Ervaring aanvragen toestemming "amerikaanse" platen

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
jvdiest

Ervaring aanvragen toestemming "amerikaanse" platen

Bericht door jvdiest »

Heeft er hier iemand ervaring met het aanvragen van toestemming bij de RDW voor het mogen voeren van kentekenplaten met Amerikaans formaat (model 18.2). Dergelijke platen zaten bij mijn mustang toen ik hem kocht, echter op het kenteken staat bij bijzonderheden niet vermeld dat model 18.2 platen zijn toegestaan.

Vandaag even contact gehad en helaas is dit niet per model geregeld. Had namelijk een exact dezelfde Mustang waar het wel op het kentekenbewijs stond. Het is aan de keurmeester van de RDW of hij/zij dit wel of niet afgeeft. Beetje jammer om naar RDW te rijden, centjes te betalen en er achter te komen dat de keurmeester in een slechte bui is.

Vandaar de vraag, wie heeft er ervaring met het aanvragen van toestemming bij de RDW? En wat is de kans dat het wel/niet wordt toegekend?

Verder lijkt het erop dat de vierkante platen van 340x210 helemaal niet passen in de uitsparing. Wat zijn mijn opties als de model 18.2 platen niet mogen?
Laatst gewijzigd door jvdiest op wo 20 nov, 2019 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
1970TwisterSpecial
Moderator
Contacteer:

Re: Ervaring aanvragen toestemming "amerikaanse" platen

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Waarom moeite doen. Er wordt nauwelijks op gecontroleerd.
Ik rij al 15 jaar rond met een kentekenplaat zonder E-keurmerk.
Ik ben er nog nooit voor aangehouden.
Voor de APK heb ik wel een setje goede platen liggen, maar die gaan er alleen op als ie wordt geselecteerd voor controle.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
jvdiest

Bericht door jvdiest »

Snap ik, maar wil het gewoon netjes geregeld hebben.
Swordfish79

Bericht door Swordfish79 »

Geen ervaring mee. Ik heb gelukkig wel 18.2 ontheffing.

Maar het is totale willekeur van de RDW keurmeester. Ik ging gelijktijdig met een andere mustang bezitter naar twee verschillende keuringsstations. Ik kreeg wel ontheffing en hij niet.

Ik denk netjes regelen centjes gaat kosten.
Aron66
Retired Moderator
Contacteer:

Bericht door Aron66 »

Na schorsing ook bij de RDW geweest, meteen gevraagd, maar kreeg het niet. Auto lag achter niet laag genoeg. Dus als je gaat, flink wat zakken cement in de kofferbak doen. Ik rij ook al jaren met de kleine platen, de grote liggen wel altijd in de kofferbak.
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Het ligt aan de hoogte van je auto. Op de daarvoor bedoelde plaats aan de voorkant past een vierkante plaat. Echter, als de onderkant van de plaat te laag boven de grond gaat uitkomen, kijken ze naar een andere oplossing.

Een langwerpige plaat past niet in de uitsparing, blijft een 18.2 plaat over.

Het valt en staat met hoe laag een vierkante plaat uitkomt. Daarover is regelgeving, er hoeft van willekeur geen sprake te zijn.

Wat helpt zijn kortere voorveren en een gevulde achterbak.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
grandmaster n

Bericht door grandmaster n »

Bij de keuring voor kenteken van mijn Bronco keek de keurmeester of er meerdere Bronco's waren met een 18.2 plaaten.
Die waren er gelukkig dus ik kreeg de vermelding. De keurmeester vond het zelf geen gezicht, die grote platen (mijn Bronco is overigens verhoogd, dus van een laaghangende kentekenplaat was geen sprake).
Verder heeft een kennis van mij de papieren meegenomen naar de RDW van een precies dezelfde auto die wel 18.2 platen had en toen ook toestemming gekregen.
Gewoon proberen zou ik zeggen.

gr
arjanmustang

Re: Ervaring aanvragen toestemming

Bericht door arjanmustang »

edgar schreef: do 21 nov, 2019 13:25 Het ligt aan de hoogte van je auto. Op de daarvoor bedoelde plaats aan de voorkant past een vierkante plaat. Echter, als de onderkant van de plaat te laag boven de grond gaat uitkomen, kijken ze naar een andere oplossing.
Wat zijn deze afmetingen precies? Ik kan er op de RDW site weinig over vinden, behalve dat de 18.2 op het kenteken moet staan, maar niet welke eisen er zijn om dit op kenteken te krijgen.
1966 Ford Mustang Coupe 289
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

google eens op: minimale hoogte kentekenplaat wegdek

voilá: eerste resultaat linkje rdw met een heel verhaal en een tweede resultaat naar een eerdere posting op dit forum over dit onderwerp. Kijk eens op tweede linkje.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
arjanmustang

