Welke koppen??
Moderator: Shelby GT-H
-
MustangWillem
Welke koppen??
Ik ben zonet wat aan het googlen geweest, maar ik heb koppen die ik niet kan plaatsen.
In mijn gietsel staat alleen 3H16, een rondje met wat cijfers erin en een F met een C er omheen.
De koppen hebben vlakke kanten aan de zijkant van de stoterstang gaten.
De tuimelaars zijn erin gedraaid ipv geperst.
Tot zover zou ik zeggen high performance koppen van een 289, maar deze koppen hebben geen 289 of 302 met een punt of punten erin gegoten, en om de klepveren heen zijn geen opstaande randen gegoten. Er is op deze plaats wel gefreesd, waarom weet ik niet, maar dan zou er tussen de kleppen in ook nog een deel van die rand moeten staan en dat is niet het geval, is ook niet weg gefreesd...
Wie kan me meer vertellen of moeten de koppen er echt af om hier antwoord op te geven?
In mijn gietsel staat alleen 3H16, een rondje met wat cijfers erin en een F met een C er omheen.
De koppen hebben vlakke kanten aan de zijkant van de stoterstang gaten.
De tuimelaars zijn erin gedraaid ipv geperst.
Tot zover zou ik zeggen high performance koppen van een 289, maar deze koppen hebben geen 289 of 302 met een punt of punten erin gegoten, en om de klepveren heen zijn geen opstaande randen gegoten. Er is op deze plaats wel gefreesd, waarom weet ik niet, maar dan zou er tussen de kleppen in ook nog een deel van die rand moeten staan en dat is niet het geval, is ook niet weg gefreesd...
Wie kan me meer vertellen of moeten de koppen er echt af om hier antwoord op te geven?
- 66hipowannebee
- Donateur 2014
Re: Welke koppen??
De termen die jij opnoemt,kunnen wel eens van een stel world koppen zijn
kijk eens goed of je nog meer termen vind
op de kopse kant van de kop staat ook een nummer,mits het world is
Tonie
kijk eens goed of je nog meer termen vind
op de kopse kant van de kop staat ook een nummer,mits het world is
Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
GSX-R750 K3
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
-
MustangWillem
Hebben world koppen niet windsor erin gestampt met daaronder een W? Dat hebben de mijne niet...
- 66hipowannebee
- Donateur 2014
Dat klopt,maar misschien zijn ze wel van een oudere serieMustangWillem schreef:Hebben world koppen niet windsor erin gestampt met daaronder een W? Dat hebben de mijne niet...
gooi anders eens een duidelijke foto neer
Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
GSX-R750 K3
3H16 lijkt me duidelijk een date code 16 Augustus van 1963/1973/1983 etc.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
- 66hipowannebee
- Donateur 2014
Bij mijn world koppen staat ook deze codeGearz schreef:3H16 lijkt me duidelijk een date code 16 Augustus van 1963/1973/1983 etc.
zonder verdere info blijft het gissen he
Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
GSX-R750 K3
-
MustangWillem
Ik heb nog geen foto's gemaakt, maar nog wel met de vorige eigenaar gesproken toen ik hem de vrijwaring bracht.
Hij vertelde me dat het 260 koppen zijn met de kleinste verbrandingskamers waar vervolgens grotere kleppen in zijn gezet en de kanalen zijn vergroot voor betere flow. Ook hebben ze er zelf tuimelaarhouders in gezet die erin geschroeft worden. De zitting van de klepveer is gefreesd om sterkere veren te kunnen plaatsen.
Enige wat ik nog niet kan plaatsen, hadden 260 koppen stoterstang geleiders met vlakke kanten???
Owja, naar wat doorvragen blijkt de originele 390 motor in drachten te liggen, mits deze nog niet is mee gegeven aan de oud ijzer boer...
Hij vertelde me dat het 260 koppen zijn met de kleinste verbrandingskamers waar vervolgens grotere kleppen in zijn gezet en de kanalen zijn vergroot voor betere flow. Ook hebben ze er zelf tuimelaarhouders in gezet die erin geschroeft worden. De zitting van de klepveer is gefreesd om sterkere veren te kunnen plaatsen.
Enige wat ik nog niet kan plaatsen, hadden 260 koppen stoterstang geleiders met vlakke kanten???
Owja, naar wat doorvragen blijkt de originele 390 motor in drachten te liggen, mits deze nog niet is mee gegeven aan de oud ijzer boer...
Wat die zelfde 3H16 code op jouw World koppen doet blijft voor mij inderdaad een raadsel Tony, daar kan ik inderdaad geen verklaring voor geven.66hipowannebee schreef:Bij mijn world koppen staat ook deze code
zonder verdere info blijft het gissen he![]()
Het "gissen" aangaande deze koppen valt op zich wel mee, genoemde modificaties zaaien echter enigszins verwarring en ik ben liever zeker van m'n zaak ondanks de typische Ford date code en de eerder genoemde F met de C er in, dit laatste is namelijk een zogenaamde plantmark welke staat voor "Cleveland Foundry".
Alle "windsor smallblocks" tot 1966 werden (ondanks hun naam) geproduceerd in de Cleveland Ohio engine production plant, daarna in de Windsor plant.
In '73 werden er geen 289's meer geproduceerd dus blijven er gezien de date code nog 3 in Cleveland geproduceerde opties over, een 260cui uit '63, een 289 uit '63 of een 351C uit '73 allen beginnende met een 3 in de date code. Het feit dat MustangWillem het vermoeden had dat het mogelijk 289 Hi-Po koppen zouden kunnen zijn en de koppen nog gemonteerd zaten sluit een 351C nagenoeg uit tenzij het een Clevor modificatie zou betreffen, soms blijkt 1+1 namelijk 3 te zijn in Ford land.
Uiteindelijk blijven dus de 289 en 260 over, de in '63 geproduceerde 289 Hi-Po had zelfs Screw in Studs.
Het blijken dus volgens voorgaande eigenaar gemodificeerde 260 koppen te zijn
Geproduceerd dus op 16 Augustus 1963 in de Cleveland Ohio production plant.
Zie vlakke kanten aan stoterstang gaten van 260/289 en date code (21 December 1963).

CF Cast marking = Cleveland Foundry

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
- 66hipowannebee
- Donateur 2014
Die CF code staat ook in de world heads Michel
Tonie
Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
GSX-R750 K3
Je hebt nog gelijk ook Tonie...66hipowannebee schreef:Die CF code staat ook in de world heads Michel
Net iets anders , de F staat er achter in plaats van er in. Maar het lijkt er inderdaad verdomde veel op !
Aldoende leert men.
Stukje uit de WORLD products casting ID guide..

Het zal toch niet dat.....
Deze World Chevy heads uit Cleveland zijn komen rollen ??

Al zou ik me dat wel enigszins kunnen voorstellen.
Michel.
- 66hipowannebee
- Donateur 2014
Dat dacht ik ook als eerste Michel
Tonie
Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
GSX-R750 K3
-
MustangWillem
De op de bovenste foto getoonde kop zal hem inderdaad wel zijn, maar had die zulke kleine verbrandingskamers dan?
Op kelly hotrod staat maar 1 260 koptype en die heeft nog steeds een verbrandingskamer van 54cc... Maar dat is nog wel 1 van de kleinste uit de lijst.
http://www.raceabilene.com/kelly/hotrod/engine3.html
Op kelly hotrod staat maar 1 260 koptype en die heeft nog steeds een verbrandingskamer van 54cc... Maar dat is nog wel 1 van de kleinste uit de lijst.
http://www.raceabilene.com/kelly/hotrod/engine3.html