olie lekage!

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1718
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

olie lekage!

Bericht door 67gt500 »

Mijn 66 coupe (302) blijft olie door de achterste krukas keerring naar buiten drukken.
Inmiddels al 3 keer een nieuwe keerring erin en de hi volume pomp weer vervangen door de originele.
Een tijdje terug een nieuwe nokkenas geplaatst en andere koppen en een paar weken terug met de inloop procedure leek de nieuwe keerring het deze keer wel goed te doen. Helaas moet ik daar nu op terug komen en na een proefritje ging het weer mis!
Weet iemand hier wat ik daar aan zou kunnen doen?
En belangrijker nog, hier een oplossing voor heeft.

Ps. de deling van de keerring zit niet gelijk met de lager kap en daartussen heb ik vloeibare pakking gedaan.
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: olie lekage!

Bericht door peer »

Een paar dingen die ik kan bedenken:

- Heb je de 'pin' verwijderd uit de onderste lagerschaal die bedoeld is om de 'originele' pakking op z'n plek te houden?
- gebruik je de juiste keering (1 piece vs 2 piece)
- Speling op de lagers
- beschadiging op de krukas ter hoogte van de lip van de keering
- aftermarket krukas? --> heeft deze wel de olie 'slinger' zoniet, er zijn setjes te koop om hier iets aan te doen, deze gaan anders bijna altijd lekken.
- Is de PCV aangesloten? zonder pcv kan je overdruk creeeren en helaas is de rear main vaak de eerste die gaat lekken.
- Weet je zeker dat het van de keering komt en niet vanaf de nokkenas erboven of van de vliegwiel bouten (ja daar kan die ook lekken)?
- Loopt het blok wel strak of voel je schokken/schudden, onbalans kan ook voor kleine lekkages zorgen (dit had ik in het begin met een 347 omdat die verkeerd was uitgebalanceerd)


Dat is alles wat ik zo zou kunnen bedenken :roll:
Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1718
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: olie lekage!

Bericht door 67gt500 »

Peer,

Bedankt voor je feetback.

- Heb je de 'pin' verwijderd uit de onderste lagerschaal die bedoeld is om de 'originele' pakking op z'n plek te houden? Ja
- gebruik je de juiste keering (1 piece vs 2 piece) ja, 2 piece
- Speling op de lagers? Heb ik niet na gemeten
- beschadiging op de krukas ter hoogte van de lip van de keering. Wel naar gekeken en gevoelt maar niets ontdekt
- aftermarket krukas? --> heeft deze wel de olie 'slinger' zoniet, deze gaan anders bijna altijd lekken. Standaard krukas en geen idee
- Is de PCV aangesloten? zonder pcv kan je overdruk creeeren en helaas is de rear main vaak de eerste die gaat lekken. Nee
- Weet je zeker dat het van de keering komt en niet vanaf de nokkenas erboven of van de vliegwiel bouten (ja daar kan die ook lekken)? Bouten van het vliegwiel zit vast met nieuwe boutjes met die rommel eraan. verder heb ik aangenomen dat het de krukas keerring is.
- Loopt het blok wel strak of voel je schokken/schudden, onbalans kan ook voor kleine lekkages zorgen (dit had ik in het begin met een 347 omdat die verkeerd was uitgebalanceerd) nee, blok loopt verder super mooi anders had ik al afscheid genomen ;-)

Gisteren op de testbank geweest, helaas geen run kunnen doen om andere redenen.
Wel het blok warm laten lopen en tot ca. 4000rpm gehad, thuis de carterplaat er onderweg gehaald waar een absorptie doek op is geplakt en deze was nagenoeg schoon. Wat hierop lag was volgens mij alleen van het vliegwiel wat eruit de belhousing gekomen is.
Ik denk toch dat het hogere toerental, wat we bereikt hebben met de testrit, teveel druk opbouwt en hierdoor de olie naar buiten wordt gedrukt.

Misschien dan toch een PCV erop maken en kijken of het dan opgelost is.
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: olie lekage!

Bericht door saf1908 »

Ik verdacht ook eens de rear main seal, maar het bleken toch de kleppendeksels te zijn die lekten aan de achterzijde van het blok. Er liep een dun straaltje naar beneden en het was dus eenvoudig op te lossen.

Hoop voor jou dat het ook meevalt.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: olie lekage!

Bericht door 1970TwisterSpecial »

saf1908 schreef: do 20 apr, 2023 18:43 Ik verdacht ook eens de rear main seal, maar het bleken toch de kleppendeksels te zijn die lekten aan de achterzijde van het blok. Er liep een dun straaltje naar beneden en het was dus eenvoudig op te lossen.

