De werking van de regulator

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

De werking van de regulator

Bericht door mymustang »

Omdat de laatste topics over kleuren en codes van kabeltjes gingen, vond ik het interessant om ook even een vraag te stellen over de regulator.
Er zijn dus 4 aansluitingen: Ignition, Alternator, Stator en Field.
De regulator regelt natuurlijk de spanning op het net, maar wie doet nu wat in de regulator? In mijn laatste topic had ik het over de bewuste kabel van het contactslot naar de Ignition zijde regulator, maar wat is zijn functie dan?
En welke functie hebben A S en F dan?
Misschien interessant vraag voor andere leden die net als ik niet zo sterk zijn in electrische werking van alles!
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: De werking van de regulator

Bericht door edgar »

I schakelt je regulator aan.
A is het meetsignaal van de alternator output. Deze meetwaarde wordt gebruikt om de dynamo (Alternator) meer of minder stroom terug te laten leveren.
S is Stator. Dit zijn de windingen aan de "buitenkant" die niet meedraaien. Hier wordt de spanning / stroom opgewekt die naar je accu / boordnet gaat.
F is Field. Dit zijn de windingen in het anker die ronddraaien. Deze windingen worden gestuurd door de regulator. Door een meer of minder krachtig magnetisch veld op te wekken, leveren de stator windingen meer of minder stroom aan accu / boordnet.

De stator windingen staan via diodes altijd in verbinding met de +12 kant van de accu. De field windingen worden alleen bekrachtigd / aangestuurd als je ontsteking geactiveerd is.

De werking is dus ook iets anders dan de dynamo op je fiets. Daar heb je te maken met een vast magnetisch veld en levert deze meer stroom naarmate deze harder gaat draaien (lees: je harder fietst).

Bij een alternator kan je de output (tot zekere mate) bij elk toerental reguleren en afstemmen op de vraag van verbruikers en ontlading van accu.

De alternator van de mustang levert niet zoveel bij lage toerentallen. Per saldo kan je accu al aangesproken en ontladen worden als je op lage snelheid rijdt met verlichting aan (moderne H4 lampen) en kachel ventilator. Moet het nog niet regenen.

Populaire upgrades zijn one-wire alternators of modernere 3G alternators.

One-wire alternators zijn populair omdat ze simpel aan te sluiten zijn, letterlijk 1 aansluiting aan de plus kant van de accu. Ze activeren zichzelf zodra ze boven een bepaald toerental zijn gekomen. Door het ontbreken van extra frutsels zijn deze vooral geplaatst op bijvoorbeeld landbouwmachines e.d.

3G alternators zijn ergens eind 80-er jaren opgekomen. Kenmerkend zijn de hoge opbrengst bij lage toerentallen, en redelijk simpele aansluiting (12volt accu en een ignition signaal). Deze zijn spotgoedkoop en bijna een direct bolt on replacement.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: De werking van de regulator

Bericht door mymustang »

edgar schreef: di 31 aug, 2021 11:34 I schakelt je regulator aan.
A is het meetsignaal van de alternator output. Deze meetwaarde wordt gebruikt om de dynamo (Alternator) meer of minder stroom terug te laten leveren.
S is Stator. Dit zijn de windingen aan de "buitenkant" die niet meedraaien. Hier wordt de spanning / stroom opgewekt die naar je accu / boordnet gaat.
F is Field. Dit zijn de windingen in het anker die ronddraaien. Deze windingen worden gestuurd door de regulator. Door een meer of minder krachtig magnetisch veld op te wekken, leveren de stator windingen meer of minder stroom aan accu / boordnet.

De stator windingen staan via diodes altijd in verbinding met de +12 kant van de accu. De field windingen worden alleen bekrachtigd / aangestuurd als je ontsteking geactiveerd is.

De werking is dus ook iets anders dan de dynamo op je fiets. Daar heb je te maken met een vast magnetisch veld en levert deze meer stroom naarmate deze harder gaat draaien (lees: je harder fietst).

Bij een alternator kan je de output (tot zekere mate) bij elk toerental reguleren en afstemmen op de vraag van verbruikers en ontlading van accu.

