Verf op onderdelen afbakken

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
78ghiaT5
Super User

Verf op onderdelen afbakken

Bericht door 78ghiaT5 »

Lang geleden las ik hier op het forum dat iemand pas gespoten onderdelen op een hete plaat afbakte om zo een duurzamer resultaat te krijgen. Zelf ben ik niet zo'n fan Motip-lak, want die lak knalt zo van je onderdeel af. Stel ik heb een bracket zwart gespoten en ik schroef hem weer vast met een bout met een washer eraan. Dan draai je zo de Motip-lak eraf. Dus ik zoek een oplossing om deze lak harder te maken wellicht door verhitting.

Nu het blok uit de T-5 II is gelicht voor onderhoud en hopelijk een kleine fix, heb ik wat onderdelen thuis liggen die zwart gespoten moeten worden. Ik wil het wel proberen om na de lak-applicatie de ganse boel te verhitten, door middel van mijn oventje wat ik bijna nooit gebruik, maar is dit wel verstandig? Ik heb een aantal vragen.

Is met de acryllak van Motip verhitting wel mogelijk? Krijg je er stank van, komen giftige stoffen vrij, wordt de lak ook echt harder?
Zo ja, hoe lang moet ik het in de oven verhitten en op welke graden?
Wanneer moet ik het spul gaan verhitten? Net nadat de lak is opgedroogd, of kan ik ook een dag wachten tot het spul helemaal is uitgedroogd? Ik heb ooit eens geexperimenteerd met een fietsvoorscherm, maar dat deed ik te snel na verfaanbreng, waardoor de primer en de uiteindelijke laklaag door elkaar gingen lopen. Niet echt geslaagd dus.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb nog andere vragen: hoe ontroesten jullie een blok? Naast tomeloos veel oliesmurrie is er ook nog veel vliegroest. Wat is de perfecte manier de roest te verwijderen na verwijderen van de olieresten?

Ik ga ook goudverf, 8W Chamois, na laten maken om de motorruimte opnieuw te spuiten, want de lak is op sommige plekken doffer en grauwer geworden wat ik niet kon oplossen met commandantpoets. Ook zijn sommige delen in de fabriek nooit goed gespoten, ze deden maar wat in Dearborn is mijn mening. Ik kan nu de oude lak licht gaan opschuren voor verfaanbreng, maar ik hoorde laatst op TV dat oude en nieuwe lak (verschil in onder meer samenstelling, olie- en waterbasis) op elkaar niet goed samengaan. Klopt dat? Anders moet het hele spul kaal. Weinig trek in.

Dank voor jullie antwoorden!

De bedoeling is om het blok weer helemaal Ford Corporate Blue te spuiten. Ik zal de kleur na laten maken van de originele kleppendeksels, want die kleur moet het blok hebben. Dan weet ik zeker dat ik de correcte tint heb. Ook zal ik de snorkel van het luchtfilterhuis blauw spuiten. Niet correct voor deze auto, maar wel tijdscorrect, want sommige Tweetjes hadden zo'n blauwe snorkel. Waarom mijn keuze? Omdat dit deel last heeft van terugkerende vliegroest en ik wil van die ergernis af.

Harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
mustang1975puzzel

Re: Verf op onderdelen afbakken

Bericht door mustang1975puzzel »

Goede avond Harry,

Voor wat betreft het ontroesten:
Zelf gebruik ik een staalborstel op een boormachine of slijpschijf. Dat lukt meestal heel goed.
Kleine onderdelen kan je ook een nachtje in de cola leggen.

De juiste tint corporate blue verkopen ze in een webshop in Nederland. Dat is hittebestendige enamel motorlak die nat op nat te spuiten is. Als ik de link terugvind, post ik hem.

Succes er mee
Groeten,
Gwen
Mustang Coupé - 1966 - 289
Weiand Street Warrior intake Manifold & Holley 570 cfm Street Avenger
Pertronix Ignitor III & Flamethrower bobijn en kabels
JBA stainless shorty headers & Custom inox uitlaat 2,25"
Vincent

Bericht door Vincent »

78ghiaT5 schreef:Lang geleden las ik hier op het forum dat iemand pas gespoten onderdelen op een hete plaat afbakte om zo een duurzamer resultaat te krijgen. Zelf ben ik niet zo'n fan Motip-lak, want die lak knalt zo van je onderdeel af. Stel ik heb een bracket zwart gespoten en ik schroef hem weer vast met een bout met een washer eraan. Dan draai je zo de Motip-lak eraf. Dus ik zoek een oplossing om deze lak harder te maken wellicht door verhitting.

