Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door Dakloos »

Zat even naar de 2021 online catalogus van NPD te kijken en stond ervan te kijken hoe duur sommige dingen geworden zijn! Heb nog een catalogus van 2014 dus 7 jaar geleden maar dan nog:

Standard interior van $273 naar $385
Repro Dashpad van $112 naar $170
Doorpanels van $57 naar $99

Flink gestegen dus! Is dat misschien de reden dat onze oude hokken zo duur worden de laatste tijd?
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door saf1908 »

De gestegen prijzen van onderdelen zal denk ik vooral te maken hebben met het gebrek aan containercapaciteit vanuit Azië de laatste tijd, wat resulteert in veel (!) hogere prijzen.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door peer »

Ja dat is wel 1 van de redenen. Het restaureren van een mustang is eigenlijk niet meer rendabel (ik kan het weten ;) ) Zodra je ook maar iets moet uitbesteden dan stijgen de kosten al snel boven de waarde.

Als ik de rekeningen kijk van mijn laatste 2 restauraties dan vallen veel mensen achterover denk ik ;)

En alle kleine onderdelen zijn gewoon duur:
Gewoon simpele schroefjes vragen ze al 8 dollar voor 20 schroefjes die je hier voor 30 cent in de bouwmarkt kan halen. (https://www.cjponyparts.com/window-seal ... 68/p/F699/)
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door Dakloos »

Dat zijn dan waarschijnlijk wel concours correcte schroefjes Peter! :lol: Waarschijnlijk komt daar wel nog $40 verzendkosten bij. Dat zou ik kwijt geweest zijn als ik veertjes setje voor mijn verdeler deze kant op had laten sturen :(
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door JaCo »

peer schreef: di 09 nov, 2021 09:30 Ja dat is wel 1 van de redenen. Het restaureren van een mustang is eigenlijk niet meer rendabel (ik kan het weten ;) ) Zodra je ook maar iets moet uitbesteden dan stijgen de kosten al snel boven de waarde.

Inderdaad, je moet het doen uit hobby, niet te veel moeten uitbesteden en al helemaal je eigen tijd niet tellen, ik zeg altijd dat als ik de uren die ik erin stopte voor mijn (vroegere) baas had (over)gewerkt, ik dan een leuk startbedrag zou hebben voor een kant en klaar object.

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door peer »

Het ligt er ook aan waar je het besteld natuurlijk, verschillen kunnen ooit enorm zijn.

Laatst nieuwe remonderdelen gekocht.
Rembooster, master cilinder, nieuwe schijven, klauwen enz voor en trommels, binnenwerk en cilinders achter.
Rockauto was het totaal nog geen 400 euro inc verzenden en import. Zou ik hetzelfde (met zelfs dezelfde merken) bij CJ bestellen dan waren de verzendkosten al 400 euro, totaal zou ik dan 1200 kwijt geweest zijn, omdat ook de onderdelen daar een stuk duurder waren.

(alleen een remklauw van hetzelfde merk was volgensmij al een verschil van 100 dollar per klauw)
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door mustang66coupe »

Mijn bescheiden mening is dat ze zo duur zijn omdat mensen het geld ervoor maar blijven betalen.

Ik zou er niet meer aan (kunnen/willen) beginnen nu omdat ik niks koop met leningen.
Het is geen hobby meer maar luxe.

Maar het is met meer hobby's zo.
Een andere hobby is vintage audio apparatuur en dus ook platenspelers.
De kosten van lp's (google ff jeugd :mrgreen: ) stijgen ook hard, vooral speciale/zeldzame versies. En 2e hands is nog gekker!
En net zoals ik ook al meerdere malen voor oldtimer onderdelen heb gezien/gelezen, de kwaliteit en kwaliteits normen van de bedrijven is bedroevend.

Dus we betalen meer geld voor vaak minder kwaliteit.
Wie zijn nu de sukkels???? :smart:
66 coupe aut. V8 in progress
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door capri v8 driver »

mustang66coupe schreef: wo 10 nov, 2021 15:03 Mijn bescheiden mening is dat ze zo duur zijn omdat mensen het geld ervoor maar blijven betalen.

Ik zou er niet meer aan (kunnen/willen) beginnen nu omdat ik niks koop met leningen.
Het is geen hobby meer maar luxe.

Maar het is met meer hobby's zo.
Een andere hobby is vintage audio apparatuur en dus ook platenspelers.
De kosten van lp's (google ff jeugd :mrgreen: ) stijgen ook hard, vooral speciale/zeldzame versies. En 2e hands is nog gekker!
En net zoals ik ook al meerdere malen voor oldtimer onderdelen heb gezien/gelezen, de kwaliteit en kwaliteits normen van de bedrijven is bedroevend.

