Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam

Van alles en nog wat Ford/Mustang gerelateerd.

Moderator: Shelby GT-H

72grande
Contacteer:

Re: Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam

Bericht door 72grande »

Afbeelding
DSC06547 by Marc Noordink, on Flickr

Wetenschappelijk onderzoekers hebben geleerd het onderwerp van hun onderzoek vanuit verschillende invalshoeken te benaderen. Nu wil ik niet beweren dat wij wetenschappelijk onderzoekers zijn, maar we zitten er dicht tegenaan :lol: . En zo bedachten wij een nieuwe strategie in ons onderzoek naar een fenomeen dat zich 60 jaar geleden heeft afgespeeld – de Amsterdamse assemblage natuurlijk.

Wat wij denken te weten (daar zit dus nog wat ruimte in) is dat de Mustang assemblage in Amsterdam uitsluitend werd “omgeven” door de assemblage van Engelse Fords. In Amsterdam zijn ook Duitse Fords en andere Amerikaanse Fords geassembleerd, maar naar wat wij hebben kunnen achterhalen geen Duitsers in de periode zomer 1965 tot zomer 1967. Wij weten uit correspondentie dat de Anglia assemblage eind 1965 afliep, dat de jaarproductie MkIII Zodiac & Zephyr in juli 1965 moest worden afgerond om op die locatie de Mustang assemblagelijn op te bouwen en dat de Cortina (MkI en MkII) steeds naast de Mustang werd doorgebouwd.

Als je het voorgaande extrapoleert (excuses voor de wetenschappelijke term :wink: ), moeten er verbindingen te leggen zijn tussen Engelse assemblage en de Mustang assemblage. Met als belangrijkste onderzoeksvraagstuk het kleurenpallet! Wij gaan er met redenen ondertussen van uit dat de Amsterdamse Mustangkleuren identiek zijn aan Engelse Fordkleuren, maar sluitend bewijs in de vorm van kleurenstalen of officieel drukwerk ontbreekt tot nu toe.

En zo maken we de wetenschappelijke cirkel rond: wij zijn afgelopen zaterdag naar de Nationale Ford Onderdelendag in Apeldoorn getogen! Die dag wordt jaarlijks georganiseerd door de samenwerkende A-Ford Club Nederland, Engelse Ford Club Nederland, Ford Capri Club Nederland en Taunus M Club Nederland. Wij gingen natuurlijk niet voor een onderdeel, maar voor Anglia’s, Cortina’s en Zodiac/Zephyr’s en om de mensen van de Engelse Ford Club Nederland te kunnen treffen. En dat is allemaal gelukt!

Wij hebben een goed contact kunnen leggen met iemand die zijn hele leven al in de Fords zit en kennis heeft van de Amsterdamse fabriek. Op de onderdelendag was er natuurlijk geen gelegenheid voor diepgravend onderzoek, dus wij zetten ons contact deze week voort. Als we iets te weten komen, delen we dat natuurlijk hier! Verder een leuke morgen gehad met veel mooie auto’s (volop herkenning ook, ik ben als jongetje opgegroeid op de achterbanken van 12M, Capri en Taunus). De Capri was wel de best vertegenwoordigde auto, maar zo’n dikke Granada Ghia bijvoorbeeld vind ik ook nog altijd niet te versmaden … Ik deel wat foto's.

Afbeelding
DSC06519 by Marc Noordink, on Flickr

Afbeelding
DSC06523 by Marc Noordink, on Flickr

Afbeelding
DSC06527 by Marc Noordink, on Flickr

Afbeelding
DSC06531 by Marc Noordink, on Flickr

Afbeelding
DSC06534 by Marc Noordink, on Flickr

Afbeelding
DSC06539 by Marc Noordink, on Flickr

Afbeelding
DSC06543 by Marc Noordink, on Flickr

Afbeelding
DSC06545 by Marc Noordink, on Flickr

Afbeelding
20251011_104200 by Marc Noordink, on Flickr
Marc
Big_fun_58

Bericht door Big_fun_58 »

Wat gaaf weer Marc!
Dit is een leuke invalshoek met de kleurstalen.
Ik zal eens kijken wat ik heb aan stalen als je dat wilt.
Bedankt!!!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
72grande
Contacteer:

Bericht door 72grande »

Dank Jan! Als jij wilt kijken of je eventueel niet-Amerikaanse kleurstalen hebt, heel graag natuurlijk! Dit is correspondentie aan de dealers van april 1966, dat zouden de kleuren moeten zijn. Er staat hier AlpinE Green, maar dat moet echt AlpinA Green zijn. Alcuda Blue is een hemelsblauwe unikleur, weten we van voorbeelden van Engelse Fords. En weten dat wit Ermine White heet (en witter is dan Wibledon Whie).

Alvast veel dank!

Afbeelding
Marc
Mark5
Contacteer:

Re:

Bericht door Mark5 »

Mustang65 schreef: do 07 jul, 2005 22:08 AN01GD60655 Update.

