Schuddende motor

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

NielsM
Berichten: 30
Lid geworden op: di 06 apr, 2021 17:33

Schuddende motor

Bericht door NielsM »

Hallo,

Ik heb een Galaxie 500 met (waarschijnlijk) 302 motor uit nog onbekend jaar.
De motor loopt oke, maar schut nogal tijdens stationair lopen en helemaal tijdens terugvallen in toeren nadat ik wat gas geef.
Bij hogere toeren is de motor vrijwel vrij van trillingen of schudden.

Ik heb een revisieset op de carburateur gemonteerd, bougies en bougiekabels vervangen, maar dat lijkt niet veel uit te maken.
Ik heb met wat carburateurreiniger rond de carburateur gespoten om te checken of er een vacuumlek is, maar de motor gaat niet harder stationair lopen, dus er lijkt geen lek te zijn. Ik heb wat met de timing lopen schuiven, maar dat maakt ook niks uit.

Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?

Alvast bedankt,
Niels

Hier een filmpje van wat ik bedoel:
Laatst gewijzigd door NielsM op za 08 mei, 2021 23:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Schuddende motor

Bericht door peer »

Dit is inderdaad best stevig schudden. Ik zou eens beginnen met een compressie test.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Schuddende motor

Bericht door Gearz »

Rubber van motorsteunen niet gescheurd ?

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Schuddende motor

Bericht door Big_fun_58 »

Idd, eerst compressie meten. Kan je direct even kijken of er een erg afwijkend bougiekleur in zit.
Je kan ook even stuk voor stuk een bougiekabel er aftrekken (als je geen pacemaker heb :mrgreen: ) om te kijken welke cilinder niet meeloopt. Als je er een vindt dan even kijken of deze wel vonkt (schroevendraaier of metalen staafje erin steken en deze een paar mm van aarde afhouden).
Hoe (welke methode) heb je de stationair schroeven afgesteld?
Succes!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Schuddende motor

Bericht door Dakloos »

Zo te zien is het schudden vlak na het gas geven erger en vlakt dan een beetje uit. Misschien toch carburateur afstelling. Heb je je vacuüm al gemeten?
Erwin

1966 convertible
NielsM
Berichten: 30
Lid geworden op: di 06 apr, 2021 17:33

Re: Schuddende motor

Bericht door NielsM »

Ik zal de motorsteun bekijken om te zien of deze gescheurd is.

Van de week maak ik een afspraak bij een lokale USA garage om de afstelling goed te krijgen, ik heb daar geen ervaring mee, dus kan ik beter uit handen geven. Ik had de stationair schroeven 1.5x uitgedraaid als basis afstelling, en ik heb er daarna nog wat mee geëxperimenteerd, maar het gedrag veranderde niet echt. Ik heb ook geen idee wat ik aan het doen ben.

Op het schudden na, start en loopt de motor goed, reageerd snel op het gas. De choke is momenteel stuk, koud starten gaat dus zonder choke... zonder problemen.
NielsM
Berichten: 30
Lid geworden op: di 06 apr, 2021 17:33

Re: Schuddende motor

Bericht door NielsM »

Hierbij wat foto's van mijn motorsteunen.
Er zijn wel wat scheurtjes zichtbaar, geen idee of dat betekend dat ze hun werk niet meer doen, het kan vast geen kwaad om ze te vervangen.

Kan je deze dingen normaal gesproken vervangen zonder de motor eruit te halen? Door bv de motor een stukje op te tillen?

Morgen heb ik een afspraak voor het afstellen, dan zal er wel meer duidelijk worden.

Links:
Afbeelding

Rechts:
Afbeelding Afbeelding
NielsM
Berichten: 30
Lid geworden op: di 06 apr, 2021 17:33

Re: Schuddende motor

Bericht door NielsM »

Ik heb de compressie gemeten:
1: 10.2; 2: 10.2; 3: 10.9; 4: 10.9; 5: 10.9; 6: 10.9; 7: 11.0; 8: 10.9
Zover ik weet is dat binnen spec. Zou het verschil tussen cylinder 1, 2 en de rest een probleem zijn?