Dus we betalen meer geld voor vaak minder kwaliteit.
Wie zijn nu de sukkels???? :smart:
Dat is maar deels waar. Als ik eens om me heen kijk naar de mensen die 10 jaar geleden flink kluste aan hun oldtimers is die groep mensen een flink stuk gekrompen. Het is een hobby en zodra de inkomsten minder worden of/en de kosten van het levensonderhoud hoger word, wordt altijd op de hobby's als eerste bezuinigd of men geeft het op en verkoopt de oldtimer. Ik heb zelf nog een oude Kreidler. Bekijk de Kreidler markt eens van 3 jaar geleden en vergelijk dat eens met nu, dan schrik je hoe zeer de Kreidlers in waarde zijn gezakt in 2 jaar tijd maar de onderdelen zoals een tank, voorvork of een 4 of 5 gang blok in waarde zijn gestegen. Ik kocht mijn 5 gang voor 400 euro met de onderdelen voor de revisie, tegenwoordig betaal je al makkelijk 850 euro tot 1000 euro voor een 5 gang blok wat je moet reviseren.

Tel daarbij de steeds hoger wordende kosten van bv onderdelen of een oldtimer en dan is deze hobby voor veel mensen financieel gezien niet meer te doen, zeker niet als je al je werk moet uitbesteden omdat je zelf 2 linker handen hebt.

Daarbij denk ik dat de oldtimer markt behoorlijk gehyped word. Als je de handelaren mag geloven worden alle oude auto's flink meer waard dus zou het een goede investering zijn. En dat klopt .........bij populaire auto's zoals bv een mustang. Ik zie de waarde van bv een Trabant of een golf mk2 1.3 4 deurs nog niet zo stijgen. Terwijl de taxateurs aan mijn Capri een hoog prijskaartje hangen is mijn '69 Ford 20M hardtop Coupe waar er maar 1 van legaal rond rijdt in Nederland (volgens de RDW) met pijn en moeite 15k tot 20k waard mits deze zeer netjes is. Niet alles is goud wat blinkt en zoals met iedere markt, het is de vraag en aanbod wat de markt bepaald.

En oldtimer onderdelen. Tja het moet allemaal goedkoop dus krijg je nu de situatie waar 99% van de onderdelen uit Azië komen waar de kwaliteit twijfelachtig is. Nu de brandstof en de container prijzen flink gestegen zijn word alles duurder, niet alleen onderdelen.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door mymustang »

Ach, nog wat jaren geduld en dan bannen ze overal de diesel en benzinemotoren. Dan mag je of nergens meer rijden, of extra taks/vignet kopen. Als de brandstof dan ook nog eens zo duur blijft, dan gaan er nog veel oldtimers de deur uit vrees ik en gaan enkel de mensen met een goed inkomen het zich nog kunnen veroorloven.
Eens kijken wat onze Amerikaantjes dan waard zijn!
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door capri v8 driver »

mymustang schreef: za 13 nov, 2021 11:14 Ach, nog wat jaren geduld en dan bannen ze overal de diesel en benzinemotoren. Dan mag je of nergens meer rijden, of extra taks/vignet kopen. Als de brandstof dan ook nog eens zo duur blijft, dan gaan er nog veel oldtimers de deur uit vrees ik en gaan enkel de mensen met een goed inkomen het zich nog kunnen veroorloven.
Eens kijken wat onze Amerikaantjes dan waard zijn!
Zo lang er mensen zijn die het zich wel nog kunnen veroorloven en er dus vraag naar is zullen bepaalde oldtimers ook duur blijven.

Brandstof zou een probleem kunnen worden maar ik denk dat we voor een lange tijd verbrandingsmotoren zullen zien. Waarschijnlijk zullen er nog verbranding motoren werken, lang na mijn dood. We hebben A. de infrastructuur niet om bij iedere straat een stroomvoorziening neer te leggen die de capaciteit heeft om bij ieder huis een laadpaal neer te zetten om iedere elektrische auto op het zelfde moment te kunnen laden en B, de kosten. Hoewel we al jaren extra belastingen en hogere transportkosten betalen voor een betere elektrische infrastructuur, is er niets aan onze elektrische infrastructuur gedaan. Toch diep triest dat er zonneparken en windmolen parken in Nederland staan die niet aangesloten kunnen worden omdat het huidige stroomnet de capaciteit niet aankan en dus maar niet aangesloten worden. De politiek en de netbeheerder steggelen al jaren over de kosten voor het upgraden van de infrastructuur dus het zou me niet verbazen dat deze kosten dadelijk bij de burgers komt te liggen.