Nu het blok uit de T-5 II is gelicht voor onderhoud en hopelijk een kleine fix, heb ik wat onderdelen thuis liggen die zwart gespoten moeten worden. Ik wil het wel proberen om na de lak-applicatie de ganse boel te verhitten, door middel van mijn oventje wat ik bijna nooit gebruik, maar is dit wel verstandig? Ik heb een aantal vragen.

Is met de acryllak van Motip verhitting wel mogelijk? Krijg je er stank van, komen giftige stoffen vrij, wordt de lak ook echt harder?
Zo ja, hoe lang moet ik het in de oven verhitten en op welke graden?
Wanneer moet ik het spul gaan verhitten? Net nadat de lak is opgedroogd, of kan ik ook een dag wachten tot het spul helemaal is uitgedroogd? Ik heb ooit eens geexperimenteerd met een fietsvoorscherm, maar dat deed ik te snel na verfaanbreng, waardoor de primer en de uiteindelijke laklaag door elkaar gingen lopen. Niet echt geslaagd dus.

De bedoeling is om het blok weer helemaal Ford Corporate Blue te spuiten. Ik zal de kleur na laten maken van de originele kleppendeksels, want die kleur moet het blok hebben. Dan weet ik zeker dat ik de correcte tint heb. Ook zal ik de snorkel van het luchtfilterhuis blauw spuiten. Niet correct voor deze auto, maar wel tijdscorrect, want sommige Tweetjes hadden zo'n blauwe snorkel. Waarom mijn keuze? Omdat dit deel last heeft van terugkerende vliegroest en ik wil van die ergernis af.

Harry
Harry je moet voordat je je motorblok gaat schuren - spuiten eerst goed ontvetten. De Dasty professional van Wibra werkt voor mij goed voor het ontvetten.
Daarna nog eens lekker na soppen met water en afwasmiddel.
Dan kan je de eventuele roest en losse verf eraf halen met een boormachine met van die draadborstels erop..werkt perfect.
Dan weer ontvetten voordat je gaat spuiten.
Neem de primer - SP100 of SP148- en correcte ford blue. Volgens mij voor jou is dat dan SP125 - Ford Dark Blue.: http://www.nonpaints.com/nl/vht-motorla ... n-spuitbus
http://www.mercuriustools.nl/gereedscha ... ne-enamel/
Op de spuitbus staat hoe je te werk moet gaan.
Voor de losse zwarte onderdelen zou je deze kunnen nemen: SP139 - GM Satin Black
Voor de motorruimte geld in principe het zelfde..ontvetten - schuren/kaal maken/ontroesten.
In de primer zetten en dan lak erop.
Voor de motor ruimte zelf hoef je niet speciaal een high temp lak te nemen.
Maar de gouden regel is...zonder goede voorbereiding gaat het niet lukken.
1968 Fastback 390 in restauratie...bijna klaar...
Ando
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door Ando »

Losse zwarte onderdelen zou ik laten poedercoaten, dat is sterker en flexibeler. Of bakken van verf resultaat heeft weet ik niet, maar als dit de lak juist harder maakt is dat denk ik niet wat je wilt: hierdoor gaat het juist schilferen en bladderen als je het met een bout vastzet. Het kan dan beter wat flexibel zijn.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
78ghiaT5
Super User

Bericht door 78ghiaT5 »

Dank je Gwen. Ik denk dat je de link bedoelt die Vincent stuurde.

Vincent, ik weet niet zo zeker of Ford Dark Blue de juiste kleur blauw is. Ik heb mijn twijfels als ik die VHT-bussen, beduidend goedkoper overigens als je spuitbussen met de juiste kleur laat maken, zie. Maar ik kan een kleppendeksel meenemen naar die shop om te vergelijken. Het moet een concourscorrecte lak zijn voor mijn gevoel. Dank voor de rest van je tips, ik denk dat we met een roterende staalborstel ver zullen komen. Heb er nu al zin in.

