Radiator ledigen en hervullen

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

MaartenFM66

Radiator ledigen en hervullen

Bericht door MaartenFM66 »

Hoi

Ik zou de radiator willen ledigen maar ik heb nog vraagjes.
Is het zo simpel als gewoon het"drain tap" los schroeven en laten lopen of moet ik op iets letten?
Ook zie ik die 2 buisjes die naar de AT lopen, moeten die ook leeg lopen? (zie foto)
En wat bij het opnieuw vullen ivm luchtbel vorming.
Met andere woorden, welke is de procedure die ik moet volgen?
Alvast bedankt.
Afbeelding
Groetjes, Maarten

'66 Mustang Convertible 289ci V8
eleanor

Re: Radiator ledigen en hervullen

Bericht door eleanor »

Hoi,

Die twee buisjes zijn voor de koeling van de ATF. Als je de radiator wilt ledigen om hem eruit te halen dan moet je deze ook afkoppelen.
Olie gewoon opvangen. Deze vul je weer bij door olie in de transmissie te gooien.

Indien je weer gaat bijvullen moet je de motor laten draaien met open vulopening en dan vullen totdat het water eruit komt.
Op die manier raak je de luchtbellen kwijt. Indien er aanpassingen zijn geweest aan het koelsysteem altijd eerst met water vullen en controleren op lekkages.
Vervolgens kun je antivries toevoegen.

Gr,

Ruud
Gr,
Ruud

'67 Mustang V8 coupe
78ghiaT5
Super User

Bericht door 78ghiaT5 »

interessant. ik heb nog geen tijd gehad het kraanwater in mijn radiateur te vervangen voor koelvloeistof. en ik denk dat ik de T5 dit jaar niet meer zal rijden, dus blijft het kraanwater in de radiateur. heb echt geen kans om nu nog het water te vervangen bij de garage. maar met het oog op de winter krijg ik er toch de kriebels van. ik kan dus aan het water gewoon anti-vries toevoegen? dat zou een mooie oplossing zijn. natuurlijk wel even de motor laten lopen om het anti-vries overal te krijgen, toch?

harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
MaartenFM66

eleanor schreef: Die twee buisjes zijn voor de koeling van de ATF. Als je de radiator wilt ledigen om hem eruit te halen dan moet je deze ook afkoppelen.
Olie gewoon opvangen. Deze vul je weer bij door olie in de transmissie te gooien.
Ruud
Dus als ik het goed begrijp vloeit er AT vloeistof (ik venonderstel dat je met ATF, automatic transmission fluid bedoeld?) langs de radiator via die buisjes en dus geen koelvloeistof?

Ik heb wat gevonden over het koelsysteem en daar spreken ze over drain plugs aan beide zijden van de motor, is het nodig om die ook te lossen?
Ik kan bijvertellen dat het een lange tijd geleden is dat dit zou gebeurd zijn.
By the way, ik heb nog antivries staan, maar die kan al 4 jaar oud zijn, is die nog te gebruiken of haal ik best nieuwe?
Groetjes, Maarten

eleanor

Bericht door eleanor »

Hallo,

Voor oude auto's (en dus ook de motor) kun je zelf koelvloeistof maken door "antivries" aan het water toe te voegen.
Daar zijn verhoudingen voor te vinden op het web. Hoe geconcentreerder des te beter de bescherming bij lagere temperaturen. Het mengen gebeurt vanzelf.

Ik heb voor mijn wagen in het verleden het koelsyteem getest met kraanwater en vervolgens gevuld met kant en klare koelvloeistof gewoon van de garage waar de auto stond.

Door die buisjes stroomt inderdaad transmissie-olie en geen koelvloeistof.
Die drain plugs zijn er om de laatste restjes water uit het blok te halen. Als je niet echt aan je blok gaat werken hoeven die er niet uit (gaan er waarschijnlijk ook niet uit :lol: )

Gr,

Ruud
Gr,
Ruud

'67 Mustang V8 coupe
lee iacoca

Bericht door lee iacoca »

Als je de zoekfunctie gebruikt kom je verscheidene topics tegen over het legen en vullen van de radiator.
Vooral even goed verdiepen in het ontluchten, wil nog wel eens lastig zijn.
Riccardo
🐎Like Steve McQueen, all i need is a fast machine.🐎
🐎'exauto's:79 6cyl automaat, coupe/69 250cid automaat,coupe/66 289v2 4 speed, convertible/69 351-4v-4 speed, mach1🐎
capri v8 driver

Bericht door capri v8 driver »

eleanor schreef:Hoi,

Die twee buisjes zijn voor de koeling van de ATF. Als je de radiator wilt ledigen om hem eruit te halen dan moet je deze ook afkoppelen.
Ik zou gewoon nieuwe ATF olie gebruiken voor bij te vullen en de opgevangen olie niet meer gebruiken.

