Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door Big_fun_58 »

Peer, je bent een man naar mijn hart. :D :lol:
Zoals jij het doet zo zou ik het ook altijd doen als het voor mijzelf is. Al die theoretici die wel even weten wat er allemaal wel niet aan een gereviseerde motor gedaan moeten worden die snappen niet hoe op de wereld motoren gereviseerd worden. Niet alles gebeurt in hi-tech bedrijven en niet alles is voor Nascar racing bedoeld. Als ik lees dat je na het vlakken van de kop (je heb gelijk, is bij een 289 302 bijna nooit nodig) de stoterstangen opnieuw moet uitmeten dan denk ik. Jaja... -0.2 mm vlakken is -0,32 mm bij de klep. Dat is niets in vergelijking met andere slijtage (bijv. het inslaan of slijtage van de kleppen / tuimelaars / steelkop).
Blok vlakken, lijnboren, nog nooit gedaan. Als er geen reden voor is dan doe ik dat niet..
Maar, ja... Eigen mening hè... :mrgreen: :mrgreen:
It's the M@DM@N.......... #>B-)
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door edgar »

Voor wat betreft gereedschappen en eenmalig gebruik;

Kijk eens om je heen en kijk of er een lokale algemene oldtimer club is bijvoorbeeld. Ik ben ook aangesloten bij zo'n club (een verademing; je ziet ook eens andere interessante auto's en technieken) en ik zie van alles voorbij komen op de te koop en aangeboden pagina's. Motortakels, persen, mensen die sleutelruimte en een brug hebben, lasapparatuur enz enz. Ik denk dat het niet moeilijk hoeft te zijn om aan gereedschap te komen of het weer kwijt te raken.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door Sway »

peer schreef: wo 01 dec, 2021 09:48 Totale kosten (nog even opgezocht) 1123 euro. En in totaal ~12 uur werk. (ik heb natuurlijk wel al het gereedschap wat hiervoor nodig is al liggen, ik denk dat dit al snel 1000 euro aan spullen is die je toch wel nodig hebt.
Als je voor de eerste keer zo’n block doet en ik tel dit op (incl benodigde gereedschappen) dan kom ik tot ca €2150 + ca 12 uur als je echt weet waar je mee bezig bent. Maar ja, het is je eerste keer dus t wordt niet 12 uur werk maar 100 uur of zo…. Klopt dat een beetje qua kosten en tijd?

En dan maak je waarschijnlijk ook nog wat fouten de 1e keer en ben je nog een paar honderd € verder..?
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door capri v8 driver »

peer schreef: wo 01 dec, 2021 14:31
Dus je kan het topic in 2 vragen delen:
Kan je het zelf in de garage nog doen: Ja als je het ene ding (honen, boren, afpersen) uitbesteed
Is het de moeite/geld waard: Moet je zelf beslissen.
Je vergeet de vraag: Ben je technisch aangelegd of heb je 2 linker handen?

Ik ben toch best wat mensen tegen gekomen die na het kijken van filmpjes op youtube en met de workshop manual in de hand het blok uit elkaar wisten te halen maar vervolgens het blok en onderdelen weer bij mij neerleggen om de revisie te voltooien omdat het ze aan kennis/kunde en goed en juiste gereedschap ontbreekt.

Even terug komend op die filmpjes, zie je ze ergens de cilinders, zuigers of bv de lager spellingen meten? Iets wat toch vrij essentieel is bij een goede revisie.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door Cobretti »

capri v8 driver schreef: wo 01 dec, 2021 21:14 Even terug komend op die filmpjes, zie je ze ergens de cilinders, zuigers of bv de lager spellingen meten? Iets wat toch vrij essentieel is bij een goede revisie.
Je hebt gelijk (en de filmpjes volledig bekeken 🤪)
Ze tonen dus toch niet alle stappen, er ontbreken zelfs essentiële. Maar blijft wel mooie reportage vind ik.

