C4 schakelt pa bij hoge snelheid pas over mustang 1967
Moderator: Shelby GT-H
-
RobJanssen
C4 schakelt pa bij hoge snelheid pas over mustang 1967
Beste forumleden,
Als nieuweling op het forum stel ik me kort voor. Vorig jaar oktober hebben wij in Amerika een mustang 1967 v8 (289) cabriolet gekocht. Het afgelopen jaar hebben we deze volledig gerestaureerd. Met af en toe een blik op draadjes in dit forum voor wat tips en trucs. Morgen komt de taxateur voor de auto en is het cirkeltje bijna rond. Er is echter een maar....
De versnellingsbak is een c4 automaat van een iets later model (1970) hier kwamen we achter bij het vervangen van de filter. Voor de rest hebben we niks aan de bak gedaan.
We zijn met testritten gestart en de motor loopt prachtig maar de auto bleef in zijn 1 en schakelde niet op. Hierop kregen we de tip spuit met remmenreiner voor eventuele vacuum lekkages te vinden. Dit werkte en deze hebben we aangepakt met als gevolg dat de bal wel schakeld. Echter naar de 2 bij 20miles en naar de 3 bij 45 miles. De modulator (nieuwe met witte rand) hebben we erna vervangen die zou volgens de geleerden het probleem oplossen. Echter maakt dit geen verschil ook het in en uitdraaien van de de regelaar maakt niet of nauwelijks verschil.
De kickdown hebben we ook losgekoppeld. Deze zit niet vast en werkt naar behoren zowel aangesloten als niet aangesloten. Dit las ik in een ander gesprek en kunnen we mijn inziens uitsluiten.
Ik vind weinig info over bijvoorbeeld vacuumdruk etc. Zijn er linkjes naar de c4 manual? In de garage handboeken vind ik weinig.
Ik las ook over een verkeerde aansluiten op powerbank maar we hebben geen rembekrachtiger.
Ook zit er voldoende olie in bij warme draaiende motor.
Wie o wie heeft voor mij de gouden tip. We zitten heel kortbij het helemaal tevreden zijn met onze prachtige auto maar hier lopen we stuk.
Hoe krijg ik het schakel moment rond de 10 miles naar de 2 en rond de 25 miles naar de 3?
Alvast dank voor het meedenken
Rob Janssen
Als nieuweling op het forum stel ik me kort voor. Vorig jaar oktober hebben wij in Amerika een mustang 1967 v8 (289) cabriolet gekocht. Het afgelopen jaar hebben we deze volledig gerestaureerd. Met af en toe een blik op draadjes in dit forum voor wat tips en trucs. Morgen komt de taxateur voor de auto en is het cirkeltje bijna rond. Er is echter een maar....
De versnellingsbak is een c4 automaat van een iets later model (1970) hier kwamen we achter bij het vervangen van de filter. Voor de rest hebben we niks aan de bak gedaan.
We zijn met testritten gestart en de motor loopt prachtig maar de auto bleef in zijn 1 en schakelde niet op. Hierop kregen we de tip spuit met remmenreiner voor eventuele vacuum lekkages te vinden. Dit werkte en deze hebben we aangepakt met als gevolg dat de bal wel schakeld. Echter naar de 2 bij 20miles en naar de 3 bij 45 miles. De modulator (nieuwe met witte rand) hebben we erna vervangen die zou volgens de geleerden het probleem oplossen. Echter maakt dit geen verschil ook het in en uitdraaien van de de regelaar maakt niet of nauwelijks verschil.
De kickdown hebben we ook losgekoppeld. Deze zit niet vast en werkt naar behoren zowel aangesloten als niet aangesloten. Dit las ik in een ander gesprek en kunnen we mijn inziens uitsluiten.
Ik vind weinig info over bijvoorbeeld vacuumdruk etc. Zijn er linkjes naar de c4 manual? In de garage handboeken vind ik weinig.
Ik las ook over een verkeerde aansluiten op powerbank maar we hebben geen rembekrachtiger.
Ook zit er voldoende olie in bij warme draaiende motor.
