Mustang lekt koelwater 289ci

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
DavidDierickx
Berichten: 25
Lid geworden op: di 08 jul, 2014 22:42

Mustang lekt koelwater 289ci

Bericht door DavidDierickx »

Hallo,

Een tijdje geleden heb ik de motor eens doorgespoeld omdat er bovenkant in mijn radiator kleine stukjes geroest metaal lag.
Er zat gewoon water in het koelcircuit. (Was zo bij aankoop)
Radiator uitgespoeld, motorblok gespoeld en terug alles gemonteerd met nieuwe slangen, thermostaat, thermostaatbehuizing en dichting. En nu geel fluoriserend koelvloeistof gebruikt.
Een paar weken later lag er onder de auto enkele druppels koelvloeistof.
Geen probleem dacht ik, zal waarschijnlijk gemorst zijn bij het vullen.
Na een paar maanden komen er telkens terug enkele druppels koelvloeistof onder te staan.

Ik heb alles gecontroleerd wat ik kan denk ik.
De waterpomp, de slangen, de thermostaatbehuizing, de radiator.
Ik zie dat de druppels komen van aan het montagepunt waar de servopomp op de motor wordt gemonteerd.
Het lijkt erop dat het aan het motorblok is.
Ik vermoed de kop. Zeer moeilijk te zien en ik zie niks vochtig daar van koelvloeistof, een beetje zweterig van olie.
Ik kan er ook niet goed aan om te zien.
Ik hoop niet dat er een koppakking stuk is.

In begin deed de motor wel raar.
Omdat de motor niet goed ontlucht was.
Nu draait hij gewoon normaal.
Niks op te merken.
Ik heb nog wel geen lange rit kunnen doen vanwege de coronatoestanden.

Wat zou het kunnen zijn?
Moet ik de bouten van de kop eens aandraaien op koppel?
Voor ik de vloeistof vervangen had lekte er niks.

Mvg
David

Dakloos
Super User
Berichten: 5071
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Mustang lekt koelwater 289ci

Bericht door Dakloos »

Lekt het niet bij de vriesplug? Dat zit ook bij de stuurbekrachtigingspomp beugel.
Erwin

1966 convertible: http://members.upc.nl/e.pilage5/

Gebruikersavatar
peer
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Mustang lekt koelwater 289ci

Bericht door peer »

Heb je wel een afvoerslang voor overdruk op de radiator?
Als die er niet op zit zou het ook overdruk kunnen zijn die die kant op wordt geblazen.

Het zou ook de koppakking kunnen zijn maar het aandraaien van de kopbouten raad ik sterk af. Als die daar lekt door de kop dan komt het 99,9% zeker niet door een losse kopbout als de motor verder gewoon goed loopt.
Shadow black 2016 GT
Ford Econoline 1992

DavidDierickx
Berichten: 25
Lid geworden op: di 08 jul, 2014 22:42

Re: Mustang lekt koelwater 289ci

Bericht door DavidDierickx »

Overdrukslangetje zit er inderdaad op.
Ik zal eens proberen te kijken of ik die vriesplug vind.
Ik houd jullie op de hoogte.

Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1316
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Mustang lekt koelwater 289ci

Bericht door saf1908 »

Lekt hij niet bij/via je waterpomp? Die gaan niet oneindig mee en zijn relatief goedkoop (zelf) te vervangen.
1966 Mustang Fastback

DavidDierickx
Berichten: 25
Lid geworden op: di 08 jul, 2014 22:42

Re: Mustang lekt koelwater 289ci

Bericht door DavidDierickx »

Het is inderdaad volgens mij de vriesplug.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is dat eenvoudig te vervangen?

mvg
David

Gebruikersavatar
78ghiaT5
Super User
Berichten: 7036
Lid geworden op: do 07 apr, 2005 15:09
Locatie: Den Haag

Re: Mustang lekt koelwater 289ci

Bericht door 78ghiaT5 »

zie dit:

viewtopic.php?t=12404

en dit:

https://itstillruns.com/replace-freeze- ... 52484.html

Het lijkt erop dat het een relatief eenvoudige klus is. Als je nu freeze plug removal googled of how to remove a freeze plug from a Mustang V8, en dan pictures aanklikt, krijg je er plaatjes van te zien. succes.

Harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)

mymustang
Berichten: 107
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52

Re: Mustang lekt koelwater 289ci

Bericht door mymustang »

Leg de plug even in de vriezer, dan kan je hem er gemakkelijker in tikken. Zorg ook dat hij diep genoeg zit.
Bij mij is er eens eentje tijdens het rijden uitgevlogen...
Dan is het depannage!
Je kan ook een beetje loctite sealer aanbrengen voor eventuele extra dichting.
Nadien goed warm laten worden en controleren.

Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”