meten camber en caster; meetinstrumentje

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
metzijndrie

meten camber en caster; meetinstrumentje

Bericht door metzijndrie »

hoi,
ik was van plan om een hulpstukje te maken om camber en caster te meten, en in te kunnen stellen.
Ik dacht om dit http://www.bootland.nl/hellingmeter-dubbel.html" onclick="window.open(this.href);return false; te gebruiken, gemonteerd op een malletje.
Iemand andere ideeën of suggesties?

gj
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Dakloos
Super User

Re: meten camber en caster; meetinstrumentje

Bericht door Dakloos »

Niet nauwkeurig genoeg. Ik heb ooit iets in elkaar geprutst met een waterpas en een paar stukje aluminium profiel. Ijken op een raam of deur die precies waterpas staat en dan tegen het wiel zetten. Waterpas vervolgens met de instelknop rechtzetten. Iedere draai van de knop is 0,5 graden. Destijds vergeleken met een digitale waterpas en het ding bleek verrekte nauwkeurig. Als je interesse hebt zal ik een opzoeken wat nu precies de maten van het ding waren.

Afbeelding

Ik gebruik nu een set die ik op marktplaats gescoord heb. Kan nu in alle rust een beetje experimeteren.....

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
metzijndrie

dat ziet er niet verkeerd uit Erwin! Van je DHZ setje is die draaiknop wel slim; ik heb nu een waterpas gebruikt met libel voor horizontaal en verticaal werk. Wellicht dat ik het idee van die knop ga "lenen".
Je Marktplaats setje is wel profi, ik keek net ook even maar zoiets moet je net treffen.
Wel vond ik dit: http://www.tools.vocor.nl/N_frame.html? ... .vocor.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alleen ik heb geen schijven dus moet dan een hulpstukje maken.
Aan de foto te zien doet men de afstelling zonder dat het wiel belast is?

Even wachten of er meer suggesties zijn, maar ik hou me nu al aanbevolen voor je maten.

gj
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Ik moest even “graven” in mijn grijze brein maar dit is het principe:

Een aluminium frame met daarop een U profiel zit tegen het wiel. In dat U profiel hangt een afgezaagde waterpas die aan één kant kan scharnieren en aan de andere kant door een afstelschroef naar boven en naar beneden gedraaid kan worden. In de waterpas zit een plaatje met schroefdraad waarin de afstelschroef draait. Voor de afstelschroef heb ik M6 genomen. M6 draad heeft een spoed van 1mm. Bij elke draai aan de knop gaat de waterpas dus 1mm omhoog of omlaag.

Afbeelding

Afbeelding

En nu komt het moeilijke deel: de tangens van een hoek is rond de 0 graden bijna lineair. Neem een denkbeeldige rechthoekige driehoek. Weet je de lengte van de aanliggende en de overstaande zijde dan kun je de hoek bepalen. Als je met die hoek binnen de +/- 8 graden blijf dan is een vergroting van de overstaande zijde recht evenredig met de verandering van de hoek.

Ik heb uitgerekend op welke afstand de afstelschroef t.o.v. het scharnierpunt moest komen om bij 1mm hoogte verdraaing een hoekverandering te krijgen van 1 graad. Dit is met een beetje rekenen (pak het wiskunde boek anders even uit de kast) 57.29mm. Deze maat is niet echt praktisch dus heb ik ‘m verdubbeld tot 114,6mm. Dit is dus de afstand van het scharnierpunt tot het hart van het gat waar de afstelschroef in draait. Die verdubbeling heeft tot gevolg dat voor elke graad verandering je de afstelschroef 2mm moet verdraaien dus 1 omwenteling is 0.5 graad.

Hoe werkt het nu? Zoek een deur of een raam die 100% recht staat. Zet daar het frame met de waterpas tegenaan en stel de knop zo in dat de waterpas precies recht staat.
Monteer het frame nu tegen het wiel en draai de waterpas weer zo dat deze recht staat. Het aantal omwentelingen is nu een maat voor het aantal graden dat het wiel scheef staat (=camber). 0.5 omwenteling is b.v. ¼ graad.

