Piep vanuit motorruimte

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Hallo allen,

Hopelijk kunnen jullie me helpen met een vervelende piep vanonder de motorkap van mijn 1966 Mustang (302).
Mijn auto staat al meer dan een week bij de Mustang-specialist, maar ze krijgen het niet gevonden.

Hierbij een video:



Wat feiten:
- Piep klinkt metaalachtig, alsof er iets van metaal langs iets anders schuurt.
- Piep lijkt sterker aan de achterkant van de motor, meer aan de passagierskant.
- Piep neemt toe als het toerental toeneemt.
- Piep begint pas als de auto warm is, na een paar minuten pas dus.
- Lijkt niet van de koppeling te komen, want die is vorig jaar volledig vervangen en het geluid verandert niet als je de koppeling intrapt of laat opkomen.
- Motorolie vervangen (voor 20W-50, wat er altijd in zat). Geen metaaldeeltjes of gekkigheid in de olie gezien. (Filter alleen niet open gesneden.)

Al gecheckt:
- V-snaar vervangen
- Auto laten lopen zonder V-snaar (nog steeds die piep), dus geen waterpomp/dynamo, enz.
- Vacuumlek is het ook niet: inlaatspruitstukpakkingen vervangen, remmenreiniger gespoten, geen effect.
- Voetpakking carburateur vervangen.
- PCV slangen/klep gecheckt
- Uitlaatlekken gecheckt
- Startmotor loopt niet aan
- Compressie is goed

Ook de versnellingsbak er onderuit gehaald, vliegwiel gecheckt en teruggeplaatst, maar loopt niet aan tegen de adapterplaat:



Mijn auto loopt verder helemaal prima, verbruikt geen olie, enz.

Wat kan dit in vredesnaam nog zijn!?

Thx voor jullie suggesties.
Laatst gewijzigd door saf1908 op za 27 mei, 2023 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door Big_fun_58 »

Heb je de kleppendeksels al losgehaald?
Ik zou eens kijken of er niet een tuimelaar scheef (of droog) loopt.
Heb je je uitlaatmanifolds er helemaal afgehaald om te controleren of het vlak recht was of (nog belangrijker) er geen scheurtje te zien was? Geen lekkage bij de uitlaat ring (als die erop zit) of choke aansturing (idem)?
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Big_fun_58 schreef: za 27 mei, 2023 07:57 Heb je de kleppendeksels al losgehaald?
Ik zou eens kijken of er niet een tuimelaar scheef (of droog) loopt.
Heb je je uitlaatmanifolds er helemaal afgehaald om te controleren of het vlak recht was of (nog belangrijker) er geen scheurtje te zien was? Geen lekkage bij de uitlaat ring (als die erop zit) of choke aansturing (idem)?
Bedankt voor het meedenken. Kleppendeksels zijn losgehaald en met opengewerkte deksels lopend nagekeken. Garage zag niets vreemds.

Uitlaatmanifolds hebben ze de bouten nagetrokken, maar volgens mij alleen na de manifolds de boel er af gehaald (toen de bak er onderuit moest). Zal het nog eens vragen beter te kijken. Choke weet ik niet, ik neem het mee.

Gezien het verder prima rijden en schone olie, zou het dan alsnog uit het blok kunnen komen? Nokkenas?
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Ze gaan de uitlaatspruitstukken nog helemaal demonteren en inspecteren en de pakkingen vervangen. Maar we verwachten hier niets van.

Wel enorm frustrerend, want ze zijn al weken aan het zoeken tegen een enorm uurloon. Kosten zijn logisch, maar eindeloos zoeken zonder resultaat is pijnlijk.

Ik vrees steeds meer voor de nokkenas/lifters/lagers of iets anders inwendigs. Wat zou het anders nog kunnen zijn…

Wel enorm dubbel, want moet ik nou een hele motorrevisie gaan laten doen voor een blok dat verder super loopt, geen olie verbruikt, geen metaaldeeltjes bij de olie had én goede compressie heeft?

