spruitstuk en carburateur vervangen

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Dwersch

spruitstuk en carburateur vervangen

Bericht door Dwersch »

Ik heb een vraag over mijn 68er coupe V8 C code.

Ik vind de trekkracht wat tegenvallen, nu hebben mij enkele "experts" aangegeven om een ander spruitstuk en een andere carburateur te monteren.

Ik wil denk ik een spruitstuk van edelbrock. Ik heb begrepen dat ik dan het beste een "performer" kan nemen tot 5500 toeren maar wel vanuit onderin meteen meer kracht. Zou ook een lager model zijn zodat de motorkap nog dicht kan.....? GRAAG COMMENTAAR!!!

Ook voor de carburateur denk ik aan edelbrock omdat een monteur mij gezegd heeft dat die weining of geen aanpassingen nodig hebben na montage.... gewoon eropzetten en rijden!?? of een ander merk?
Ik heb van verschillende bekende onderdelenzaken adviezen gehad om een 500 cfm te nemen, anderen zeggen een 600 cfm welke (te) veel bezine zou geven t.o.v. de 500?? Ik wil geen gedoe dat dalijk de motor niet fatsoenlijk meer loopt want ik heb zelf geen kaas gegeten van gesleutel....GRAAG COMMENTAAR!!!

Past verder mijn luchtfilter nog op een 4 venturi caburateur?

Verder heeft de vorige eigenaar "302" op mijn mustang gezet, is het niet zo dat de C code altijd een 289 motor heeft met 200 pk?

alvast bedankt heren en dames technici!

groet Don
´68 Mustang V8
horse67
Contacteer:

Bericht door horse67 »

Hoj Don, heb toen ook een spruitstuk en carb geplaats.
Is wel merkbaar maar niet wereldschokkend.
Heb dus ook een performer en een 500 carb.
Qua prijs zit er geen verschil meer tussen een 500 en 600 carb.
intake ong. 185 euru en de carbs 310 euro.bij www.kts.de
Wil je het goed doen zou ik ook nog een nokkenas en hedders overwegen naderhand.
Groetjes André
horse67
Contacteer:

Bericht door horse67 »

Sorry vergeten luchtfilter past gewoon en de 302 aanduiding komt omdat het een 68-er model is.@89 was 67 en eerder,302 is 68 en later.
A is two-barrel en C code is four-barrel.
Groetjes André
okp
Donateur 2013
Contacteer:

Bericht door okp »

horse67 schreef:Sorry vergeten luchtfilter past gewoon en de 302 aanduiding komt omdat het een 68-er model is.@89 was 67 en eerder,302 is 68 en later.
A is two-barrel en C code is four-barrel.
A is 4 barrel en C is 2 barrel :wink:
302 is een andere motor dacht ik toch met 302 CI (cubic inc)
289 heeft 289 CI
1 CI is 16.387064 cc, dus de een is er eentje met 4.700 cc en de 302 met 5000 cc. (correct me if I'm wrong)

grtz

Eric
Erwin

Bericht door Erwin »

Vind het zowieso vreemd dat de trekkracht tegenvalt. Als de motor en afstelling goed is moet 'ie als de brandweer gaan. Ik heb 2 289's gehad en die trokken als een speer. De 351 die ik nu heb trekt sneller maar da's voornamelijk te merken als hij al op snelheid is en door moet trekken. Ik denk dat een andere inlaat en carb niet het verschil zal maken wat je zoekt omdat je dit al tegen vindt vallen, snap je? Of er moet iets mis zijn met de motor, dan begrijp ik het. Maar da's mijn mening...:-)

Verder kan ik je er niet mee helpen, ik weet alleen dat een 'C-code' een 302 cui is.

Groetjes,
Erwin
1970 Mach 1 Windsor 351 2v
Grabber Green/White interior
horse67
Contacteer:

Bericht door horse67 »

Eric goed opgelet was te snel aan het typen.
De 302 was gewoon de vervanger v/d 289 vanaf 1968 dus leverbaar met 302
Groetjes André
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

De 200pk 2-barrel 289 was ook in '68 leverbaar en had toen ook de C-aanduiding in de VIN-code. Nieuw voor '68 was de F-code 210pk 2-barrel 302 en J-code 230pk 4-barrel 302.

Voor wat betreft het inlaaspruitstuk en carburateur; de Edelbrock Performer is eigenlijk niets meer dan een aluminium versie van het standaard Ford 4-v inlaatspruitstuk. Het is een oud ontwerp waar tegenwoordig betere alternatieven voor zijn. Als je niet de ruimte hebt voor een Weiand Stealth, Performer RPM of RPM Air-Gap zou ik een Weiand Action Plus adviseren. Dat is net als de Performer ook een low-rise 4v manifold, maar dan van een beter en recenter ontwerp.

Als je van plan bent je motor verder standaard te laten kun je prima toe met een 500cfm carburateur. Wil je later headers, andere nokenas of betere cilinderkoppen monteren zou ik een 600cfm carburatuer nemen. Ik zie zelf liever een Holley of Holley gebaseerd ontwerp, maar de Edelbrock carburateurs zijn normaliter ook betrouwbaar en probleemloos.
Verwacht echter van geen enkele carburateur optimale prestaties door ze zonder verder af te stellen te monteren.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
Dwersch

Bericht door Dwersch »

tminus3 schreef:De 200pk 2-barrel 289 was ook in '68 leverbaar en had toen ook de C-aanduiding in de VIN-code. Nieuw voor '68 was de F-code 210pk 2-barrel 302 en J-code 230pk 4-barrel 302.