Afbeelding

Voor het bepalen van caster heb je draaiplaten nodig. Het internet staat vol met instructies hoe dit precies moet dus dat ga ik niet helemaal uitleggen maar je moet in ieder geval het wiel 20 in en uit draaien. Ik heb stalen platen met vet er tussen geprobeert maar het gaat ook prima met PVC vuilniszakken onder de wielen.

Ik heb mijn eerste opzet verbeterd door, met wat moeren, het frame makkelijker tegen de rand van de velg aan te kunnen zetten. De moeren wel zo afstellen dat ze op dezelfde afstand van het eind van de draad komen anders klopt de calibratie niet meer!

Afbeelding

Weer wat later heb ik een compleet nieuw frame gemaakt die ik door het gebruik van een slotgat in de staander vast kan zetten in het wiel zodat ik beide handen vrij heb.

Afbeelding

En zoals al eerder gezegd: ik heb de nauwkeurigheid getest m.b.v. een digitale waterpas en het is verbluffend hoe goed dit werkt!

Afbeelding

Oooh ja.....ik doe de afstelling (uiteraard) met een belast wiel. Misschien vertekend de foto een beetje....
Laatst gewijzigd door Dakloos op za 29 jan, 2011 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Erwin

1966 convertible
metzijndrie

Erwin, thx voor alle details.
Zal op basis hiervan aan het werk gaan !
gj

Gertjan, Jelle, Paul
79cobra

Bericht door 79cobra »

Ja idd Erwin chapeau.... :smart:
Heb het met veel belangstelling gelezen.

Bedankt!
mick
Contacteer:

Bericht door mick »

Geweldig
Blij dat je dat met ons deelt
greets Mick
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
mustangpage

Bericht door mustangpage »

Hallo
Ik heb het met een digitale waterpas gedaan.
Hij is op een 0.1 graad naukeurig en werkt goed je moet je wagen goed waterpas zetten en de meter resetten op de auto .
Dus dan de mustang als uitgangs punt nemen.
En het metertje kost € 39,00 dus dat valt nog mee.
Ja zo'n prof... uitlijn apperatuur is natuurlijk het mooiste.
Maar als je wilt hobbyen bij mij werkt het goed ik vindt het zowizo een geklungel met die afstelplaatjes.
Maar het gaat wel.
Met een rechte ijzere strip tegen de velg en een kortere tegen het draad wat door de moeren komt van de fusee kogels.
Allen de sporing wil hier niet mee daar heb ik van die ouderwetse piegeltjes voor gebruikt.
Hier nog een link naar de winkel waar ik hem heb gekocht.
http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=2884" onclick="window.open(this.href);return false;
En dit is het metertje.
Afbeelding
'65 Convertible 289 vintage burgundy red X palomino
metzijndrie

Allen de sporing wil hier niet mee daar heb ik van die ouderwetse spiegeltjes voor gebruikt.
Hoe doe je dat met spiegeltjes?

Gertjan, Jelle, Paul
mustangpage

Bericht door mustangpage »

Hallo
Ik heb er geen afbeelding van maar het werkt als volgt.
De sporing meten.
Op een vlakke vloer een meetapperaat dat je tegen de velgen links en rechts zet , en dan
van af de enekant naar de andere kant kijk dit spiegel terug zodat je naar
je eigen kant kijk en dan door een streepje in het midden te zetten kun je
op een schaalverdeling de sporing aflezen.
Als je het ziet , het is erg simpel. Maar wel voor de tijd van toen aardig precies.
Ik zal even zoeken voor een fototje.
'65 Convertible 289 vintage burgundy red X palomino
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Ik wist dat ik hier ook wel eens iets over gepost had.....even zoeken en jawel hoor: sporing afstellen.
Erwin

1966 convertible
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”