Voor mezelf : als ik me er ooit zelf aan waag, dan zal dat minstens met een persoonlijke hulplijn als backup zijn. Familie en vrienden autoliefhebbers bvb. Mezelf kennende kom ik ongetwijfeld op +100h 🤗.

Grts, C. 😎
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door richard66coupe »

Mijn ervaring is dat het toch meer voldoening geeft als je het zelf doet of het in delen uitbesteed. Ook al lijkt het misschien wat duurder. Je weet gewoon wat je hebt en kunt er de extra tijd en moeite in steken om het perfect of naar je zin te maken.

Zelf had ik ruim 10 jaar terug een behoorlijk versleten 289 waarvan het onderblok al een paar keer opgeboord was en de koppen versleten waren. Eerst wou ik alleen de koppen doen maar na een set 2e hands koppen gescoord te hebben die gescheurd waren :( ben ik gaan kijken naar een revisie longblock. De offertes die ik had gekregen om mijn oude koppen te reviseren kwamen al aardig in de buurt van een compleet blok met koppen.
Ok, je weet natuurlijk niet wat je exact koopt. Je kunt wel wat dingen checken maar je weet niet exact wat er in zit en hoe het gedaan is. Ik dacht toen dat het toch wel enigszins goed moest zijn anders verkoop je het toch niet met garantie.?!
Helaas. Zo'n 10 jaar verder met nog geen 10.000 km op de klok en over het algemeen rustig rijdend op binnenwegen toch behoorlijk compressie verlies bij 1 cylinder wat resulteerde in een beetje onrustig stationair draaien en liep sowieso niet super.

Dit bleek in eerste instantie een slechte uitlaatzitting te zijn en een deels verbrande klep. Bij nadere inspectie zaten er meerdere kleppen gewoon niet goed in de zitting en was ook niet te fixen door opnieuw in slijpen(te diep weg). Ook waren de uitlaatklep geleiders veel te ruim en al flink ingesleten. De klepveren waren ook ver buiten spec en gaven ongeveer de halve sterkte van wat het moest zijn en volgens mij gewoon niet de goede maat. Uiteindelijk heb ik alle kleppen, veren, uitlaatklepgeleiders en alle geharde uitlaatzittingen laten vervangen en op elkaar in laten slijpen. Daarbij komt nog los spul zoals de tuimelaars, stoterstangen die ook niet al te best meer waren dus dat ook maar vervangen. Volgens het revisiebedrijf paste deze slijtage eerder bij zo'n 150.000 kilometer en was het verder gewoon prutswerk.

Met andere woorden een revisieblok is ook maar een blok die een beetje opgefrist is. Je kunt er wel geluk mee hebben maar als het nog enigszins binnen de spec valt met de ogen half dicht gaan ze het niet vervangen. Het blok hoeft uiteindelijk alleen maar de garantie termijn van 1 jaar of 20.000km te overleven. Dit is natuurlijk een lachtertje voor een oldtimer als dit die op benzine rijdt.
Persoonlijk zou ik nooit weer een revisieblok kopen. De volgende keer zou ik het gewoon rustig in eigen beheer doen, evt. samen met iemand of een bedrijf die er kijk op heeft en waar je vertrouwen in hebt. Zo leer je er zelf ook veel meer van.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door peer »

Cobretti schreef: wo 01 dec, 2021 21:50
capri v8 driver schreef: wo 01 dec, 2021 21:14 Even terug komend op die filmpjes, zie je ze ergens de cilinders, zuigers of bv de lager spellingen meten? Iets wat toch vrij essentieel is bij een goede revisie.
Je hebt gelijk (en de filmpjes volledig bekeken 🤪)
Ze tonen dus toch niet alle stappen, er ontbreken zelfs essentiële. Maar blijft wel mooie reportage vind ik.

Voor mezelf : als ik me er ooit zelf aan waag, dan zal dat minstens met een persoonlijke hulplijn als backup zijn. Familie en vrienden autoliefhebbers bvb. Mezelf kennende kom ik ongetwijfeld op +100h 🤗.

