Afstellen carburateur

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
eleanor

Afstellen carburateur

Bericht door eleanor »

Hallo,

Gisteren heb ik voor het eerst in 5 jaar de motor weer aan het lopen gekregen. Alleen het stationair toerental is erg hoog.
Het volgende dingen heb ik gedaan alvorens de motor te starten:
- olie primen
- cilinder 1 TDC (compressie)
- bougiekabel van cilinder 1 aangesloten op de verdeler wanneer deze contact maakt/vonkt
- alle andere bougiekabels aangesloten
- starten en lopen maar!

Ik wil nu vervolgens de kleppen afstellen. Hiervoor heb ik oude kleppendeksels gemonteerd met uitsparingen. Omdat deze deksels er ook weer af moeten heb ik voor het gemak de heat riser tube van het uitlaat spruitstuk naar de choke van de carburateur eraf gelaten. Ook de vacuümleiding van het kleppendeksel naar de onderkant van carburateur zit er niet op (want het kleppendeksel is open van boven). Het luchtfilter zit er ook niet op.

Hoe kan ik nu om te beginnen de motor rustiger stationair laten lopen? Doe je dit met de fast idle schroef? Trouwens mijn choke plate staat open als de motor uit staat, volgens mij moet deze toch dicht staan? Maar hoe kan de choke fatsoenlijk werken als ik de heat riser tube niet heb aangesloten?

Heel wat vragen maar wellicht kan iemand mij op weg helpen :wink:
Gr,
Ruud

'67 Mustang V8 coupe
richard66coupe

Re: Afstellen carburateur

Bericht door richard66coupe »

Om te beginnen zsou ik de vacuum slang even aansluiten onder de carburateur en afdoppen of de PCV klep even uit het kleppendesksel halen en die in de slang drukken(als dat bij jou kan).
Dan moet ie al wel een heel stukje rustiger draaien.

Verder kun je hem met de stationair schroef afstellen als de choke klep open staat. Als de choke wel(gedeeltelijk) dicht staat kun je met de Fast idle schroef het toerental instellen. Die choke kun je wel afstellen door de zwarte behuizing te draaien maar soms zit er binnen in ook e.e.a. vast gecorrodeert of slaat hij klem door teveel speling van het zuigertje in de zwarte behuizing. De choke werkt op hete lucht die hij aanzuigt via een leiding door het uitlaat spruitstuk. Als dit ontbreekt dan zal hij niet werken.
eleanor

Bericht door eleanor »

Heb deze week weer eens het een en ander geprobeerd.

De schroeven om het mengsel benzine en lucht in te stellen heb ik ingesteld naar de beginwaarden.
Als ik de motor nu start dan loopt ie al wat rustiger. Ook is de chokeklep nu wel dicht bij het starten en naar verloop van tijd gaat deze een beetje open staan.
Verder kan ik niet te veel afstellen omdat het in de garage niet uit te houden is ivm de uitlaatrook. Denk dat ik eerst de wagen met z'n kont naar de poort moet gaan zetten.
Gr,
Ruud

'67 Mustang V8 coupe
Ando
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door Ando »

Volgens mij heb je hydraulische klepstoters, die hoef je niet te stellen..
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”