Elektrische auto's worden over een paar jaar ook flink duurder als de belastingvoordelen wegvallen. Laten we eerlijk zijn 99% van de elektrische auto word gekocht vanwege de financiële voordelen maar die zijn in 2026 weg. Een elektrische Skoda citygo kost dadelijk 680 euro aan belasting en die Tesla 1200 euro per jaar en dit komt dan nog eens naast de hoge aanschafkosten, kosten van de stroom en een goede thuislader ect. Dan heb ik het nog niet gehad over accijnzen en belastingen op brandstof die de overheid misloopt bij de elektrische auto's. Je kunt er al op rekenen dat stroom voor je auto ook zwaarder belast en dus duurder gaat worden. Dus ook een elektrische auto rijden word straks ook flink duurder.

De huidige benzine/diesel zal dan wel verdwijnen en vervangen worden door synthetische brandstoffen of brandstoffen die vervaardigt worden uit CO2 en waterstof. Technisch is het allang mogelijk om schone brandstoffen te maken op synthetische of waterstof/Co2 basis. Maar vanwege de lage kwantiteit (volumes) nog erg duur.

Wat ik wel eens wil weten van de overheid en werkgevers: Hoe kom ik dadelijk op mijn werk als vervoer niet meer te betalen is?
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door mymustang »

capri v8 driver schreef: za 13 nov, 2021 13:33
mymustang schreef: za 13 nov, 2021 11:14 Ach, nog wat jaren geduld en dan bannen ze overal de diesel en benzinemotoren. Dan mag je of nergens meer rijden, of extra taks/vignet kopen. Als de brandstof dan ook nog eens zo duur blijft, dan gaan er nog veel oldtimers de deur uit vrees ik en gaan enkel de mensen met een goed inkomen het zich nog kunnen veroorloven.
Eens kijken wat onze Amerikaantjes dan waard zijn!
Zo lang er mensen zijn die het zich wel nog kunnen veroorloven en er dus vraag naar is zullen bepaalde oldtimers ook duur blijven.

Brandstof zou een probleem kunnen worden maar ik denk dat we voor een lange tijd verbrandingsmotoren zullen zien. Waarschijnlijk zullen er nog verbranding motoren werken, lang na mijn dood. We hebben A. de infrastructuur niet om bij iedere straat een stroomvoorziening neer te leggen die de capaciteit heeft om bij ieder huis een laadpaal neer te zetten om iedere elektrische auto op het zelfde moment te kunnen laden en B, de kosten. Hoewel we al jaren extra belastingen en hogere transportkosten betalen voor een betere elektrische infrastructuur, is er niets aan onze elektrische infrastructuur gedaan. Toch diep triest dat er zonneparken en windmolen parken in Nederland staan die niet aangesloten kunnen worden omdat het huidige stroomnet de capaciteit niet aankan en dus maar niet aangesloten worden. De politiek en de netbeheerder steggelen al jaren over de kosten voor het upgraden van de infrastructuur dus het zou me niet verbazen dat deze kosten dadelijk bij de burgers komt te liggen.

Elektrische auto's worden over een paar jaar ook flink duurder als de belastingvoordelen wegvallen. Laten we eerlijk zijn 99% van de elektrische auto word gekocht vanwege de financiële voordelen maar die zijn in 2026 weg. Een elektrische Skoda citygo kost dadelijk 680 euro aan belasting en die Tesla 1200 euro per jaar en dit komt dan nog eens naast de hoge aanschafkosten, kosten van de stroom en een goede thuislader ect. Dan heb ik het nog niet gehad over accijnzen en belastingen op brandstof die de overheid misloopt bij de elektrische auto's. Je kunt er al op rekenen dat stroom voor je auto ook zwaarder belast en dus duurder gaat worden. Dus ook een elektrische auto rijden word straks ook flink duurder.

De huidige benzine/diesel zal dan wel verdwijnen en vervangen worden door synthetische brandstoffen of brandstoffen die vervaardigt worden uit CO2 en waterstof. Technisch is het allang mogelijk om schone brandstoffen te maken op synthetische of waterstof/Co2 basis. Maar vanwege de lage kwantiteit (volumes) nog erg duur.

Wat ik wel eens wil weten van de overheid en werkgevers: Hoe kom ik dadelijk op mijn werk als vervoer niet meer te betalen is?
Hoe het in Nederland zit weet ik niet, maar als ik in België kijk... meer en meer steden en gemeenten willen maar al te graag de vervuilende wagens bannen. Dus zoals de onze, euro1 norm, die zien ze liever niet komen. Tenzij je natuurlijk betaald 🤔 plots zijn deze wagens dan wel weer welkom! Dan willen ze de kilometerheffing invoeren ! Bey beuy goedkope taks op een oldtimer. Als ik dan de som maak... kijken waar je nog mag rijden, kilometerheffing en duurdere brandstof... Dan gaan er toch mensen nadenken of het nog de moeite loont of je moet er budgettair geen problemen mee hebben.
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door capri v8 driver »

