Fan control switch

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Roel1957
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 05 aug, 2020 20:39
Locatie: Berkelland

Fan control switch

Bericht door Roel1957 »

Onlangs een elektrische radiator fan + on/off switch gekocht ter verbetering motorkoeling tijdens file rijden op warme dagen.

Vraag: Waar is de beste plek de 90-97 C. fan switch te plaatsen, bovenin thermostaat huis, boven, midden of onderin de radiator?
Bedoeling is om de fan alleen te laten draaien als temperatuur te hoog gaat oplopen.

Dank,
Roel
'67 Mustang 302 Coupé
'59 Thunderbird 352 Hardtop
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: Fan control switch

Bericht door mustang66coupe »

Ik heb een regelbare temperatuur switch zitten in de onderste koelslang.
Heb geen reguliere fan en heb manuele switch met een lampje in de auto toegevoegd dat aangaat als de elektrische fan gaat draaien.
Ik heb het lampje alleen maar aan zien gaan (el. fan inschakelen) als de motor een tijdje draaid bij stilstand (opwarmen voor afstellen bijvoorbeeld) of file/stoplicht.
Tijdens rijden slaat de fan niet aan en heb ik die dus blijkbaar niet nodig. Heb ook geen koelings problemen.

De manuele switch heb ik alleen maar voor als de temp, sensor niet meer zou werken. Als die werkt en goed is ingesteld hoef je die niet manueel aan te zetten omdat die simpel weg bij de juiste temperatuur aanslaat.
Ik controleer alleen af en toe of de manuele schakelaar nog werkt. Gebruik hem verder nooit.

Dus eigenlijk wil je een elektrische fan met temp. sensor manueel gebruiken?
Dan hoef je hem toch niet ergens in/tussen een slang te monteren?
Alleen elektrisch is voldoende en gewoon aanzetten als je de temp. op ziet lopen toch?
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
Roel1957
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 05 aug, 2020 20:39
Locatie: Berkelland

Re: Fan control switch

Bericht door Roel1957 »

Ik wil de fan aan / uit laten gaan wanneer de temperatuur hoog oploopt in file tijdens heet weer en ook nog even wanneer motor afgezet is.
Dus met thermo schakelaar.. waar die te plaatsen is mijn vraag.
Aannemelijk is op thermostaathuis.. wie heeft daar ervaringen mee?
'67 Mustang 302 Coupé
'59 Thunderbird 352 Hardtop
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: Fan control switch

Bericht door mustang66coupe »

Ok nu is het me duidelijker. Dacht dat je een manuele switch in de auto wilde gebruiken.

Nou ik heb het dus bij de onderste koelslang zitten.
Er zullen weer vast verschillende meningen zijn zoals meestal maar ik ga uit van het principe dat het koelvloeistof dat uit de motor komt gecontroleerd
moet worden op temperatuur en dus daar ook de registratie van temperatuur moet zitten.

Als je het registreert bij het ingaan van de motor dan is het eventueel dus al te warm en gaat het eerst nog eens te warm door de motor voordat het uiteindelijk bij de radiateur komt en dan pas gekoeld wordt.

Ik heb in ieder geval geen koelings problemen :mrgreen:
66 coupe aut. V8 in progress
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Fan control switch

Bericht door edgar »

Ik heb op twee auto's een fancontroller zitten.

Bij beide auto's zit de temperatuursensor in de buurt van de ingaande radiator slang. Controller ingesteld op een graad of 5-7 boven de temperatuur van de koelwaterthermostaat. Per instructie van Flex-a-Lite. Werkt ook prima.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Roel1957
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 05 aug, 2020 20:39
Locatie: Berkelland

Re: Fan control switch

Bericht door Roel1957 »

Afgaande op reacties, dus plaatsing switch op warmste plek van koelvloeistof.
Ik zie een afgedopte poort op thermostaathuis welke kennelijk bedoeld is voor een vacuüm schakelaar.
Lijkt een geschikte plaats voor temperatuur sensor. Alleen schroefdraad wijkt af van sensor, wordt dus improviseren 🤔
'67 Mustang 302 Coupé
'59 Thunderbird 352 Hardtop
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Fan control switch

Bericht door edgar »

edgar schreef: Bij beide auto's zit de temperatuursensor in de buurt van de ingaande radiator slang.
Aanvulling: de sensor (dun rvs pennetje in mijn geval) zit tussen de lamellen van de radiator geklemd. Paar centimeter onder de aansluiting op de radiator dus.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Fan control switch

Bericht door saf1908 »

edgar schreef: di 26 okt, 2021 21:28
edgar schreef: Bij beide auto's zit de temperatuursensor in de buurt van de ingaande radiator slang.
Aanvulling: de sensor (dun rvs pennetje in mijn geval) zit tussen de lamellen van de radiator geklemd. Paar centimeter onder de aansluiting op de radiator dus.
Dat is inderdaad de juiste plaats.