Ik heb werkelijk geen idee meer wat dit nog kan zijn, maar die irritante piepende krekel moet er uit! :mrgreen:
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door Big_fun_58 »

Frusterend.
Als het de nokkenas is dan zou er zeker een metalic in de olie te zien moeten zijn.
Als er iets aanloopt door het draaien van de krukas dan zou daar zeker iets slijpsel zichtbaar moeten zijn (bijv.: in het vliegwielhuis als het vliegwiel tegen tussenplaat loopt).
Ik denk daarom dat er iets los zit of tegen elkaar komt.
Zitten alle bakbouten (bak koppelingshuis en koppelingshuis motor) nog steeds goed vast? Nagetrokken?
Loopt je koppelingsstang/handel/gaffel niet ergens tegenaan en zijn alle (draai)punten gesmeerd?
Komen de bovenste en onderste stalen delen van je motorsteunen niet tegen elkaar (door een ingezakt rubber)? Hetzelfde geldt voor je baksteun?
Ik zou met een lange stalen staaf ( of schroevendraaier) tegen mijn oor alle delen van de motor aflopen (eventjes er tegenaan houden) om te horen ( localiseren) waar het geluid vandaan komt.
Nou ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door sjirafje »

Die tip van de lange staaf of schroevendraaier is wel een goede. Je kunt daar ook een stethoscoop voor gebruiken, die zijn net wat handiger om op bepaalde plekjes te komen.
Bv:
Afbeelding
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-stethoscoop

Nog iets waar je misschien wat mee kunt is de frequentie van het piepen tov het toerental. Heb je bv 1 piep per omwenteling of zijn het er juist meer of minder om misschien zo bepaalde delen te kunnen uitsluiten?

Verder ben ik hier zeker geen expert in maar als iets wat gesmeerd wordt door olie zo hoorbaar piept dan moet je volgens mij wel metaal slijpsel in de olie terugzien.
Laatst gewijzigd door sjirafje op vr 02 jun, 2023 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Big_fun_58 schreef: vr 02 jun, 2023 07:58 Frusterend.
Als het de nokkenas is dan zou er zeker een metalic in de olie te zien moeten zijn.
Als er iets aanloopt door het draaien van de krukas dan zou daar zeker iets slijpsel zichtbaar moeten zijn (bijv.: in het vliegwielhuis als het vliegwiel tegen tussenplaat loopt).
Ik denk daarom dat er iets los zit of tegen elkaar komt.
Zitten alle bakbouten (bak koppelingshuis en koppelingshuis motor) nog steeds goed vast? Nagetrokken?
Loopt je koppelingsstang/handel/gaffel niet ergens tegenaan en zijn alle (draai)punten gesmeerd?
Komen de bovenste en onderste stalen delen van je motorsteunen niet tegen elkaar (door een ingezakt rubber)? Hetzelfde geldt voor je baksteun?
Ik zou met een lange stalen staaf ( of schroevendraaier) tegen mijn oor alle delen van de motor aflopen (eventjes er tegenaan houden) om te horen ( localiseren) waar het geluid vandaan komt.
Nou ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes!
Bedankt voor het meedenken! Goede mogelijkheden, maar de checklist is al een heel eind weggewerkt en dingen zijn veelal uitgesloten.

Ik heb net de olie vervangen (20w-50 mineraal) voordat het piepen begon. Niks in de olie gezien, maar het filter heb ik verder niet opengezaagd.

Koppelingsgedeelte is het niet, want alles vorig jaar vernieuwd en bovendien hebben ze de motor laten draaien zonder versnellingsbak en koppeling (enkel vliegwiel). Dus het zal waarschijnlijk uit de motor komen.

Met een stethoscoop hebben we geluisterd en het geluid lijkt het meest van achter op het blok te komen aan de passagierskant, ergens onder het inlaatspruitstuk. Die pakking heb ik ook al laten vervangen.

Motorsteunen en dergelijke hebben ze volgens mij naar gekeken, maar de piep is ook bij stationair en in lijn met het toerental. En het klinkt wel metallic, alsof er metaal op metaal heel lichtjes aanloopt.

Het is wel pas aanwezig nadat mijn auto is opgewarmd. Dus vandaar dat ik wellicht een nokkenas lager vermoed (met mijn simpele Google zoekwerkervaring).

