workshop restauratie, de eerste een succes, de tweede ook

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Waar zou jij graag een workshop in willen bijwonen?

Bodywork.
12
27%
Motor e.d.
27
61%
wielophanging e.d.
3
7%
andere.
2
5%

Totaal aantal stemmen: 44

6-banger

Bericht door 6-banger »

Precies Rick,da's de juiste instelling!Eerst die van je vriendin gebruiken als proefkonijn voordat je met het echte werk begint. :smt021

Maar vandaag was weer een leuke dag.Vanmorgen rond 9.30 uur kwamen de eersten aan en om 10 uur was iedereen present.Koffie gedronken en wat bijgekletst,en aan de gang.

Eerst zijn we even bij Patrick zijn auto gaan kijken om te laten zien hoe het niet moet.Daar moet wel even bij gezegd worden dat Pat zijn auto ook nog lang niet klaar is.

Op dezelfde wijze als vorige week iedereen alles uitgelegd en toen aan de slag.Iedereen vond dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is als wat je in 1e instantie denkt.Het is toch vaak die stap moeten nemen om aan je eigen auto te beginnen,zeker als je niet weet hoe.

Uiteindelijk had iedereen het onder de knie en werd er gezegd dat men zeker niet meer zou schromen om aan de eigen heilige koe te gaan beginnen.

Evenals de vorige groep heb ik gezegd dat het beslist geen kwaad kan om op een sloop een oude deur of achterklep op de kop te tikken en daar thuis nog eens wat mee te oefenen om wat meer ervaring op te doen en nog wat meer feeling ervoor te krijgen.

Wat Rick hierboven zegt is ook een optie,eerst de wagen van je vriendin maar eens onder handen nemen.Afhankelijk van het eind resultaat zal ze je er dankbaar voor zijn of niet..........

Aan het eind van de middag mocht ik namens de gehele groep van kandidaten uit handen van Harry een prachtig geschenk ontvangen waar ik zeer zeer blij mee was.Namelijk,een model van mijn Ford Granada in ghia uitvoering.Omdat ikzelf al 2 jaar naar zo'n model op zoek ben maar er nergens aan kon komen,stond ik ervan te kijken dat Harry het wel gelukt was.Om heel eerlijk te zijn ontroerde het me wel degelijk toen ik het kreeg.
Iedereen ontzettend bedankt voor dit prachtige kado waar ik nogmaals heel blij mee ben en wat een mooie plaats op de tv naast de Mustang modellen heeft gekregen.Het had echt niet gehoeven,ik heb die beide dagen met veel plezier gedaan,maar iedereen,TOP

Namens de beide dames ook een hartelijk dank voor de bloemen van vorige week en deze week mochten ze ieder een flesje parfum in ontvangst nemen.

Ongetwijfeld zal Harry de foto van het model en van de workshop hier nog op het forum neerzetten.

Groeten ,Jan Roos en Diny
StangJay
Contacteer:

Bericht door StangJay »

Ik vond het helemaal top! Wel vroeg op en een stukje rijden, maar zeker de moeite waard. Het is inderdaad gewoon een kwestie van ff zien en zelf doen om over de initiele angst heen te komen om echt zelf aan de slag te gaan. En die angst is zeker overwonnen. Jan, bedankt!

Jeroen
1999 3.8 V6 aut
http://www.skincraftz.nl
Mods: Too many to mention ;-)
mustangpatje

Bericht door mustangpatje »

Het was echt gezellig, en mijn kaken doe nog steeds zeer hahahaha.
En idd, zo als bijn moet het dus niet. MAar zoals Jan het al zei.. ik moest met een reen er mee stoppen en hebben ze bij mijn een laagje lak erover heen gespoten.
Er werd ook gezegt door Jan "haal een moterkop of iets degelijks en oefenen maar".
Scheeld echt een hoop natuurlijk.

op naar 15 April.

Ojaaaa Harry!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! veel succes man de 10de [rijexamen] Ik wil onderhand jou ghia wel eens bewonderen.
Een ghia ll V6. aan het opknappen
78ghiaT5
Super User

Bericht door 78ghiaT5 »

Afgelopen zaterdag vond de tweede workshop Schuur & Plamuur plaats. Vanwege een drukke bezetting deze week nu pas het verslag.

