Problemen na Mustang Fever
Moderator: Shelby GT-H
Problemen na Mustang Fever
Zoals Niels al schreef, had ik problemen tijdens en vooral na Mustang Fever en ben heel benieuwd wie me kan vertellen in welke hoek ik moet zoeken. Hier de probleemomschrijving:
Kwartiertje voor aankomst op MF stopte de kachel met warme lucht blazen. Ik heb de kachel hoger gezet (normaal stoom ik dan de auto uit) maar het mocht maar even een beetje baten. Tijdens het (noodgedwongen) parkeren aldaar, blies de aanjager veel rook naar binnen en was het in de auto opeens vreselijk mistig. Auto aan de kant en direct vanuit alle hoeken veel hulp in de vorm van een éénluidend advies: kachelslang afkoppelen en doorverbinden. Auto uren laten afkoelen (er was veel koelvloeistof verloren gegaan waarvan een beetje op de mat bij de bijrijdersstoel terecht kwam) en toen met dank aan Niels de reparatie gedaan. Dit zou volgens meerdere kenners geen probleem meer kunnen opleveren, behalve dat de kachel/airco niet meer zullen werken. Flink wat koelvloeistof erbij gedaan (iets meer zelfs dan er normaal in zit) en stationnair laten draaien, dit ging prima!
Op terugweg viel me op dat de temperatuur wat hoger kwam te staan dan voorheen (net voorbij de helft) maar wijtte dit aan het korter maken van het circuit en toen we wat harder gingen rijden ging hij terug naar 1/4 zeg maar. Totdat er een grote knal onder de motorkap vandaan kwam en ik de auto meteen in een zijstraat parkeerde. Wat bleek? De bovenste radiatorslang was geklapt, er zat een enorm gat in!
Wie kan me vertellen wat er waarschijnlijk mis was? Moet er wel bijzeggen dat de kachelslangen van slechte kwaliteit zijn en flink wat barstjes hadden en de radiatoslang ook niet origineel. Beide slangen stonden in bestelling maar waren er helaas nog niet en ik wilde MF niet missen...
Graag hoor ik van jullie!
Groet,
Erwin
Kwartiertje voor aankomst op MF stopte de kachel met warme lucht blazen. Ik heb de kachel hoger gezet (normaal stoom ik dan de auto uit) maar het mocht maar even een beetje baten. Tijdens het (noodgedwongen) parkeren aldaar, blies de aanjager veel rook naar binnen en was het in de auto opeens vreselijk mistig. Auto aan de kant en direct vanuit alle hoeken veel hulp in de vorm van een éénluidend advies: kachelslang afkoppelen en doorverbinden. Auto uren laten afkoelen (er was veel koelvloeistof verloren gegaan waarvan een beetje op de mat bij de bijrijdersstoel terecht kwam) en toen met dank aan Niels de reparatie gedaan. Dit zou volgens meerdere kenners geen probleem meer kunnen opleveren, behalve dat de kachel/airco niet meer zullen werken. Flink wat koelvloeistof erbij gedaan (iets meer zelfs dan er normaal in zit) en stationnair laten draaien, dit ging prima!
Op terugweg viel me op dat de temperatuur wat hoger kwam te staan dan voorheen (net voorbij de helft) maar wijtte dit aan het korter maken van het circuit en toen we wat harder gingen rijden ging hij terug naar 1/4 zeg maar. Totdat er een grote knal onder de motorkap vandaan kwam en ik de auto meteen in een zijstraat parkeerde. Wat bleek? De bovenste radiatorslang was geklapt, er zat een enorm gat in!
Wie kan me vertellen wat er waarschijnlijk mis was? Moet er wel bijzeggen dat de kachelslangen van slechte kwaliteit zijn en flink wat barstjes hadden en de radiatoslang ook niet origineel. Beide slangen stonden in bestelling maar waren er helaas nog niet en ik wilde MF niet missen...
Graag hoor ik van jullie!
Groet,
Erwin
1970 Mach 1 Windsor 351 2v
Grabber Green/White interior
- Ghost Rider
- Donateur 2014
- Contacteer:
Re: Problemen na Mustang Fever
Om Erwin even bij te vallen en misschien voor de heren wat extra informatie zou bieden.
Zou het misschien mogelijk zijn dat de radiateur dop zijn druk niet kwijt kan en in eerste instantie op het zwakste punt zijn kachel slang heeft laten sprongen en toen het zwak punt is door verbonden ( uit gesloten ) zijn druk op de slechte radiateur slang heeft uit geoefend ?!
Ik vind het voor hem erg vreemd dat hij gewoon heeft gelopen zonder horten of stoten en daarna meteen gesprongen is, ik zou zeggen dat er of ergens een verstopping in zou zitten of dat hij zijn druk gewoon niet kwijt kan en het zwakste punt zoekt.