Ik ben ook nog naar een garage geweest om de carburateur af te stellen... dat was niet echt een succes.
De uitlaat bestaat uit 2 aparte pijpen en het volgende was de uitslag:
Links: CO: 0.12; Lambda: 4.3
Rechts: CO: 0.5; Lambda: 2.3
Deze getallen stonden op het papiertje wat ik meegekregen heb.

Er was weinig tot geen reactie van het rechter afstelschroefje, als links verder uitgedraaid werd ging de motor helemaal als een gek schudden.
De carburateur zou niet goed zijn was het oordeel. Het mengsel is te arm.

Dus heb ik de carburateur weer uit elkaar gehaald en dit keer in een ultrasoon bad gereinigd.
Het ding is van binnen en buiten brandschoon, daar kan het niet aan liggen.
Er is ook niks raars aan de interne componenten te zien... er zit ook nauwelijks iets in, het lijkt me zo sterk dat de carburateur stuk is.
Ik heb nog even naar de sproeiers gekeken en dat zijn beide 54F (of E, kan allebei) en volgens internet zijn dat de sproeiers welke in deze carburateur horen te zitten.

Hoe dan ook, carburateur zit er weer op, niet echt veel verschil. Ik heb nu de linkerschroef er bijna helemaal ingedraaid en de rechter ~2.5 slag uit, dat geeft het beste resultaat... maar zo moet het toch niet zijn.

Mijn buurman gaf nog aan dat als de gaskleppen niet precies gelijk sluiten je ook een onbalans tussen de twee kanten krijgt, klinkt logisch. Ik heb hiernaar gekeken en op het oog zijn ze gelijk, zou dat zo nauw komen??

Nieuwe input is welkom... alvast bedankt!

Niels
Gebruikersavatar
Nickh
Berichten: 11
Lid geworden op: di 10 sep, 2019 06:21

Re: Schuddende motor

Bericht door Nickh »

Als de motor schud doet er een cilinder niet mee. Het simpelste om mee te beginnen is om naar de bougies te kijken. Ze moeten allemaal een mooie koffie kleur hebben. Zodra je bij 1 bougie ziet dat hij zwart is, kan je die los in je kabel stoppen en tegen de massa houden (het chassis of motor). Als de bougie dan niet vonkt is hij waarschijnlijk kapot. Ook zou ik eens met een andere bougie kabel testen want misschien is er een kabel wel niet goed.

Dit zijn de meest simpele dingen waar toch iets lulligs in kan zitten. Heb hier zelf ook veel mee geknoeid.

Succes


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Schuddende motor

Bericht door Dakloos »

Nickh schreef: za 15 mei, 2021 05:40 Als de motor schud doet er een cilinder niet mee.
Vergeet al die andere oorzaken niet (!!), trek maar eens een vacuüm slang los :) . Over vacuüm gesproken: sluit eens een vacuümmeter aan op je intake en kijk eens wat die aangeeft. Carburateur afregelen zou ik sowieso met een vacuümmeter doen.

Mengschroeven zouden ongeveer even ver uitgedraaid moeten worden. Dat daar verschil in zit is al verdacht. Hoe is het met je spacer? Is die wel vlak?
Erwin

1966 convertible
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Schuddende motor

Bericht door edgar »

Je schrijft “twee aparte uitlaatpijpen” en hebt waardes gekregen voor uitlaatgas mengsel links en rechts.

Als de redenatie is geweest dat elke cylinderbank zijn eigen uitlaatpijp heeft en dus ook een eigen ‘helft’ van de carburateur heeft, dan gaat dat meestal mank.

Je moet kijken naar je inlaatspruitstuk, meestal is dat een dual plane design waarbij elke kant van de carburateur 2 cylinders links en twee cylinders rechts bedient. Ergo; het uitlaatgas mengsel is een produkt van de instelling van beide kanten van je carburateur.