In het thermostaathuis kan ook, wanneer je niet zo’n probe (pinnetje) hebt voor door de radiateur.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Fan control switch

Bericht door peer »

edgar schreef: di 26 okt, 2021 21:28
edgar schreef: Bij beide auto's zit de temperatuursensor in de buurt van de ingaande radiator slang.
Aanvulling: de sensor (dun rvs pennetje in mijn geval) zit tussen de lamellen van de radiator geklemd. Paar centimeter onder de aansluiting op de radiator dus.
Juist, als je fan pas aan gaat als je 90-97 graden uit de uitgaande (en dus gekoelde) kant krijgt dan ben je te laat met koelen.
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Fan control switch

Bericht door JaCo »

mustang66coupe schreef: di 26 okt, 2021 16:37
Nou ik heb het dus bij de onderste koelslang zitten.
Dan rest mij nog de vraag waar jij de onderste koelslang hebt zitten?

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: Fan control switch

Bericht door mustang66coupe »

JaCo schreef: wo 27 okt, 2021 19:09
mustang66coupe schreef: di 26 okt, 2021 16:37
Nou ik heb het dus bij de onderste koelslang zitten.
Dan rest mij nog de vraag waar jij de onderste koelslang hebt zitten?

Groet,
Jack
Je bent een oplettende lezer, complimenten :wink:
Ik heb mijn situatie en die van Roel inderdaad door elkaar gehaald in mijn betoog.

Omdat ik een regelbare switch heb en mijn motor ruimte zoveel mogelijk ontdaan heb van bedrading (weggewerkt behalve wat natuurlijk noodzakelijk is) heb ik hem tussen de onderste slang zitten, die ook gewoon onderin zit :mrgreen:
Zoveel mogelijk uit het zicht dus.

Maar zoals Roel met een niet regelbare switch kan het beter bovenin zitten voordat het de radiateur ingaat, omdat zoals ik al zei anders te warme koelvloeistof eerst nog door de warme motor gaat.

Maar nogmaals complimenten voor het goed lezen :ok:
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
Roel1957
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 05 aug, 2020 20:39
Locatie: Berkelland

Re: Fan control switch

Bericht door Roel1957 »

Dank voor alle reacties.. weer wat wijzer 😁!
Ik heb een adapter besteld zodat de sensor ( hopelijk) past in het afgedopte gat bovenin thermostaat huis.
Gaat vast wel werken! 🥵
Groet
Roel.
'67 Mustang 302 Coupé
'59 Thunderbird 352 Hardtop
Gebruikersavatar
Roel1957
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 05 aug, 2020 20:39
Locatie: Berkelland

Re: Fan control switch

Bericht door Roel1957 »

Ik heb het met 2 verloop wartels zo opgelost..

Afbeelding
'67 Mustang 302 Coupé
'59 Thunderbird 352 Hardtop
Perry71
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 19 mei, 2017 08:59

Re: Fan control switch

Bericht door Perry71 »

Hoi alle,

Sensor in mijn mustang "66 is ook defect en zit in het thermostaathuis (3/8), deze heeft echter maar 1 aansluiting die naar de switch gaat van de e-fan. Al bij verschillende welbekende partijen dezelfde gevraagd maar nergens te krijgen, bij Adams wel iets vergelijkbaars te kopen met 2 aansluitingen (zoals bij Roel1957).
Mijn vraag is heeft/weet iemand waar ik een zelfde met 1 aansluiting kan krijgen en andere vraag is als de sensor bij Adams bestel zijn er 2 opties qua temperatuur bereik: tw; in bij 195F/90,5C en uit bij 185F/85C en 185F/85C en 170F/76,7C welk bereik past het beste?
Alvast bedankt voor de reacties.
Groet Perry

PS foto's toevoegen lukt mij(nog) niet....
Gebruikersavatar
Roel1957
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 05 aug, 2020 20:39
Locatie: Berkelland

Re: Fan control switch

Bericht door Roel1957 »

Mijn (universele) sensor schakelt in bij +/- 95 C.
En weer uit bij +/- 85C. Heb deze i.c.m. 30amp. relais geschakeld naar massa en rechtstreeks 12 volt.
Fan werkt dus ook bij afgezet contact!
Niet anders bedoeld als extra safety bij file rijden tijdens warm weer.
In de praktijk werkt het prima. Elektrische fan werkt uitsluitend wanneer dat echt nodig is, dus bijna nooit 😁
'67 Mustang 302 Coupé
'59 Thunderbird 352 Hardtop
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”