Motorverf 1966

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Motorverf 1966

Bericht door saf1908 »

Alweer een topic over het spuiten van het motorblok, want gek genoeg was alle gevonden info te oud en werkten links niet meer en/of waren producten niet meer verkrijgbaar.

Vraag: Welke hittebestendige verf kan ik in NL kopen met de juiste kleur blauw voor een 1966 blok (289)?
Vanaf 1966 moet dit Ford Corporate Blue zijn, donkerblauw.

Toch kan ik geen uitsluitsel krijgen omdat de bekendste merken alleen in de VS te vinden zijn.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Motorverf 1966

Bericht door peer »

Ik heb het hier gekocht: https://www.nonpaints.com/nl/vht-engine ... us?sqr=vht&
Het merk VHT en dan de SP153 'old ford blue'

Volgens dit artikel komt het erg dicht in de buurt: http://www.mustangandfords.com/how-to/p ... gine-paint
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Motorverf 1966

Bericht door saf1908 »

Bedankt Peer. Ik denk dat die kleur te licht is voor mij. Vanaf 1966 gebruikte Ford de kleur Ford Corporate Blue (donkerblauw).
VHT SP-125 zou de juist moeten zijn volgens de beschrijvingen, maar ik lees veelvuldig dat deze kleur te donker is.

Juist zouden zijn voor 1966:
- Duplicolor Dark Ford Blue 1606
- Krylon Dark Ford Blue

Alleen deze 2 kan ik (nog) niet vinden in Europa...

p.s.: Als ik VHT SP-153 zoek op Google, dan zie ik ook onderstaande foto. Klopt dit ongeveer Peer?
In dat geval is het een stuk donkerder dan de kleur van de dop op de spuitbus en zou het voor mij prima zijn:

Afbeelding
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Motorverf 1966

Bericht door peer »

Die foto is denk ik misleidend, de lak is tijdens het spuiten veel donkerder dan als deze opgedroogd is. Opgedroogd is deze vele male lichter en meer gelijk aan de dop.

Dit is de kleur van de mijne geworden, dit is wel wat te licht dan: Afbeelding
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Motorverf 1966

Bericht door richard66coupe »

Hier was ik toevallig ook mee bezig.
Ik had nog een half busje Rust-oleum Dark Ford Blue staan maar is niet genoeg voor wat ik wil. De rest is hier ook mee gespoten. Deze is ook vrij donker en komt denk ik wel in de buurt van VHT SP 125. Ruim 10 jaar terug heb ik ook de Krylon versie Dark Ford blue gehad en was een stuk lichter dan Rust-oleum.
Alleen ik zie dat die VHT bussen niet aan particulieren verkocht mogen worden maar veel andere keuze is er niet in NL volgens mij.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Motorverf 1966

Bericht door saf1908 »

Ik denk dat VHT SP125 aan de (te) donkere kant is, dus wellicht zijn er nog andere opties.

@Peer, heb je eerst een primer gebruikt? En ook nog blanke lak er over als laatst?
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Motorverf 1966

Bericht door Dakloos »

Ik heb er destijds Duplicolor DE1606 op gespoten. Volgens mij toen bij JW Adams gekocht maar tot mijn verbazing nergens meer te koop in Nederland :shock: .

Over de juiste kleur is al jaren heel veel gediscussieerd. Wat is het juiste Ford Corporate Blue? Van foto's heel moeilijk te beoordelen en zelfs van een originele niet gerestaureerde Mustang is er duidelijk kleurverschil te zien tussen de luchtfilterbehuizing en de motor omdat deze apart van elkaar gespoten werden. ga er maar aan staan.......Mooi te zien op onderstaande foto is dat de carburateur spacer meegespoten is en dat er bij de uitlaatspruitstukken ook niet al te nauwkeurig gekeken werd.

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Motorverf 1966

Bericht door saf1908 »

Dank voor je input Erwin. Goede foto ook.
Ik heb ook van Jan Willem Adams al een reactie. In verband met nieuwe regelgeving is het niet meer mogelijk aan Krylon Dark Blue te komen voor hem. Hij biedt het dus niet meer aan en gaf inderdaad een soortgelijke als jij. Ze namen het niet zo nauw destijds.

