Vandaag de belgische kust onveilig gemaakt en een trip van 125miles achter de rug in 'full sunshine' !!
Dit was blijkbaar iets teveel van het goede. Tijdens de terug rit begon de wagen krakende geluiden te produceren. Dit aan de bestuurderszijde en ergens ter hoogte vd stuurkolom of shokdempers (kwam van tussen pedalen en stuur). Het geluid was er enkel bij snelheden onder de 40miles.
Met motorkap open zag het er zo uit :
Misschien is dit de schuldige ? Wat is dit en wat zit erin ?
Ingot Silver 2015 Ecoboost - RED 66 A convertible - Porsche Boxster 2001 - XC90 L6 3.2
Dat is net het probleem. Ik kan het lek zo direct niet thuisbrengen. er hangt aan de bestuurderszijde overal smeurie dat is het enige gegeven op het ogenblik.
Het hoogst geplaatste element is de 'remservo' en vermoed dat het vandaar komt. Denken jullie dus dat het de remmen zijn die kraken ? Ik hoef echter niet te remmen om het geluid te hebben. Een vluchtheuvel nemen aan 5km/u is het beste vb van hoe het kraakt.
Zit er nog iets op die hoogte waar vloeistof inzit ?
@Bart : De servopomp is het niet. Deze is ok qua oliepeil.
Ik ga nog een paar foto's nemen...
Ingot Silver 2015 Ecoboost - RED 66 A convertible - Porsche Boxster 2001 - XC90 L6 3.2
Na nadere inspectie begin ik te vermoeden dat ik een dubbel probleem heb.
1) Klein lekje servopomp want het peil is toch wel een 1 cm gezakt (had tot de rand gevuld voor retour trip), hoewel ik niet begrijp hoe die olie naar boven verspreid kan worden. Aan de bovenkant van de servopomp is er niets te zien qua olie (?). Hoofdremcilinder is ok op het eerste zicht, er hing wel wat olie aan het leidinkje maar die kwam op het eerste zicht niet uit die remcilinder.
2) Gekraak : Dit lijkt me serieuser te zijn maar helemaal niet thuis te brengen, heeft volgens mij niets te maken met servopomp. Als ik op m'n oprit een meter of 3 naar voor en achter rij kraakt het reeds.
We hebben hier te maken met een vreemd geval denk ik.
Kraakt het ook als de auto gewoon stil staat en stationair draait, of alleen wanneer je een stukje rijdt? en als je rijdt, aan welke kant kraakt het dan?
het kan zijn dat er een lager gescheurd is, als je dan gaat rijden kraakt en knarst het. (als het een lager is, is dat makkelijk te verhelpen)
Als je evengoed 40 m/h kunt rijden, zijn het waarschijnlijk niet je lagers die kraken. Het is nooit weg om dit uit te sluiten, Als je de auto opkrikt, zit er dan in de band/ ophanging (spinde) speling?
Als daar wel veel speling in zit, dan zitten de lagers niet goed op hun plek en onstaat er wrijving en dus gekraak, met als gevolg dat de lager kan gaan scheuren en dan ben je verder van huis. Dit kun je makkelijk verhelpen door de auto op te krikken, testen of er speling in zit, zo ja, dan haal je de center cap eraf, daaronder bevindt zich een veiligheids pin, die haal je er vervolgens uit, de moer die je dan tegenkomt aandraaien (niet te strak, een piep klein beetje spelling over houden)
veiligheidspin er weer in, center cap er weer op en klaar is kees.
Als het niet je lagers betreft dan zal het kraken mogelijk uit de ophanging kunnen komen. het kan zijn dat de rubbers te ruim zitten waardoor het gaat kraken. zeker als het oude rubbers zijn, zeker om de fusee kogels.
in welke staat verkeerd de ophanging momenteel en de rubbers er om heen?
Het gekraak kan ook komen omdat er in de ophanging ergens niet voldoende vet zit.
Gewoon eerst alle smeer nippels vullen en luisten of het geluid verdwenen is.
succes,
Jeroen
-------------------------------------------------------
-- mustang 67 hardtop coupe
-- mustang 66 convertible
Heb je de servo-pomp helemaal tot boven gevuld???,zo ja dat is niet de bedoeling,want dan zit er teveel olie in,en zal ie het er ergnes uit gooien.
Als je motor koud is,dan moet de olie wat lager staan,want als je motor warm is,gaat het olie peil omhoog.
S-code schreef:Heb je de servo-pomp helemaal tot boven gevuld???,zo ja dat is niet de bedoeling,want dan zit er teveel olie in,en zal ie het er ergnes uit gooien.
Als je motor koud is,dan moet de olie wat lager staan,want als je motor warm is,gaat het olie peil omhoog.
staat idd een peil op de peilstok, meer vullen = problemen krijgen.
rode olie duidt op ATF-F, wat ook voor je servo gebruikt wordt.
doorzichtige olie voor rem
Ford Mustang 1965 fastback extreme street/strip; '69 408w, TKO600,
the Shelby recreation + 1969 MACH 1, both currently under construction.
Harley Davidson Fatboy 2003 anniversary