Kwam dit interessante artikel tegen:

https://www.motortrend.com/how-to/mump- ... ne-noises/

Ze gaan de uitlaatspruitstukken voor de zekerheid nog demonteren en inspecteren en de pakkingen vervangen en een flesje Lucas Oil Stabilizer erbij gooien, wie weet…

Helaas ken ik mezelf en ben ik in staat de hele motor te laten reviseren voor zoiets, maar (1) mijn spaarvarken en vrouw zullen niet blij zijn en (2) wat als het piepen daarna alsnog niet weg is…!?

Maar goed, veel meer opties heb ik niet vrees ik.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door Big_fun_58 »

kan het niet de tussenplaat zijn die tegen het vliegwiel komt? Kromme tussen plaat? Dat lijkt mij het meest logische.
Verder loopt er rechts achter op de plaats die jij noemt een oliekanaal in het blok. Zie de plug boven op het onderblok. Misschien is deze er scheef of te diep ingeslagen waardoor het kanaal eronder afgeknepen wordt en er een fluittoon kan ontstaan (ook bij lekkage van deze plug). Ver gezocht, yep, maar kan je controleren.
Heb jij een rollernokkenas erin? Dan zouden het een van de achterste de lifters kunnen zijn (de connection bars of geleiders?).
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Big_fun_58 schreef: vr 02 jun, 2023 12:20 kan het niet de tussenplaat zijn die tegen het vliegwiel komt? Kromme tussen plaat? Dat lijkt mij het meest logische.
Verder loopt er rechts achter op de plaats die jij noemt een oliekanaal in het blok. Zie de plug boven op het onderblok. Misschien.is deze er te diep ingeslagen waardoor het kanaal eronder afgeknepen wordt en er een fluittoon kan ontstaan. Ver gezocht, yep, maar kan je controleren.
Heb jij een rollernokkenas erin? Dan zouden het een van de achterste de lifters kunnen zijn (de connection bars of geleiders?).
Die plaat is gecheckt en er liep niets aan. Deze mogelijkheid noemden ze in de garage ook, maar was het dus ook niet.

Plug: Het zegt mij niets, maar ik stuur de suggestie door. Zou wel apart zijn, want sinds ik de auto heb is daar niks aan gedaan en hij reed jarenlang prima.

Nokkenas: Geen idee… Heb maar een beperkte historie van mijn auto. Motor weet ik niets van. Maar alles loopt mooi, ziet er visueel ook goed uit (ook mening garage) en ze hebben met opengezaagde kleppendeksels gekeken.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door peer »

Toen ik het eerst las dacht ik eigenlijk dat het wel iets buiten de motor zou kunnen zijn? Ik noem maar iets, motor steunen, coil springs omdat het rubber er tussenuit is of iets dergelijks die piepen door de trillingen van de motor.

Maar door het 2e filmpje denk ik dat het toch wel iets is in het blok zelf. Maar remote is dit natuurlijk haast onmogelijk zeker als een specialist er bij de auto al niet achter kan komen.

Een vrij simpele check die je nog zou kunnen doen is een ander soort olie erin, heb je nu 20w50 en je vermoed een lager dan zou het geluid anders moeten worden met 15w40.
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 13 feb, 2005 15:22
Locatie: Hier en niet daar

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door stefke »

Klinkt alsof de piep in het 2de filmpje luider is. Zou men toch denken dat het daar zit.

Indien zo, wellicht het volgende proberen:
koppeling demonteren,starter krans laten zitten. Bellhouse erop, auto starten en daarna de bellhousing eraf halen.

Andere optie, kan het de afdichtplug zijn achterin het blok van de nokkenas? Als die er te ver in zit kan die daar tegenaan lopen.
'71er grande
'66er coupe,
'69 Mach 1 Project
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door richard66coupe »

Ik heb dit geluid bij de mijne ook weleens gehoord.
Mijn eerste ingeving is kleppen/tuimelaars/stoterstangen.

