Mustang ‘66 - handremkabel loopt aan bij aandrijfas

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Mustang ‘66 - handremkabel loopt aan bij aandrijfas

Bericht door Sway »

Mensen,

Bij mijn auto (‘66) loopt de handremkabel onder de auto soms aan tegen de aandrijfas.

Dit merk ik vooral als ik over verkeersdrempels rij of als er diverse personen in de auto zitten (gebeurt dus als de auto wat door zijn vering zakt).

Ik heb onder de auto gekeken en waar de handremkabel splitst in 2 (voor de 2 achterwielen) daar zit een stalen ‘lever/arm’ die aan 1 kant scharniert met het frame van de auto.

Ik denk dat daar ooit eens iets verkeerd aan geklust is in een lang verleden en wil dit terugbrengen naar hoe het destijds bedacht en gemaakt was door Ford.

Heeft iemand een paar goede foto’s hoe dit (bij die arm) echt moet zitten onder de auto?

Dank alvast!
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5532
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Mustang ‘66 - handremkabel loopt aan bij aandrijfas

Bericht door Dakloos »

Zo:

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang ‘66 - handremkabel loopt aan bij aandrijfas

Bericht door Sway »

Dank! Dat ziet er wel heel erg fraai uit.
Volgens mij is er bij mijn auto wel behoorlijk wat geknutseld daar.

Ik zie erg mooie brackets etc onder jouw auto, is het design volgens het originele ontwerp van Ford of is jouw set-up een ‘verbeterde versie’ / after-market?
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang ‘66 - handremkabel loopt aan bij aandrijfas

Bericht door Sway »

Ik vind trouwens die donkergrijze oil pan ook erg mooi! Klopt t dat ik ook stuurbekrachtiging daar zie?
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5532
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Mustang ‘66 - handremkabel loopt aan bij aandrijfas

Bericht door Dakloos »

Sway schreef: do 09 sep, 2021 20:13 Ik zie erg mooie brackets etc onder jouw auto, is het design volgens het originele ontwerp van Ford of is jouw set-up een ‘verbeterde versie’ / after-market?
Allemaal origineel Ford.
Sway schreef: do 09 sep, 2021 20:13 Klopt t dat ik ook stuurbekrachtiging daar zie?
Ja. auto is voorzien van stuurbekrachtiging.

Foto's zijn alweer een jaar of 10 oud. 1 keer per jaar wordt de hele onderkant schoongemaakt. Het glimt allemaal niet meer zo als 10 jaar geleden maar ziet er nog heel netjes uit :D .
Erwin

1966 convertible
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang ‘66 - handremkabel loopt aan bij aandrijfas

Bericht door Sway »

OK, veel dank. Erg fraaie onderkant van de auto - en vast de rest :D
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang ‘66 - handremkabel loopt aan bij aandrijfas

Bericht door Sway »

Je foto van de handrem set-up onder de auto is heel duidelijk.
Ik zie dat bij mij al de terugveer spring bij de cable lever mist en dat de haak waar de kabel aan zit die naar de 2 achterwielen loopt in het verkeerde gat zit van de lever.

Kortom, het is nu een zooitje bij mij :o

Als ik ook de kabel naar de 2 achterwielen moet vervangen, kan dat zonder de remleidingen los te halen in de drum brakes en de olie er uit te laten lopen?
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5532
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Mustang ‘66 - handremkabel loopt aan bij aandrijfas

Bericht door Dakloos »

Je kunt de handremkabel vervangen zonder de remolie af te laten lopen. Het is puur mechanisch, niks moeilijks aan eigenlijk. Bij mij zat het ook verkeerd om :lol: . Je kunt dan de kabel niet voldoende strak afstellen dus leg je er maar een knop in.
Zelfde auto als bovenstaande foto voor restauratie nu naar achteren gezien:

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang ‘66 - handremkabel loopt aan bij aandrijfas

Bericht door Sway »

Veel dank voor de heldere foto, en de uitleg mbt de remslangen achter (dat niet alle remolie er uit hoeft)!
Bij mij zit het echt helemaal mis met die handrem set-up onder de auto:

https://postimg.cc/fV4MdwTw

Er zit geen spring en de haak naar de kabel die naar de achterwielen gaat zit sowieso in het verkeerde gat.

Je schreef dat je 1x per jaar de onderkant van de auto schoonmaakt. Waar doe je dat mee?

En doe je dat met een brug (heb je dat thuis :D )?
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang ‘66 - handremkabel loopt aan bij aandrijfas

Bericht door Sway »

Ik had nog even een andere vraag: toen jouw auto ca 10 jaar geleden is gerestaureerd, met wat heb je toen alle mechanische delen van het onderstel schoongemaakt en wat is er op gegaan om de lichtgrijze metaalkleur te krijgen zoals te zien is op je eerste foto? Zijn die delen toen wellicht gepoedercoat?

Als ik op termijn ook mijn C4 ga reviseren moet ik maar meteen alle delen van het onderstel meenemen.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang ‘66 - handremkabel loopt aan bij aandrijfas

Bericht door Sway »

Sway schreef: vr 10 sep, 2021 06:41
Kortom, het is nu een zooitje bij mij :o

Als ik ook de kabel naar de 2 achterwielen moet vervangen, kan dat zonder de remleidingen los te halen in de drum brakes en de olie er uit te laten lopen?
Ik ga mijn handremkabel set-up onder de auto opknappen. Momenteel zit daar niet alles goed (returnveer mist + de lever onder de auto waar de kabel over gaat naar 2, zit ondersteboven).

Voor het stellen van de kabel onder de auto wil ik een spanschroefbuis inzetten zoals hieronder. Iemand daar ervaring mee?


Afbeelding
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5532
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Mustang ‘66 - handremkabel loopt aan bij aandrijfas

Bericht door Dakloos »

Ik zou de kabels loshalen en het weer monteren zoals het hoort. Kabels kunnen verwijderd worden zonder de remleidingen los te halen :D .
Erwin

1966 convertible
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang ‘66 - handremkabel loopt aan bij aandrijfas

Bericht door Sway »

OK, ik ga er naar kijken. Bij mij zit t momenteel echt verkeerd. Als ik er aan ga werken ben ik benieuwd of de haak met het draadeind van de lever onder de auto naar de kabel die naar de 2 drum brakes achter, wel lang genoeg is.
Misschien is die haak wel niet-origineel?

De haak moet in het rechtergat (wat nu ongebruikt is), en ik ben bang dat t draadeind van de haak dan net te kort is.

De tie-wraps zijn tijdelijk.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5532
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Mustang ‘66 - handremkabel loopt aan bij aandrijfas

Bericht door Dakloos »

Je wint wat ruimte door die dikke opvulmoer er tussenuit te halen. Zo zit het bij mij met één zelf borgende moer (foto is niet al te scherp):

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Mustang ‘66 - handremkabel loopt aan bij aandrijfas

Bericht door Sway »

Dank Erwin, dat is een geweldige tip!
Mogelijk is dat net genoeg bij mijn set-up.

Ziet er trouwens allemaal erg mooi en lekker clean uit zo onder jouw auto :D

Vraag: heb je ooit wel eens gehad dat de set-up van de parking brake kabels onder de auto de aandrijfas raakte of de exhaust pipes? Bij mij zit t nu tijdelijk vast met die tie-wraps omdat t anders aanloopt tegen de aandrijfas. Hoeveel ruimte zit er circa tussen jouw aandrijfas en die kabels daar?
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”