zou ik niet beter een totaal pakket kopen ? Hebben jullie advies hierover ?
Ik zal alvast eens een telefoontje doen naar de gelinkte Nederlandse firma.

Thanks,
C. 8)
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door Cobretti »

gekregen telefonisch advies :
  • beide SPAL types zijn OK, de meer solide uitvoering is voor echt dikke koelblokken
  • thermoswitch naar settings inderdaad hoger kiezen dan de thermostaat 'open temp' dan blijft die mooi open.
    (bij mijn thermostaat kookpot test heb ik gemerkt dat het openen en sluiten van de thermostaat ook een meer geleidelijk process is, het is niet dat die in 1 keer open en dicht floept)
  • voor deze motoren is het beter om een aan/uit regeling te hebben. Met toerentalregelingen kan dit type fan bij lage toeren warm lopen. (lijkt me te kloppen met wat deze man vertelt ->
Toch koop ik liever een pakket "fan, switch, pre wired relay kabel".
Hebben jullie andere mening of info, geef me dan gerust een sein.

Greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door saf1908 »

Ik heb ook 2x een SPAL fan gebruikt. Eerst die met rechte bladen en daarna de curved versie. Die laatste maakt minder lawaai en dat is heel prettig. Ik heb dus ook die VA18 (bovenste link) gebruikt en hij werkte geweldig. Na veel lezen bleek SPAL een gerenommeerd merk en kun je vertrouwen op de genoemde luchtverplaatsing (CFM). Laat je niet verleiden door de eBay-prijsstunters met hoge CFM waardes en een lage (made in China) prijs.

Koop er ook meteen goede bevestigingsbeugels bij die je aan de zijkant kunt vastzetten in plaats van die strips die door je radiateur heen gaan. Door het trillen gaat dat ooit lekkages veroorzaken.

Ik heb eerst een dure PWM controller laten monteren, maar dat was niet goed gedaan en het werkte niet goed meer. Heb toen een normale aan/uit-controller laten monteren die ik zelf kon instellen op aan/uit temperatuur. Daarnaast een override switch, zodat ik hem ook zelf aan kon zetten.

Goed ook dat je voor een “puller” fan gaat. Heb je genoeg ruimte tot aan je waterpomp?

In mijn nieuwe Mustang ben ik weer terug gegaan naar een mechanische fan met shroud. Vond ik toch beter passen bij een klassieker. Kijken of dat goed blijft gaan qua koeling en anders zou ik direct weer die SPAL-fan kopen.

Trouwens, heb je wel een alternator met genoeg ampère? Deze fans trekken veel amps en dat moet je alternator wel aan kunnen. Ik ben toen voor de zekerheid naar een 3G alternator gegaan (120 amp uit mijn hoofd). Mijn V-snaar trok dat nog, maar beter had ik dat toen ook aan laten passen naar een riem.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door Cobretti »

saf1908 schreef: za 09 mei, 2020 15:31 Ik heb dus ook die VA18 (bovenste link) gebruikt en hij werkte geweldig.
Bedankt voor je geruststelling Saf !
Dan zal ik voor die VA18 gaan.

Sowieso geen strips doorheen de radiateur inderdaad.
Mijn radiateurbouwer zou bevestigingsgaatjes/plaatjes oplassen volgens datasheet vd fan. Ik moet hem eerst nog vragen hoe hij dat precies ziet.

Ruimte tussen radiator en waterpomp is er voldoende, er loopt zelfs nog een chassisbalk tussen waarop het expantievat staat gemonteerd.
Mijn motor ligt verbazend ver naar achter. Zelden gezien bij Cobra replica's en een van de vele redenen waarom ik deze heb gekocht.

Ik weet niet of mijn alternator voldoende hoge amps spec zal hebben.
Ik heb nog niet de volledige specs van mijn huidige alternator en radiator koelfan (ter vergelijk met de nieuwe) kunnen achterhalen. (but I'm getting closer :) )
Kan ik het erop wagen om het alternatorverhaal later aan te pakken ? De nieuwe fan trekt max 19,5A en zal zeker zwaarder zijn dan de oude.
Wat zijn de mogelijke risico's zijn van een te lichte alternator ? Enkel leeglopende en finaal platte batterij ?

Ben intussen ook zover dat ik de kablage dan ook maar zelf zal doen, een 'prewired' iets zal toch altijd net te kort of te lang zijn.

Het enige wat ik nu nog moet beslissen is of ik een fanshroud plaats.
Ik zou die dan een polished look geven.

Grts,
C. 8)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door saf1908 »

Dit zijn de beugels van SPAL met de plastic bevestiging die precies in de plastic rand van de fan zelf past. Lastig uitleggen maar die uiteindes van deze beugels kun je perfect in de rand van de fan drukken op de aanwezige plekken. (Zie de 2e afbeelding op deze site:)

https://autosportonderdelen-waanders.nl ... -flexibel/
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci

Bericht door Cobretti »

Dit weekend de kabelboom losgemaakt op zoek naar waar en hoe de koelventilator zit aangesloten.
Het goede nieuws is dat de kabels eigenlijk in goede staat zijn, het is allemaal niet zo oud.
Het slechte nieuws is dat het niet goed gedaan is :
- te lange kabels zaten dubbel gevouwen en waren zo ingetaped.
- de tape is het klassiek slechte plastiek plakkerig spul
- en ook altijd leuk om onder de tape verschillende kleuren te ontdekken die aan elkaar gezet geweest te zijn. :roll:

Wordt vervolgd.
C. 8)

Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”