Schakelprobleempje C4

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Mustang68Coupe

Schakelprobleempje C4

Bericht door Mustang68Coupe »

Ik heb een vraagje i.v.m. een probleempje met mijn c4 bak.

Bij het overschakelen van 1-2 en 2-3 gaat de motor even hoog in zijn toeren, het is geen verschrikkelijk probleem maar het is niet zoals het hoort.

Bij het terugschakelen bonkt die ook wat, maar of dit wel of niet normaal is weet ik niet.

Er zit wel een aangepaste bak onder, een PA C4 Street Smart.

Olie is vorig jaar ververst en staat netjes op pijl.

Zou misschien het afstellen van de rembanden een oplossing zijn?
Mustang24
Contacteer:

Re: Schakelprobleempje C4

Bericht door Mustang24 »

Mustang68Coupe schreef:
Olie is vorig jaar ververst en staat netjes op pijl.
Welke type olie heb je er in gedaan (of laten doen) ?
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
1967coupe
Adverteerder
Contacteer:

Bericht door 1967coupe »

Vraagje voor tminus.

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Pb gestuurd
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
Mustang68Coupe

Tweety schreef:
Er zit ATF-Ford transmissieolie in van MPM.
Mustang24
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

Mustang68Coupe schreef:
Tweety schreef:
Er zit ATF-Ford transmissieolie in van MPM.
OK, maar welke ? Ford heeft meerdere types...
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Mustang68Coupe

Is geen olie van Ford zelf maar van het merk MPM, type: ATF-F.

Vandaag de rembanden afgesteld, als het deze week nog droog word even testen en kijken of het iets heeft uitgehaald.
richard66coupe

Bericht door richard66coupe »

Het zal mij benieuwen.
De 1-2 shift gaat via de Intermediate remband en de 2-3 shift gaat via het High/Reverse koppelinghuis.

Ik vind het wel typisch dat beide shifts dit vertonen dan zou je het meer in oliedruk/valve body/vacuum modulator zoken. Is dit zo ineens begonnen?
Na de revisie van mijn C4 had ik eerst dat de 1-2 shift wat slapjes ging en bij koud wegrijden het lang duurde voor hij naar 2 ging. Toen had ik dat de shift handle niet helemaal goed stond. Hij zat zeg maar half in N en half in D.
Toen ik dit gecorrigeerd had schakelde hij weer super.
Mustang68Coupe

Net even een stukje gereden en hij schakelt stukke beter.

Dingen die ik gedaan heb:
- Rembanden afgesteld.
- Vacuum leiding gecontroleerd, alles zag er ok uit tot dat ik aan het slangetje trok dat op de intake manifold zit, hij kwam er zo af en zat er wel erg los op. Deze met een klemmetje vastgezet.
- Schakelkabel gecontroleerd, dit was ook geen overbodige luxe.

Er is door de vorige eigenaar een B&M schakelmechanisme gemonteerd, niets mis mee alleen bij toepassing op een ford of Chrysler moet er een Park limiter pin gemonteerd worden omdat de afstand tussen P en R bij een Ford kleiner is als bijv. GM.
Als je dus zonder die pin de kabel afsteld in P (welke dus te ver naar voren staat) heeft dat als gevolg dat de schakelpunten allemaal net naast R, N, D, 1 en 2 staan.

Afbeelding

De flare tussen 1-2 is helemaal weg, er is alleen nog een korte flare als hij bij een wat lager toerental over gaat naar van 2 naar 3.

Grootse probleem is dus waarschijnlijk een verkeerd afgestelde schakelkabel geweest, en het iets wat losse vacuum slangetje.
Mustang68Coupe

Iemand nog een idee wat de oorzaak kan zijn van het optoeren bij het schakelen van 2 naar 3 ?
capri v8 driver

Bericht door capri v8 driver »

Het zou kunnen zijn dat er een probleem is met de pomp, valve body, een probleem met stroef gaande servo (s) of er is toch een probleem met de koppeling plaatjes / seals.

Misschien is het verstandig om eerst eens een line pressure test te doen of te laten doen. De test port zit aan de linkerkant van de bak.
JPF12

Bericht door JPF12 »

Ben je olie gaan verversen naar aanleiding van het schakelprobleem?
Of is het na het olie verversen ontstaan?