Iemand ideeën ? is voor mij ook erg interessant en leerzaam dus ik ben zeer benieuwd.
Erwin, sjit man... maar gelukkig hem je hem weer binnen staan en niet bij één of andere bedrijfje wat autos repareert, dat had nog meer buikpijn op geleverd als je het mij vraagt.
Zou het misschien mogelijk zijn dat de radiateur dop zijn druk niet kwijt kan en in eerste instantie op het zwakste punt zijn kachel slang heeft laten sprongen en toen het zwak punt is door verbonden ( uit gesloten ) zijn druk op de slechte radiateur slang heeft uit geoefend ?!
Ik vind het voor hem erg vreemd dat hij gewoon heeft gelopen zonder horten of stoten en daarna meteen gesprongen is, ik zou zeggen dat er of ergens een verstopping in zou zitten of dat hij zijn druk gewoon niet kwijt kan en het zwakste punt zoekt.
Iemand ideeën ? is voor mij ook erg interessant en leerzaam dus ik ben zeer benieuwd.
Erwin, sjit man... maar gelukkig hem je hem weer binnen staan en niet bij één of andere bedrijfje wat autos repareert, dat had nog meer buikpijn op geleverd als je het mij vraagt.
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
LESS IS MORE !
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Contacteer:
Erwin
Als de kachel niet meer warm wordt, kan een paar oorzaken hebben:
- Kachel radiator dichtgeslipt
- Waterpomp werkt niet goed meer
- Vacuum schakelaar zet de leiding naar de kachel dicht (ik heb er niet op gelet of die er bij jou wel tussen zit)
Niels zou wel eens een punt kunnen hebben met de radiatordop.
Ik heb namelijk ook een Airco radiator, en daar zit een dop met een lipje op, en alleen een overloopslangetje.
Als de kachel niet meer warm wordt, kan een paar oorzaken hebben:
- Kachel radiator dichtgeslipt
- Waterpomp werkt niet goed meer
- Vacuum schakelaar zet de leiding naar de kachel dicht (ik heb er niet op gelet of die er bij jou wel tussen zit)
Niels zou wel eens een punt kunnen hebben met de radiatordop.
Ik heb namelijk ook een Airco radiator, en daar zit een dop met een lipje op, en alleen een overloopslangetje.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
- 1967coupe
- Adverteerder
- Contacteer:
Kachelradiator lek en thermostaat gaat niet open?
Succes
Rene
Succes
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
- 351-V8-power
Als de kachelradiateur en slangen klappen dan verdenk ik de koppakking.
De koelslang moet bij warme motor makkelijk in te knijpen zijn, staat er druk op waardoor de slang moeilijk in te knijpen is verlies je compressie naar het koelsysteem door een kapotte koppakking. Je hoeft dan nog geen olie in je koelsysteem te hebben.
Gr. Ed
De koelslang moet bij warme motor makkelijk in te knijpen zijn, staat er druk op waardoor de slang moeilijk in te knijpen is verlies je compressie naar het koelsysteem door een kapotte koppakking. Je hoeft dan nog geen olie in je koelsysteem te hebben.
Gr. Ed
69 Grandé 351W Copper Flame
- Big_fun_58
Sorry Ed maar ik ben het niet met je conclusie eens. Er mag best wat druk op staan (als het maar niet te veel is).351-V8-power schreef:Als de kachelradiateur en slangen klappen dan verdenk ik de koppakking.
Gr. Ed
Dat het direct de koppakking is is wat voorbarig (kan wel maar hoeft niet)
Wat dat betreft sluit ik mij helemaal aan bij de 1e aanbeveling van Silverbullit.
Als je oude slangen heb, recent (helemaal?) met koelvloeistof gevuld en een dop die niet voldoende afblaast dan kan het uitzetten van het water niet weg en daar is geen slang tegen bestand. Gewoon slangen, dop (en kachelradiateur?) vervangen en laten warmlopen. Als het je koppakking is dan merk je dat daarna gauw genoeg (dan gooit hij het water er wel uit als de nieuwe dop goed werkt).
Succes!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
- 351-V8-power
Wat druk is iets anders dan "moeilijk in te knijpen" en je hoort mij niet zeggen of concluderen dat het direct de koppakking is maar er wordt om mogelijke ideëen gevraagd, dus geen reden om dit te betwisten.Big_fun_58 schreef:Sorry Ed maar ik ben het niet met je conclusie eens. Er mag best wat druk op staan (als het maar niet te veel is).351-V8-power schreef:Als de kachelradiateur en slangen klappen dan verdenk ik de koppakking.