Wie o wie heeft voor mij de gouden tip. We zitten heel kortbij het helemaal tevreden zijn met onze prachtige auto maar hier lopen we stuk.
Hoe krijg ik het schakel moment rond de 10 miles naar de 2 en rond de 25 miles naar de 3?
Alvast dank voor het meedenken
Rob Janssen
Re: C4 schakelt pa bij hoge snelheid pas over mustang 1967
Ik heb een 2.80:1 as als ik me niet vergis.
Ik heb het nog even in de tabel opgezocht en die van mij hoort bij de volgende snelheden te schakelen:
Minimum throttle
1-2: 15-18 km/h
2-3: 21-37 km/h
Vacuum stationair koud ligt bij voorkeur op 18 inch Hg of iets hoger.
In de werkplaatshandboek is wel het een en ander te vinden over welke waarden standaard zijn.
Ik heb het nog even in de tabel opgezocht en die van mij hoort bij de volgende snelheden te schakelen:
Minimum throttle
1-2: 15-18 km/h
2-3: 21-37 km/h
Vacuum stationair koud ligt bij voorkeur op 18 inch Hg of iets hoger.
In de werkplaatshandboek is wel het een en ander te vinden over welke waarden standaard zijn.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
Vacuum modulator lek of aansluiting naar modulator los? =vacuumslang van achterzijde spuitstuk naar de bak aan de rechterzijde.
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Haynes Techbook 10355 = Ford Automatic transmission overhaul
Chapter 5 Troubleshooting
High or low shift points :
1. Check the fluid for proper level, color and condition
2. Check the engine for proper operation, especially the EGR system
3. Check the TV cable for proper adjustment, binding or a broken cable
4. Check the modulator vacuum line for damage, restrictions or leaks
5. Check the vacuum modulator for defects or a sticking control rod
6. Check the governor assembly for damage or a sticking governor valve
7. Check for proper clutch and band application (see Road test application charts)
8. Check the valve body assembly for dirty or sticking valves.
9. Check the speedometer gear for correct application. (
)
https://www.motortrend.com/how-to/pit-s ... ly-needed/
Grts,
C.
Chapter 5 Troubleshooting
High or low shift points :
1. Check the fluid for proper level, color and condition
2. Check the engine for proper operation, especially the EGR system
3. Check the TV cable for proper adjustment, binding or a broken cable
4. Check the modulator vacuum line for damage, restrictions or leaks
5. Check the vacuum modulator for defects or a sticking control rod
6. Check the governor assembly for damage or a sticking governor valve
7. Check for proper clutch and band application (see Road test application charts)
8. Check the valve body assembly for dirty or sticking valves.
9. Check the speedometer gear for correct application. (
https://www.motortrend.com/how-to/pit-s ... ly-needed/
Grts,
C.
- richard66coupe
Je zou misschien nog eens kunnen proberen om de slang van de vacuüm modulator eens los te koppelen en kijken of dat überhaupt effect heeft.
Achter de modulator zit een staafje. Zit die er wel in?
Ik heb weleens gehoord dat je met de lengte van dat staafje ook 1 en ander kan beïnvloeden. Misschien is een vorige eigenaar hiermee aan het hobbyen geweest.
Achter de modulator zit een staafje. Zit die er wel in?
Ik heb weleens gehoord dat je met de lengte van dat staafje ook 1 en ander kan beïnvloeden. Misschien is een vorige eigenaar hiermee aan het hobbyen geweest.
-
RobJanssen
Goedenavond dank voor de reacties. We zijn vandaag een uurtje of 2 door het Limburgse land op pad geweest. We hadden pas 100 miles gereden sinds de restauratie.
Ik las namelijk dat sommige spraken over het feit dat de auto even in de 3 moet hebben gereden en dat dit het moment van schakelen na lange stilstand kon beïnvloeden helaas is dit niet gebeurt.
De vacuumdruk probeer ik morgen te meten. Ik kan hier morgen een drukmeter voor halen. De pin zit in de modulator. Ik ga deze eens meten want heb gelezen over 2 lengtes en wat de standaardlengte moet zijn 1,62 inch. Het vacuum circuit lijkt mijn inziens goed.