mymustang schreef: za 13 nov, 2021 17:20

Hoe het in Nederland zit weet ik niet, maar als ik in België kijk... meer en meer steden en gemeenten willen maar al te graag de vervuilende wagens bannen. Dus zoals de onze, euro1 norm, die zien ze liever niet komen. Tenzij je natuurlijk betaald 🤔 plots zijn deze wagens dan wel weer welkom! Dan willen ze de kilometerheffing invoeren ! Bey beuy goedkope taks op een oldtimer. Als ik dan de som maak... kijken waar je nog mag rijden, kilometerheffing en duurdere brandstof... Dan gaan er toch mensen nadenken of het nog de moeite loont of je moet er budgettair geen problemen mee hebben.
Je zegt het zelf al: als je betaald mag je opeens wel rijden. De noemer milieu word dus misbruikt om je meer te laten betalen. Het gaat dus puur om extra inkomsten.

Daarnaast word er ook niet gekeken naar de werkelijke uitstoot van een auto. Oude auto's op bv LPG, CNG of synthetische brandstoffen stoten veel minder Co2 uit dan gewone benzine. In Duitsland is het mogelijk om katalysatoren bij oldtimers te gebruiken en op die manier vrijstelling van de milieu zones te krijgen.

De kilometer heffing is gewoon een middel om nog meer geld te kunnen binnen harken. Uit iedere berekening blijkt dat de kosten om de auto te mogen rijden bijna 2 keer zo duur word. Hoe ze dit bij oldtimers gaan regelen is onbekend.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door Cobretti »

De Vlaams minister van mobiliteit wil vanaf 2030 een verbod op verkoop van 2de handswagens met verbrandingsmotoren.
U leest dat goed. Dat zou dus het eind van de oldtimer(verkoop) betekenen in Vlaanderen.
Maar u kent het verhaal wel van de te heet opgediende soep.
Waarschijnlijk had zij wat last van profileringsdrang om onder druk van de klimaattop alsnog met een Vlaams 'plan' te komen.
Zij zal intussen al 27 gelyncht zijn voor haar uitspraken, maar het heeft toch een en ander in gang gezet in de Vlaamse oldtimerwereld, en in de eerste plaats de daily driver markt.

Een scherpe analyse leest u hier.
-> https://www.tijd.be/analyse/de-verdiepi ... S-rHZ82gEQ

Grts,
C.
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door capri v8 driver »

Cobretti schreef: za 13 nov, 2021 22:22 De Vlaams minister van mobiliteit wil vanaf 2030 een verbod op verkoop van 2de handswagens met verbrandingsmotoren.
U leest dat goed. Dat zou dus het eind van de oldtimer(verkoop) betekenen in Vlaanderen.
Maar u kent het verhaal wel van de te heet opgediende soep.
Waarschijnlijk had zij wat last van profileringsdrang om onder druk van de klimaattop alsnog met een Vlaams 'plan' te komen.
Zij zal intussen al 27 gelyncht zijn voor haar uitspraken, maar het heeft toch een en ander in gang gezet in de Vlaamse oldtimerwereld, en in de eerste plaats de daily driver markt.

Een scherpe analyse leest u hier.
-> https://www.tijd.be/analyse/de-verdiepi ... S-rHZ82gEQ

Grts,
C.
Het artikel lezend kom je er snel achter dat verplicht elektrisch rijden voor de meeste mensen financieel niet haalbaar is en daarbij kom nog dat de burgers dadelijk geconfronteerd worden met auto's die rijden met normale brandstoffen die over 5 tot 7 jaar niks meer waard zouden zijn als deze plannen zouden doorgaan. Dat is toch wel een forse kostenpost en kapitaalvernietiging voor veel burgers.

Het verbaast me dat in dit artikel niet gepraat word of de infrastructuur voor de stroom voorziening dit allemaal aankan en verder lees je dat men de burgers wil duwen naar een lease systeem en we weten dat dit vaak duurder is dan eigendom. Ik stelde niet voor niks de vraag: Wat ik wel eens wil weten van de overheid en werkgevers: Hoe kom ik dadelijk op mijn werk als vervoer niet meer te betalen is?

En die oude auto's dan? Die gaan gewoon de grens over en rijden daar vrolijk verder. Wat is dan de milieu winst?
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Zijn onze klassiekers daarom zoveel duurder geworden?

Bericht door Eric »

Een verkoopverbod voor ICE occasions zal nooit stand houden bij het Europese Hof, maak je daar maar geen zorgen over.

De restwaarde van onze auto's is totaal onvoorspelbaar en zal primair worden bepaald door de ontwikkeling van de brandstofprijzen en hoe de belastingen die de lidstaten in de toekomst heffen over het bezit/gebruik ervan gaan worden aangepast. Dat zie je bv nu ook weer aan de totaal onverwachte stijging van de prijzen van diesel-occasions, omdat de vraag daarnaar weer toeneemt als gevolg van de hoge brandstofprijzen.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”