Mustang 1966 289 V8 cabrio - vraag over de automaat - slipt bij warm worden??

Moderator: Shelby GT-H

rrommel
Berichten: 78
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

Mustang 1966 289 V8 cabrio - vraag over de automaat - slipt bij warm worden??

Bericht door rrommel »

Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en heb net elders de zojuist aangeschafte Ford Mustang 'voorgesteld' op en aan dit forum.

Ik heb een vraag over de automaat in deze auto:
- de Mustang komt uit de US - bij een bekende garage heb ik alles laten nakijken - veiligheid eerst
- ze hebben ook de automaatbak gereviseerd (hebben ze laten doen bij een specialist) - 2022 componenten erin en verzwaard, zou nu 1000 pk aan moeten kunnen.
Niet dat ik naar 1000pk wil maar ik wilde het goed doen.

De bak deed voor de revisie al raar - na enige tijd (20-30 minuten - wanneer alles warm was?) ging de bak 'slippen' (ineens naar hogere toeren) en
het werd steeds lastiger de bak in de versnellingen te krijgen. Na afkoelen deed alles het weer.

Bij de revisie is ook de koppelomvormer vervangen (nieuw) - de koppelomvormer die erin zat hoorde er niet in.
Na de revisie ben ik gaan proefrijden, ik denk 15 minuten - alles deed het super. Ik ben erna naar huis gereden, ook via een stuk snelweg - tot mijn
verbazing ging de bak ineens weer hele hoge toeren maken bij flink gas geven. Ik kon er nog net mee naar huis rijden, heel rustig aan gedaan.

Eenmaal thuis, na afkoelen van de auto, bleek dat ik de automaat totaal niet meer in de vooruit kreeg - achteruit ging met gemak.
ANWB gebeld, zij hebben eerst de schakelstangen (?) bekeken, was allemaal prima, het euvel zit in de bak.

Auto is toen op een oplegger terug gegaan naar de garage en men is nu aan het onderzoeken wat de oorzaak kan zijn - maar men kan het niet 1-2-3 vinden?

Vraag is dus eigenlijk:
- is iemand bekend met dit probleem: ineens hoge toeren bij warm worden van de motor/bak waarbij de vooruit niet eens meer bruikbaar is - maar
de achteruit geen ekel probleem is?
- Ik moet die bak kunnen vertrouwen - ik zit er nu aan te denken er een nieuwe (2e hands) bak onder te hangen - ook gerevisserd en verzwaard -
maar zo'n bak zie ik niet 1-2-3 verkrijgbaar. Advies?

Dank!
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Mustang 1966 289 V8 cabrio - vraag over de automaat - slipt bij warm worden??

Bericht door richard66coupe »

Ik heb dit in het begin ook gehad. Toen bleek de bak flink versleten was. Het filter en de pan zat vol met gruis en frictie materiaal. Door slechte doorvoer werd hij te warm.

Bij jou zou dat wat raar zijn als dit nu alweer zo is. Al is slippen echt niet goed bij een automaat. Je geeft aan dat ie niet in de vooruit versnelling wil. Bedoel je dat de pook al niet eens in D of . / o wil? Gaat het m een standaard C4 3 versnelling automaat?
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Mustang 1966 289 V8 cabrio - vraag over de automaat - slipt bij warm worden??

Bericht door edgar »

Oliepeil bak goed en op correcte manier gepeild?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Mustang 1966 289 V8 cabrio - vraag over de automaat - slipt bij warm worden??

Bericht door Dakloos »

Ik zou eens gaan bellen met dat bedrijf waar je die bak hebt laten reviseren.
Erwin

1966 convertible
rrommel
Berichten: 78
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

Re: Mustang 1966 289 V8 cabrio - vraag over de automaat - slipt bij warm worden??

Bericht door rrommel »

edgar schreef: do 24 mar, 2022 23:14 Oliepeil bak goed en op correcte manier gepeild?

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Alle rubbers, pakkingen zijn nieuw - olie ook. Geen lekkage onderop.
ANWB is geweest en heeft met lopende motor peil bekeken - was top.
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
rrommel
Berichten: 78
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

Re: Mustang 1966 289 V8 cabrio - vraag over de automaat - slipt bij warm worden??

Bericht door rrommel »

richard66coupe schreef: do 24 mar, 2022 21:08 Ik heb dit in het begin ook gehad. Toen bleek de bak flink versleten was. Het filter en de pan zat vol met gruis en frictie materiaal. Door slechte doorvoer werd hij te warm.