Grts, C. 😎

100 uur is lichtjes overdreven denk ik, zo moeilijk zijn ze niet.
Het uit elkaar halen van mijn eerste V8 weet ik niet meer, maar het monteren wel. Na het blok binnen gekregen te hebben ben ik op een zondag om 8 uur s'ochtends begonnen en op een plaspauze en eten snel naar binnen gewerkt te hebben ben ik hier aan 1 stuk mee aan de gang gegaan, boeken en YouTube bij de hand. S'avonds om 23.00 was de eerste start (blok hing in een test opstelling) ik weet dit nog goed omdat mijn vriendin kwam vragen of ik wel goed in mijn hoofd was om op zondag om 23.00 een V8 voor het eerst te starten om deze zonder dempers te laten inlopen op 2000 rpm :oops:
Ik had niet door dat het alweer zo laat was... Achteraf ook stom want de vloeibare pakking was nog niet droog genoeg dus ik kon een paar dingen opnieuw doen. Maar het blok loopt nu nog altijd perfect :lol:


Wat betreft de speling, normaal neem je de zuigers mee naar het revisie bedrijf en boren ze de cilinders op basis van de zuigers. Een bedrijf die hier niet naar vraagt zou ik al negeren.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door Sway »

Iets anders: toen Ford de Mustang engines ontwikkelde waren dat eigenlijk designs van begin jaren ‘60. Deze met vrij recht toe aan carbs, geen Pertronix ignition, geen geharde kleppen en waarschijnlijk ook wat andere mechanische delen in de motor die toen der tijd ‘fit for purpose’ waren met bepaalde toleranties die draaiende en verende delen die toen normaal werden gevonden. Ook compressors waren niet echt veel in gebruik.

Zijn er mensen hier op het forum die bij een volledige motorrevisie een slag verder zijn gegaan om de overal performance van het loopwerk en de ignition, brandstofinjectie nog verder te verbeteren dan de ‘stock’ engine had? En wat is er toen gedaan?

Ik heb het niet over het toevoegen van een compressor, performance headers, etc om het vermogen nog verder op te voeren, dat is weer een heel ander verhaal.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door Big_fun_58 »

peer schreef: wo 01 dec, 2021 22:31S'avonds om 23.00 was de eerste start (blok hing in een test opstelling) ik weet dit nog goed omdat mijn vriendin kwam vragen of ik wel goed in mijn hoofd was om op zondag om 23.00 een V8 voor het eerst te starten om deze zonder dempers te laten inlopen op 2000 rpm :oops:
Ik had niet door dat het alweer zo laat was... Achteraf ook stom want de vloeibare pakking was nog niet droog genoeg dus ik kon een paar dingen opnieuw doen. Maar het blok loopt nu nog altijd perfect :lol:
Hahaha, zo herkenbaar. :lol: :lol: Vroeger ook eens in Poeldijk na 12.00 uur s'nachts een net gemonteerde Mustang race motor een kwartier lang op 2500 toeren laten draaien (open headers erop) met de deuren open. Toen de motor uitging en we uit stonden te blazen (lees: Sjekkie roken) hoorde we een luchtbuks kogeltje fluiten. Kwam van de ontevreden buren aan de overzijde... :lol:
Kan er nu nog om lachen als ik er aan terug denk. Dat gaat anno 2020 ècht niet meer... :mrgreen:
It's the M@DM@N.......... #>B-)
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door capri v8 driver »

Sway schreef: wo 01 dec, 2021 22:43 Zijn er mensen hier op het forum die bij een volledige motorrevisie een slag verder zijn gegaan om de overal performance van het loopwerk en de ignition, brandstofinjectie nog verder te verbeteren dan de ‘stock’ engine had? En wat is er toen gedaan?

