Project: meer power uit Cleveland 4V
Moderator: Shelby GT-H
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Contacteer:
Re: vraagje
Ter aanvulling op Mach351
op de main caps na verschillen alleen de koppen verder tussen de 2V en de 4V
De doorsnede van de 4 V is een stuk groter.
De Boss 351 is een gewoon cleveland blok.
het is inderdaad lastig om sommige onderdelen te vinden, aangezien het blok slechts 3-4 jaar is gebouwd.
Daarna is nog wel een 400 Cleveland [Modified] gemaakt, maar deze heeft een hoger dek.
op de main caps na verschillen alleen de koppen verder tussen de 2V en de 4V
De doorsnede van de 4 V is een stuk groter.
De Boss 351 is een gewoon cleveland blok.
het is inderdaad lastig om sommige onderdelen te vinden, aangezien het blok slechts 3-4 jaar is gebouwd.
Daarna is nog wel een 400 Cleveland [Modified] gemaakt, maar deze heeft een hoger dek.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
Re: koppen
Blurr schreef:heb nog een setje 400M koppen liggen, voor als iemand intresse heeft, zitten aanzienlijk grotere kleppen in als bv een 302 of 351W, eens als project gekocht om ze op een 351W te zetten, moet je alleen zef je inlaat spruitstuk maken.....
1967 Thunderbird
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Contacteer:
Re: koppen
:mail:
grtz, Ronald
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Contacteer:
update:
vrijdag 14 oktober+zaterdag 15 oktober
Alle losse onderdelen schoongemaakt en uitgesorteerd.
Tevens de kisten met onderdelen van 2 andere Clevelands
[die ik van de vorige eigenaar van de auto had overgenomen] schoongemaakt en uitgesorteerd.

Omdat blok 2 een tijdje in de regen heeft gestaan, zonder inlaat manifold,
kon hiervan wat rechtstreeks de prullebak in, zoals:
tappets, rockers en stoterstangen, allemaal verroest.
Rond het middaguur van de zaterdag werd ik gebeld door Adelbert van de
Mustanggarage. Hij zocht met spoed een paar boutjes voor de rockers en een stoterstang.
Of ik die de volgende dag misschien langs kon brengen, samen met m'n onderblok.
Ik had er niet echt opgerekend die zondag naar Belgie te moeten rijden, maar gooide gelijk
m'n schema om. Rond 12 uur 's avonds was ik klaar met alles te schoonmaken en te sorteren,
en heb ik de spullen die ik mee wilde nemen in de auto gelegd.
[op een krukas na had ik bijna een heel blok in de japanner]
Zondag kwam ik rond 12.30 bij de Mustanggarage aan.
Na een paar klanten op weg te hebben geholpen, heeft Adelbert de kleppen gedemonteerd.
Dit leek allemaal nog in goede staat. Toch gaan er harde zittingen in de koppen, omdat ik
aardig wat kilometers maak jaarlijks op loodvrij.
Daarna gingen we onderdelen uitzoeken om te bestellen:
408 CI Strokerkit [flat-top pistons]
Crane 272 H10+tappets --> http://www.cranecams.com/?show=browsePa ... e=camshaft
Chrome Fuelpump
Chrome Waterpump
Chrome Oilpan
HD Oilpump [+25%]
Double Row Timingchain
Waterpump backing plate
De klepveren wil ik eerst op laten meten, als die nog goed zijn bespaar je toch weer 200 euro.
Inlaatspruitstuk is al een Edelbrock Performer.
Hij zal nog iets aangepast worden bij de aansluiting op de koppen voor een iets betere flow.
De stoterstangen ben ik nog vergeten te bestellen.
vrijdag 14 oktober+zaterdag 15 oktober
Alle losse onderdelen schoongemaakt en uitgesorteerd.
Tevens de kisten met onderdelen van 2 andere Clevelands
[die ik van de vorige eigenaar van de auto had overgenomen] schoongemaakt en uitgesorteerd.