Gedaan, op die eerste link kan ik geen hoogtes van montage vinden mbt een vierkante of 18.2 plaat. Er wordt alleen verwezen naar het kenteken register of 18.2 wel of niet mag. Geen eisen (voor zover ik heb kunnen vinden) hoe je die vermelding krijgt.

En die link naar het forum hebben ze het over 51cm, maar ik kom elders op het forum ook 53 en 55cm tegen.
Mijn ervaring met de RDW is dat als je het niet kan aantonen hoe het in de wet of RDW reglementen staan, de RDW man altijd gelijk heeft (en dat als hij een minder goede dag heeft dat je gewoon de sjaak bent..) en dan is een linkje naar een forum niet genoeg.
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Hmm, het laatste linkje is inmiddels dood. Daar stond alles in zoals ik vermeldde in dat topic. Nieuwe versie is makkelijk opgezocht:

https://www.rdw.nl/-/media/rdw/rdw/pdf/ ... i-2014.pdf

Kijk daarin eens op pagina 30 en 31. Beschrijving van de nissen van kentekenplaten en de minimale hoogte.

Ik citeer:
"In afwijking van het gestelde in punt 1.1.1. mag onder de volgende voorwaarden een minimale kentekenplaatafmeting van 310 x 110 mm worden geaccepteerd en hoeft niet te worden voldaan aan punt 1.2.1.1.1:"

".. - de plaats voor de kentekenplaat bestaat uit een van fabriekswege aangebrachte nis die een geheel vormt met de carrosserie of de achterbumper, en waarbij de kentekenplaatverlichting in deze nis is opgenomen, en.. "

".. - de nis wordt ook als te klein aangemerkt indien de van fabriekswege ingerichte plaats voor de kentekenplaat aan de onderzijde open is en dermate laag is gelegen dat bij montage van een kentekenplaat van de afmetingen 340 x 210 mm de onderkant van deze kentekenplaat minder dan 0,30 m boven het wegdek is gelegen, gemeten met het voertuig in onbeladen toestand,.. "

Nu had mijn auto bij invoer kortere (performance) voorveren en waren de bladveren achter op leeftijd dus dat scheelde. Als je je auto binnen 2 weken nog wil keuren mag je mijn voorveren wel lenen (heb ze nu toch nog los) en misschien moet je achter even twee verlagingsblokken monteren.(of je leent van iemand een set verlepte bladveren als je niet verdacht wilt overkomen).
arjanmustang

Ah kijk, dat is een mooi document. Ik heb wel gezocht ook op de RDW site, maar kon dit document niet vinden (wist ook niet precies de naam).
Bedankt voor het opnieuw opzoeken!
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

En dan nog als aanvulling;

Je bent er niet met alleen 18.2 platen. De kans is groot dat je gele 18.2 platen krijgt met een modern kenteken. Als oldtimer liefhebber wil je een oldtimer kenteken (2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters), en dan de plaat in blauwe uitvoering. Plaat in blauwe uitvoering mag alleen voeren als je een kenteken hebt uit de hierboven genoemde samenstelling of als datum eerste toelating voertuig voor 1-1-1978 ligt.

zie:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... ekenplaten

en ook:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... ekenplaten

Dus aangeven bij keuren, dan gaat het in 1 keer helemaal goed.

Kijk ook eens bij onze belangenbehartigers (Fehac) over dit onderwerp:
https://fehac.nl/dosier-kentekens/

Krijg je of heb je toch een te modern kenteken en dito plaat, je kunt het om laten zetten:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... k-kenteken
(kanttekening: dit is niet voor omzetten naar 18.2 kenteken formaat, ik denk dat je daarvoor echt moet herkeuren of minimaal moet schouwen).
jvdiest

Bericht door jvdiest »

Gisteren bij RDW geweest, krijgt toestemming voor 18.2 platen. Mustang heeft al sinds 1967 een Nederlands kenteken (4 cijfers en 2 letters). Tnx voor alle tips.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”