De motor heeft wat afstelproblemen en tijdens mijn pogingen dit te verbeteren (hierover later meer...) heeft de startmotor veel rondgedraaid. En hierbij is ie totaal in de soep gedraaid, het lijkt erop dat een hardmetalen onderdeel van binnen losgekomen is en is meegenomen door de motor. De koolborstels en contacten zijn tot gruis vermalen en ook zijn er stukken van de windingen meegekomen. Tot slot is de aluminium neus gebarsten. Kortom reddeloos verloren. Misschien een leuk idee voor een nieuwe categorie annex competitie: Het meest kapotte onderdeel??
Mijn startmotor heeft al een geschiedenis van problemen; bij mijn introductie video waren al rare schaafgeluiden te horen bij het starten (zoals inderdaad opgemerkt door andere leden). Dit kwam doordat het lager aan de voorkant van het drive-mechaniek (of bendix?) tegen de tandkrans van de flexplate aan schaafde. Het betrof hier een revisie-startmotor die ik in de USA gekocht had en correct moest zijn. Dit probleem opgelost met wat ge-shim maar echt lekker zat het me niet. Nu had ik de oude startmotor nog. Die deed het nog wel maar is wat versleten. Tijdens het overzetten van de onbeschadigde Drive van de kapotte naar de oude startmotor kwam ik erachter waar dit probleem vandaan kwam:

De grijze is de oude motor en de groef op de as zit duidelijk op een andere plaats. Bij de revisiemotor zit de groef te ver naar voren met het schaven tot gevolg. Niet alle startmotoren zijn dus gelijk!
Op dit moment start mijn motor niet meer. Na een sessie op de rollenbank vorige week (later hierover meer....) bleek de motor te arm te lopen. Verder startte en reed de auto wel redelijk maar er was duidelijk ruimte voor verbetering. Onsteking stond niet verkeerd (16gr initieel). Hierop ben ik zelf aan mijn Edelbrock 1406 carb gaan sleutelen; kalibratiekit aangeschaft en vlotter gecontroleerd. Volgens het boekje moet ie een bepaalde minimum afstand tot bovenkant (7/16") en een maximaal onderpunt hebben. Beiden leken niet te kloppen dus die heb ik bijgebogen. Blijkbaar ben ik geen goede monteur want de motor start nu helemaal niet meer maar ploft op een vreemde manier. Hij ontsteekt zelf tegen de draairichting in waardoor de startmotor zware klappen krijgt. Gevolg; twee tanden van de nieuwe Drive afgebroken!

Onstekingstiming en volgorde nogmaals gecontroleerd maar is onveranderd en goed. Ik ben nu aan mijn laatste set startmotorcomponenten toe en als er nou iets kapot gaat is het feest over. De carb moet weer in de goede afstelling komen voor ik weer durf te starten dus ik moet nog eens goed hiernaar kijken. Zal eens een youtube videootje van edelbrock opzoeken.
suggesties welkom