Omdat blok 2 een tijdje in de regen heeft gestaan, zonder inlaat manifold,
kon hiervan wat rechtstreeks de prullebak in, zoals:
tappets, rockers en stoterstangen, allemaal verroest.
Rond het middaguur van de zaterdag werd ik gebeld door Adelbert van de
Mustanggarage. Hij zocht met spoed een paar boutjes voor de rockers en een stoterstang.
Of ik die de volgende dag misschien langs kon brengen, samen met m'n onderblok.
Ik had er niet echt opgerekend die zondag naar Belgie te moeten rijden, maar gooide gelijk
m'n schema om. Rond 12 uur 's avonds was ik klaar met alles te schoonmaken en te sorteren,
en heb ik de spullen die ik mee wilde nemen in de auto gelegd.
[op een krukas na had ik bijna een heel blok in de japanner]
Zondag kwam ik rond 12.30 bij de Mustanggarage aan.
Na een paar klanten op weg te hebben geholpen, heeft Adelbert de kleppen gedemonteerd.
Dit leek allemaal nog in goede staat. Toch gaan er harde zittingen in de koppen, omdat ik
aardig wat kilometers maak jaarlijks op loodvrij.
Daarna gingen we onderdelen uitzoeken om te bestellen:
408 CI Strokerkit [flat-top pistons]
Crane 272 H10+tappets --> http://www.cranecams.com/?show=browsePa ... e=camshaft
Chrome Fuelpump
Chrome Waterpump
Chrome Oilpan
HD Oilpump [+25%]
Double Row Timingchain
Waterpump backing plate
De klepveren wil ik eerst op laten meten, als die nog goed zijn bespaar je toch weer 200 euro.
Inlaatspruitstuk is al een Edelbrock Performer.
Hij zal nog iets aangepast worden bij de aansluiting op de koppen voor een iets betere flow.
De stoterstangen ben ik nog vergeten te bestellen.
grtz, Ronald
- 65-fastback
nog een paar kleine tips van de forum guru
vergeet de chromen oliepan en kies voor alu of een van milodon als je er het geld voor overhebt. de chromen oliepan houdt namelijk de olie warm in het carter en koelt nauwelijks. alu is het beste hiervoor overigens.
je 408 zal heel wat warmte maken in een cleveland, dus of een andere oliepan, maar in ieder geval een extra oliekoeler monteren.
verder is het belangrijk dat je de juiste koppakking uitkiest, en uitzoeken of ie eventueel nog nagetrokken moet worden. zorg oook voor je juiste overbore maat.
vervolgens is het meest goedkopen maar vrij lastige ding de gasket match. zorg ervoor dat je inlaat kanaal van je kop en je uitlaat kanaal van je intake met de pakking ertussen precies 1 geheel zijn. dus niet dat er eentje uitsteekt of te kort is. moet je porten. doe je dit niet verlies je enorm veel vermogen. 30-40 pk verschil kan gemakkelijk als het niet goed loopt. basis is het grootste kanaal en medium is de pakking.
idem voor je uitlaat, maar vaak blijft het bij je pakking omdat de header diameter niet te veranderen is .
ik heb eventueel nog een perfect boek voor je waarin ook de opbouw van een 408C stroker instaat. heet how to built BIG INCH FORD small blocks. door george reid, denk via bol.com in nederland te verkrijgen. is verplichtte lectuur, ook voor de ervaren motorbouwer.
klepveren ook vervangen, kosten niet zo veel, 60-80$, en je hebt gewoon goede nodig. niet op besparen, vindt je cam niet leuk.
let ook goed op welke strokerkit je besteld, goedkoop kan duurkoop zijn, beperking in RPM, max HP belastbaarheid etc.
kies voor forged krukas en goede zuigerstangen.
