tikkend geluid

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Frits

tikkend geluid

Bericht door Frits »

Goedendag allemaal, een vraag.

Mijn 64.5 convertible is in top conditie, alleen maakt hij een tikkend/ratelend geluid. Een opsomming van het probleem:
- afhankelijk van het gas geven, hoe dieper het pedaal ingedrukt wordt hoe harder/sneller het getik
- geluid klinkt "blikkerig"
- in de P hoor je het niet als je gas geeft.
- sterker nog, op een 2 koloms brug de auto in D gezet, ook niks....
- voor mijn gevoel komt het ergens onder/vlak voor de bestuurderstoel vandaan (maar vind dat wel lastig in te schatten)

de garage heeft zich er het hoofd al behoorlijk over gebroken maar heeft het nog niet kunnen vinden. Het uitlaatspruitstuk wordt op het forum genoemd, maar dat is het niet.

maar wat is het wel??? jullie ideeën/suggesties zijn meer dan welkom!!
Kuupertie

Re: tikkend geluid

Bericht door Kuupertie »

Tellerkabel ?
Toerenafhankelijk of snelheidsafhankelijk ?
Frits

Bericht door Frits »

dank, het is toerenafhankelijk, als je op constante snelheid rijd hoor je het niet, klein beetje gas bij ook niet, maar als je echt lekker gas geeft dan komt het.
maar gekke is dus dat op de brug (met aandrijving) het geluid er niet was....
mustangman
Contacteer:

Bericht door mustangman »

Misschien de handremkabel die op de uitlaat "tikt", trek de handrem zachtjes aan als de motor loopt, dan hoor je snel genoeg of deze het is. Ik heb een gelijkwaardig " probleem" gehad.
Mustangman

Fastback GTA 1967
California Special 1968 For $ale
GT350 1966 recreation $old
Shelby GT350 1968 $old
CJ 428 1968 1/2 $old
Fastback GT 1968 $old
Boss 302 1970 $old
GT 2005 $old
Coupe 1995, $old
GT coupe 1965 $old
convertible 1968 $old
sjirafje
Contacteer:

Bericht door sjirafje »

Probeer de frequentie van het tikkende geluid (bij benadering) te bepalen. Bij voorkeur in verhouding tot het toerental van de motor. Door vervolgens de rotatiesnelheid van de wielen, aandrijfas etc te berekenen kun je beter achterhalen in welke hoek je het probleem het beste kunt zoeken.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Lastig zo te kunnen beoordelen zonder het zelf te horen.

Ik denk afgaande van jouw verhaal dat het wellicht detonatie zou kunnen zijn (ook wel pingelen genoemd) van de motor?
Als je onbelast gas geeft hoor je dit namelijk niet.
Dit is voornamelijk hoorbaar als de motor belast wordt en wordt veroorzaakt doordat het ontstekingstijdstip verkeerd staat.
De ontsteking en dus ook ontbranding van het mengsel vindt dan te vroeg plaats, nog voordat de zuigers op het bovenste dode punt zijn.
Detonatie is voornamelijk hoorbaar als je de gas onderin trapt rijdend vanaf een lager toerental, en de auto dus onder belasting moet accelereren.

Je zou het ontstekingstijdstip dus eens kunnen controleren.

Een andere optie zou een defecte uitlaatflens pakking kunnen zijn, zeker temeer je omschrijft dat het geluid ergens onder/vlak voor de bestuurdersstoel vandaan komt. Dit is het afdichting tussen uitlaatspruitstuk en de uitlaatpijp.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”