Heeft iemand technische tekeningen van de mustang, in het bijzonder de body, de onderkant, de balken etc.
in mijn Haynes manual kan ik dit niet vinden, en het lijkt me wel handig.
Of weet iemand waar ik die kan vinden?
Alvast bedankt!
Moderator: Shelby GT-H
De Mustang is ontworpen als een zogenaamde unibody (of Monocoque zo je wil) wat betekend dat de carrosserie deel uit maakt van het chassis.McQueen schreef:Waarom zijn de balken feitelijk onderbroken ?
Waarom niet gewoon de balken van voor tot achter in één stuk ?
Gearz schreef:Bedoel je dit soort tekeningen ?
http://tinyurl.com/64rvumz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://tinyurl.com/67xuaxl" onclick="window.open(this.href);return false;
Michel.
Gearz schreef:De Mustang is ontworpen als een zogenaamde unibody (of Monocoque zo je wil) wat betekend dat de carrosserie deel uit maakt van het chassis.McQueen schreef:Waarom zijn de balken feitelijk onderbroken ?
Waarom niet gewoon de balken van voor tot achter in één stuk ?
E.e.a komt de productiekosten, het gewicht en de structurele flexibiliteit van het geheel ten goede en daarbij natuurlijk ook de veiligheid.
Om enige stijfheid in de constructie aan te brengen gebruikte men in de Mustang z.g.n Torque boxen welke tezamen met de ruimten achter de rockerpanels (dorpels)
en het subframe in hoofdzaak het gewicht dragen van het voertuig. Zelfs de ramen maken in weze deel uit van de body als geheel.
Door één platform bodemplaat te ontwikkelen is het mogelijk voor een fabrikant om verschillende modellen te ontwikkelen op in weze een nagenoeg identiek onderstel en bodemplaat wat ontwikkelingskosten en productiekosten bespaart.
De eerste generaties mustangs waren ontwikkeld op het Ford Falcon/Fairlane platform, vanaf '67 deelden ze dit platform ook met de Mercury Cougar,
de 2e generaties met de Pinto en de 3e generaties met de Thunderbird.
Destijds werden veel Fullsizers nog op een chassis gezet, tegenwoordig eigenlijk enkel nog pick-up trucks, vans etc.
Michel.