Bij mij kwam het tjilpende metaal achtige geluid bij relatief koude motor na 5 minuten stationair draaien. Als ik dan gewoon ging rijden was ie na een kwartiertje rijden stil bij warme motor. Bij mij was dit ook voor het eerst begonnen na een olie wissel (15w40 mineraal)vreemd genoeg.
Na meerdere ritjes kwam het steeds minder voor. Inmiddels (jaren later) heb ik vanwege een lekke uitlaatklep alles gereviseerd/vervangen en eigenlijk nooit weer gehoord.

Persoonlijk zou ik hem eens laten draaien zonder klep deksel of met een open gewerkt deksel erop (ivm smeerboel). Dan kun je evt met hulp van een pijp of stethoscoop aan je oor wel vaststellen of en evt. welke tuimelaar/klep/stoterstang het veroorzaakt.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

stefke schreef: vr 02 jun, 2023 19:01 Indien zo, wellicht het volgende proberen:
koppeling demonteren,starter krans laten zitten. Bellhouse erop, auto starten en daarna de bellhousing eraf halen.
Dat hebben ze inderdaad gedaan, zoals je aangeeft. Helaas bleef de piep ook zonder bellhousing/koppeling nog aanwezig.

Afdichtplug, ik weet het niet. Het is er een paar jaar niet geweest, terwijl ik daar niet aan heb gezeten.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

richard66coupe schreef: vr 02 jun, 2023 21:52 Ik heb dit geluid bij de mijne ook weleens gehoord.
Mijn eerste ingeving is kleppen/tuimelaars/stoterstangen.

Bij mij kwam het tjilpende metaal achtige geluid bij relatief koude motor na 5 minuten stationair draaien. Als ik dan gewoon ging rijden was ie na een kwartiertje rijden stil bij warme motor. Bij mij was dit ook voor het eerst begonnen na een olie wissel (15w40 mineraal)vreemd genoeg.
Na meerdere ritjes kwam het steeds minder voor. Inmiddels (jaren later) heb ik vanwege een lekke uitlaatklep alles gereviseerd/vervangen en eigenlijk nooit weer gehoord.

Persoonlijk zou ik hem eens laten draaien zonder klep deksel of met een open gewerkt deksel erop (ivm smeerboel). Dan kun je evt met hulp van een pijp of stethoscoop aan je oor wel vaststellen of en evt. welke tuimelaar/klep/stoterstang het veroorzaakt.
Ze hebben in de garage de motor zo laten lopen, met opengeslepen kleppendeksels, maar niks vreemds kunnen zien… Compressie was ook goed. We vermoeden nu nokkenas/lifters/lagers, maar zo blijf je graven helaas.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door richard66coupe »

Jammer dat het niks aan het licht heeft gebracht.
Maar we kunnen elkaar de hand schudden. :|
Gister heb ik de olie ververst en je raadt nooit wat ik hoorde nadat ik hem startte. Het is zoals ik het vergelijk dezelfde piep/tjielp. Na warm rijden werd het niet beter, eerder erger. Vanavond heb ik hem weer even gestart en toen was ie de eerste 3 minuten stil en toen kwam het geluid weer.
Hiervoor deed ie dit niet. Wat ik wel opvallend vind is dat ik er afgelopen paar keer Eurol 15W40 mineraal in had en nu weer Kroon Classic 15W40. De vorige keer dat ik dit tjielp geluid had was dit ook na dezelfde Kroon Classic 15W40. Ik twijfel nu om het er weer uit te gooien en weer voor Eurol te gaan of de boel los te trekken.
Wat voor olie heb jij erin?

Ik heb nog even het kleppendeksel verwijdert en alles zag er goed uit. Ik heb hem ook nog even laten draaien zonder klepdeksel en het geluid leek van iets dieper weg te komen, ik vermoed lifters/nokkenas. Bij cylinder 2 (uitlaat klep) hoor ik in ieder geval een licht schurend/wrijvend geluid als ik het blok zachtjes rond draai met de hand. Volgens mij is er nog 1 die ik hoor maar toen was ie alweer te ver afgekoeld. Ik heb roller lifters icm een jaren '90 onderblok. Om te kijken wat je hebt zou je het serie nummer achter de starter eens kunnen checken. Als geen van de stoterstangen draaien bij draaiende motor heb je een roller blok.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”