Mijn winterproject is aangevangen! Ruim een week geleden heb ik het motorblok uit m'n 65'er cabrio gehaald en op de motorsteun volledig uit elkaar gehaald. Doel..... Revisie en een upgrade. De motor bestaat uit een 289 onderblok en 351W koppen. Een modificatie die in de jaren 70 blijkbaar onder de jeugd normaal was. Dit met als doel om meer power uit het blok te halen. Helaas waren ze vergeten de nokkenas aan te passen, dus echt veel effect heeft het niet gehad. Maar nu....
Motor is volledig uit elkaar en ik ben er achter gekomen dat de koelkanalen in het onderblok vol met een sludge achtige substantie en roest zit. Er laten zelfs stukjes roest los en deze worden meegevoerd in het koelsysteem. Resultaat laat zich raden. Motor slibt dicht en loopt warm. Niet goed!!
Mijn specifieke vraag: Weet iemand een bedrijf of een mogelijkheid om het onderblok te reinigen zodat deze helemaal vrij van sludge achtig spul en roest komt? Of....is het motorblok dit niet meer waard en zal ik opzoek moeten naar een nieuw onderblok?
Wie oh wie kan mij adviseren?
Voor de liefhebber...

Groetjes,
Jort.