Ik heb het niet over het toevoegen van een compressor, performance headers, etc om het vermogen nog verder op te voeren, dat is weer een heel ander verhaal.
Of je nu een straat blok bouwt of een race blok, behalve in de gebruikte onderdelen en het beter meten van bv. spellingen van de zuigers, zuiger veren en lagers ect en de afwerking van de onderdelen, zijn de machinale bewerkingen aan het blok vrijwel het zelfde. Een betere "overal performance" bereik je alleen door onderdelen te gebruiken die op elkaar afgestemd zijn.

Met alleen een wilde nokkenas en wat headers op een standaard blok zal niet echt de performance verhogen maar pas je de cilinderkoppen, inductie en uitlaat aan op die nokkenas dan krijg je een veel betere performance. Voor dat je die kant op gaat zul je eerst eens bij je zelf te rade moeten gaan: wat is het doel van die motor (straat gebruik, race doel eindes) en wat voor een vermogen wil ik van dat blok? 300 pk? 400 pk? 500pk? Als je dat weet ga je eerst eens kijken wat je nu hebt en dan pas ga je eens kijken welke onderdelen je nog nodig hebt en welke onderdelen samen werken om dat doel te bereiken maar ook dat het blok heel blijft bij hogere vermogens. Daar gaat wel wat tijd in zitten om dat goed uit te zoeken. Daarnaast speelt geld ook wel een belangrijke factor want je praat nu niet meer over wat lagers, veren of pakkingen vervangen.

En dan heb je eindelijk je 300pk, 400 pk of 500pk blok gebouwd dan kom je er snel achter dat je ook de rest van de auto, zoals de versnellingsbak, achter as, ophanging, remmen ect moet gaan aanpassen om een goed presterend geheel te krijgen. Iets wat mensen nog al eens vergeten en waar ook veel tijd en geld in kan gaan zitten.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door peer »

capri v8 driver schreef: do 02 dec, 2021 09:18
Sway schreef: wo 01 dec, 2021 22:43 Zijn er mensen hier op het forum die bij een volledige motorrevisie een slag verder zijn gegaan om de overal performance van het loopwerk en de ignition, brandstofinjectie nog verder te verbeteren dan de ‘stock’ engine had? En wat is er toen gedaan?

Ik heb het niet over het toevoegen van een compressor, performance headers, etc om het vermogen nog verder op te voeren, dat is weer een heel ander verhaal.
Of je nu een straat blok bouwt of een race blok, behalve in de gebruikte onderdelen en het beter meten van bv. spellingen van de zuigers, zuiger veren en lagers ect en de afwerking van de onderdelen, zijn de machinale bewerkingen aan het blok vrijwel het zelfde. Een betere "overal performance" bereik je alleen door onderdelen te gebruiken die op elkaar afgestemd zijn.

Met alleen een wilde nokkenas en wat headers op een standaard blok zal niet echt de performance verhogen maar pas je de cilinderkoppen, inductie en uitlaat aan op die nokkenas dan krijg je een veel betere performance. Voor dat je die kant op gaat zul je eerst eens bij je zelf te rade moeten gaan: wat is het doel van die motor (straat gebruik, race doel eindes) en wat voor een vermogen wil ik van dat blok? 300 pk? 400 pk? 500pk? Als je dat weet ga je eerst eens kijken wat je nu hebt en dan pas ga je eens kijken welke onderdelen je nog nodig hebt en welke onderdelen samen werken om dat doel te bereiken maar ook dat het blok heel blijft bij hogere vermogens. Daar gaat wel wat tijd in zitten om dat goed uit te zoeken. Daarnaast speelt geld ook wel een belangrijke factor want je praat nu niet meer over wat lagers, veren of pakkingen vervangen.