Bij jou zou dat wat raar zijn als dit nu alweer zo is. Al is slippen echt niet goed bij een automaat. Je geeft aan dat ie niet in de vooruit versnelling wil. Bedoel je dat de pook al niet eens in D of . / o wil? Gaat het m een standaard C4 3 versnelling automaat?
Het is een automaat - ik kan hem in de achteruit zetten - geef ik gas dan gaat de auto ook goed achteruit.
Zet ik de auto vervolgens in de vooruit - welke van de drie standen dan ook - dan gebeurd er bij gas geven niets -
gewoon veel toeren. De ANWB man heeft gezien/gevoeld dat de stangen werken - dat er ook 'iets' in de bak gebeurd - maar niet het juiste ...
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
rrommel
Berichten: 78
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

Re: Mustang 1966 289 V8 cabrio - vraag over de automaat - slipt bij warm worden??

Bericht door rrommel »

Dakloos schreef: vr 25 mar, 2022 08:53 Ik zou eens gaan bellen met dat bedrijf waar je die bak hebt laten reviseren.
Die bekende garage werkt altijd met dat revisie bedrijf. De mannen van dat revisiebedrijf hebben gezien dat de koppelomvormer helemaal niet in die bak thuis hoort (vreemd! - waarom doe je dat) en die koppelomvormer is vervangen. Dat waren de kosten niet dus als het om geld gaat hadden ze andere dingen kunnen doen.
Als ik het goed heb begrepen (NOOB hier) worden met een revisie niet alle (bewegende) onderdelen vervangen.
Maar de bak is gereviseerd en verzwaard - zoals ze dat vaker doen.
Hij deed het ook prima - de eerste 15 minuten.
Men is nu bang (?) dat er net zoals de vreemde koppelomvormer nog andere niet-juiste onderdelen inzitten - geen idee natuurlijk wat er in de US mee is gebeurd. Maar ja - waarom zou je vreemde/niet-passende spullen in een bak stoppen?
Ik heb daarom steeds meer het gevoel dat het vervangen van de bak een betere optie is ...
Hoe kom je aan een goede bak? Is dan de standaard bak the way to go - of zijn er alternatieven?
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Mustang 1966 289 V8 cabrio - vraag over de automaat - slipt bij warm worden??

Bericht door Gearz »

rrommel schreef: vr 25 mar, 2022 20:01 Die bekende garage werkt altijd met dat revisie bedrijf. De mannen van dat revisiebedrijf hebben gezien dat de koppelomvormer helemaal niet in die bak thuis hoort (vreemd! - waarom doe je dat) en die koppelomvormer is vervangen. Dat waren de kosten niet dus als het om geld gaat hadden ze andere dingen kunnen doen.
De koppelomvormer zit helemaal niet in de automaatbak maar er voor, tussen krukas en de transmissie.
rrommel schreef: vr 25 mar, 2022 20:01 Men is nu bang (?) dat er net zoals de vreemde koppelomvormer nog andere niet-juiste onderdelen inzitten -
Deze specialist heeft de bak toch gereviseerd ?
Dan weet men toch al of er niet-juiste onderdelen inzitten ?


Het lijkt mij er op de men een lulverhaal aan het ophangen is.
Zo als het nu klinkt heeft men enkel de koppelomvormer vervangen en is de hele bak amper uit elkaar geweest.
Dat 1000PK verhaal raakt trouwens ook kant noch wal.

Maar goed, je hebt neem ik aan naast de rekening met de gespecificeerde vervangen onderdelen ook nog zoiets als garantie op de revisie.
Die zou ik dus eerst maar eens gaan claimen.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
rrommel
Berichten: 78
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

Re: Mustang 1966 289 V8 cabrio - vraag over de automaat - slipt bij warm worden??

Bericht door rrommel »

De koppelomvormer zit helemaal niet in de automaatbak maar er voor, tussen krukas en de transmissie.


Dat zal best kloppen - dit werd los berekend - er stond een vast bedrag voor de revisie.

Deze specialist heeft de bak toch gereviseerd ?
Dan weet men toch al of er niet-juiste onderdelen inzitten ?


Tja - ik weet als NOOB niet wat een revisie exact inhoud. Stel me voor dat zo'n bak een heleboel onderdelen heeft - niet alles wordt vervangen,
hier-en-daar worden onderdelen verzwaard (??) - gaat tijdens een revisie de hele bak uit elkaar? Dan zou je idd verwachten dat men eventuele
vreemde onderdelen meteen herkend en dat meld - en vervangt na akkoord.