Gr. Ed
Dat het direct de koppakking is is wat voorbarig (kan wel maar hoeft niet)
Wat dat betreft sluit ik mij helemaal aan bij de 1e aanbeveling van Silverbullit.
Als je oude slangen heb, recent (helemaal?) met koelvloeistof gevuld en een dop die niet voldoende afblaast dan kan het uitzetten van het water niet weg en daar is geen slang tegen bestand. Gewoon slangen, dop (en kachelradiateur?) vervangen en laten warmlopen. Als het je koppakking is dan merk je dat daarna gauw genoeg (dan gooit hij het water er wel uit als de nieuwe dop goed werkt).
Succes!
gr Ed
69 Grandé 351W Copper Flame
Ik denk toch als eerste gewoon aan een doorgeslagen koppakking hoor.
Michel.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
- Ghost Rider
- Donateur 2014
- Contacteer:
Zover mij bekend is staat hij weer bij Erwin thuis.
LESS IS MORE !
LESS IS MORE !
Bedankt voor het meedenken mannen! Ik ga eerst andere slangen monteren en een andere vuldop. Nieuwe koelvloeistof erin, en dan ietsje minder. Dan proefdraaien om te kijken wattie doet. Ik sluit de kachel nog even niet aan want die gebruik ik eigenlijk nooit en ik begreep dat deze repareren een flinke klus is. Die bewaar ik dan wel tot het sleutelseizoen.
Mocht het de koppakking zijn ben ik natuurlijk de sjaak, dat zal een boel kosten niet? Moet wel zeggen dat de druk op de slang niet groot was toen we proefdraaiden.
Morgen ff Moviecars bellen of de slangen binnen zijn.
Ik ben met auto en al thuisgebracht gisteren, die staat weer thuis gelukkig.
Wordt vervolgd...
Groet,
Erwin
Mocht het de koppakking zijn ben ik natuurlijk de sjaak, dat zal een boel kosten niet? Moet wel zeggen dat de druk op de slang niet groot was toen we proefdraaiden.
Morgen ff Moviecars bellen of de slangen binnen zijn.
Ik ben met auto en al thuisgebracht gisteren, die staat weer thuis gelukkig.
Wordt vervolgd...
Groet,
Erwin
ik verdenk ook de koppakking.
ook omdat de kachel geen warme lucht meer produceerde.
balen man. suc6 met de reparatie.
ook omdat de kachel geen warme lucht meer produceerde.
balen man. suc6 met de reparatie.
1968 Mustang Coupe 289
1974 VW412e
1974 VW412e
Erg bedankt voor de reacties mannen! Niet dat ik er nou erg vrolijk van word...
Nog iets anders: Zou een kapotte waterpomp de oorzaak kunnen zijn? Zo bouwt ie ook druk op en dan in combinatie met slechte slangen?
Groet,
Erwin
Nog iets anders: Zou een kapotte waterpomp de oorzaak kunnen zijn? Zo bouwt ie ook druk op en dan in combinatie met slechte slangen?
Groet,
Erwin
- Mustengske
Als je de oliepijlstok eruit treks en je ziet er slijmachtig spul aan hangen is het een kapotte koppakking
Bedankt, maar dat is zeker niet het geval. Ook geen water door olie of witte rook na starten. Maar wat ik van de reacties begrijp hoeft dat ook niet altijd bij een kapotte koppakking.
Groet,
Erwin
Groet,
Erwin
- Ghost Rider
- Donateur 2014
- Contacteer:
Erwin waar we het over hadden met de radiateur, zou er maar een minimaal verschil mogen zijn qua temperatuur met boven en beneden.
Dit zou je met een infrarood thermometer kunnen / moeten bepalen. Misschien zou je eens al je water af kunnen tappen van de radiateur en dat je eens goed boven in kijkt.
ik vond hem in vergelijking met de mach1 en de jane behoorlijk vuil / dicht zitten. Dat is zoieso niet optimaal.
Koppakking is mogelijk, maar als ik het beeld van je radiateur, de zeer slechte ( kwaliteit ) slangen en de niet originele radiateur slang bekijk... zou ik dit zeker niet voor onmogelijk nemen.
Dit zou je met een infrarood thermometer kunnen / moeten bepalen. Misschien zou je eens al je water af kunnen tappen van de radiateur en dat je eens goed boven in kijkt.
ik vond hem in vergelijking met de mach1 en de jane behoorlijk vuil / dicht zitten. Dat is zoieso niet optimaal.
Koppakking is mogelijk, maar als ik het beeld van je radiateur, de zeer slechte ( kwaliteit ) slangen en de niet originele radiateur slang bekijk... zou ik dit zeker niet voor onmogelijk nemen.
LESS IS MORE !
LESS IS MORE !