En heeft de bak wel ooit goed geschakeld bij jou? Of heb je de auto met slecht schakelende bak gekocht?

Hier net boven staan al een aantal mogelijke oorzaken, en meten is weten!
Zou ook kunnen dat de bak gewoon verbrand is. Olie die er uit kwam was niet donker?

Indien slijtage, open maken van een C4 is eigenlijk heel weinig werk.
Super eenvoudige bak die met weinig onderdelen werkt.
Platen bekijken/vervangen, banden bekijken/vervangen, rubbers vervangen, kleppenblok schoonmaken.
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

JPF12 schreef:Ben je olie gaan verversen naar aanleiding van het schakelprobleem?
Of is het na het olie verversen ontstaan?

En heeft de bak wel ooit goed geschakeld bij jou? Of heb je de auto met slecht schakelende bak gekocht?

Hier net boven staan al een aantal mogelijke oorzaken, en meten is weten!
Zou ook kunnen dat de bak gewoon verbrand is. Olie die er uit kwam was niet donker?

Indien slijtage, open maken van een C4 is eigenlijk heel weinig werk.
Super eenvoudige bak die met weinig onderdelen werkt.
Platen bekijken/vervangen, banden bekijken/vervangen, rubbers vervangen, kleppenblok schoonmaken.
Word mij ook niet duidelijk wanneer de problemen zijn ontstaan. De druk controleren, zoals eerder geopperd, zou al wat duidelijkheid kunnen verschaffen.

De c4 is inderdaad een eenvoudige bak, maar met alleen platen, banden, valvebody en rubbers controleren/vervangen sla je een hoop potentiële oorzaken over. De meeste c4's die ik zie hebben een veel te ruime spelling op de platen (en eindspeling), kromme drukplaten en een ingelopen pomp. Die onderdelen zijn inmiddels niet of alleen tegen zeer hoge prijzen leverbaar.
Voor een vrij nieuwe c4 misschien niet zo heel relevant, maar als je de bak toch open hebt controleer/vervang je ook de lagerbussen, glijlagers en eenwegkoppeling, achterste servo, modulator keerringen en filter.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
JPF12

Bericht door JPF12 »

De c4 is inderdaad een eenvoudige bak, maar met alleen platen, banden, valvebody en rubbers controleren/vervangen sla je een hoop potentiële oorzaken over. De meeste c4's die ik zie hebben een veel te ruime spelling op de platen (en eindspeling), kromme drukplaten en een ingelopen pomp. Die onderdelen zijn inmiddels niet of alleen tegen zeer hoge prijzen leverbaar.
Voor een vrij nieuwe c4 misschien niet zo heel relevant, maar als je de bak toch open hebt controleer/vervang je ook de lagerbussen, glijlagers en eenwegkoppeling, achterste servo, modulator keerringen en filter.
Er staat ook "meten is weten" en "indien verbrand cq versleten".
Er staat dus niet "zo reviseer je een automaat in beter dan fabrieksnieuwe toestand"... :wink:

Overigens is plaatspeling niet zo´n drama, net als kromme steels. Zorgt alleen maar voor soepel schakelen.
Is ook niet moeilijk aan deze onderdelen te komen, zitten gewoon in de revisieset.
Pomp is ook gewoon in delen te reviseren en de onderdeeltjes zijn bij Autrans te bestellen. Even vlakken en klaar.

En om nu meteen uit te gaan van een (naar mijn idee zelden voorkomende) volledig versleten pomp of helemaal uitgelopen lagerbussen... Eerst maar eens de oorzaak van het slippen vaststellen en meten of er werkelijk zoveel vervangen moet worden. Je praat namelijk meteen over een verschil van enkele honderden euro´s materiaal met lagerbussen, naaldlagers, sprags, enz.
Platen, rubbers en misschien steels vervangen, daar kan een gemiddelde standaard oldtimer meestal weer jaren mee vooruit.
Belangrijkst blijft, eerst een oorzaak zoeken!
Dieselhead

Bericht door Dieselhead »

Ik zou gewoon eens met Tminus in contact treden. Hij heeft een goed track record mbt de C4's

Ondanks alle goed bedoelde adviezen hier
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”