Hij gaf ook aan ooit NOS kleppendeksels te hebben gekocht met zelfs kleurverschil tussen beide exemplaren.

Het hoeft voor mij niet concours te zijn, als het maar in de buurt van het juiste komt... Vandaar mijn vraag wat goede opties zijn voor het aanbod in Europa.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Motorverf 1966

Bericht door peer »

Ik heb wel een grondlak gebruikt, maar geen blanke lak, daar gaat het veel te hard van glimmen.

Als je donkerder wil gaan zou je kunnen kiezen voor 125 of 755, zo'n busje kost 15 euro (en bij crop hoef je geen kvk nummer in te vullen :lol: ) Dus als je het belangrijk genoeg vind zou ik gewoon beide kleuren bestellen en een proef stukje spuiten.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Motorverf 1966

Bericht door saf1908 »

Niets zo vervelend als topics waarin het eindresultaat niet wordt gedeeld, dus hierbij mijn bevindingen.

Voor mijn 1966 blok zou ik Ford Corporate Blue moeten hebben, maar de beste opties (Duplicolor en Krylon) zijn in Nederland niet meer verkrijgbaar.
VHT biedt ook een Ford Corporate Blue (SP125) aan, maar verwarrend genoeg schijnt deze veel te donker uit te vallen.

Uiteindelijk las ik ergens dat VHT New Ford Blue (SP138) het meest in de buurt komt.
Als primer heb ik VHT primer (engine enamel high temperature) genomen, die grijs van kleur is.

Mijn blok liet ik in de auto zitten, dus het werd een enorme afplakklus. Om dit netjes te doen ben je zo een halve dag zoet en soms zelfs met een pincet en dun stokje bezig om de schilderstape overal te krijgen. Uiteraard heb ik het blok eerst 2x goed ontvet met Dasty van de Wibra. Dit is heel belangrijk, want anders dekt de verf totaal niet. Dit was goed te merken op een plekje onderaan mijn blok. Doe dat dus zorgvuldig.

De verflagen moeten binnen 10 minuten van elkaar worden aangebracht, dus dat is lastig als je dit met een kwastje wilt doen (eerst verf in een potje spuiten). Dat ging voor de primer nog aardig, maar ik merkte bij de blauwe lak dat ik per laag al 20 minuten bezig was met een kwastje en daarnaast kreeg je lelijke kwaststrepen. Voor de laatste 'natte' dekkende laag met blauwe verf heb ik dus besloten gewoon te spuiten en dat ging perfect, gelukkig, maar probeer wel zoveel mogelijk van je auto af te dekken voor spuitnevel. De laatste laag 'spuiten' heeft het verschil gemaakt, en het eindresultaat is mooi. Vervolgens de auto 20-25 minuten stationair laten draaien om de verf te laten bakken, en klaar is kees.

Hierbij wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Motorverf 1966

Bericht door Dakloos »

Waarom heb je de waterpomp en het inlaatspruitstuk niet gelijk meegespoten?
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Motorverf 1966

Bericht door saf1908 »

Dakloos schreef: di 26 jan, 2021 13:18 Waarom heb je de waterpomp en het inlaatspruitstuk niet gelijk meegespoten?
Simpel, dat vind ik niet mooi. :mrgreen:
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1528
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Motorverf 1966

Bericht door grandmaster n »

Mooie "how to"!
Thnx!

gr
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Motorverf 1966

Bericht door peer »

Ik heb gisteren mijn blok ook gespoten en besloten ook de SP138 te gebruiken. Ik vind dat deze wel erg donker uit valt, zeker als je het hele blok inclusief intake en waterpomp spuit.

De lak is hier nog aan het drogen, de glans is nu al minder aan het worden nu hij droog is (je ziet het verschil al op de linker kleppendeksel, bovenkant al aan het drogen, onderkan is nog nat), maar hij is wel heel donker geworden:
Afbeelding

De volgende keer ga ik denk ik toch weer voor sp-125. Dit is iets rustiger in mijn ogen.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Motorverf 1966

Bericht door sjirafje »

De volgende keer? Ben je nu al weer plannen aan het maken voor een volgende?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”