Al een tijdje had ik een "TestMate" liggen. Dat is een digitale Voltmeter, met LEDjes. Je sluit dat gewoon aan op de batterij, en het geeft een indicatie van de toestand van de batterij tijdens het starten, rijden/laden en stilstand. Maar zo een toestelletje in de auto plaatsen vond ik niet zo mooi, dus dacht ik aan een andere oplossing. Het "inbouwen" in het dashboard, met al de LEDjes in het middenpaneeltje (juist boven de radio, waar normaal de uitgang van de aitco zit).
Dus ben ik op zoek gegaan naar een kunststof stukje dat op die plaats in het dashboard zit, en door de vriendelijke hulp van Herman, fox68 uit Rotterdam, had ik na enkele dagen het kunststof plaatje in de brievenbus zitten ! Thanks Herman !
Tot daar het idee voor de "voltmeter"... maar zoals we allemaal weten, zijn de richtingsaanwijzers bij een mustang ook al eens "verstrooid" (of de bestuurder ?), en kan het al eens voorvallen dat de "pinkers" (richtingsaanwijzers) blijven opstaan na het nemen van een bocht, en dat is zeer frustrerend voor de andere weggebruikers. Op mijn zwarte 67 heb ik "biepers" staan, zoals op een moto, dus dus bij het links of rechts afslaan "piep-piep-piep" doen, zodoende "hoor" ik wanneer ze niet vanzelf afslaan, en kan ik ze zelf afzetten. Dat vond ik nu niet zo leuk, altijd dat "gepiep", dus dacht om een soort lichtsignaal op het dashboard te zetten. Ideale plaats zou dan samen bij die digitale Voltmeter zijn....
Soms moeten we al eens door een tunnel, en moeten we de lichten aansteken. En wie is het nog niet overkomen, dat hij vergeet dat de lichten branden, uitstapt enz. en daarna... ja... daar hoeft geen tekening bij. Moderne auto's hebben een soort "ping-ping-ping" signaal, dat als je het contact afzet met de lichten nog aan, u zodoende verwittigd. Maar waarom niet wat LEDjes bij op dat plaatje gezet... goed idee... !
April 2011... Zwijndrecht. Met de gele bolide naar daar om de kindjes blij te maken met de rondrit. Zoals in een ander topic beschreven, door een stom toeval, de zekering van de electrische fan "kaput"... met als gevolg een stoommachine in plaats van een Mustang. Dat verhaal indachtig, weer een idee: LED lampjes op het dashboard om te zien wanneer de fan in werking schiet...
Meermaals heb ik de melding gekregen van achterliggers dat mijn remlichten niet goed werken, en "flikkeren" of zelfs helemaal niet branden bij licht remmen. Gevaarlijk natuurlijk ! Maar... ik had nog plaats en LEDjes over, en via een klein kabeltje van de remschakelaar, naar enkele LEDjes op het dashboard... goed idee... !
En om nu af te ronden en verder te gaan met de basis van dit topic, op het plaatje moesten dus de Voltmeter, de richtingsaanwijzers L+R, de lichtverklikker, de remverklikker en de ventilatorverklikker komen... bijna een volledige kerstboomverlichting !
En hier gaan we dan...
Eerste foto is de TestMate, die voor het project moest dienen.

Dit is het "binnenwerk" van de TestMate, met IC's en LEDjes

Hier de voorkant van het (nog maagdelijke) plaatje.

Dit is de achterzijde van het plaatje. Let op de "ribbels" die voor mijn LED toepassing in de weg staan.

Met een (soort) Dremel freesmachientje, de "ribbels" er afgeslepen/gefreesd.

Hierbij komt een "Jumpstart" handig van pas. Draagbaar 12 Volt waar je maar wil !

Het plaatje langs de achterzijde volledig glad, met de uitstekende delen afgefreesd.

Een "sjabloon" gemaakt op papier, en overgezet op rode kleeftape, als boormal.

Eerst de kleine gaatjes boren voor de 3mm LEDjes

Dan de gaten voor de 5mm LED's

Zo, alles klaar voor de LEDjes

Prutswerk ! De LEDjes uitsolderen uit de TestMate, zonder de print te beschadigen...

Een "Flatcable" uit een oude computer gehaald !

De flatcable op maat gemaakt, gestript en uiteinden vertind met solduur.

En hier ligt alles klaar, flatcable, LEDjes, weerstanden... dus beginnen we er aan....

LEDjes in de gaatjes kleven met secondenlijm, en daar waar nodig de weerstanden opsolderen.

Bedrading er aan solderen.

Connectors er opknijpen.

De flatcable door de gaatjes steken, en op het circuit soderen... Verdorie wat een prutswerk !!!

De andere kant aan al de LEDjes solderen... ook een prutswerk !

Met de befaamde "nagellak" de naakte draadjes en soldeerverbindingen wat geisoleerd.

En hier is alles goed bevestigd, en klaar om in de auto te zetten...

Eerstdaags komt er het vervolg op deze topic, van de installatie en test in de auto.
Tjonge... gaat dat licht geven....
