motor 66 Fastback GT

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Frank

motor 66 Fastback GT

Bericht door Frank »

Sinds het bezit van mijn 66-er Fastback factory GT heb al wat zitten brainstormen over mijn motorruimte... :oops:

Technisch is mijn Fastback in een erg goede conditie. Hij start altijd, het motorblok is zo goed als droog. Deze winter heeft hij al 3 maand achereen stil gestaan en gewoon geen olie gelekt. Alleen mag de motorruimte eens voorzien worden van een nieuw laagje verf en een flinke poetsbeurt.

(Hieronder een filmpje van mijn Fastback. Hij heeft al eerder op dit forum gestaan...maar goed, voor de nieuwen onder ons... :))

http://www.youtube.com/watch?v=Zb2A_0L7U5E

Het geluid mag er wezen naar mijn idee... :D:D Zoals mijn vader zegt: 'Het geluid is zwaar en blijft tijdens het accelereren zwaar'

Terugkomend op het onder handen nemen van mijn motorruimte ben ik eens gaan kijken op het internet/forum wat er zoal mogelijk is. Als ik de motorruimte op ga knappen, wil ik alles gelijk goed aanpakken en dus de hele motor er uit halen. Met het idee dat mijn Fastback toch al enigzins ge-upgrade is, qua motor, versnellingsbak, aandrijving, onderstel enz. waardoor hij toch verre van origineel is, ben ik aan het twijfelen wat ik dan zal doen...

- Zal ik de huidge motor (289Ci A code met snellere nokkenas, Edelbrock intake en hearders) enkel spuiten en poetsen. Motorruimte spuiten en indien nodig nieuwe dingetjes aanbrengen en vervolgens de motor weer terug plaatsen…

- Zelfde als bovenstaande maar dan de motor ook nog eens compleet reviseren...

- Een nieuwe motor... en in dat geval een evt. grotere motorinhoud.... (carburateur-motor)

- De laatste mogelijkheid die ik voor mij zelf heb bedacht is afgeleid van enkele filmpjes die ik op Youtube heb weten te traceren... (alle 3 de filmpjes zijn van de zelfde auto) Ik ben toch best onder de indruk van deze auto moet ik zeggen...

http://www.youtube.com/watch?v=wybudKJ30Aw

http://www.youtube.com/watch?v=H64VFVEzl-k

http://www.youtube.com/watch?v=JFv0Ii9W ... re=related

Door wat te googelen e.d. heb ik de volgende gegevens over deze auto weten te achterhalen:

R block
331 Eagle stroker, forged
Vortech T trim (14.2 psi)
GT40 intake
70mm throttle body
75 pound injectors
TKO 5 speed
Ford 9", 3:73
Gold Trac posir
TCP coilovers front and rear
TCP power rack and pinion
CNC 6 piston fronts, 4 piston backs (14" rotors)

Afbeelding

Het geluid van deze auto doet mij kippenvel geven! (De mijnes doet dat nu ook al hoor ;) ) Een R block is door enig research bij mijn weten een Mustang-block van een later bouwjaar…. Klopt dit? Wie weet er meer van dit type motor af? Zou dit een mogelijkheid voor mij zijn? Vinden jullie het iets voor mijn auto/bij mijn auto passen?

Voordat het allemaal zo ver is, dat ik aan mijn motorruimte ga beginnen, duurt nog wel even (enkele maanden/jaren). Voorlopig heb ik nog andere prioriteiten, waaronder een langdurige rondreis door Amerika die dit jaar gaat plaatsvinden. Dit is voor mij nu enkel ter oriëntatie en ben benieuwd wat jullie reacties zijn! Vandaar…

Greetz,

Frank 8)
- Ford Mustang Fastback Factory GT '66, 4V 289 Ci V8, 5 speed, headers en Flowmasters.
- Chevrolet Impala Sport Coupe 1959, 348 Ci V8, Tri-Power, 4 speed
Jelo

Bericht door Jelo »

Krijg je met zo een geluid in NL niet een bekeuring wegens overschrijdend aantal decibellen ?
Ik heb verder geen verstand van motoren maar wens je een leuke Amerika trip :)
67 convertible, project car, te koop, als je interesse hebt laat het me weten. Opknappen kost je ongeveer $800 aan plaat materiaal + verzendkosten natuurlijk :-( en een beetje tijd :-)
Als iemand hem voor me op wil knappen is dat ook mooi :-)
peer

Bericht door peer »

Als de motor verder goed is en het vermogen is voldoende dan zou ik hem lekker laten zoals hij is met eventueel een nieuw laagje verf. Voor het geluid kan je nog wat stoeien met verschillende uitlaten.

Dat 2e filmpje had ik ook al eens gezien en hoop dat mijn mustang daar op gaat lijken als deze af is.
Frank

Bericht door Frank »

@Jelo: Voor oldtimers gelden geen limieten voor het geproduceerde geluid. Er waren toen nog geen normen voor. Als dat zo was, was mijnes nu ook al lang van de straat geplukt of niet door de keuring gekomen... :)

@ Peer: Jouw project volg ik ook met interesse! Maar het gluid dat en injectiemotor geeft is sowieso anders dan dat van een curburateurmotor.... en dan nog eens gecombineerd met de blower...
Nu heb ik er Flowmasters onder hangen en geven al een meer dan mieters geluid... Wel wordt het geluid enigzins, al dan niet negatief, beïnvloed door de lamellen van de GT-uitlaten...
- Ford Mustang Fastback Factory GT '66, 4V 289 Ci V8, 5 speed, headers en Flowmasters.
65-fastback

