Het is moeilijk op internet een geschikte foto te vinden van een Mustang II met opgekuiste motor en motorcompartiment, aangezien veel eigenaren er kennelijk niet aan beginnen. Ik heb nog geen 100 procent echte referentie kunnen vinden van hoe het echt moet zijn!
Op de eerste foto zien we hoe de kleur hoort te zijn op de motor. Daarvoor is het kleppendeksel de juiste aanwijzing, omdat het blok in dezelfde kleur gespoten moet zijn. De gele code op het blok geeft aan dat het om de nog originele lak gaat, voor zover deze geen kleurverandering heeft ondergaan in de loop van de jaren:
Als ik moet kiezen voor de juiste referentie, dan kies ik deze foto. Je ziet dat de originele kleppendeksels (voorzien van authentieke oude sticker) duidelijk afsteken van het blok dat opnieuw gespoten is. De 302 is te anders van kleur en zo hoort het dus niet. Wederom geven de kleppendeksels de juiste tint aan, welke je ook ziet op de snorkel van het luchtfilterhuis, wat concourscorrect is voor sommige Mustang II's:
Deze kleur van het kleppendeksel komt het dichtst in de buurt van originele kleur. Tenminste, de tint van de kleppendeksels van mijn T5 en SG lijken er erg veel op, alhoewel de kleur weer verschilt van bovenstaande foto (zucht...).
Dit is een KC-engine, waarvan ik betwijfel of de kleur van het kleppendeksel de juiste is. Het is mij niet duidelijk of het blok alleen opgefrist is zoals MM schrijft, of dat het blok opnieuw gespoten is. Zijn het alleen maar een schoongemaakt blok en kleppendeksels, zou het origineel kunnen zijn, maar ik denk van niet. Het is niet donkerblauw genoeg. Waarschijnlijk dus gewoon overgespoten in een lichtere tint.
Harry