Vorderingen project 69 sportsroof

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

willem_nog_niks

Re: Vorderingen project 69 sportsroof

Bericht door willem_nog_niks »

Hallo allemaal
Toch weer een uitgebreid verhaal ;) .
Vorig jaar heb ik een flinke uitdaging gehad.
Bij een proefrit gingen mijn remmen steeds harder aanlopen.
Gelukkig ben ik nog thuis gekomen, maar mijn koppelingsplaat was helemaal weg.
Het was een geluk bij een ongeluk dat ik een goede gebruikte koppelingsplaat had gemonteerd.
Toen ik mijn remsysteem ging controleren kwam er nog veel meer aan het licht:

1) de rembooster werkte niet goed. Ik had al een vermoeden aangezien de rembooster van Brutus (mijn vorige 69'er Mustang) veel beter aanvoelde.
2) het lampje van het distribution block werkte niet
3) mijn voorremmen liepen dus aan.

Oorzaak van het eerste issue bleek een poreus membraan te zijn. Ik had het gerepareerd, maar uiteindelijk vervangen door een goede gebruikte.

Met het lampje heb ik ook nogal wat gedonder gehad. Uiteindelijke oorzaak bleek een slechte massa tussen underdash en tellerbak en een geblokkeerde sensor in het distribution block. Maar toen ik dat had opgelost was ik nog niet klaar ;) . Het leek wel of de sensor continu kortgesloten was. Een reserve en een sensor die ik van Gearz over had genomen hadden exact hetzelfde probleem. De sensor heb ik nu aangepast dat deze alleen contact maakt bij indrukking. Verder heb ik 1 van de 2 aansluitingen direct op de massa aangesloten (eerst zat hij aangesloten op het contactslot) . Natuurlijk heb ik alles getest en het werkt prima ;) .

De oorzaak van de grootste uitdaging (het aanlopen van de remmen) bleek een verkeerde afstelling van een pushrod in de hoofdremcilinder te zijn. Daarvoor heb ik een meettooltje gemaakt.
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
willem_nog_niks

Hallo allemaal
Toch weer een uitgebreid verhaal ;) .
Vorig jaar heb ik een flinke uitdaging gehad.
Bij een proefrit gingen mijn remmen steeds harder aanlopen.
Gelukkig ben ik nog thuis gekomen, maar mijn koppelingsplaat was helemaal weg.
Het was een geluk bij een ongeluk dat ik een goede gebruikte koppelingsplaat had gemonteerd.
Toen ik mijn remsysteem ging controleren kwam er nog veel meer aan het licht:

1) de rembooster werkte niet goed. Ik had al een vermoeden aangezien de rembooster van Brutus (mijn vorige 69'er Mustang) veel beter aanvoelde.
2) het lampje van het distribution block werkte niet
3) mijn voorremmen liepen aan.

Oorzaak van het eerste issue bleek een poreus membraan te zijn. Ik had het gerepareerd, maar uiteindelijk vervangen door een goede gebruikte.

Met het lampje heb ik ook nogal wat gedonder gehad. Uiteindelijke oorzaak bleek een slechte massa tussen underdash en tellerbak en een geblokkeerde sensor in het distribution block. Maar toen ik dat had opgelost was ik nog niet klaar ;) . Het leek wel of de sensor continu kortgesloten was. Een reserve en een sensor die ik van Gearz over had genomen hadden exact hetzelfde probleem. De sensor heb ik nu aangepast dat deze alleen contact maakt bij indrukking. Verder heb ik 1 van de 2 aansluitingen direct op de massa aangesloten (eerst zat hij aangesloten op het contactslot) . Natuurlijk heb ik alles getest en het werkt prima ;) .

De oorzaak van de grootste uitdaging (het aanlopen van de remmen) bleek een verkeerde afstelling van een pushrod in de hoofdremcilinder te zijn. Daarvoor heb ik een meettooltje gemaakt.

Na alle reparaties remt hij prima.
Bij een testrit kwam nog een uitdaging naar boven: als ik het gas vol intrap slipt de koppeling. Bij normaal optrekken niet ;) .
Het lijkt erop dat door de oververhitting van de remmen het blok ook te warm is geworden en dat daardoor het borgmiddel van de bouten van het vliegwiel op is gelost.
Maar dat moet ik nog uitzoeken ;) .
En ik zal ook eens wat foto's posten ;) .

Groetjes Willem
Laatst gewijzigd door willem_nog_niks op za 11 apr, 2026 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn project:
peer

Bericht door peer »

willem_nog_niks schreef: ma 06 apr, 2026 15:34

Dit heb ik dus ook ooit gedaan bij mijn 66-er. :oops:
willem_nog_niks

peer schreef: di 07 apr, 2026 15:39
willem_nog_niks schreef: ma 06 apr, 2026 15:34

Dit heb ik dus ook ooit gedaan bij mijn 66-er. :oops:

Dan ben ik dus niet de enige die dat probleem heeft gehad ;) .
Eergisteren heb ik de bellhousing verwijderd.
Ik zag geen oliesporen bij de bouten van het vliegwiel.
Maar ik ben waarschijnlijk te kwistig geweest met vet :oops: .
In de handleiding stond dat er een heel dun filmpje aangebracht moest worden.
Een dezer dagen zal ik weer eens proefritje maken :mrgreen:
Mijn project:
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”