PM me even hoe en wat (en vooral waar ze vandaan komen) kan ik checken wat de max is. ben trouwens ook wel benieuwd naar de prijs.
zorg wel dat je je bore weet voordat je besteld.
als je je klepzetels laat vervangen, kies voor screw-ins, dymotrack, ong. 25 euri incl montage maal 16
verders succes, en kom je ergens niet uit hoor ik het wel van je.
gr,
gj
vergeet de chromen oliepan en kies voor alu of een van milodon als je er het geld voor overhebt. de chromen oliepan houdt namelijk de olie warm in het carter en koelt nauwelijks. alu is het beste hiervoor overigens.
je 408 zal heel wat warmte maken in een cleveland, dus of een andere oliepan, maar in ieder geval een extra oliekoeler monteren.
verder is het belangrijk dat je de juiste koppakking uitkiest, en uitzoeken of ie eventueel nog nagetrokken moet worden. zorg oook voor je juiste overbore maat.
vervolgens is het meest goedkopen maar vrij lastige ding de gasket match. zorg ervoor dat je inlaat kanaal van je kop en je uitlaat kanaal van je intake met de pakking ertussen precies 1 geheel zijn. dus niet dat er eentje uitsteekt of te kort is. moet je porten. doe je dit niet verlies je enorm veel vermogen. 30-40 pk verschil kan gemakkelijk als het niet goed loopt. basis is het grootste kanaal en medium is de pakking.
idem voor je uitlaat, maar vaak blijft het bij je pakking omdat de header diameter niet te veranderen is .
ik heb eventueel nog een perfect boek voor je waarin ook de opbouw van een 408C stroker instaat. heet how to built BIG INCH FORD small blocks. door george reid, denk via bol.com in nederland te verkrijgen. is verplichtte lectuur, ook voor de ervaren motorbouwer.
klepveren ook vervangen, kosten niet zo veel, 60-80$, en je hebt gewoon goede nodig. niet op besparen, vindt je cam niet leuk.
let ook goed op welke strokerkit je besteld, goedkoop kan duurkoop zijn, beperking in RPM, max HP belastbaarheid etc.
kies voor forged krukas en goede zuigerstangen.
PM me even hoe en wat (en vooral waar ze vandaan komen) kan ik checken wat de max is. ben trouwens ook wel benieuwd naar de prijs.
zorg wel dat je je bore weet voordat je besteld.
als je je klepzetels laat vervangen, kies voor screw-ins, dymotrack, ong. 25 euri incl montage maal 16
verders succes, en kom je ergens niet uit hoor ik het wel van je.
gr,
gj
Ford Mustang 1965 fastback extreme street/strip; '69 408w, TKO600,
the Shelby recreation + 1969 MACH 1, both currently under construction.
Harley Davidson Fatboy 2003 anniversary
the Shelby recreation + 1969 MACH 1, both currently under construction.
Harley Davidson Fatboy 2003 anniversary
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Contacteer:
Roller cam is meer voor hoge toeren, is niet mijn doel.hwystang schreef:Wat dacht je van een rollercam conversie, en vergeet niet je oliesysteem te veranderen.
Bij een cleveland krijg je te weinig olie op de krukas , oorzaak van meeste problemen .
Met een rollercam loopt-ie idle ook nog goed met 4v koppen.
Grtz, Peter
Oliepomp wordt een heavy duty exemplaar [+25%], dus dat moet goedkomen.
Ik ga zoiezo niet voor hoge toeren.
grtz, Ronald
Hi, Ronald,
De rollercam is juist de optimale cam die je kunt hebben , je krijgt en meer vermogen onderin , en meer vermogen bovenin..
Meer lift in kortere tijd.
Deze retrofit cam is gemaakt omdat een cleveland 4v blok bekend staat om zijn gemis aan vermogen onderin, en dit de enige manier is om dit op te lossen.
Er zijn verschillende artikelen aan gewijd in de hotrod en MM.