En dan heb je eindelijk je 300pk, 400 pk of 500pk blok gebouwd dan kom je er snel achter dat je ook de rest van de auto, zoals de versnellingsbak, achter as, ophanging, remmen ect moet gaan aanpassen om een goed presterend geheel te krijgen. Iets wat mensen nog al eens vergeten en waar ook veel tijd en geld in kan gaan zitten.
Als je dit wil, dan wordt de puzzel wel een stuk groter en de kans op fouten natuurlijk ook. De kosten van een fout worden ook een stuk hoger ;)
Maar als je aan 'bewezen recepten' houdt dan is het nog altijd wel te doen. Wil je zelf alles uitzoeken dan zou ik daar niet aan beginnen als eerste bouw en weinig tot geen kennis.

Een nokkenasje geeft een ander gevoel, maar op voegt niet zo heel veel toe op zich zelf. De standaard koppen en manifolds zijn vooral de bottleneck. Maar alleen headers voegt dus ook niet heel veel (lees voegt niets) toe. Het is een combi van de type zuigers, de koppen, intake en carb en de headers. Maar ik zeg altijd een motor opvouwen doe je niet in laagjes. Zet er niet eerst een andere nokkenas in, daarna een keer andere koppen, Daarna de carb enz... Stem af wat je wil hebben en bouw dan je blok in 1 keer goed.

Op de ontsteking: een standaard petronix setje voegt vooral betrouwbaarheid toe. En heeft minder onderhoud nodig. Op een stock block moet je niet aankomen met komplete msd upgrades enz, totaal zinloos.
Brandstof injectie is een heel ander verhaal: dat is toch ook al een serieuze upgrade. Ja dit kan het vermogen een boost geven maar hier zijn zoveel opties in dat het weinig zin heeft om hier echt diep op in te gaan.
Bedoelde je een andere carb, ook dan hangt het af van je onderblok. Een 2v onderblok is anders dan een 4v onderblok. andere zuigers andere compressie. Dus simpelweg een 4v intake en carb op een 2v blok zetten voegt wat toe, maar geeft bij lange na niet het vermogen van een echt 4v blok.

In kader van het topic, als je voor het eerst een blok zelf wil doen, is mijn advies, hou het op stock. Wil je verder gaan, neem professioneel advies.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door Sway »

Hi Capri, veel dank voor je reactie. Veel extra vermogen uit een block halen is weer een heel andere hobby!
Voor iedereen die hier erg in geïnteresseerd is, is onderstaande waanzinnige video wellicht de moeite waard :D

Mij gaat het niet zozeer om extra vermogen.
Waar mij het vooral om gaat is, wat kan er (en hoe) aan een stock Ford engine uit de jaren ‘60 verbeterd kan worden met de kennis, tools en motor accessoires van nu om een overall betere performance te krijgen dan hoe Ford de engines in de jaren ‘60 heeft gedesigned en hoe ze toen de manufacturing van de engines deden.

Wat kan je aan een stock jaren ‘60 engine doen om deze nog soepeler te laten lopen (minder trillingen, minder geluid), betere start performance - vooral bij lage (winter) temperaturen, betere fuel consumption performance, betere ignition (Pertronix?), betere automatic choke performance, etc.


capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door capri v8 driver »

Wat kan je aan een stock jaren ‘60 engine doen om deze nog soepeler te laten lopen (minder trillingen, minder geluid), betere start performance - vooral bij lage (winter) temperaturen, betere fuel consumption performance, betere ignition (Pertronix?), betere automatic choke performance, etc.
Aan een standaard blok? Beter balanceren en een goede balancer doet wonderen. Ik zou dan gelijk overstappen op roller nokkenas en lifters en roller tuimelaars met de juiste lengte stoters. (geen China troep gebruiken) Een paar AFR of trick flow koppen en goede headers.

Voor de inductie: brandstof injectie. En dit ook door iemand laten afstellen die verstand van zaken heeft op een dyno.

Maar hou er rekening mee dat dit het kostenplaatje flink verhoogd en ik heb het niet over een paar honderd euro. Ik zou het oude blok en bak verkopen en starten met een '93 HO mustang of thunderbird blok met EFI en de 4R70W bak of een 5 bak, dat zou dan al een betere optie zijn. Dat heb ik bij mijn mustang en de zwarte capri V8 ook gedaan.