Ik heb de slang van de modulator afgehaald terwijl de auto stationair liep. Het toerental werd iets hoger maar de motor liep minder mooi, onregelmatig.
Het stappenplan (Haynes Techbook) in het Engels probeer ik te ontrafelen maar we zijn niet heel bekend met de amerikaanse termen en de c4 bak ook niet.
1 check (de bak schakelt zeer netjes op en af dus de bak lijkt in orde)
2 check de motor loop heel regelmatig. Of moet ik op meer letten?
3 ik heb geen idee wat de tv cable is. Ik ga ervan de kabel waar ook de kickdown aan vast zit die is goed. (stand pook is ook goed)
4 check, leidingen en slangen vervangen getest met remmenreiniger en geen reactie.
5 check vervangen (nu nog verder met die pin aan de slag)
6 ik weet niet wat de governor is?
7 we hebben de bak in zijn geheel van de motor afgehaald. Gemarkeerd. Motor en bak schoongemaakt en weer op dezelfde manier in elkaar gezet. Maar de vraag natuurlijk was dit voorheen goed.
8 dit is binnen in de bak als ik het goed heb? Dat hebben we niet bekeken nog.
9 de speedometer heb ik bekeken. Deze is erg optimistich. 20 miles is volgens de google maps navigatie 40 km/h (schakelmoment naar 2) 45 miles is volgens google maps 100 km/h (schakelmoment naar 3) oftewel iedere 70 en 80 weg is in de 2de versnelling.
Oftewel een en ander heb ik nog wel met mijn vader te checken. Deel kunnen we gelukkig al uitsluiten. Ik moet bekennen hij is de techneut van de twee.
Alle extra tips en reacties zijn welkom waarvoor dank.
FIjne avond
Ik las namelijk dat sommige spraken over het feit dat de auto even in de 3 moet hebben gereden en dat dit het moment van schakelen na lange stilstand kon beïnvloeden helaas is dit niet gebeurt.
De vacuumdruk probeer ik morgen te meten. Ik kan hier morgen een drukmeter voor halen. De pin zit in de modulator. Ik ga deze eens meten want heb gelezen over 2 lengtes en wat de standaardlengte moet zijn 1,62 inch. Het vacuum circuit lijkt mijn inziens goed.
Ik heb de slang van de modulator afgehaald terwijl de auto stationair liep. Het toerental werd iets hoger maar de motor liep minder mooi, onregelmatig.
Het stappenplan (Haynes Techbook) in het Engels probeer ik te ontrafelen maar we zijn niet heel bekend met de amerikaanse termen en de c4 bak ook niet.
1 check (de bak schakelt zeer netjes op en af dus de bak lijkt in orde)
2 check de motor loop heel regelmatig. Of moet ik op meer letten?
3 ik heb geen idee wat de tv cable is. Ik ga ervan de kabel waar ook de kickdown aan vast zit die is goed. (stand pook is ook goed)
4 check, leidingen en slangen vervangen getest met remmenreiniger en geen reactie.
5 check vervangen (nu nog verder met die pin aan de slag)
6 ik weet niet wat de governor is?
7 we hebben de bak in zijn geheel van de motor afgehaald. Gemarkeerd. Motor en bak schoongemaakt en weer op dezelfde manier in elkaar gezet. Maar de vraag natuurlijk was dit voorheen goed.
8 dit is binnen in de bak als ik het goed heb? Dat hebben we niet bekeken nog.
9 de speedometer heb ik bekeken. Deze is erg optimistich. 20 miles is volgens de google maps navigatie 40 km/h (schakelmoment naar 2) 45 miles is volgens google maps 100 km/h (schakelmoment naar 3) oftewel iedere 70 en 80 weg is in de 2de versnelling.
Oftewel een en ander heb ik nog wel met mijn vader te checken. Deel kunnen we gelukkig al uitsluiten. Ik moet bekennen hij is de techneut van de twee.
Alle extra tips en reacties zijn welkom waarvoor dank.
FIjne avond
-
RobJanssen
Vacuumdruk is goed die hebben we vandaag gemeten. 20 hg
De pin is de langste variant 1,62 inch nu met de 1,5 inch geprobeerd maar helaas geen verschil.