De dynotesten leveren het bewijs.
Kijk eens op compcams.com.
Ik weet niet wat er mankeert aan je oude blok, maar kijk eens naar de krukastappen, het bekende probleem.
Dit los je op met restrictors in de oliekanalen die naar boven gaan .
Deze oplossing is door Jack Roush ontwikkeld in de racedagen met de cleveland powered Mustangs.
Een hoog volumepomp lost dit niet op .
Grtz, Peter
De rollercam is juist de optimale cam die je kunt hebben , je krijgt en meer vermogen onderin , en meer vermogen bovenin..
Meer lift in kortere tijd.
Deze retrofit cam is gemaakt omdat een cleveland 4v blok bekend staat om zijn gemis aan vermogen onderin, en dit de enige manier is om dit op te lossen.
Er zijn verschillende artikelen aan gewijd in de hotrod en MM.
De dynotesten leveren het bewijs.
Kijk eens op compcams.com.
Ik weet niet wat er mankeert aan je oude blok, maar kijk eens naar de krukastappen, het bekende probleem.
Dit los je op met restrictors in de oliekanalen die naar boven gaan .
Deze oplossing is door Jack Roush ontwikkeld in de racedagen met de cleveland powered Mustangs.
Een hoog volumepomp lost dit niet op .
Grtz, Peter
mijn 02 cents,
wil je bottom-end power, laat je 4v koppen en de strokerkit varen , stroker is leuk als je in toeren gaat. stroken en niet gebruiken is het zelfde als een lekker wijf op de bank hebben zitten om naar te kijken... dat doe je niet.. simpel..
bouw dan een 2v goed op en je hebt plenty bottom end..
een Cleveland is al een toerenmotor, laat staan een gestrookte..
maar dit is mijn mening..
succes in ieder geval met je project..
wil je bottom-end power, laat je 4v koppen en de strokerkit varen , stroker is leuk als je in toeren gaat. stroken en niet gebruiken is het zelfde als een lekker wijf op de bank hebben zitten om naar te kijken... dat doe je niet.. simpel..
bouw dan een 2v goed op en je hebt plenty bottom end..
succes in ieder geval met je project..
'65 F100
2007 KTM 950 SM
2007 KTM 950 SM
- GT350clone
Je hebt niet altijd "forged" krukas en drijfstangen nodige hoor!
Heb bij Coast High Performance eens nagevraagd over de 347 stroker kit van "cast iron",en hoeveel pk's het aan kan.Het antwoord was "meer dan je blok aan kan!!".Tenzij je een supercharger of lachgas gaat gebruiken,of serieus gaat racen is het echt niet nodig.Allemaal verkoop praat.Net als bijvoorbeeld een groot volume olie pomp,die bij normaal gebruik alleen nut heeft als je lagerspeling wat aan de grote kant is.Maar "iedereen"gooit er een in (heb ik ook gedaan overigens,maar die gaat er van de winter weer uit!).
Ronald maakt al duidelijk dat ie geen hoge toeren wil,en dus zeker ook niet gaat racen,dus ronald,als je wat geld wil besparen koop geen forged krukas en drijfstangen.
Veel suc6 met je project Ronald,
Gr. Bas
Heb bij Coast High Performance eens nagevraagd over de 347 stroker kit van "cast iron",en hoeveel pk's het aan kan.Het antwoord was "meer dan je blok aan kan!!".Tenzij je een supercharger of lachgas gaat gebruiken,of serieus gaat racen is het echt niet nodig.Allemaal verkoop praat.Net als bijvoorbeeld een groot volume olie pomp,die bij normaal gebruik alleen nut heeft als je lagerspeling wat aan de grote kant is.Maar "iedereen"gooit er een in (heb ik ook gedaan overigens,maar die gaat er van de winter weer uit!).