Maar goed, je hebt neem ik aan naast de rekening met de gespecificeerde vervangen onderdelen ook nog zoiets als garantie op de revisie.
Die zou ik dus eerst maar eens gaan claimen.


Ik heb zeker gerantie - de auto met bak staat weer bij dat revisie bedrijf - maar dat duurt al weer even ...
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Mustang 1966 289 V8 cabrio - vraag over de automaat - slipt bij warm worden??

Bericht door sjirafje »

Bij een volledige revisie gaat de HELE bak uit elkaar, alle zachte delen worden vervangen en ook alle harde delen die die meer binnen specificatie vallen of beschadigd zijn worden vervangen.

Gun het revisie bedrijf zeker de mogelijkheid om de bak te repareren. Mocht je het gevoel hebben dat ze je niet willen helpen neem dan ook eens contact op met Bovag en je rechtsbijstand verzekering. Hierbij is wel van belang dat duidelijk is wat er tav de "revisie" is afgesproken.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Mustang 1966 289 V8 cabrio - vraag over de automaat - slipt bij warm worden??

Bericht door peer »

sjirafje schreef: za 26 mar, 2022 13:18 Bij een volledige revisie gaat de HELE bak uit elkaar, alle zachte delen worden vervangen en ook alle harde delen die die meer binnen specificatie vallen of beschadigd zijn worden vervangen.
Zo zou het moeten ja, ik heb genoeg volledige revisies gezien waar men even de filter en pakking vervangen heeft en de buitenkant even hebben ontvet en dat verkoopt als volledige rivisie.

Net als motorblok revisies waar men alleen de bougies en de oliefilter even vervangt..

Ik zou inderdaad ook een onderdelen specificatie vragen.
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1528
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Mustang 1966 289 V8 cabrio - vraag over de automaat - slipt bij warm worden??

Bericht door grandmaster n »

Wat hierboven al staat.
Ik heb zelf ook een keer hetzelfde gehad, slippende bak en alleen nog maar in z'n achteruit willen.
Bak is toen echt :mrgreen: gereviseerd en daarna geen probleem meer.

gr
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Mustang 1966 289 V8 cabrio - vraag over de automaat - slipt bij warm worden??

Bericht door richard66coupe »

Ik heb zelf ook de ervaring dat volledig gereviseerd dat zeker niet altijd is. Zelf heb ik na revisie de bak nog uit elkaar gehad vanwege een andere reden. Toen kwam ik dingen tegen waardoor ik er bijna nog een revisieset tegen aan heb moeten gooien om alles goed te krijgen zoals eindspeling van de clutch packs, tussen lagers, eenwegkoppeling die zijn beste tijd gehad had, seals die niet vervangen waren etc.
Met behulp van een boek, filmpjes is het best te doen. Ik vermoed dat bij jou de forward clutch eruit ligt. Het kan ook aan de valve body liggen. Er zijn mogelijkheden om dingen uit te sluiten zonder de hele bak uit elkaar te halen. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om dit issue te vinden voor een revisie bedrijf.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Mustang 1966 289 V8 cabrio - vraag over de automaat - slipt bij warm worden??

Bericht door Gearz »

Er wordt schijnbaar nog steeds een hoop "gereviverfd" in plaats van gereviseerd. :roll:

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
rrommel
Berichten: 78
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

Re: Mustang 1966 289 V8 cabrio - vraag over de automaat - slipt bij warm worden??

Bericht door rrommel »

Gearz schreef: di 29 mar, 2022 15:35 Er wordt schijnbaar nog steeds een hoop "gereviverfd" in plaats van gereviseerd. :roll:

Michel.
;-) ;-)

Update: opgelost: de koppelomvormer bleek de boosdoener - ergens een scheur - deze was er nieuw ingezet dus daar had men niet meteen naar gekeken.
Dat probleem in de koppelomvormer heeft de hele bak meegenomen in 'de ondergang' - dus de hele bak is opnieuw gereviseerd (foto's van gezien). Alles is uit ekaar geweest , gespoeld, alle bewegende en zachte delen zijn opnieuw vervangen. Ik kon de auto vandaag ophalen - flink mee gereden, geprobeerd ;-) de bak kapot te maken - niet gelukt en ik ben al 3x goed thuis gekomen ;-)
Laatst gewijzigd door rrommel op za 02 apr, 2022 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Technische Database”