Naafmaat van velg te groot?

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Naafmaat van velg te groot?

Bericht door saf1908 »

Ik kwam er vandaag achter dat mijn American Racing Torq Thrust D velgen aan de achteras een grotere naafmaat hebben dan de naaf van de as:

Afbeelding

Het was al zo toen ik deze Mustang kocht en ook bij Profile Tire Center hebben ze er niets over opgemerkt bij een bandenwissel.

Is dit OK?
1966 Mustang Fastback
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Naafmaat van velg te groot?

Bericht door edgar »

De velgen worden itt moderne auto’s niet op de naaf gecentreerd maar op de wielbouten.

Dit is bijvoorbeeld ook iets wat je moet aangeven als je de Styled Steel Wheels hebt; die kan je niet door het midden heen centreren, alleen op de boutgaten. Niet iedere uitlijninrichting heeft hiervoor de juiste adapters meer.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1808
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Naafmaat van velg te groot?

Bericht door Big_fun_58 »

saf1908 schreef: ma 05 jul, 2021 16:19 Ik kwam er vandaag achter dat mijn American Racing Torq Thrust D velgen aan de achteras een grotere naafmaat hebben dan de naaf van de as:
Ja, dat is dan einde oefening. Andere velgen kopen. Ik wilde toch een sta-tafel maken van 4 velgen dus ik kom ze wel ophalen hoor. :lol: Hoef je niet naar de millieustraat te rijden... :mrgreen:

( :D Wat Edgar zei klopt idd. :) )
Laatst gewijzigd door Big_fun_58 op di 06 jul, 2021 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Naafmaat van velg te groot?

Bericht door saf1908 »

Haha, dat valt dan nog mee gelukkig.

Statafel idee zal ik in mijn achterhoofd houden! :mrgreen:
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
B67FSTB
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 25 jul, 2016 19:09

Re: Naafmaat van velg te groot?

Bericht door B67FSTB »

zie hieronder.
Laatst gewijzigd door B67FSTB op di 06 jul, 2021 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Liever eraan sleutelen dan ermee rijden.
Gebruikersavatar
B67FSTB
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 25 jul, 2016 19:09

Re: Naafmaat van velg te groot?

Bericht door B67FSTB »

Daar zou ik opvulringen voor maken. Zou ik zeker doen !!
En een wiel wordt/moet wel gecentreerd worden op de naaf en niet op de bouten/moeren !!!
Liever eraan sleutelen dan ermee rijden.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Naafmaat van velg te groot?

Bericht door edgar »

Nou, zo stellig is dat niet hoor.

Je hebt lug-centric en hub-centric systemen. Origineel voor Mustang is lug-centric.

Je moet kijken naar de applicatie. Vereist je velg een hub-centric montage, dan zal je daarvoor een vulring nodig hebben als de passing niet overeen komt.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Naafmaat van velg te groot?

Bericht door saf1908 »

Heb nu wat meer kunnen googlen op “hub or lug centric wheels” en het blijkt toch een hele discussie.

Op dit moment heb ik mijn wiel gedemonteerd en teruggeplaatst, terwijl het naafgat dus te ruim is voor de naaf. Heb op het oog de wielen op de boutgaten gecentreerd, maar of dat OK is…?

Ben benieuwd hoe dit bij anderen is met deze wielen.
1966 Mustang Fastback
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Naafmaat van velg te groot?

Bericht door edgar »

Lug centric gebruikt wielmoeren met een schuine kant. Die centreren de velg via de boutgaten. Vereiste is wel dat je boutpatroon overeenkomt met wat je velg heeft. Je foto in je eerste post maakt dat wat spannend, zal denk door het zoomeffect komen dat ze niet centraal lijken te zitten.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Naafmaat van velg te groot?

Bericht door saf1908 »

edgar schreef: di 06 jul, 2021 17:22 Lug centric gebruikt wielmoeren met een schuine kant. Die centreren de velg via de boutgaten. Vereiste is wel dat je boutpatroon overeenkomt met wat je velg heeft. Je foto in je eerste post maakt dat wat spannend, zal denk door het zoomeffect komen dat ze niet centraal lijken te zitten.
Volgens mij komt het patroon wel goed overeen. Het is bovendien de meest standaard combinatie op een Mustang. De Torq Thrust D velgen van American Racing op een normale achteras. Heb ook op de site van American Racing gekeken en zij hebben voor deze (met Styled Steel Wheels volgens mij de populairste) velgen ook maar één naafgatdiameter: 83,06 mm.
Ik heb inderdaad konische wielmoeren.
1966 Mustang Fastback
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Naafmaat van velg te groot?

Bericht door edgar »

Dan gassen met die bak :lol:

Ik maak wel een sta tafel van wat anders :x
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”