Deze informatie had ik al een tijdje op de plank liggen, dus vanavond de Mustang-NL pagina maar eens bijwerkt.

Het was gebruikelijk bij Ford Antwerpen in de zestiger jaren dat alle import en geassembleerde US-Ford modellen te voorzien van een een extra tag-plate. Zie foto. Deze Ford Mustang (N-code) is door Ford Antwerpen in 1967 verkocht en bevindt zich al enige jaren in Zweden, later meer info over deze Mustang.

Met dank aan Erik Brom voor het toezenden van de foto.

Arjan.

AN01GD60655 Update

Afbeelding

Meer info over: N-Code Mustangs Assembled in the Netherlands

Afbeelding
Sinds kort ben ik in het bezit van deze rode hardtop. Het is bizar dat je de geschiedenis gewoon kan opzoeken van het verblijf in Sweden, merinfo.se. Helaas zitten er geen papieren bij die iets over de geschiedenis van dit voertuig zeggen. De website van planet bestaat ook niet meer, wat stond daar eigenlijk? Wie heeft mijn serienummer plaatje? De teller is net omgeslagen, maar hoeveel keer zou die rond zijn geweest?
Neko-
Donateur 2014

Bericht door Neko- »

Planet pagina lijkt idd dood... Wayback Machine heeft die pagina in ieder geval niet in het archief zitten.

Blijkbaar wel deze: https://web.archive.org/web/20210726005 ... g%20NL.htm

Daar staat wel een ander VIN nummer benoemd. Maar daarvandaan wijst ie wel naar de South Of The Border registry... die blijkbaar OOK dood is.

Wayback Machine vind daar echter wel een kopie van: https://web.archive.org/web/20121130152 ... /regnl.htm

En daar staat het VIN nummer wel in:

VIN: AN01GD60655
Year: 1967
Est Build: Mar-67
Last reported owner: Mikael Schill
Equipment / Options / Remarks: Gold exterior, black-painted roof, 8K Tach
Comments / Website: Originally sold in Belgium. Image of Belgian VIN Tag
(Photo May 2005, courtesy Erik Brom and www.dutchmustang.nl)
Registered: 27 Nov 00

Maar mogelijk dat Marc meer info beschikbaar heeft?
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
72grande
Contacteer:

Bericht door 72grande »

Erg leuk dat je hier reageert Mark! En gefeliciteerd met deze mooie auto!

Ik begrijp jouw vragen en Neko beantwoordt die al voor een deel. Wij hebben jouw plaatje in ieder geval niet :wink: . Ik kom er op terug dan leggen we ook wel uit hoe het zit met die oude websites en wat we weten van jouw auto. Reiny en ik hebben waarschijnlijk ook wel vragen aan jou, want van de Amsterdammers van modeljaar 1967 weten we minder dan van modeljaar 1966 (en 1965).

Wordt vervolgd!
Marc
72grande
Contacteer:

Bericht door 72grande »

Zoals beloofd een uitgebreidere reactie. Allereerst is het vooral leuk dat jouw auto, ooit in Amsterdam gebouwd, nu weer in Nederlandse handen is; mooie auto ook!

Dan: Reiny en ik hebben jouw auto nooit gezien en dus kunnen wij helaas niets concreets zeggen over de geschiedenis ervan. Behalve dan over het verhaal van zijn assemblage in Amsterdam. Wij hebben hem vorig jaar ook te koop gezien en Reiny heeft toen contact gehad met de verkoper over de Amsterdamse connectie, maar die recente geschiedenis ken jij natuurlijk ook. Ik denk dat jij de laatste pagina’s van dit topic wel gelezen zult hebben, mocht dat nog niet zo zijn, dan ik raad ik aan HIER te beginnen.

Natuurlijk zijn er altijd mensen geweest die het geweten hebben, al was het maar in de nationale en internationale Ford-organisatie, maar het is nog maar zo’n 25 à 30 jaar geleden dat Mustang liefhebbers erachter kwamen dat er Mustangs in Amsterdam geassembleerd zijn. Neko heeft de website van Erik Brom weten op te diepen; Erik is wel één van de pioniers op dit gebied en hij heeft ons vaker geholpen en op nieuwe ontdekkingen gewezen, ook recent nog (zie pagina 42 van dit topic). De Amerikaan Dave Hammar begon destijds zijn “South of the Border Registry”: vanuit de USA verwijst die titel naar in Mexico gebouwde Mustangs. Maar allengs ontdekte Dave dat er op meer plaatsen in de wereld Mustangs gebouwd zijn geweest en zo kwam hij ook bij Amsterdam uit. Met hulp van vroege pioniers zette hij een register op van die toen bekende Amsterdamse Mustangs en dat register hebben wij nog in ons bezit. Jouw auto komt daar al in voor met de gegevens zoals Neko aangeeft. Vervolgens zijn Arjan Nugteren en Rob van Rijn in de Amsterdamse geschiedenis gedoken (Rob van Rijn ontdekte dat hij een Amsterdamse Mustang had) en daar kun je hier in de eerste 40 pagina’s van alles over lezen. Arjan heeft vervolgens in overleg met en met input van Dave een Amsterdams register opgezet en samen met andere informatie en documenten op zijn persoonlijke website gezet (de “Planet” pagina’s). Maar goed, zoals je al hebt kunnen lezen is Arjan een andere richting op gegaan en zijn uiteindelijk zijn pagina’s uitgezet. Dit topic vormt nu het enige kennisbestand aangaande Amsterdamse Mustangs dat er bestaat. En juist om alle kennis vast te leggen, blijven wij dit topic voeden met nieuws en wetenswaardigheden.

