Lack of power, cam timing? wrong cam?
Moderator: Shelby GT-H
-
Mercury Marcel
Lack of power, cam timing? wrong cam?
Kan iemand mij verwijzen naar de how-to om te kijken of mijn camshaft juist staat?
Ik heb alles van de ontsteking binnen de specificaties maar krijg nog steeds een "verzuipende" motor.
slechte acceleratie bij vlot gasgeven, maar wel door accelereren bij normaal gasgeven
Het is een 69'er 302 met 2bbl carburateur.
Ik heb alles van de ontsteking binnen de specificaties maar krijg nog steeds een "verzuipende" motor.
slechte acceleratie bij vlot gasgeven, maar wel door accelereren bij normaal gasgeven
Het is een 69'er 302 met 2bbl carburateur.
Laatst gewijzigd door Mercury Marcel op di 20 mei, 2014 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- mustang66coupe
Re: cam timing
Het is al weer ff geleden voor me maar je controleert je nokken as specificaties met zo'n ronde schijf (geen idee hoe je dat noemt) en verder let je op de merktekens ivm de krukas. Als dat klopt moet het volgens mij wat betreft nokkenas montage goed zitten.
66 coupe aut. V8 in progress
Zonder de bijbehorende nokkenas specificaties niet echt mogelijk om te zien of "een" nokkenas goed staat.
Bij benadering: motor 1e cilinder op bovenste stand, nokkenastandwiel staat dan herkenbaar recht (symmetrisch).
Of, kleppendeksel los, 1e cilinder bovenin, kleppen 1e cilinder moeten ongeveer tuimelen (uitlaat dicht gaan, inlaat open gaan). Anders 1 slag doordraaien en opnieuw checken!
Als de motor verzuipt denk ik eerder aan een carburateur probleem overigens. Of heb je met de nokkenas iets uitgevoerd?
Zoals jij het beschrijft vrees ik een kapotte accerelatiepomp.
Dus geen verzuipen bij plots gasgeven, maar een arm mengsel en daardoor een aantal seconden inhouden.
Groeten, Jeroen
Bij benadering: motor 1e cilinder op bovenste stand, nokkenastandwiel staat dan herkenbaar recht (symmetrisch).
Of, kleppendeksel los, 1e cilinder bovenin, kleppen 1e cilinder moeten ongeveer tuimelen (uitlaat dicht gaan, inlaat open gaan). Anders 1 slag doordraaien en opnieuw checken!
Als de motor verzuipt denk ik eerder aan een carburateur probleem overigens. Of heb je met de nokkenas iets uitgevoerd?
Zoals jij het beschrijft vrees ik een kapotte accerelatiepomp.
Dus geen verzuipen bij plots gasgeven, maar een arm mengsel en daardoor een aantal seconden inhouden.
Groeten, Jeroen
-
Mercury Marcel
Bedankt voor de tips!
Een te arm mengsel, dat kan ik controleren met de CO-waarde toch?
Een te arm mengsel, dat kan ik controleren met de CO-waarde toch?
Ook, maar veel makkelijker is:
motor uit, luchtfilter er af, in de carburateur naar binnen kijken, met de hand ineens vol gas geven en zien of er een seconde lang een flink krachtige en continue straal benzine wordt ingespoten. Ook met iets langzamer gas geven moet er een straal benzine komen, en geen hapering of onderbreking ontstaan.
Kleine beetjes, tikjes, gas geven moet ook resulteren in een straaltje.
Als er dus geen, of een slap straaltje, benzine komt is het acceleratiepomp rubbertje hard geworden en moet daar een nieuw setje in.
Gebeurt meestal na langere tijd stil staan van de auto, omdat de benzine dan uit de carburateur is verdampt waardoor het rubber met zuurstof in aanraking komt.
motor uit, luchtfilter er af, in de carburateur naar binnen kijken, met de hand ineens vol gas geven en zien of er een seconde lang een flink krachtige en continue straal benzine wordt ingespoten. Ook met iets langzamer gas geven moet er een straal benzine komen, en geen hapering of onderbreking ontstaan.
Kleine beetjes, tikjes, gas geven moet ook resulteren in een straaltje.
Als er dus geen, of een slap straaltje, benzine komt is het acceleratiepomp rubbertje hard geworden en moet daar een nieuw setje in.
Gebeurt meestal na langere tijd stil staan van de auto, omdat de benzine dan uit de carburateur is verdampt waardoor het rubber met zuurstof in aanraking komt.
