fvdw schreef: zo 20 sep, 2020 15:42
wellicht een gaatje waarin ze tectyl kunnen spuiten...of hebben gespoten
Heel goed F! Als er een prijs was had je die gewonnen ! TOT een jaar of 10 geleden kon je je auto nog laten tectyleren. Het betrof dan uiteraard de onderzijde, die eerst van roest werd ontdaan. De deuren werden ook behandeld: als er vanuit de fabriek geen gaatjes op cruciale punten zaten, werden deze er in geboord, aan de onderzijde van de deur dus. Daar doorheen werd een slang gelegd die een spuitmond had die aan alle zijden tectyl kon spuiten. Deze gaatjes werden dan met een rubber dopje gevuld, om te voorkomen dat het vloeibare tectyl zou weg-druppelen. Na een paar dagen was de tectyl druipdroog en kon je desgewenst de dopjes weer verwijderen. Ook werden de kokerbalken op deze manier gedaan. De achterklep had meestal of geen holle ruimtes of was dubbelplaats met grotere gaten, zodat tectyleren daar niet hoefde.
De eerste twee dagen zaten de ramen van je deuren uiteraard onder de tectyl, als je ze omlaag en weer omhoog draaide.
Vanaf ongeveer 10 jaar geleden werd dit niet meer gedaan omdat de auto's al veel beter behandeld zijn vanuit de fabriek, en vanwege het milieu. Toen ik mijn vorige Mustang kocht in 2009, heb ik bij de prijs bedongen dat hij getectyleerd zou worden.