Bericht door 65-fastback »

wat is je budget, om alles een beetje goed gangbaar te degelijk te maken zit je zo op $ 10.000,- aan onderdelen alleen al. de aanpassingen aan je T5 niet meegerekend. die trap je in no-time in 2en.

dingen kunnen max 330 torque hebben, met de blower en de 331 ga je daar ruim overheen. de G-force uitvoering kan zo een 550-600 aan torque hebben, maar ook hier kan de staart makkelijk van breken.

mijn TKO-600 (zijn de beste bakken voor de early's qua sterkte) kost tegen de 4.000$ aan, maar kan het vermogen van mijn blok iig aan.

het ding klinkt wel bruut :-)

mijn tip, blijf rijden met wat je hebt, lakje doet genoeg zo te horen.
voor vermogen moet je een heleboel aan gaan passen, anders trekt je auto krom, gaat de overbrenging en as stuk, en is het einde hobby.

als het na een jaar of wat gaat vervelen of nodig is, kijk dan weer eens verder.
Ford Mustang 1965 fastback extreme street/strip; '69 408w, TKO600,
the Shelby recreation + 1969 MACH 1, both currently under construction.
Harley Davidson Fatboy 2003 anniversary
NordicDawn

Bericht door NordicDawn »

Persoonlijk zou ik er liever een origineel blok inzetten, dan een ge-upgrade. Maarja, dat is persoonlijke mening. Ik vind het oude blok stukken mooier staan, en waarom heb je meer pk's nodig dan waar hij origineel voor gebouwd is?
1970 Mustang Hardtop
Mustanghenkie

Bericht door Mustanghenkie »

Zoals je Mustang nu is vind ik haar wild genoeg. Dat je de auto cosmetisch wilt aanpakken dat kan ik wel begrijpen. Maar technisch, als alles het prima doet, nee dat zou ik achterwege laten.
Mustang Hardtop 1966, baby blue, automaat, am radio en airco. (Voorlopig out of service)
Alfa Romeo Alfetta 1974, Bianco Spino (roomwit) 1800cc Nord
martijn
Contacteer:

Bericht door martijn »

ik heb begrepen dat je een originele fabrieks GT hebt. In dat geval zou ik 'm lekker zo laten.
Klinkt inderdaad ontzettend gaaf op het filmpje maar volgens mij kost dit erg veel geld om het blok zo te bouwen.
Martijn
NOW 1966 coupe L6
SOLD 1965 2+2 fastback 302 5.0 HO, C4, PS, PB
SOLD 1966 coupe 289 V8, C4, PS
SOLD 1966 coupe 289 V8, C4, Discs
SOLD 1965 2+2 fastback 289 V8, C4
SOLD 1965 coupe 289 V8, C4, PS
66stangwhite

Bericht door 66stangwhite »

@Frank,
Heb de filmpjes bekeken. Wie zou dat nu niet willen!!!
Echter die van jou doet er m.i. niet zo veel voor onder.. Ik zou het zo laten en de motorruimte opknappen. Aan de andere kant moet je ook wat te dromen hebben...
1966 mustang 200Ci 6 in lijn. Ext.: wit, int.: pony blauw / wit.
Mustangdriver
Contacteer:

Bericht door Mustangdriver »

Hey Frank

Ik zou het zo laten, een goedlopend en klinkend 289 blok dat ook nog geen druppel olie verliest ! Een laagje verf om even cosmetisch op te knappen is de kers op de taart.
Meer power is altijd leuk maar zoals 65-fastback zegt, je moet de boel ook nog heel houden.

Geoffrey
1966 fastback in Clearwater Aqua, 302ci en AOD

www.mustangdrivers.be The Belgian Mustangsite
Frank

Bericht door Frank »

Thanks voor de reacties.

Dat de carrosserie in dat laaste geval versterkt zou moeten worden is niet geheel ondenkbaar inderdaad...

Het waren/zijn ook enkel maar ideeën... Ik ben er nog lang niet over uit wat ik ga doen en zoals eerder gezegd, het zal toch nog een tijd gaan duren voordat ik er aan begin... :)

Frank 8)
PureVision
Contacteer:

Bericht door PureVision »

Ik zou voor nu ook enkel een nieuw laagje verf in de motorruimte zetten. En als het blijft kriebelen koop je een motorblok bij welke je over verloop van tijd op je gemak kan opbouwen terwijl je toch nog kan blijven genieten van het rijden met je stang.
1965 Fastback V8
Claire

Bericht door Claire »

@PureVision: helemaal mee eens
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
roller perches by 66 hipowannabee,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
1969Mach1

Bericht door 1969Mach1 »

Hoi Frank,

Ik heb met de eigenaar van die zwarte FB wel eens zitten mailen. Hij heeft echt veel aanpassingen gedaan aan zijn auto.
Als ik jou was dan zou ik de motor uit je auto halen, motorruimte super maken en de motor weer terugplaatsen.

Rob
1969 Indian Fire Ford Mustang Mach1 351w 4-spd
--> @mistermach1
martijn
Contacteer:

Bericht door martijn »

RobSchipper schreef:Als ik jou was dan zou ik de motor uit je auto halen, motorruimte super maken en de motor weer terugplaatsen.Rob
+1
NOW 1966 coupe L6
SOLD 1965 2+2 fastback 302 5.0 HO, C4, PS, PB
SOLD 1966 coupe 289 V8, C4, PS
SOLD 1966 coupe 289 V8, C4, Discs
SOLD 1965 2+2 fastback 289 V8, C4
SOLD 1965 coupe 289 V8, C4, PS
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”