Maar moet mijn hele motorruimte kaal tot op het blanke metaal wil nieuwe goudverf hechten, of is de oude laag overspuitbaar met primer en dan nieuwe goudlak?

Harry
Vincent

Bericht door Vincent »

78ghiaT5 schreef:Dank je Gwen. Ik denk dat je de link bedoelt die Vincent stuurde.

Vincent, ik weet niet zo zeker of Ford Dark Blue de juiste kleur blauw is. Ik heb mijn twijfels als ik die VHT-bussen, beduidend goedkoper overigens als je spuitbussen met de juiste kleur laat maken, zie. Maar ik kan een kleppendeksel meenemen naar die shop om te vergelijken. Het moet een concourscorrecte lak zijn voor mijn gevoel. Dank voor de rest van je tips, ik denk dat we met een roterende staalborstel ver zullen komen. Heb er nu al zin in.

Maar moet mijn hele motorruimte kaal tot op het blanke metaal wil nieuwe goudverf hechten, of is de oude laag overspuitbaar met primer en dan nieuwe goudlak?

Harry
Volgens mij heb jij die donker blauwe nodig want vanaf 71 gebruikte ze de donkere kleur.
Daarvoor was het de ford coorporate blue van 67 tm 70 dacht ik.

Het beste is altijd kaal maken dan weet je zeker dat de basis goed is.
Je kan ook de oude verflagen schuren maar als er al verf vanaf is en het blank metaal is krijg je van die "eilandjes" als je dat gaat overspuiten.
Maar helemaal kaal maken is ook een hele klus..( weet ik uit ervaring) :(
1968 Fastback 390 in restauratie...bijna klaar...
mustang1975puzzel

Bericht door mustang1975puzzel »

78ghiaT5 schreef:Ik denk dat je de link bedoelt die Vincent stuurde.
Ik bedoelde deze, maar is wel het zelfde product, momenteel wel alleen via een bedrijf aan te kopen wegens EU-regelgeving:
http://www.vhtlak.nl/hittebestendig/pro ... otor-verf/

groeten,
gwen
Mustang Coupé - 1966 - 289
Weiand Street Warrior intake Manifold & Holley 570 cfm Street Avenger
Pertronix Ignitor III & Flamethrower bobijn en kabels
JBA stainless shorty headers & Custom inox uitlaat 2,25"
Big_fun_58

Bericht door Big_fun_58 »

Het verbaast me dat niemand iets zegt over de manier van het aanbrengen van de verf uit een spuitbus.
Vaak wordt er te vlug, te veel opgespoten (proberen het dekkend te krijgen in 1 of 2x spuiten) waardoor de buitenlaag later al hard is geworden terwijl het daaronder nog zacht is. Als je dan wat aandraaid dan breekt alles kapot.
Tip: veel hele dunne laagjes aanbrengen. D.w.z: eerst een dun laagje (hoeft niet in 1x te dekken!), dan na een kwartier weer een dun laagje, en zo nog een tijdje doorgaan. Je zal na een iets meer dan een uurtje verbaasd zijn hoe mooi en sterk je spuitwerk wordt op deze manier. Ook uit een spuitbus!
Succes!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
78ghiaT5
Super User

Bericht door 78ghiaT5 »

heel herkenbaar inderdaad, dat teveel opbrengen om het beter te dekken. ik zal het wat beter gaan spuiten die onderdelen. ik heb een onderdeel, het kleinste deel, zwart gespoten en het in de oven laten bakken voor 20 minuten op 110 graden, nadat ik de lak een nacht had laten uitharden. ik kreeg her en der toch blaasjes op de lak, maar er bleven ook gedeelten blaasvrij. ik ga verder experimenteren, want er kwam geen vervelende lucht vanaf of andere fratsen. dus iets lagere temperatuur gebruiken en de lak een dag laten drogen. het enige nadeel: als het misgaat, moet je alle blaasjes weer afschuren. dank voor de tip!

vincent, ik zal eens overleggen met de jongens wat het beste is om te doen. nu nog gaat mijn voorkeur uit naar een laagje afschuren en dan de boel overspuiten. we gaan het zien. qua Ford Blue moet ik maar eens wat II-rijders in de VS benaderen. zij weten waarschijnlijk beter dan mij welke kleur het moet zijn.

harry
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”