Hoop voor jou dat het ook meevalt.
Dat was bij mijn Twister ook het geval.
Ik ging meteen van het ergste uit, maar de montagegaten vna de kleppendeksels waren zo hol gedraaid, dat er olie langs de pakking lekte.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1718
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: olie lekage!

Bericht door 67gt500 »

Kleppendeksels waren inderdaad ook iets vettig maar kon daar verder niets verdachts ontdekken en heb ze wel op moment 2 Nm vaster aangedraaid.
Misschien is het dat ook wel geweest. we gaan het zien de volgende keer op de testbank als we wel een run kunnen maken.
Wordt vervolgt.
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: olie lekage!

Bericht door saf1908 »

Bij mij zaten er bij aankoop auto kleppendeksels op met een wat vreemde, slecht passende rand. Hierdoor sloot de pakking niet goed af en lekte het.

Uiteindelijk kunnen traceren door vanonder de auto achterop de scheiding blok/bak te kijken en het oliespoor te volgen.

Kreeg destijds als tip alles droog en vetvrij te maken en met wat talkpoeder oid in te poederen en daarna een stukje te rijden. Dan kun je het oliespoor beter volgen.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1718
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: olie lekage!

Bericht door 67gt500 »

Zijn alu deksel en durf ik ook niet veel strakker aan te draaien vandaar ook met de moment sleutel gedaan.
Heb er wel rubber pakking tussen maar dat heb ik bij de cabrio en de Eleanor ook en daar gaat het ook goed.
Bij de volgende test ga ik het goed in de gaten houden of het vanaf de bovenzijde komt en vandaar gaan we dan verder kijken.
16 mei gaan we weer naar de bank en zal ik laten weten hoe het ging.
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: olie lekage!

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Een nieuw pakkingsetje kost de wereld niet.
Ik heb de mijne ook lichtjes ingesmeerd met pakking-kit.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: olie lekage!

Bericht door Gearz »

Krukas keering met beginnende lekkage lekt meestal voornamelijk net nadat de motor is uitgezet.
Wellicht te testen.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: olie lekage!

Bericht door saf1908 »

Is dit nog opgelost trouwens? Ben benieuwd…
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1718
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: olie lekage!

Bericht door 67gt500 »

Hierbij de update.
Bij de eerste rollenbank test kregen we brand op een bougiedop/kabel en zijn we gestopt met de sessie.
De auto was al wel rustig warm gedraaid voordat er voorzichtig richting de 4000 rpm werd gegaan, waarna er spontaan een bougiedop begon te branden. Nadat we uit hadden gezocht hadden hoe dit kon, tot de conclusie gekomen dat het uit de carter ontluchting kwam en dan via de groefjes in het alu kleppendeksel naar achter liep op het spruitstuk waarna deze begon te branden.
Thuis aangekomen om alles weer goed te maken met nieuwe bougiekabels en doppen eerst maar de carter beschermplaat weg gehaald en deze was tot mijn verbazing bijna helemaal droog.
Toen we voor de 2e keer richting rollenbank zijn gegaan heb ik de carterplaat er niet onder gehad en daar ter plekke een plaatje met een doek eronder gelegd en wederom bijna geheel droog.
Ik denk dan ook dat de conclusie is dat we de motor eerst rustig op temperatuur moeten laten komen voordat we losgaan en zo de keerring de tijd geven om zich te zetten.
Afgelopen weekend onze eerste rally van dit jaar gehad, maar helaas na een 4 minuten op de eerste proef kregen we brand aan de rechterzijde in het motor compartiment.
Na terugkomst hebben we er nog niet verder naar gekeken waar dit nu ontstaan is maar ben bang dat er olie tussen de klepdeksel pakking is weg gekomen en op het spruitstuk terecht is gekomen waarna er brand is ontstaan.
Zie hieronder het filmpje gemaakt door Kuupertie!



We hebben dus weer wat te doen voor de volgende rally 16 september Hellendoorn
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: olie lekage!

Bericht door saf1908 »

Wow, dat is schrikken.
Gelukkig lijkt de schade en de oorzaak mee te vallen…?

Succes in ieder geval!
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1528
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: olie lekage!

Bericht door grandmaster n »

Lijkt meer rook dan brand (gelukkig)
Hoop dat je snel de oorzaak vindt!

gr
Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1718
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: olie lekage!

Bericht door 67gt500 »

Zo lijkt het wel, maar de complete bedrading is weg onder de kap.
Misschien dat het volgende filmpje een beter beeld geeft van de brand.
Kijk even goed boven het notes boek daar ontdekken we het en als de motorkap los gaat.

'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”