Hallo allemaal , graag jullie advies. Ik heb een Mustang uit '66 (cabrio) - daar zit een stroker 302 in (nu 333) - met EFI injectie.
Door allerlei ellende met de C4 automaat (3x gereviseerd). olielekkages etc. wil ik er een handbak in gaan zetten.
Zie eerdere berichten als je wilt ..
Maar - de man die de laatste revisie heeft uitgevoerd van die C4 (alles nieuw, high end) baalt er ook van dat het zo snel weer stuk ging
en denkt dat met name de koppelomvormer (nieuw uit de US laten komen met hoge stall) de boosdoener is geweest.
Hij heeft aangeboden de C4 opnieuw te reviseren - maar wil een 'normale' koppelomvormer zien - deze zou hij dan laten vertinnen/verzwaren.
Dat laat hij doen door een bekende van hem - die man zweert bij 'originele' koppelomvormers - niet die 'meuk' uit de US.
Tja - NOOB hier - geen idee.
Daarnaast is ooit ook de starterkrans + vliegwiel vervangen - maar dat vliegwiel heeft men moeten boren om het gemonteerd te krijgen - maar standaard zou een vliegwiel niet geboord hoeven worden.
Dat geboorde vliegwiel kan voor de nodige onbalans hebben gezorgd - ook dat wil ik dan beter.
Vragen:
- is een 'origineel' koppelomvormer nog te krijgen?
- zo ja: is dat echt zoveel beter dan spullen uit de US? Indien onzin: wat zijn goede omvormers (mag wat kosten - moet nu goed)
en welke stall is dan wijs - er zit ongeveer 430 pk in ?
- hoe kom ik aan een vliegwiel welke past zonder boren - gebalanceerd - met tandkrans (26 spline/164 tanden )??
Graag jullie hulp - dank!
Mustang '66 V8 - advies tandkrans/starterkrans en koppelomvormer
Moderator: Shelby GT-H
Mustang '66 V8 - advies tandkrans/starterkrans en koppelomvormer
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Re: Mustang '66 V8 - advies tandkrans/starterkrans en koppelomvormer
Ik zou naar een professioneel bedrijf gaan met verstand van zaken, ik lees echt een hoop nonsens in dit bericht!
Het feit dat iemand ondanks al deze ellende gewoon de boel aan je mee heeft gegeven is alleen al bijzonder kwalijk!
Koppelomvormers hoeven niet vertint of verzwaard te worden en een automaat heeft geen vliegwiel (flywheel) maar een flexplate.
Een flexplate boren om het te laten passen is helemaal een no-go.
Waarschijnlijk heeft men of een verkeerde flexplate of een verkeerde koppelomvormer combinatie gebruikt waarvan de "bolt circle" niet overeenkwam.
Een Ford smallblock krukas wordt extern gebalanceerd middels een flexplate met de juiste "imbalance" van 28 of 50 Ounce aan de ene zijde en een balancer met gelijke imbalance gemonteerd aan de andere zijde van de krukas. Dit is van essentieel belang en houdt het geheel trillingsvrij en schadevrij.
De 50 Oz of 28 Oz is afhankelijk van bouwjaar en type motorblok, 302 vóór 81 is 28 Oz, 302 na 80 is 50 Oz.
Heb je een onbalans, dan krijg je vroeg of laat drama.
De gewenste stallspeed van een koppelomvormer (torque converter) is afhankelijk van gemonteerde nokkenas en het daarmee samengaande efficiënte toerengebied (RPM range) van de motor.
Tevens maakt het natuurlijk ook een heel verschil of je ermee in stadsverkeer wil rijden of op een dragstrip.
Ga niet zomaar allerlei losse onderdelen kopen en bestellen maar zorg eerst dat je 100% zeker weet wat is afgestemd op jouw motor en wat bij elkaar hoort en op elkaar past!
Michel.
Het feit dat iemand ondanks al deze ellende gewoon de boel aan je mee heeft gegeven is alleen al bijzonder kwalijk!
Koppelomvormers hoeven niet vertint of verzwaard te worden en een automaat heeft geen vliegwiel (flywheel) maar een flexplate.
Een flexplate boren om het te laten passen is helemaal een no-go.
Waarschijnlijk heeft men of een verkeerde flexplate of een verkeerde koppelomvormer combinatie gebruikt waarvan de "bolt circle" niet overeenkwam.
Een Ford smallblock krukas wordt extern gebalanceerd middels een flexplate met de juiste "imbalance" van 28 of 50 Ounce aan de ene zijde en een balancer met gelijke imbalance gemonteerd aan de andere zijde van de krukas. Dit is van essentieel belang en houdt het geheel trillingsvrij en schadevrij.
De 50 Oz of 28 Oz is afhankelijk van bouwjaar en type motorblok, 302 vóór 81 is 28 Oz, 302 na 80 is 50 Oz.
Heb je een onbalans, dan krijg je vroeg of laat drama.
De gewenste stallspeed van een koppelomvormer (torque converter) is afhankelijk van gemonteerde nokkenas en het daarmee samengaande efficiënte toerengebied (RPM range) van de motor.
Tevens maakt het natuurlijk ook een heel verschil of je ermee in stadsverkeer wil rijden of op een dragstrip.
Ga niet zomaar allerlei losse onderdelen kopen en bestellen maar zorg eerst dat je 100% zeker weet wat is afgestemd op jouw motor en wat bij elkaar hoort en op elkaar past!
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: Mustang '66 V8 - advies tandkrans/starterkrans en koppelomvormer
Dank je Michel. Helaas ga of ging ik ervan uit met professionals te werken - maar in het land der blinden etc.
Vliegwiel of flexplate is mijn probleem - moet natuurlijk flexplate zijn. Rest is letterlijk zo aan mij doorgegeven -
vandaar de vragen. Kun je mij PM sturen met wat namen van bedrijven waarvan jij denkt dat ze dit zouden kunnen
oplossen? Omgeving Amstelveen/Badhoevedorp?? Als die daar zijn ... anders wat verder.
Dank!
Vliegwiel of flexplate is mijn probleem - moet natuurlijk flexplate zijn. Rest is letterlijk zo aan mij doorgegeven -
vandaar de vragen. Kun je mij PM sturen met wat namen van bedrijven waarvan jij denkt dat ze dit zouden kunnen
oplossen? Omgeving Amstelveen/Badhoevedorp?? Als die daar zijn ... anders wat verder.
Dank!
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)