De alternator van de mustang levert niet zoveel bij lage toerentallen. Per saldo kan je accu al aangesproken en ontladen worden als je op lage snelheid rijdt met verlichting aan (moderne H4 lampen) en kachel ventilator. Moet het nog niet regenen.

Populaire upgrades zijn one-wire alternators of modernere 3G alternators.

One-wire alternators zijn populair omdat ze simpel aan te sluiten zijn, letterlijk 1 aansluiting aan de plus kant van de accu. Ze activeren zichzelf zodra ze boven een bepaald toerental zijn gekomen. Door het ontbreken van extra frutsels zijn deze vooral geplaatst op bijvoorbeeld landbouwmachines e.d.

3G alternators zijn ergens eind 80-er jaren opgekomen. Kenmerkend zijn de hoge opbrengst bij lage toerentallen, en redelijk simpele aansluiting (12volt accu en een ignition signaal). Deze zijn spotgoedkoop en bijna een direct bolt on replacement.
Dat is super duidelijke uitleg Edgar!
Heb je bij de nieuwere modellen alternatoren dan ook geen regulator meer nodig? ( lees ingebouwde regulator) of moeten er toch bepaalde draden van de oude mustang ergens aangesloten worden?
Moest ik ooit dan toch een alternator plaatsen, dan weet ik gelijk welke draden van de regulator nog nodig zijn of niet...
Top!
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: De werking van de regulator

Bericht door edgar »

mymustang schreef: di 31 aug, 2021 12:32
Dat is super duidelijke uitleg Edgar!
Heb je bij de nieuwere modellen alternatoren dan ook geen regulator meer nodig? ( lees ingebouwde regulator) of moeten er toch bepaalde draden van de oude mustang ergens aangesloten worden?
Moest ik ooit dan toch een alternator plaatsen, dan weet ik gelijk welke draden van de regulator nog nodig zijn of niet...
Top!
Klopt. Je hebt geen regulator meer nodig. Dit zijn intern gereguleerde alternators.

Voor de one-wire versie heb je alleen nog een dikke kabel nodig naar de +12 aansluiting op je startrelais.

Voor de 3G alternators heb je naast de dikke kabel een draad nodig die signaleert dat ie 'aan de gang kan'. Hiervoor kan je het oude ignition signaal gebruiken dat naar je regulator liep.

Overige draden die nodig zijn:

Er zit in die draadboom van de verlichting een dikke zwart/gele draad. Dit is de voeding van de boordsystemen vanuit de draadboom die onder het dashboard zit. Die dien je ook op de +12 aansluiting van startrelais te monteren.

Je ampere meter of idiot light zal niet meer functioneren. Er zwerven her en der wel schema's om in ieder geval het idiot light weer werkend te krijgen. Ik zou omkijken naar een mooie voltmeter en die aansluiten. Daar heb je meer aan.

Verder, ga de zwart-gele draad die hierboven genoemd is, niet zwaarder belasten dan standaard. Trek voor zware gebruikers in cabine een nieuwe, dikkere plusdraad en schakel die met een relais mee met je contact. Sluit hier je spullen op aan.

Idem voor de verbruikers aan de voorkant; maak een net relais bankje (rick donkers, www.rdae.nl heeft hier alle spullen voor) voor de grootverbruikers: dimlicht, grootlicht, claxons, mistlampen en bijvoorbeeld een elektrische radiator fan.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: De werking van de regulator

Bericht door mymustang »

Ik heb reeds relais geplaatst voor de zware verbruikers.
Ik heb letterlijk de gehele kabelboom van voor tot achter eruit gehaald en doorgemeten. Slechte draden zijn er allemaal uit en er zitten 14 zekeringen in een nette box die onder de dash geplaatst wordt.
Ik vrees wat user Hamster aan het doen is dat dit allemaal maar tijdelijk helpt met die oude bedrading!
Maar thx voor de info over de alternator en regulator.
En met die voltmeter ben ik ook bezig want ik heb een Amp meter van een 67 er nu in geplaatst, maar of die werkt weet ik nog niet en ja, zo'n voltmeter heb je toch net iets meer aan.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”