Voor wat betreft het inlaaspruitstuk en carburateur; de Edelbrock Performer is eigenlijk niets meer dan een aluminium versie van het standaard Ford 4-v inlaatspruitstuk. Het is een oud ontwerp waar tegenwoordig betere alternatieven voor zijn. Als je niet de ruimte hebt voor een Weiand Stealth, Performer RPM of RPM Air-Gap zou ik een Weiand Action Plus adviseren. Dat is net als de Performer ook een low-rise 4v manifold, maar dan van een beter en recenter ontwerp.

Als je van plan bent je motor verder standaard te laten kun je prima toe met een 500cfm carburateur. Wil je later headers, andere nokenas of betere cilinderkoppen monteren zou ik een 600cfm carburatuer nemen. Ik zie zelf liever een Holley of Holley gebaseerd ontwerp, maar de Edelbrock carburateurs zijn normaliter ook betrouwbaar en probleemloos.
Verwacht echter van geen enkele carburateur optimale prestaties door ze zonder verder af te stellen te monteren.

Dank voor je reactie!

Wat betreft de engine code snap ik er niks van. Dit is een schema van de site:
http://www.vintage-mustang.com/topics/d ... ecode.html

check ook: http://home.pon.net/hunnicutt/history_vin.htm

Dus volgens deze info bestaat er geen C code met een 302 motor!
Help!!
´68 Mustang V8
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Dwersch schreef: Wat betreft de engine code snap ik er niks van...
Dus volgens deze info bestaat er geen C code met een 302 motor!
Help!!
Klopt, C-code is een 2-barrel 289, voor het laatst leverbaar in '68. Wel werden in '68 ook 302 castings gebruikt om 289's te maken. Misschien dat de vorige eigenaar daarom dacht met een 302 te maken te hebben (of de originele 289 is in de afgelopen 40 jaar vervangen een keer vervangen door een 302).

En wat de anderen al aangeven, geef je motor eerst eens een tune-up en kijk of of 'ie zowieso nog een beetje in goede conditie is. Een scherpere onstekingscurve kan voor de 'seat of the pants feel' al een groot verschil maken.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

tminus3 schreef: Voor wat betreft het inlaaspruitstuk en carburateur; de Edelbrock Performer is eigenlijk niets meer dan een aluminium versie van het standaard Ford 4-v inlaatspruitstuk.
Is het niet zo dat de flens waar de carburateur op rust bij de Edelbrock net iets smaller is als die van de originele Ford en dat daardoor vacuumproblemen ontstaan als je een originele Autolite 4100 op een performer gaat gebruiken?
Erwin

1966 convertible
olaf

Bericht door olaf »

Yep, dat klopt!

Anyway, hou de carb klein en de intake klein. Wat je wil gaat prima,
500cfm en een performer intake werkt altijd goed en loopt altijd.
Setje headers er op en niks meer aan doen..
Mercury Cougar '68
Mercury Villager ´94 for sale (teab)
Chevrolet Corvette '91
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

olaf schreef: Anyway, hou de carb klein en de intake klein. Wat je wil gaat prima,
500cfm en een performer intake werkt altijd goed en loopt altijd.
Setje headers er op en niks meer aan doen..
Kleine carburateur en klein inlaatspruitstuk=kleine vermogenswinst.
500cfm en een Performer werkt inderdaad altijd goed en loopt altijd. Je hebt dan namelijk een standaard A-code! Als je daar tevreden mee bent prima. Als je echt vermogen wilt moet je het anders aanpakken.
No show, all go!
65-fastback

Bericht door 65-fastback »

en dus ga ik me er maar niet mee bemoeien.

veel vermogen is duur.
check eerst je basis en stel dat goed af. met alleen een 4V setup maak je het verschil niet. of je moet wat meer willen, maar dan moet je meer doen. incl. cam, maar dan wel de juiste.
Ford Mustang 1965 fastback extreme street/strip; '69 408w, TKO600,
the Shelby recreation + 1969 MACH 1, both currently under construction.
Harley Davidson Fatboy 2003 anniversary
olaf

Bericht door olaf »

Als je van sleutelen geen kaas hebt gegeten dan is dit een makkelijke
bolt on oplossing. Je kan verder alles zo laten als het is en je hebt wat
vermogenswinst. En ook iets meer onderin. Ik begrijp uit je post dat je
je blok standaard wil laten. Dan is dit voor jou een goede optie.
Mercury Cougar '68
Mercury Villager ´94 for sale (teab)
Chevrolet Corvette '91
Dwersch

Bericht door Dwersch »

jongens alvast dank voor jullie reacties!

Ik dnk inderdaad dat ik een performer en een 500 of 600 cfm neem. Ik begreep dat als ik er headers opzet dat je beter de 600 kan nemen?? Deze zou ook gangbaarder zijn overigens!

Even nog over de motor........Ik weet dus niet exact of ik nu een 289 of een 302 heb....de juiste compressiewaarden zijn die enigszinds hetzelfde en wat zijn deze???????

En waar kan ik dat spruitstuk en carburateur kopen tegen een normale prijs (nieuw)??
Laatst gewijzigd door Dwersch op di 08 sep, 2009 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
´68 Mustang V8
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”