Het draaien aan de regelaar in de modulator maakt ook geen verschil.
Hij zoekt een hoog toerental en daar schakelt hij pas bij over...
De pin is de langste variant 1,62 inch nu met de 1,5 inch geprobeerd maar helaas geen verschil.
Het draaien aan de regelaar in de modulator maakt ook geen verschil.
Hij zoekt een hoog toerental en daar schakelt hij pas bij over...
Dag Rob,
Ik deel je wat boekenwijsheid.
Een andere pinlengte of de ganse modulator dieper in of uitschroeven geeft hetzelfde effect.
Zie tekeningetje https://www.motortrend.com/how-to/pit-s ... ly-needed/
Een TV cable is short voor Throttle Valve cable.
Zie uitleg https://www.motortrend.com/how-to/pit-s ... ly-needed/
Maak je geen zorgen : een C4 heeft geen TV cable.
Wordt soms verward met een kickdowncable. Een C4 heeft een kickdowncable.
De Haynes handleiding is geschreven voor een 'range' aan Ford transmissies. Een AOD transmissie heeft bvb wel een TV cable, vandaar de verwarring wellicht in hun omschrijving.
De governor is een cruciaal hydraulisch element in een C4.
Het regelt de hydraulische (governor)druk in de bak in functie van het toerental.
De vacuummodulator is het andere cruciaal hydraulisch element.
Ook deze regelt de hydraulische (modulator) druk in de bak maar in functie van het het motorvacuum of dus motorbelasting.
Deze 2 drukken worden tegenover elkaar uitgezet en bepalen finaal het schakelmoment van de bak.
Dat is wanneer de governordruk groter wordt dan de modulatordruk.
Dat is maw hoe een automatische bak (sterk vereenvoudigd uitgelegd) werkt.
Je begrijpt dat als er aan een of beide zijden, governor of modulator, iets mis is, dat dit je schakelmoment gaat beïnvloeden.
"Proper clutch and band application". Daarmee wordt bedoeld om na te gaan of deze goed werken.
Er wordt verwezen naar een overzichtstabelletje (welke ik niet heb toegevoegd) waarin voor elke situatie staat beschreven wanneer welke clutches en banden moeten aangrijpen. Volgend (willekeurig) filmpje tonen je wat clutches en banden zijn.
www.youtube.com/watch?v=UiehoJL12Xk
De valvebody is het hydraulisch brein van de bak. Het bestaat uit zeer veel kanaaltjes. De valvebody wordt zichtbaar als je het carter verwijderd en de filter vervangt (wat je gedaan hebt las ik). Vanwege al die kanaaltjes is het erg belangrijk dat de olie proper moet zijn om verstoppingen te voorkomen. Algemeen in elk hydraulisch systeem trouwens is filtering en op tijd olie vervangen erg belangrijk.
De speedometer. Geen zorgen om maken.
1 mph = 1,60934 km/h
zowel je mechanische speedo als je Google maps zal fout meten, al vind ik de afwijking wel wat groot.
Hoedanook is het van geen belang voor je shiftpoints.
Omdat je bak goed schakelt, zou ik het verder 'aan modulator zijde' zoeken.
... Ben je zeker dat je het vacuumsignaal goed tot aan de modulator brengt ? -> Goede aansluiting aan motorzijde, goede aansluiting aan modulator, de vacuumslang zelf in goed staat ?
Succes !
Greets,
C.
Ik deel je wat boekenwijsheid.
Een andere pinlengte of de ganse modulator dieper in of uitschroeven geeft hetzelfde effect.
Zie tekeningetje https://www.motortrend.com/how-to/pit-s ... ly-needed/
Een TV cable is short voor Throttle Valve cable.
Zie uitleg https://www.motortrend.com/how-to/pit-s ... ly-needed/
Maak je geen zorgen : een C4 heeft geen TV cable.
Wordt soms verward met een kickdowncable. Een C4 heeft een kickdowncable.
De Haynes handleiding is geschreven voor een 'range' aan Ford transmissies. Een AOD transmissie heeft bvb wel een TV cable, vandaar de verwarring wellicht in hun omschrijving.