De dag begon goed toen Sjoerd me kwam ophalen voor de rit naar Sprang-Capelle. Sjoerd vroeg of wat ik wilde: met de Volvo of met zijn '68-er fastback. Wel, die keuze was natuurlijk heel snel gemaakt en na het ophalen van Blizzard's ride kon het gebeuren dat we op een zonnige maar frisse morgen naar Jan tufden in de rode Mustang. Wij kwamen aan om 10.00 uur en toen bleken de volgende lieden al te zijn gearriveerd: Ben Dover, StangJay, BA Baracus en Mustangpatje. Uiteraard praatten we met een kop koffie van Roos elkaar wat bij over de hobby en ja, weer ging het over dat roze papiertje. Nou ja, het zij zo.

Na een goed half uur togen we Jan's garage in en daar ging de workshop in een iets andere volgorde: Afbeelding. Jan liet eerst zien hoe hij verharder mengde met de plamuur, waarna hij het aanbracht op dezelfde Opel-deur: Afbeelding. Hij streek de plamuur met een kam strak en toen was het StangJay die het eerst mocht proberen onder deskundige leiding van Jan 'Geheid' van Engelen: Afbeelding. Zo bracht StangJay dus eerst plamuur aan en trok zelf de kam over het oppervlak. Gevolgd door Mustangpatje, die zelf zijn Mustang II dak had geplamuurd: AfbeeldingAfbeeldingVan Jan leerde hij hoe het wel goed moest. Sjoerd en BA Baracus deden ook een duit in het grote plamuurzakje. Het was duidelijk dat de heren het al gauw door hadden hoe je een roestplek of beschadiging adequaat kunt aanpakken. Afbeelding

Hierna deelde Jan andermaal Gamma-zakken met inhoud uit Afbeelding, want de zojuist geplamuurde plekjes dienden glad geschuurd te worden tot er geen overgangen meer voelbaar waren tussen plamuur en het omringende plaatwerk. Dus de komende 10 minuten toog men hard aan de schuurderij met waterproef 400 schuurpapier en een emmer met water: Afbeelding AfbeeldingDe deelnemers 'sopten' flink. Jan kwam af en toe langs om te voelen naar overgangen. Geduldig en nat blijven schuren was zijn devies:Afbeelding
Het was overigens wel lachen om iedereen zo te zien zweten. Toen de plekjes allemaal goed glad waren, moesten ze drogen en in de tussentijd kon iedereen aan de lunch. Wederom hadden Diny en Roos zich uitgesloofd met het maken van broodjes ham, kaas en ontbijtspek: Afbeelding. Ook was er volop koffie om de ganse boel niet in slaap te lateren donderen. Niet alle broodjes vonden een weg naar een behoeftige maag, dus ging de groep weer aan de slag. Nu liet Jan zien hoeveel procent verharder bij zoveel procent plamuur moet. Om de beurt deden de deelnemers de verharder bij de plamuur net zoveel als Jan goed vond: Afbeelding. Daarna was het mengen op het plamuurmes (zeer ambachtelijk, dat wel) Afbeeldingen aanbrengen op nog lege plekken of plekken die nog een keer geplamuurd dienden te worden. Dan volgde gladtrekken Afbeelding en na harding weer schuren. Toen dat achter de rug was en de plekken allen droog waren, spoot Jan er weer de celluloseprimer van Comma erover heen: AfbeeldingDe onderste helft van de Opel-deur was nu helemaal strak gemaakt en door de rode primer kon je geen plamuur meer zien: Afbeelding. Een goede job hadden de heren dus gedaan! Ondergetekende hield zich nog bezig met het opvullen van de deuk op de rand van de Mazda kofferklep, maar het bleek dat een aantal lagen plamuur op elkaar de krater afdoende zouden vullen.

Omdat de primer moest drogen had Jan de tijd om opnieuw te laten zien hoe je een deukje uitklopt met twee hamers. De Mazda kofferklep was weer het lijdende voorwerp, want er kwam een zoveelste deuk in met de klap van een hamer. Door met de uitklophamer tegen de onderkant van de klep te tikken, deukte Jan het deukje uit: AfbeeldingAfbeelding. En dat was dan het laatste wapenfeit voor deze workshop. Ho, nog niet helemaal, want ondergetekende had nog een ding te doen, en dat was Jan een cadeautje voor zijn verdiensten aan te bieden namens alle deelnemers van workshop 1 en 2:Afbeelding. "Had toch niet gehoeven", meende Jan. Maar toch kreeg hij het verdiende presentje in zijn handen gedrukt. Toen hij het uitgepakt had, had hij een zeer door hem gezocht Granada-modelletje in Ghia uitvoering in zijn handen: Afbeelding. "Ben ik al twee jaar naar op zoek geweest." Jan liet weten erg blij te zijn met dit modelletje dat op de kleur na een getrouwe uitvoering is van zijn rode Granada met niet-origineel Ghia-binnenwerk, een zwart dak, mistlampen en het 2,8 l embleem op de voorfenders: Afbeelding. Helaas was het ding rechtsgestuurd, maar dat maakte niet uit. Binnen in huis kreeg de mini-Granada meteen een plekje op de TV, naast een Mustangmodelletje. Jan, je hebt hem echt verdiend en namens alle deelnemers en ondergetekende nogmaals dank dat je ondanks alles de workshops wilde geven! Beide waren een geheid succes!