-
Mercury Marcel
Dat wordt lastig controleren voor m'n LPG gedeelte
'
Benzine zal ik vanavond eens bekijken, heb nog een kleine hoop dat hij "gewoon" van tijd staat, anders moet ik toch m'n timing chain gaan bekijken vrees ik
Benzine zal ik vanavond eens bekijken, heb nog een kleine hoop dat hij "gewoon" van tijd staat, anders moet ik toch m'n timing chain gaan bekijken vrees ik
Aha, je rijdt LPG en hebt problemen met inhouden...!
Dan kun je bovenstaande tips qua acceleratiepomp vergeten en heb je andere problemen.
CO meter, stationair, op 3000 toeren onbelast en liefst ook nog belast!
Stationair tussen de 1,5% - 3% en op 3000 toeren minstens 0,8% tot maximaal 1,2%
Maar, is er iets verandert aan de nokkenas, omdat je daar over twijfelt?
Dan kun je bovenstaande tips qua acceleratiepomp vergeten en heb je andere problemen.
CO meter, stationair, op 3000 toeren onbelast en liefst ook nog belast!
Stationair tussen de 1,5% - 3% en op 3000 toeren minstens 0,8% tot maximaal 1,2%
Maar, is er iets verandert aan de nokkenas, omdat je daar over twijfelt?
-
Mercury Marcel
het is een gereviseerde motor en ik kan me niet meer herinneren of ik goed gechecked heb of de cam uitgelijnd stond en of deze een retarder had.
vanavond nog eens de ontsteking bekijken, anders naar een garage om via de CO af te stellen.
het is een precisie sput-in systeem, de vorige motor liep er perfect op, het enigste wat anders is aan deze motor is dat de uitlaatpoorten zijn opgeboord en hij "fris" is
Baal er wel een beetje van haha, alles netjes opgebouwd en niet de power die ik verwachtte
vanavond nog eens de ontsteking bekijken, anders naar een garage om via de CO af te stellen.
het is een precisie sput-in systeem, de vorige motor liep er perfect op, het enigste wat anders is aan deze motor is dat de uitlaatpoorten zijn opgeboord en hij "fris" is
Baal er wel een beetje van haha, alles netjes opgebouwd en niet de power die ik verwachtte
De cam moet wel heel erg uit het lood staan om de motor te laten inhouden bij plots gasgeven.
Ontsteking, en vacuüm vervroeging (op de carburateur aangesloten), is natuurlijk wel heel belangrijk.
Een spud-in is niet zo heel ideaal, mixer zou fijner zijn.
Maar als het goed functioneerde en de motor specificaties niet zijn gewijzigd, waarom zou het dan nu niet meer goed zijn toch?
Gewoon laten zitten dan
Meten is weten!
Onsteking timen en CO waarden.
Lees het resultaat wel!
Ontsteking, en vacuüm vervroeging (op de carburateur aangesloten), is natuurlijk wel heel belangrijk.
Een spud-in is niet zo heel ideaal, mixer zou fijner zijn.
Maar als het goed functioneerde en de motor specificaties niet zijn gewijzigd, waarom zou het dan nu niet meer goed zijn toch?
Gewoon laten zitten dan
Meten is weten!
Onsteking timen en CO waarden.
Lees het resultaat wel!
-
Mercury Marcel
zojuist met CO waardes in de weer geweest, krijgen hem niet binnen de waarden.
Vermoeden gaat nu uit naar de vacuum advance.
De theorie is dat het membraam is gescheurd/kapot is en hij daarlangs valse lucht trekt
Daarom dus ook niet snel genoeg vervroegd en de CO waardes verstrooid.
Als we aan de vacuumslang met de mond zuigen dan beweegt de advancer niet en voelt alsof hij valse lucht trekt.
Met de scope is te zien dat hij wel vervroegd maar langzaam en uiteindelijk veelste veel
ga een nieuw vacuumpodje besteld bij ACC en proberen maar weer
Vermoeden gaat nu uit naar de vacuum advance.
De theorie is dat het membraam is gescheurd/kapot is en hij daarlangs valse lucht trekt
Daarom dus ook niet snel genoeg vervroegd en de CO waardes verstrooid.
Als we aan de vacuumslang met de mond zuigen dan beweegt de advancer niet en voelt alsof hij valse lucht trekt.
Met de scope is te zien dat hij wel vervroegd maar langzaam en uiteindelijk veelste veel
ga een nieuw vacuumpodje besteld bij ACC en proberen maar weer
Even een boutje in de vacuumslang en de vacuumvervroeger ontkoppelen.
Vacuum is alleen voor "onbelast" rijden, niet voor optrekken.
Zal dus niet de oorzaak zijn van slecht optrekken of lage CO bij 3000 toeren (daar is zo´n lek te klein voor).
Zet anders gewoon eens een goeie Impco mixer op jouw carburateur en probeer ´m uit.