De governor is een cruciaal hydraulisch element in een C4.
Het regelt de hydraulische (governor)druk in de bak in functie van het toerental.
De vacuummodulator is het andere cruciaal hydraulisch element.
Ook deze regelt de hydraulische (modulator) druk in de bak maar in functie van het het motorvacuum of dus motorbelasting.
Deze 2 drukken worden tegenover elkaar uitgezet en bepalen finaal het schakelmoment van de bak.
Dat is wanneer de governordruk groter wordt dan de modulatordruk.
Dat is maw hoe een automatische bak (sterk vereenvoudigd uitgelegd) werkt.
Je begrijpt dat als er aan een of beide zijden, governor of modulator, iets mis is, dat dit je schakelmoment gaat beïnvloeden.
"Proper clutch and band application". Daarmee wordt bedoeld om na te gaan of deze goed werken.
Er wordt verwezen naar een overzichtstabelletje (welke ik niet heb toegevoegd) waarin voor elke situatie staat beschreven wanneer welke clutches en banden moeten aangrijpen. Volgend (willekeurig) filmpje tonen je wat clutches en banden zijn.
www.youtube.com/watch?v=UiehoJL12Xk
De valvebody is het hydraulisch brein van de bak. Het bestaat uit zeer veel kanaaltjes. De valvebody wordt zichtbaar als je het carter verwijderd en de filter vervangt (wat je gedaan hebt las ik). Vanwege al die kanaaltjes is het erg belangrijk dat de olie proper moet zijn om verstoppingen te voorkomen. Algemeen in elk hydraulisch systeem trouwens is filtering en op tijd olie vervangen erg belangrijk.
De speedometer. Geen zorgen om maken.
1 mph = 1,60934 km/h
zowel je mechanische speedo als je Google maps zal fout meten, al vind ik de afwijking wel wat groot.
Hoedanook is het van geen belang voor je shiftpoints.
Omdat je bak goed schakelt, zou ik het verder 'aan modulator zijde' zoeken.
... Ben je zeker dat je het vacuumsignaal goed tot aan de modulator brengt ? -> Goede aansluiting aan motorzijde, goede aansluiting aan modulator, de vacuumslang zelf in goed staat ?
Succes !
Greets,
C.
Hoe strak staat je kickdown kabel afgesteld?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
20 en 45 mph zijn geen kickdown schakel momenten naar mijn idee, die liggen meer bij 30 en 60 mph.
Mustang Coupe - 1965
Mustang Coupe - 1965
Dat hangt natuurlijk heel erg veel van je diff af. Met een 3.5 diff zit je aardig dicht bij die 20 / 45.sjirafje schreef: zo 04 sep, 2022 21:16 20 en 45 mph zijn geen kickdown schakel momenten naar mijn idee, die liggen meer bij 30 en 60 mph.
Goed punt. Welke achteras heb je onder je mustang @RobJanssen?
Mustang Coupe - 1965
Mustang Coupe - 1965
-
RobJanssen
Ik ga komende zaterdag naar een mede forumlid met de auto. Benieuwd wat een buitenstaander ervan vind en welke tips hij voor me heeft.
Voor de rest voelt mijn pa er veel voor die valvebody en zeker de governor te gaan bekijken en 'schoon' te maken. Dat zal wel een klus worden.
Het antwoord op het differentieel moet ik verschuldigd blijven
Voor de rest voelt mijn pa er veel voor die valvebody en zeker de governor te gaan bekijken en 'schoon' te maken. Dat zal wel een klus worden.
Het antwoord op het differentieel moet ik verschuldigd blijven
Als je de kickdown kabel afkoppelt, zijn de shift points dan nog steeds bij te hoge toerentallen? (=easy check)
Grts. C
-
RobJanssen
Ja de kickdown hebben we eraf gehad. Dat maakt helaas geen verschil.
We hebben vandaag de governor uit de bak gehaald. Deze was vervuild dus die gaan we schoonmaken en dan weer monteren hopelijk is dat het.
We hebben vandaag de governor uit de bak gehaald. Deze was vervuild dus die gaan we schoonmaken en dan weer monteren hopelijk is dat het.