Uitlaat-vraag

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

saf1908

Uitlaat-vraag

Bericht door saf1908 »

Sinds ik mijn Mustang heb zit er een uitlaat onder die nog voor de achteras ophoudt. Officieel mag een uitlaat pas ophouden naast of achter de auto, en niet eronder. Zie een foto van een soortgelijke uitlaat:

Afbeelding

Het geluid is daarom nogal luid, bij rustig toeren is het zelfs behoorlijk irritant. En in de parkeergarage gaan soms bij het starten wat auto-alarmen af.
Nu vraag ik me af:

- Of het geluid nog enigszins minder zal worden wanneer je de uitlaat verlengt naar achter de auto (zoals origineel)? Bovendien eindigt de uitlaat dan niet meer vlak achter de voorstoelen.
- Lever je door het toevoegen van zo'n laatste stuk nog pk's in?
Laatst gewijzigd door saf1908 op ma 26 jan, 2015 20:36, 2 keer totaal gewijzigd.
1966 Mustang Fastback
mustang66coupe

Re: Uitlaat-vraag

Bericht door mustang66coupe »

Denk dat het belangrijkste zelf al hebt verteld. Je irriteert je aan je uitlaat dus zal je dat moeten veranderen om van die irritatie af te komen. En stel dat je wat pk's zou verliezen, is dat jou je irritatie factor niet waard?
66 coupe aut. V8 in progress
1967coupe
Adverteerder
Contacteer:

Bericht door 1967coupe »

Die eventuele pk's die je verliest ga je denk ik echt niet merken.

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

saf1908 schreef: Officieel mag een uitlaat pas ophouden naast of achter de auto, en niet eronder.
Wat is officieel ?

Volgens RDW eisen in Artikel 5.2.11 "geluid en milieu"

Punt 1. - Personenauto’s met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.

Er staat zover ik kan zien nergens dat de uitlaat onder de gehele auto naar achteren door moet lopen, wel dat de uitlaat over zijn gehele lengte gasdicht moet zijn.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
saf1908

Bericht door saf1908 »

Gearz schreef:
saf1908 schreef: Officieel mag een uitlaat pas ophouden naast of achter de auto, en niet eronder.
Wat is officieel ?

Volgens RDW eisen in Artikel 5.2.11 "geluid en milieu"

Punt 1. - Personenauto’s met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.

Er staat zover ik kan zien nergens dat de uitlaat onder de gehele auto naar achteren door moet lopen, wel dat de uitlaat over zijn gehele lengte gasdicht moet zijn.

Michel.
Ik had ooit dit stukje gevonden en opgeslagen:
De intentie van artikel 5.*.11 van de Keuringseisen is dat de afvoer van de uitlaatgassen geen gevaar oplevert voor de inzittenden. De uitlaat moet daarom beoordeeld worden over de lengte zoals de fabrikant die tenminste heeft bedoeld of, bij een aanpassing van de uitlaat, over de lengte die
tenminste dezelfde waarborg geeft die de fabrikant heeft bedoeld om de uitlaatgassen veilig af te voeren.

Er bestaat ook een goede reden voor deze lengte. Er is bij de RDW namelijk tenminste één geval bekend van koolmonoxide vergiftiging van de inzittenden, die veroorzaakt werd door het ontbreken van het laatste stukje uitlaat in combinatie met niet goed werkende terugslagkleppen voor de ventilatieopeningen achter de achterste bumper.

De uitstroom van de uitlaatgassen mag ook nooit (gedeeltelijk) gericht zijn op een voertuigdeel waardoor de kans bestaat dat deze gassen in het personencompartiment terecht kunnen komen.

Bron: Artikel 5.*.11 van de RDW Keuringseisen
En nog ergens dit, maar wellicht slechts van een forum:
Het uitlaatsysteem
Voor een uitlaat geldt bij de APK geen geluidsnorm. De enige norm (los van de regels betreffende uitstoot en de katalysator) is dat de uitlaat gasdicht moeten zijn. Maar er zijn nog wel wettelijke normen, bij te veel lawaai kun je een boete krijgen van de politie. Het uiteinde van de uitlaat mag niet voor de voorwielen of onder de auto uitmonden, maar hij moet uitmonden naast of achter de auto.
Maar goed, ik maak me er geen zorgen over en is ook niet de moeite van de discussie waard denk ik.

Ik ben vooral benieuwd of ik er iets aan heb als ik die twee laatste stukken uitlaatpijp (de bochten over de achteras) laat monteren. Gaat dat significant schelen in de herrie?
1966 Mustang Fastback
66hipowannebee
Donateur 2014

Bericht door 66hipowannebee »

als ze verder naar achter lopen zal je minder geluid binnen hebben,wat je ook nog kan doen is de tips wat naar de zijkant wegdraaien
zal ook best nog wel wat schelen in geluid.

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
paulus78

Bericht door paulus78 »

Het uitlaatsysteem
Voor een uitlaat geldt bij de APK geen geluidsnorm.

nou dus wel!!
heb 24 dec me mustang apk en rdw hergekeurd (denbosch)
en er is zeker een afkeur geweest op het geluid!
tip dus apk laten uitvoeren bij garagehouders die geen geluidsmeeting hebben :mrgreen: :mrgreen:
Dieselhead

Bericht door Dieselhead »

klopt zover ik vernomen heb wordt dat een nieuwe APK eis. Niet alleen voor oldies maar voor alles.