Harry
Laatst gewijzigd door 78ghiaT5 op vr 06 apr, 2007 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Blizzard
Contacteer:

Bericht door Blizzard »

Je hebt weer eens een leuk verhaal getypt harry, je bent natuurlijk wel een belangrijk stuk vergeten.

Er is die dag niet alleen getoond hoe men een deukje of oneffenheid kan weg werken door een hamer of plamuur, ook hebben jij en Jan laten zien wat voor schade een klein beetje roest niet al kan veroorzaken en hoe je de roest kan verwijderen. Waar wij dachten dat we vooral voorzichtig moesten zijn met het plaatwerk ging Harry als een wezenloze tekeer na wat aanwijzingen van Jan om het stuk met roest kaal te maken. De schade die te zien was die veroorzaakt was door dat kleine beetje roest was enorm.

Ik wilde even zeggen dat ik het ontzettend naar m'n zin heb gehad en veel geleerd. Ik heb er nog een golf staan die wel wat tlc kan gebruiken en nu kan dat ook. Jan en Harry hardstikke bedankt voor het organiseren van de workshop!

Blizzard
"It is easy to kill someone with a slash of a sword. It is hard to be impossible for others to cut down"
- Yagyu Munenori
6-banger

Bericht door 6-banger »

Mooi verslag Harry.

Nogmaals iedereen heel erg bedankt voor het Granada model en namens Diny en Roos voor de bloemen en de parfum.

Rest mij nog te zeggen dat ik beide dagen heel erg gezellig vond en met heel veel plezier gedaan heb.Zo te lezen hebben de deelnemers er voldoende van op gestoken om zelf aan de slag te gaan.Denk erom mannen,blijven oefenen,liefst eerst op een oud stuk schroot en dan aan de slag.Ik ben benieuwd naar eventuele resultaten,en mochten er nog vragen zijn,gewoon even een pb sturen.

Inmiddels hebben de Astra deur en de Mazda klep hun weg naar de oudijzerboer gevonden nadat ik eerst nog een stuk plaatwerk heb uitgesneden wat ik altijd kan gebruiken als er weer eens wat gelast moet worden.
78ghiaT5
Super User

Bericht door 78ghiaT5 »

en foto's erbij geplaatst.
har
mustangpatje

Bericht door mustangpatje »

Ja weer een mooi verslag harry. Mooie foto"s zeg.

ps. ik wis niet dat ik al zo kaal begon te worden ;) hahahaha
pretig weekend luitjes.
Ik ga zomenteen een rit maken naar bovensland en weer terug. denk totaal zn 6oo km.
Een ghia ll V6. aan het opknappen
BenDover

Bericht door BenDover »

Hier eerste proef na workshop.
Vergeet ik weer de foto te maken hoe het was. :wallb:

Auto is van mijn vader, deuk was van een aanhanger die hij lekker schanierde achter de auto.
Hier deuk kaalgeschuurd, beetje uitgedeukt en eerste laag plamuur.
Erg lastig met al die rondingen
Afbeelding

Eindresultaat:
Afbeelding

Binnenkort nog wat aan de andere kant van de auto
78ghiaT5
Super User

Bericht door 78ghiaT5 »

helemaal geweldig, Ben. Goed bezig geweest zeg; ik zie er niks meer van. Was die workshop toch nog ergens goed voor,

The Mustang II Cruiser :D
StangJay
Contacteer:

Bericht door StangJay »

ja.. zo kan ik het ook. Zeggen dat er een deuk zat en "toevallig" geen voor fotootje maken. En beetje tandpasta erop smeren... *klik*... tandpasta eraf vegen.. *klik*... en voila! ;-) lol

Neh.. goed gedaan man!
1999 3.8 V6 aut
http://www.skincraftz.nl
Mods: Too many to mention ;-)
6-banger

Bericht door 6-banger »

Kijk,dat vind ik nou leuk!!!!