Ronald maakt al duidelijk dat ie geen hoge toeren wil,en dus zeker ook niet gaat racen,dus ronald,als je wat geld wil besparen koop geen forged krukas en drijfstangen.
Veel suc6 met je project Ronald,
Gr. Bas
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Contacteer:
Vandaag werd ik gebeld door de Mustanggarage.
Helaas moet dit onderblok ook geboord worden naar .060 , omdat 2 cilinders te slecht zijn voor .040 .
Toch ga ik dit onderblok gebruiken, en neem ik de gok dat alles gewoon heel blijft.
Zo vaak zal ik het gas toch niet diep intrappen. Tevens weet ik dat er gewoon .080 zuigers verkocht worden.
Als het zoveel slechter zou wezen zouden deze ook niet verkocht worden !
[voorkomen is natuurlijk altijd beter]
Volgende week verwacht de Mustanggarage een hoop onderdelen binnen te krijgen waaronder:
-de strokerkit
-stoterstangen/klepveren/oliepomp
-binnenbekleding
Tevens heb ik internet nagespit over artikelen over olierestictors voor de Cleveland, en vond dit op de site van Moroso : http://www.moroso.com/catalog/categoryd ... Code=13020
Reduces oil flow to upper engine assembly, leaving more oil available for the rod and main bearings
Reduces power-robbing windage by reducing the volume of oil passing by the rotating assembly on its return to the pan
Do not use with hydraulic lifters
Helaas moet dit onderblok ook geboord worden naar .060 , omdat 2 cilinders te slecht zijn voor .040 .
Toch ga ik dit onderblok gebruiken, en neem ik de gok dat alles gewoon heel blijft.
Zo vaak zal ik het gas toch niet diep intrappen. Tevens weet ik dat er gewoon .080 zuigers verkocht worden.
Als het zoveel slechter zou wezen zouden deze ook niet verkocht worden !
[voorkomen is natuurlijk altijd beter]
Volgende week verwacht de Mustanggarage een hoop onderdelen binnen te krijgen waaronder:
-de strokerkit
-stoterstangen/klepveren/oliepomp
-binnenbekleding
Tevens heb ik internet nagespit over artikelen over olierestictors voor de Cleveland, en vond dit op de site van Moroso : http://www.moroso.com/catalog/categoryd ... Code=13020
Reduces oil flow to upper engine assembly, leaving more oil available for the rod and main bearings
Reduces power-robbing windage by reducing the volume of oil passing by the rotating assembly on its return to the pan
Do not use with hydraulic lifters
grtz, Ronald
- tminus3
- Donateur 2014
- Contacteer:
Ik zie het verband tussen een stroker en hoge toeren niet. Door een motor te stroken, oftewel de slag van de krukas te vergroten, verlaag je juist het toerenpotentieel (je zuigersnelheid gaat immers flink omhoog) en krijgt je motor meer koppel bij lagere toerentallen. Volgens mij is dat precies wat 1970twisterspecial wil bereiken.Cobra302 schreef:mijn 02 cents,
wil je bottom-end power, laat je 4v koppen en de strokerkit varen , stroker is leuk als je in toeren gaat.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
No show, all go!
klopt wat je zegt, maar je krijgt meer koppel over het gehele gebied.. een goed gebouwde C schrikt echt niet van 7500rpm hoor, een gestrookte ook niet.....
dus vandaar mijn 2V idee, die "bouwt" meer koppel onderin vanwege de kleinere poorten dan een 4V, deze heeft een hogere poortsnelheid op lagere toeren, en dan in combinatie met een stroker gaat het helemaal leuk worden denk ik..
dus vandaar mijn 2V idee, die "bouwt" meer koppel onderin vanwege de kleinere poorten dan een 4V, deze heeft een hogere poortsnelheid op lagere toeren, en dan in combinatie met een stroker gaat het helemaal leuk worden denk ik..
'65 F100
2007 KTM 950 SM
2007 KTM 950 SM