Jouw auto dan weer: ik vermoed dat het Belgische plaatje los gefotografeerd is omdat de auto toen in restauratie was. Als gezegd geen idee waar dat nu is. Oorspronkelijk (of in ieder geval op het moment van registreren) dus goudkleurig en zich toen in Zweden bevindend. Estimated Build in maart 1967 staat er, maar dat is wat ons betreft wel zeker. De code “GD” in de VIN geeft dat aan. Afgaande op de verkoopfoto’s van vorig jaar staat de auto er nu fraai bij, al heeft hij wel het Amsterdamse kenmerk van een in kleur uitgevoerde motorruimte verloren. Ik voeg hieronder een deel van een brief van Ford Amsterdam aan de Nederlandse dealers toe. De brief is van 24 november 1966 en geeft informatie hoe de in Amsterdam geassembleerde Hardtops geleverd zullen worden. Een handgeschakelde V8 heeft geen stuurbekrachtiging, wel bekrachtigde schijfremmen en in het dashboard zowel een klok als een toerenteller. Volgens mij klopt dat goed met jouw auto, met de kanttekening dat wij niet helemaal zeker kunnen zijn dat de auto’s voor België precies hetzelfde werden gespecificeerd. Waarschijnlijk wel, maar we hebben geen voorbeelden waarvan we zeker zijn.

Afbeelding

Tot slot hebben we nog een vraag aan jou. Bij de 1965/1966 modellen vinden we codes in de linker inner fender, maar bij een echte “survivor” van modeljaar 1967 (zie onderaan pagina 42) troffen we codes aan in de linker shock tower. Zou jij voor ons willen kijken of die codes ook bij jouw auto voorkomen? Een foto zou nog mooier zijn 😉. Veel dank alvast! Overigens, zoals je kunt teruglezen doen we ook met plezier een huisbezoek (en dat zonder voorrijkosten); laat maar weten als je dat leuk vindt 8)
Marc
Mark5
Contacteer:

Bericht door Mark5 »

Hierbij een foto van mijn VIN-nummer. Het staat op de rechter veerpoot.
Dat is het enige nummer dat ik tot nu toe heb kunnen vinden.

Volgens Bas zou het een C-code motor zijn, maar ik weet niet hoe ik dat kan verifiëren. Er is een Edelbrock inlaatspruitstuk met een 4-barrel carburateur gemonteerd.

De toerenteller loopt tot 8.000 rpm en er zit ook een dagteller in. De auto is roestvrij, maar ik weet niet welke onderdelen in het verleden zijn vervangen. Het enige puntje is dat de binnen verichting niet werkt. De zekering is stuk. Daar kijk ik wel naar als het warmer is. Er zit ook een 'seat belt' warning lampje in maar geen gordels.

In de brief staat dat alleen de Cruise-O-Matic stuurbekrachtiging heeft, maar deze auto heeft dat ook.

Ik heb kunnen achterhalen dat de auto in 1976 naar Zweden is gegaan met kenteken JZL235. De auto heeft daar 9 eigenaren gehad en in de afgelopen 11 jaar slechts 6.700 km gereden.

Wat je precies met huisbezoeken bedoelt weet ik niet maar als jij of jullie langs willen komen dan kan dat, stuur maar een pm.

Image
72grande
Contacteer:

Bericht door 72grande »

Dank voor je reactie en foto Mark! Tja, jouw auto is 59 jaar oud en heeft zoals jij hebt achterhaald al veel eigenaren gehad. Dus er kan van alles aan gedaan zijn en het zou helemaal niet gek zijn als een versleten motor een keer is vervangen, bijvoorbeeld. Hetzelfde geldt voor de stuurbekrachtiging, ook die is achteraf toe te voegen. De VIN en die manier waarop die is ingeslagen maken voor 100% duidelijk dat jouw auto een originele Amsterdammer is, in ieder geval. Van die dagteller zou ik niet weten op dit moment, de seat belt warning troffen wij ook in de groene 1967 van pagina 42 aan.

Van dat huisbezoek was een beetje een grapje, maar wij vinden het wel leuk om een keer te komen kijken. Zeker naar een modeljaar 1967 uit Amsterdam, daar hebben wij er gewoon minder van gezien. Wij leren er altijd weer van en wij delen natuurlijk ook onze kennis met jou. Ik zal na het weekeinde met Reiny overleggen en dan sturen we je een privé bericht :v:
Marc
Plaats reactie

Terug naar “Lounge”