Niet die deuk natuurlijk,maar hoe je het weer gemaakt hebt.
Zo op de foto te zien ziet het er zeer goed uit.

In ieder geval een mooi resultaat van de workshop die je gevolgd hebt.

Knap werk Ben,je bent een "natuurtalent"

groet Jan
K-nine
Contacteer:

Bericht door K-nine »

Al een hele tijd was ik geinspireerd door de verichtingen in dit topic. Na veel getreuzel heb ik gisteren dan eindelijk een oude deur op de schroot gehaald en ben ik begonnen met plaatwerk-'restauratie' te oefenen.
Jammer dat ik er toen niet bij kon zijn maar met het verslag van Harry kom je toch ook een eind:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik heb ontdekt dat het best zelf te doen is maar best lastig is om het netjes te doen.
Jan: hoe zorg je ervoor dat de polyestermatjes na het plamuren/schuren netjes aansluiten bij het plaatwerk? Dat je dus niet opeens een 'verhoging' van de deur krijgt?

Heren, via deze weg iig dank voor deze virtuele cursus! Ben zo enthousiast dat ik een halve fotoraportage plaats terwijl het waarschijnlijk geen toegevoegde waarde heeft :)

Pascal
[i]I'd drive my Mustang all day if I could,
but my wallet and my wife would not take it very good.[/i]
78ghiaT5
Super User

Bericht door 78ghiaT5 »

heeft altijd toegevoegde waarde!! anderen op de hoogte houden van je verrichtingen is meer dan cool!

harry
6-banger

Bericht door 6-banger »

Heeft altijd toegevoegde waarde Pascal.Wel leuk dat je hierdoor toch aan de slag bent gegaan.Op zich is het allemaal niet zo moeilijk,je moet er gewoon een beetje feeling mee krijgen en dat lukt inderdaad het beste met een oud stuk plaatwerk.

Wat je vraag over de polyester matjes aangaat,da's niet eenvoudig uit te leggen maar ik zal het proberen.

Je moet om te beginnen niet een dikke laag matjes erop gaan zetten.1 hooguit 2 laagjes is voldoende.Begin het zaakje goed te ontroesten ook vooral om de roestschade heen.Alle oude lak eraf tot op het blanke staal.
Op je foto's te zien heb je dat keurig gedaan.
Vervolgens insmeren met een laagje hars,het matje erin drukken,gaat het beste met een oude kwast of zo,en uit laten harden.Eventueel een 2e laagje op dezelfde wijze aanbrengen.Dan met een vlakschuurmacine of zo de zaak enigzins vlak schuren.Vervolgens breng je de 2k plamuur aan.Ook rondom de matjes aanbrengen.
Dan komt het moeilijkste,het zaakje vlak maken,en da's nou juist moeilijk uit te leggen.In principe komt het erop neer dat als je het goed doet er altijd een verhoging zeg maar overblijft op de plaats waar je matjes zitten.Die verhoging is slechts een paar tiende milimeter.Als je nou de zaak schuurt kun je dat in 1e instantie met een vlakschuurmachine doen of beter nog,neem een plankje van zowat 30cm lang en 10cm breed.Plak daar een strook schuurpapier P120 op.Schuur het geheel daarmee zo vlak mogelijk.Als het netjes vlak is eventueel nog een dun laagje plamuur aanbrengen om de kleine krasjes en putjes te dichten.Dan waterproof schuurpapier P300 en een emmer water.Het schuurpapier op een schuurblokje of zo aanbrengen.Regelmatig in het water soppen en het geheel glad en vlak schuren.Let vooral op de randen waar je plamuur overgaat op het omringende lakwerk.Met je vingertoppen eroverheen strijken en voelen of er geen randje meer zit.
Als dat allemaal naar wens is zie je er in principe niks meer van als je een primerlaagje aanbrengt.De verhoging van enkele tienden cq hondersten valt door gezichtsbedrog niet meer op.Zelfs zul je zien dat als je een a4 neemt en die er op zijn kant opzet,dat de verhoging eigenlijk niet te zien is zo weinig is het.

Het is een heel verhaal,wat ik al zei,moeilijk uit te leggen,maar probeer het maar eens.Na enkele keren moet het je zeker lukken.
Overigens kun je ook een speciale aluminium tape kopen die je eerst over zo'n gat heenplakt.Daaroverheen hoef je dan maar 1 laagje polyester te zetten.

succes en hou ons op de hoogte!

groet Jan
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”