De kans dat er troep in de opgevangen olie zit is erg groot en dat wil je niet in de bak hebben.
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Bij het goed ontluchten van het koelsysteem helpt het om de wagen aan de voorzijde iets op te krikken, de lucht vloeit altijd naar het hoogste punt (radiateurdop) en dit gaat hierdoor gemakkelijker. Ook is het verstandig om de kachel op warm te zetten (met name bij met airco uitgeruste auto's) zodat je altijd zeker weet dat het gehele systeem doorstroomt op het moment dat de thermostaat open gaat staan. (de kachel zal pas warme lucht gaan blazen nadat de thermostaat open gaat.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Mustangdriver
Contacteer:

Bericht door Mustangdriver »

Maarten,

Als je enkel de koelvloeistof wil vervangen gebruik je gewoon het kraantje onderaan de radiator. Neem de dop er af boven aan en dan gewoon laten leeglopen. De koelleiding van de automaat hoeven er helemaal niet af daarvoor.
Bij het vullen, tot net boven de rijen in de radiator en dan even doen draaien en eventueel bijvullen.

Groeten
Geoffrey
1966 fastback in Clearwater Aqua, 302ci en AOD

www.mustangdrivers.be The Belgian Mustangsite
78ghiaT5
Super User

Bericht door 78ghiaT5 »

>>Ik heb voor mijn wagen in het verleden het koelsyteem getest met kraanwater en vervolgens gevuld met kant en klare koelvloeistof gewoon van de garage waar de auto stond.>>

Thanks, dat wilde ik ff weten. Gaan we het zo doen for the time being.

Harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
MaartenFM66

okido,

Allemaal bedankt voor de uitleg.
Heb intussen de radiator reeds laten leeglopen, doorgespoeld met de tuinslang om roest en vuiligheid te verwijderen én opnieuw gevuld met draaienede motor.
Bij een testritje merkte ik al snel dat de temp meter niet steevast driekwart tot einde van zijn beloop deed zoals ervoor altijd was, maar kwam niet boven de helft van het beloop uit.
Dus ik denk dat het opzet geslaagd is é. :D

merciekes mannen
Groetjes, Maarten

Mustangdriver
Contacteer:

Bericht door Mustangdriver »

Goed nieuws Maarten, ik heb zelf ook m'n blok een gespoeld en er kwam toen ook heel wat vuil mee ! Best is regelmatig je koelwater verversen, om de 2-3 jaar. Kost niets en nu je weet hoe makelijk het is :D

Groeten thuis
Geoffrey
1966 fastback in Clearwater Aqua, 302ci en AOD

www.mustangdrivers.be The Belgian Mustangsite
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Gearz schreef: Ook is het verstandig om de kachel op warm te zetten (met name bij met airco uitgeruste auto's) zodat je altijd zeker weet dat het gehele systeem doorstroomt op het moment dat de thermostaat open gaat staan. (de kachel zal pas warme lucht gaan blazen nadat de thermostaat open gaat.
Bij een 65-66'er (en daar hebben we het hier over):

1. Is de airco een aparte unit en onafhankelijk van de kachelinstellingen.

2. Maakt het niet uit of de kachel op warm of koud staat, er stroomt altijd koelvloeistof door de kachel.

3. Zit de kachel aangesloten op de waterpomp en het inlaat spruitstuk en niet na de thermostaat!
Erwin

1966 convertible
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Dakloos schreef:
Bij een 65-66'er (en daar hebben we het hier over):
Ik zie in dit gehele topic nergens een specifiek bouwjaar staan aangaande deze vraag Erwin.. :smt102
In dit topic participeren dan ook anderen met verscheidene bouwjaren mee in de discussie, dus lezen ook nu of in de toekomst mensen mee met bijvoorbeeld een '69er, '73er, '85er etc. met of zonder AC of van mijn part een heel ander model of merk wagen die wellicht de boel ook wel eens willen ontluchten of op zoek zijn naar een antwoord.

Ik gaf dus slechts een algemene tip...
"(met name bij met airco uitgeruste auto's) zodat je altijd zeker weet"
Als je altijd de kachel open zet bij het ontluchten heb je nooit een probleem met mogelijk hier in achterblijvende lucht, of de kachel zich nou in een apart of gescheiden circuit bevindt ja of nee en met of zonder AC.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Dus alle discussies op het forum gaan altijd over het bouwjaar en model dat vermeld staat in het onderschrift of de avatar van de post van de topic starter ??

Mag ik dan gemakshalve aannemen dat jij het een tijd lang hier over een oude Mercedes gehad hebt Peter ?

Zullen we het nu maar weer hebben over zaken die er wel toe doen ?
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”