Ik lees niet of hiermee rekening is gehouden met het afstellen. Kan uiteraard het geval zijn, maar wilde het toch noemen hier.

Ik neem voor het gemak hier aan dat je beide uitlaten echt gescheiden zijn en niet een X-pipe of H-pipe sectie er in hebben zitten
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
NielsM
Berichten: 30
Lid geworden op: di 06 apr, 2021 17:33

Re: Schuddende motor

Bericht door NielsM »

Nickh schreef: za 15 mei, 2021 05:40 Als de motor schud doet er een cilinder niet mee. Het simpelste om mee te beginnen is om naar de bougies te kijken. Ze moeten allemaal een mooie koffie kleur hebben. Zodra je bij 1 bougie ziet dat hij zwart is, kan je die los in je kabel stoppen en tegen de massa houden (het chassis of motor). Als de bougie dan niet vonkt is hij waarschijnlijk kapot. Ook zou ik eens met een andere bougie kabel testen want misschien is er een kabel wel niet goed.

Dit zijn de meest simpele dingen waar toch iets lulligs in kan zitten. Heb hier zelf ook veel mee geknoeid.

Succes


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb alle bougies goed bekeken tijdens de compressie test en ze zagen er allemaal hetzelfde uit, niet echt koffie bruin, eerder zwart. Ik heb ook nauwelijks gereden, wellicht maakt dat iets uit om de juiste kleur te krijgen. De bougies en kabels zijn in deze zoektocht al vervangen met weinig effect.
NielsM
Berichten: 30
Lid geworden op: di 06 apr, 2021 17:33

Re: Schuddende motor

Bericht door NielsM »

Dakloos schreef: za 15 mei, 2021 07:38
Nickh schreef: za 15 mei, 2021 05:40 Als de motor schud doet er een cilinder niet mee.
Vergeet al die andere oorzaken niet (!!), trek maar eens een vacuüm slang los :) . Over vacuüm gesproken: sluit eens een vacuümmeter aan op je intake en kijk eens wat die aangeeft. Carburateur afregelen zou ik sowieso met een vacuümmeter doen.

Mengschroeven zouden ongeveer even ver uitgedraaid moeten worden. Dat daar verschil in zit is al verdacht. Hoe is het met je spacer? Is die wel vlak?
De spacer zag er op het oog perfect uit. Ik heb de pakkingen ook vervangen,

Ik heb net een vacuum tester besteld en ontvangen, ik zat namelijk aan hetzelfde te denken.
Ik heb geprobeerd een vacuum lek te vinden door met carburateurreiniger rond de carburateur te spuiten, zonder effect, maar misschien zit het lek wel in de inlaat pakking. Als dat zo is, zou dat het arme mengels en het verschil tussen de stelschroeven kunnen verklaren. Als ik gas geef komt er zoveel extra brandstof bij dat de gevolgen van het lek minder dominant is waardoor de motor normaal loopt.... iig een stuk beter.

Waar kan ik de vacuummeter het best aansluiten? In de vacuumvervroeger leiding (met een t-stuk)?

Iedereen bedankt voor het meedenken!! Wordt zeer gewaardeerd.

Niels
Gebruikersavatar
B67FSTB
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 25 jul, 2016 19:09

Re: Schuddende motor

Bericht door B67FSTB »

Vacuummeter aansluiten op het inlaat spruitstuk.
Zet stationair toerental op een bepaalde waarde. Bvb 850 toeren.
Regel de stationaire schroeven zo dat je max vacuum krijgt en dus ook max toerental beginnend van 2 toeren uitgedraaid.
Daarna terug op gewenst stat toetental regelen en procedure opnieuw beginnen.
Als een van de 2 regelschroeven niet reageert , is er iets met de carb. Vlotterniveau te hoog zodoende er mischien brandstof in de bowl vloeit.
Zwarte pluggen is " te rijk " .


Verstuurd vanaf mijn SM-A605FN met Tapatalk

Liever eraan sleutelen dan ermee rijden.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Schuddende motor

Bericht door edgar »

Welk type carburateur zit er eigenlijk op?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”