Zou je niet merk gebonden zijn: een chevy LS3 of zoiets.

Leuk filmpje met flink wat reclame voor Summit maar ze vertellen je niet wat het kost. Ik schat om dat 6 cilinder blokje te maken met 500 pk dat je hier een 15 tot 20k voor neerlegt. Voor dat geld: https://www.marktplaats.nl/v/auto-onder ... -motorblok met 720 pk.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door peer »

Sway schreef: do 02 dec, 2021 10:24 Hi Capri, veel dank voor je reactie. Veel extra vermogen uit een block halen is weer een heel andere hobby!
Voor iedereen die hier erg in geïnteresseerd is, is onderstaande waanzinnige video wellicht de moeite waard :D

Mij gaat het niet zozeer om extra vermogen.
Waar mij het vooral om gaat is, wat kan er (en hoe) aan een stock Ford engine uit de jaren ‘60 verbeterd kan worden met de kennis, tools en motor accessoires van nu om een overall betere performance te krijgen dan hoe Ford de engines in de jaren ‘60 heeft gedesigned en hoe ze toen de manufacturing van de engines deden.

Wat kan je aan een stock jaren ‘60 engine doen om deze nog soepeler te laten lopen (minder trillingen, minder geluid), betere start performance - vooral bij lage (winter) temperaturen, betere fuel consumption performance, betere ignition (Pertronix?), betere automatic choke performance, etc.
Betere start performance is gewoon een kwestie van goed afstellen:
Mijn laatste motor, koude eerste start na minstens 3 weken stilstaan (Fast idle staat nog wat hoog :wink: ):


Trillingen is vaak ook afstellen of toch ergens een vacuum lek en anders een balanceer issue. Een stock blok zo soepel lopen dat je er een euro munt op kan balanceren.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Totale blokrevisie - is niet echt zelf te doen, tenzij je werkt bij blokrevisiebedrijf

Bericht door mymustang »

Big_fun_58 schreef: wo 01 dec, 2021 18:39 Peer, je bent een man naar mijn hart. :D :lol:
Zoals jij het doet zo zou ik het ook altijd doen als het voor mijzelf is. Al die theoretici die wel even weten wat er allemaal wel niet aan een gereviseerde motor gedaan moeten worden die snappen niet hoe op de wereld motoren gereviseerd worden. Niet alles gebeurt in hi-tech bedrijven en niet alles is voor Nascar racing bedoeld. Als ik lees dat je na het vlakken van de kop (je heb gelijk, is bij een 289 302 bijna nooit nodig) de stoterstangen opnieuw moet uitmeten dan denk ik. Jaja... -0.2 mm vlakken is -0,32 mm bij de klep. Dat is niets in vergelijking met andere slijtage (bijv. het inslaan of slijtage van de kleppen / tuimelaars / steelkop).
Blok vlakken, lijnboren, nog nooit gedaan. Als er geen reden voor is dan doe ik dat niet..
Maar, ja... Eigen mening hè... :mrgreen: :mrgreen:
Ik zei niet dat het enkel door het vlakken kwam.
De motorenbouwer heeft ze gevlakt en de tuimelaars n stoters waren de oude nog... Kan best zijn dat de combinatie van vlakken, oude tuimelaars/stoters en nieuwe koppakking de tolerantie beïnvloedt heeft. Ik ga me zeker niet meten met mensen die tientallen motoren gereviseerd hebben, maar als de tolerantie niet meer klopt "in mijn geval min0.8 toeren en max 1.75 toeren tot de moer op de schouder van de stud zit" dan zat ik buiten het bereik van de slag van de hydraulische lifter. Zo stond het toch in de rebuild boek. Als leek ga je dan ervan uit dat je de stoters aanpast of je moet weer met andere zaken gaan spelen om binnen je specs te blijven. Soit, het topic ging over of je het zelf kan doen... ja, het kan!
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”