Er vanuit gaande dat het ontstekingstijdstip wel juist staat en de mechanische vervroeging goed werkt. Geen elektronische vervroeging toch?
Graad of 32 vol gas, en dat zou moeten neerkomen op zo´n 10-12 stationair. Anders is er wat versleten in de ontsteking.
Heb je een automaat trouwens?
Dan kun je ook kortstondig belast CO testen, gewoon in Drive zetten, goed remmen en gas geven.
Vacuum is alleen voor "onbelast" rijden, niet voor optrekken.
Zal dus niet de oorzaak zijn van slecht optrekken of lage CO bij 3000 toeren (daar is zo´n lek te klein voor).
Zet anders gewoon eens een goeie Impco mixer op jouw carburateur en probeer ´m uit.
Er vanuit gaande dat het ontstekingstijdstip wel juist staat en de mechanische vervroeging goed werkt. Geen elektronische vervroeging toch?
Graad of 32 vol gas, en dat zou moeten neerkomen op zo´n 10-12 stationair. Anders is er wat versleten in de ontsteking.
Heb je een automaat trouwens?
Dan kun je ook kortstondig belast CO testen, gewoon in Drive zetten, goed remmen en gas geven.
-
Mercury Marcel
Stationair draait hij ook goed, alleen de CO is niet binnen de gestelde waarden.
onbelast oppakken, toeren maken, gaat prima
maar zodra hij "belast" wordt tijdens het rijden gaat hij rot ontsteken en haperen
De instelling is dus zo'n 10 tot 12graden Btdc stationair op gas en tot maximaal 32 Btdc bij flink gasgeven...
CO Stationair tussen de 1,5% - 3% stationair en op 3000 toeren minstens 0,8% tot maximaal 1,2%
Vandaag komt m'n vacuumpodje binnen, van het weekend nog s klooien dan.
het "vreemde" is dat de vorige motor er prima op draaide, deze ontsteking en deze verdamper... misschien toch de timingchain versleten
onbelast oppakken, toeren maken, gaat prima
maar zodra hij "belast" wordt tijdens het rijden gaat hij rot ontsteken en haperen
De instelling is dus zo'n 10 tot 12graden Btdc stationair op gas en tot maximaal 32 Btdc bij flink gasgeven...
CO Stationair tussen de 1,5% - 3% stationair en op 3000 toeren minstens 0,8% tot maximaal 1,2%
Vandaag komt m'n vacuumpodje binnen, van het weekend nog s klooien dan.
het "vreemde" is dat de vorige motor er prima op draaide, deze ontsteking en deze verdamper... misschien toch de timingchain versleten
Is de bobine nog wel okay ?Mercury Marcel schreef:onbelast oppakken, toeren maken, gaat prima
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
-
Mercury Marcel
heb al eens met een andere bobine geprobeerd, maar het kan zijn dat deze natuurlijk ook niet helemaal fris meer was...
Heeft dat ook zoveel effect op acceleratie en de CO waardes?
Heeft dat ook zoveel effect op acceleratie en de CO waardes?
Wat heb je voor CO waarden gemeten dan?
En de ontsteking heeft het erg zwaar als de CO waarde super arm is (onder de 0.3%) op toeren.
Dus heeft de bougie dan ook een sterke vonk nodig. Bobine heeft dus geen invloed op de CO, de CO min of meer wel op de bobine...
Distributie staat er naar mijn idee echt helemaal los van,. zoals ik het lees wat jij beschrijft.
Maar.... Graag nog wat uitkomsten en waarden delen.
Denk dat je een heleboel moet gaan meten en testen.
Handig om met een techneut samen eens te gaan kijken.
Ontsteking, scoop, vonk, weerstanden, bougiekabels, bougies, bobine, CO, belast en onbelast, enz.
Pas dan kun je uiteindelijk echt aanwijzen waar de fout zit.
En vooral kijken wat er veranderd is nadat de motor nog goed liep.
En de ontsteking heeft het erg zwaar als de CO waarde super arm is (onder de 0.3%) op toeren.
Dus heeft de bougie dan ook een sterke vonk nodig. Bobine heeft dus geen invloed op de CO, de CO min of meer wel op de bobine...
Distributie staat er naar mijn idee echt helemaal los van,. zoals ik het lees wat jij beschrijft.
Maar.... Graag nog wat uitkomsten en waarden delen.
Denk dat je een heleboel moet gaan meten en testen.
Handig om met een techneut samen eens te gaan kijken.
Ontsteking, scoop, vonk, weerstanden, bougiekabels, bougies, bobine, CO, belast en onbelast, enz.
Pas dan kun je uiteindelijk echt aanwijzen waar de fout zit.
En vooral kijken wat er veranderd is nadat de motor nog goed liep.