piepend stuur/stuurhuis?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
rrommel
Berichten: 79
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

piepend stuur/stuurhuis?

Bericht door rrommel »

Dag allemaal, ik heb een Mustang 1966 cabrio - al enige tijd is er een iritante piep continue aanwezig bij het rijden.
Als ik het stuur iets optil (met wat kracht omhoog til) stopt het - het -lijkt- dus uit het stuur/stuurhuis te komen.
Nu zag ik laatst een filmpje op Youtube waar een soortgelijke Mustag werd getoond - dit fimpje was gemaakt om het geluid
van de uitlaatpijpen te laten horen.
Maar dat fimpje begon in de auto - bij het wegrijden hoorde ik -eventjes- hetzelfde geluid!
Het lijkt me daarom iets wat vaker voorkomt?? Iemand enig idee? Helaas kan ik het filmpje niet meer vinden ...
Dank!
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: piepend stuur/stuurhuis?

Bericht door Gearz »

Dus het gepiep is continu aanwezig, onafhankelijk van of je stuurt ja of nee ?
Het stuur zit vast en de stuurkolom zit goed vast onder het dashboard en alles is origineel ?
Je hoort niets als je bij stilstand de stuurkolom heen en weer beweegt ?

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
rrommel
Berichten: 79
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

Re: piepend stuur/stuurhuis?

Bericht door rrommel »

Hm, stuurkolom 'vast' aan dashboard - ik ga dat eens bekijken.
Als ik rij, zeg vanaf 20 km/uur - piept het continue - niet als ik stil sta, of het stuur omdraai.
Het is net of 2 stalen dingen over elkaar 'schuren'.
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: piepend stuur/stuurhuis?

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Wellicht kan je een filmpje plaatsen, waaroop het geluid is te horen ?
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
rrommel
Berichten: 79
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

Re: piepend stuur/stuurhuis?

Bericht door rrommel »

Ik zal eens kijken of een fimpje gaat lukken. Ik heb de 2 bouten van stuurhuis naar dashboard aangedraaid.
Zat al redelijk vast maar kreeg het strakker. Piep blijft.

Weer even een proefrit gemaakt - als ik heel hard duw op klokpaneel en dashoard lijkt het minder, bijna weg te zijn.
Kan dus zijn dat dasboard los zit van frame van de auto - of klokpaneel los van dashboard, of beide.

Sturen en schroeven tegelijk is wat lastig ;-)
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: piepend stuur/stuurhuis?

Bericht door Dakloos »

Het kan maar zo zijn dat je wat verstevigingen mist die heel erg belangrijk zijn bij een convertible. Heb je onderstaande balkjes en buizen onder je motorkap zitten?

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
rrommel
Berichten: 79
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

Re: piepend stuur/stuurhuis?

Bericht door rrommel »

Gevonden ... ik heb het klokpaneel losgeschroefd, de snelheidmeter kabel losgeschroefd van de meter - anders kun je er niet achter.
(BTW - hoe krijg je die kabel weer vastgeschroefd met grote handen zoals die van mij?? crazy wat weinig ruimte je hebt ..).

Ik vond zo de oorzaak: de stang/plaat -of hoe dat ook heet- die de 2 ruitenwissers aan elkaar verbind was losgeraakt van de (van binnenuit gezien) rechter ruitenwisser. Dus die stang/plaat lag lekker los te piepen. De schroef die de plaat vasthoudt op de rechter ruitenwisser is weg - iemand enig idee wat voor soort schroef erop moet? Ook hier erg weinig ruimte om diverse schroeven te proberen ...
Dank voor het meedenken!
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”