66 - startprobleem

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

66 - startprobleem

Bericht door Sway »

Mensen.

Ik heb een merkwaardig startprobleem met mijn ‘66.

Auto ca 17 jaar in bezit en nooit echt een startprobleem gehad. Altijd 2x gas intrappen, contactslot aan en altijd sloeg de motor direct aan, bij koud en warm weer. Never een issue!

Nu:

Auto in de garage enkele maanden en ca 6 weken geleden heb ik ‘m even gestart en ca 2 min in de garage stationair laten draaien. Ben toen niet gaan rijden (misschien is dat een oorzaak van onderstaande):

Vorig weekend geprobeerd de auto te starten: startmotor slaat direct aan, motor slaat direct aan maar loopt niet erg lekker op een wat laag toerental, de auto schut een beetje door het onregelmatig lopen en slaat vervolgens af.
Ik probeer daarna nog een paar keer te starten en er gebeurt praktisch steeds hetzelfde: na korte onregelmatige loop slaat de motor steeds af. Als je snel probeert iets gas te geven om het toerental van de motor wat hoger te krijgen, lukt dat ook niet echt en slaat de motor ook direct af.

Vandaag (dus na een week) het weer geprobeerd, ook met een vol geladen accu die een week op de lader had gestaan.
Precies weer hetzelfde issue met het snel afslaan van de motor na t starten.
Alle vloeistoffen (coolant, motorolie en C4) had ik aan het begin vandaag ook gecheckt: alles goed.

Ik heb de bougiekabels nagelopen, en ook de kap van de ignition distributor er af gehad, zag daar wel wat oxidatieresten op de contacten, die ik even wat gekrabd heb en ik het ook de bogiekabels gemeten (allemaal goed = tussen de 4-8K weerstand).
Na 4-5x proberen te starten, sloeg de motor helemaal niet meer aan (startmotor werkte wel nog steeds).

Heeft iemand tips wat bij mijn auto het startprobleem zou kunnen veroorzaken (en hoe op te lossen)?
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Sway »

Vannacht schoot me iets te binnen, kan bovenstaand probleem zijn dan ik wellicht de motor heb verzopen?
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: 66 - startprobleem

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Welke benzine tank je en hoe oud is de benzine in de tank ?
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Sway »

Ik tank Euro 95 en dan wat loodvervanger er bij.
De tank is denk ik vernieuwd ca 15 jaar geleden.

Auto heeft wel ca 3 mnd in garage gestaan na laatste tankbeurt.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Dakloos »

Eigenlijk heb je geen startprobleem maar een stationairprobleem :wink: Ik zou het meer in de carburateur zoeken. Staat je chokeklep misschien helemaal dicht? Of is er niet ergens een vacuum slang losgeschoten? Mocht je motor verzopen zijn: gaspedaal helemaal indrukken en starten maar.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: 66 - startprobleem

Bericht door JaCo »

Euro 95 met loodvervanger elimineert niet de desastreuze invloed van ethanol op (rubber en kunststof) pakkingen,
grote kans dat je acceleratiepomprubber is gekrompen en dus het pompen voor starten niet meer het gewenste effect heeft,
dat geldt wellicht ook voor andere dichtingen in je carb wat een verklaring kan zijn voor het slecht lopen.
Shell en BP 98 bevat (nog) geen ethanol.

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Swordfish79 »

ik zou het ook gaan zoeken in opgeloste rubbers in de carb of zelfs eventueel in de brandstofpomp. Die is bij mij ook al overleden door de fijne brandstof van tegenwoordig.

Ik doe er tegenwoordig E10 clean-up bij

https://www.carclean.com/nl/5in1-e10-cl ... 250ml.html
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: 66 - startprobleem

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Tevens gaat de Euro 95 hard achteruit bij een wat langere stilstand
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: 66 - startprobleem

Bericht door mymustang »

Als ik even mag inpikken op type brandstof... Heb je met de E98 hetzelfde probleem op vlak van rubberen dichtingingen? Mijn zittingen van de kleppen zijn wel aangepast aan de huidige brandstoffen, maar ik wist niet dat die de dichtingen ook aangetast konden worden. Ik dacht altijd dat de huidige rubbers er tegen bestand waren. Ik heb ook nog loodvervanger hier staan, maar dat heeft blijkbaar niet veel nut meer dan?
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Sway »

OK, veel dank voor de tips!

Ik ga t vandaag of morgen proberen met gas vol open bij t starten. Zou best kunnen dat de motor verzopen is.
Laatste keer dat ik de auto startte en de motor goed liep, is ca 6 weken geleden toen ik de auto van een koude start in de garage, m ca 2-3 min. stationair heb laten draaien in de garage en m toen weer heb uitgezet, zonder dat ik toen minimaal 15 min ben gaan rijden. Mogelijk had ik dat niet moeten doen (het niet rijden na enkele minuten stationair de motor en bak opwarmen).

By the way, mijn motor is nog stock van de fabriek destijds (1966), dus er is niets veranderd aan de kleppen, etc. Dus kan je dan wel iets anders tanken dan E95 + loodvervanger zonder iets in je motor te beschadigen?

Dus kan ik wel E98 tanken voor mijn auto en als ik In het vervolg Shell of BP 98 tank, is loodvervanger dan niet meer nodig?

En wat is / doet E10 Cleanup precies? Is dat ook als loodvervanger?
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: 66 - startprobleem

Bericht door saf1908 »

Ik houd het simpel en neem geen risico: gewoon 98 tanken en altijd een beetje loodvervanger erbij.

Shell V-Power
BP Ultimate 98
Esso Synergy Supreme+ 98
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: 66 - startprobleem

Bericht door JaCo »

mymustang schreef: zo 21 nov, 2021 12:46 Als ik even mag inpikken op type brandstof... Heb je met de E98 hetzelfde probleem op vlak van rubberen dichtingingen? Mijn zittingen van de kleppen zijn wel aangepast aan de huidige brandstoffen, maar ik wist niet dat die de dichtingen ook aangetast konden worden. Ik dacht altijd dat de huidige rubbers er tegen bestand waren. Ik heb ook nog loodvervanger hier staan, maar dat heeft blijkbaar niet veel nut meer dan?
Ethanol is de boosdoener, Shell 98 en BP 98 bevat (nog) geen ethanol. (ondanks dat er E5 op staat) ,
Loodvervanger dient voornamelijk om je niet geharde klepzittingen te "smeren" .

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Sway »

OK, dus je neemt deze E98 benzines omdat er minder (of zeer weinig) Ethanol in zit dan de E95. Dan ook nog wat loodvervanger om je kleppen te beschermen, correct? Welk fabrikaat loodvervanger is/zijn dan aan te bevelen voor de Ford engines van 64-66?
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: 66 - startprobleem

Bericht door JaCo »

Shell 98 en BP 98 bevat (nog) GEEN ethanol.

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Sway »

OK, maar ik graag wil weten dat als je die E98 benzines tankt, moet er dan ook nog loodvervanger bij een tankbeurt worden toegevoegd? And if so, welke make loodvervangers zijn aan te bevelen voor ‘stock’ mustang engines van 64-66 periode?
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”