Benieuwd wanneer de apk voor motorfietsen er doorkomt
stang67

Bericht door stang67 »

Ik heb een 2.5" magnaflow uitlaatlijn tot achteraan onder de fastback.
Aanvankelijk vond ik deze veel te luid.

Uiteindelijk heb ik er achter de achteras nog 2 kleine potjes laten bijplaatsen. Men is wel verder gegaan vanaf de middenpotten in 2" ipv. 2.5".
Dit om het geluid extra te dempen. Ik zal hierdoor wel iets moeten inboeten in PK's, maar liever dat dan die vervelende drone van tevoren.
Ik ben er echt super tevreden van. Bij stationair draaien en gewoon rijden klinkt de uitlaat mooi donker en niet overheersend.
Bij gas geven klinkt hij even luid en brutaal als tevoren.

Ik heb dit vorig jaar bij EPS laten doen. Zeer mooi werk en goede service. Alleen niet goedkoop.

gr
Tim
mustang66coupe

Bericht door mustang66coupe »

In ieder geval geen nieuwe RDW eis. Mijn vorige mustang ergens rond 1996 toen op kenteken moeten zetten. Zaten race dempers onder. En je raad het al...afkeur. Maar voordat ik bij de RDW was had ik zelf al beslist dat deze dempers vervangen zouden worden. Wat een kabaal en gedreun in de auto! :evil:

Ik weet dus uit ervaring zelf dat als het geluid zo irritant is IK in ieder geval me niet druk maak om PK verlies.

Om on topic te blijven:

Het geluid is daarom nogal luid, bij rustig toeren is het zelfs behoorlijk irritant. En in de parkeergarage gaan soms bij het starten wat auto-alarmen af.

Klinkt serieus dus tenzij deze tekst wat overdreven is lijkt mij een stukje extra pijp zonder dempers dat probleem niet op te lossen.
66 coupe aut. V8 in progress
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

paulus78 schreef:
Het uitlaatsysteem
Voor een uitlaat geldt bij de APK geen geluidsnorm.

nou dus wel!!
heb 24 dec me mustang apk en rdw hergekeurd (denbosch)
en er is zeker een afkeur geweest op het geluid!
Nee dit is niet juist, hier ben je toch echt in verwarring, jouw auto is niet APK afgekeurd op het geluid, echter wel RDW afgekeurd tbv de typegoedkeuring. Ik zal uitleggen waarom (aan de hand van de huidige RDW keuringseisen).

De afkeur op het geluid van jouw wagen heeft men bij de RDW hoogstwaarschijnlijk gedaan ten bate van de typegoedkeuring (permanente eisen Artikel 5.2.11) hiervoor mag men dit inderdaad afkeuren indien het geluidsniveau zich boven de 95 decibel bevind, gemeten in de buitenlucht op open terrein welke voldoet aan een aantal gestelde eisen.

Eisen... in Artikel 5.2.11 mbt uitlaatgeluidsniveau.
Lid 4 : Personenauto’s mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 30 tot en met 32, van toepassing.

Lid 5 : Personenauto’s met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg waarvoor geen waarde als bedoeld in het vierde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 95 dB(A) bij een toerental van 3.500 min-1 voor zover het betreft een personenauto met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking en 95 dB(A) bij een toerental van 2.000 min-1 voor zover het betreft een personenauto met een verbrandingsmotor met compressieontsteking. Personenauto’s met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 95 dB(A) bij een toerental van 1.500 min-1. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 30 tot en met 32, van toepassing.
Echter...

Wijze van Keuren
Leden 3 tot en met 5: aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
Dus... RDW type goedkeuring wel en APK keuring geen geluids afkeur mogelijk.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
paulus78

Bericht door paulus78 »

michel

hij was zeker wel op geluid plus 95 db afgekeurd :evil: alles er boven is teveel
ik kreeg geen apk op me auto! (bij de rdw zullen ze het wel weten)
als ik het db om laag bracht en liet schouwen kreeg ik apk.
zoist gegaan.
paulus78

Bericht door paulus78 »

een tijdelijke demper in uitlaat gemaakt.. apk goedgekeurd :ok: en demper er weer uitgehaald :D :D
2008
Donateur 2015

Bericht door 2008 »

paulus78 schreef:bij de rdw zullen ze het wel weten
Mmmm, denk niet dat we daar een topic over moeten gaan starten :wink:
Mvrgr, Marc

1964 1/2, Coupe, V8, 289, C4, LPG, PB, PS.
saf1908

Bericht door saf1908 »

mustang66coupe schreef:In ieder geval geen nieuwe RDW eis. Mijn vorige mustang ergens rond 1996 toen op kenteken moeten zetten. Zaten race dempers onder. En je raad het al...afkeur. Maar voordat ik bij de RDW was had ik zelf al beslist dat deze dempers vervangen zouden worden. Wat een kabaal en gedreun in de auto! :evil:

Ik weet dus uit ervaring zelf dat als het geluid zo irritant is IK in ieder geval me niet druk maak om PK verlies.

Om on topic te blijven:

Klinkt serieus dus tenzij deze tekst wat overdreven is lijkt mij een stukje extra pijp zonder dempers dat probleem niet op te lossen.
Nee, er is niets om gelogen. De trilling is vooral het probleem denk ik. Er gingen bij het starten altijd alarmen van duurdere moderne modellen af (Jaguar, BMW). En soms heb ik het al bij langzaam optrekken in de stad, bij geparkeerde auto's. Gelukkig heb ik nu een eigen garage.

Het is dus wel serieus, maar misschien red ik het dus niet met de eindstukken alleen.
1966 Mustang Fastback
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”