aanschaf dagelijks vervoer. Diesel of Benzine ?

Van alles en nog wat Ford/Mustang gerelateerd.

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
peer

aanschaf dagelijks vervoer. Diesel of Benzine ?

Bericht door peer »

Hallo,

Een vriend van me in nederland wil een nieuwe (2e handse) auto aanschaffen. Nu hebben we een kleine discussie over de aanschaf wat betreft een diesel of benzine auto. Als ik op het internet kijk dan is het omslag punt van benzine naar diesel meestal rond de 20000 km per jaar.
Ik ben het daar niet mee eens omdat de meeste site's in de berekening opnemen dat de benzine en diesel auto evenveel verbruiken.

Het gaat overigens over een audi a3.

Mijn berekening is alsvolgt. Ik heb de gegevens van de auto opgevragen en kom op hetvolgende.

De a3 1.6 kost +- 30 euro per maand aan belasting. Verbruik is +- 1l op 14 km en benzine kost 1.42

De a3 1.9TDI kost +- 70 euro per maand aan belasting. Verbruik is +- 1l op 20 km en benzine kost 1.07

Als ik dan bereken dat de benzine auto 0.101 euro per km kost en de diesel 0.0535 euro per km dan is het belasting verschil er al na 750 km per maand uit. Dit is dus slechts 9000km per jaar.

Waar hou ik nu geen rekening mee of klopt mijn berekening wel aardig. De verzekering van de auto's zijn nagenoeg gelijk dus dit laat ik buiten de berekening.
Aron66
Retired Moderator
Contacteer:

Bericht door Aron66 »

Het enige waar je geen rekening mee houdt is dat een diesel (nieuw of 2de hands) duurder in aanschaf zal zijn. Diesel heeft vaak al meer kilometers, maar kan ook makkelijk meer kilometers aan.

Aron
bartuitschaijk

Bericht door bartuitschaijk »

van de andere kant, een diesel heeft veel minder onderhoud nodig dan een diesel, en daar bespaar je dus ook behoorlijk wat kosten mee. Verder rijdt een diesel van tegenwoordig veel fijner dan een benzine auto, dat koppel is gewoon geweldig. Ik zou zeker voor de diesel gaan.

Bart
MustangMan010
Contacteer:

Bericht door MustangMan010 »

bartuitschaijk schreef:van de andere kant, een diesel heeft veel minder onderhoud nodig dan een diesel,

Bart
Bart,klein typfoutje neem ik aan. :mrhappy:

P.S. Nu we het toch over een diesel aanschaffen hebben,misschien is mijn Vectra Diesel wel iets.4 jaar oud en nog maar 105000 km gereden. :yes:
(kan ik gelijk voor dagelijkse Mustang kijken uit de USA) :hha:

Mark
'67 Mustang V8 DeLuxe 289ci, "Kawasaki Ninja Blue"
'06 Mustang V6 Premium,Tungsten Grey,Pony+Interior Upgrade Package.Southern California Special,only 600 built !!

Should a man in his 50's be allowed to drive a V8 Mustang !!! :lol:
ronaldgt96

Bericht door ronaldgt96 »

Laten we het bij Ford houden mijn mondeo 2.0 TDCI BJ 2002 KM stand 103000 is evt. ook te koop

(kan ik voor een amerikaanse diesel op pad)

Groeten Ronald
Mustang GT Conv. 1996 (model 95) 5.0 HO
Audi A4 Avant multitronic 2.0 TDI Bj 2008
Toyota land cruiser 3.0 TD bj 2002
Mach 1 1972 (oud ijzer)
bartuitschaijk

Bericht door bartuitschaijk »

oops ja, bedoelde dat een benzine minder onderhoud nodig heeft dan een diesel. Tja, werk bij DAF he, dus we hebben het de hele dag alleen maar over diesels.

Bart
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Waarom trouwens geen auto met LPG installatie overwegen. Ik rijd al zeker 10 jaar op LPG in m'n dagelijkse auto, dat scheelt me zoveel centen dat ik m'n Mustang op benzine kan rijden :yes: .
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
peer

Bericht door peer »

Zoals ik al zei het is geen auto voor mij maar een vriend van me wil er 1 kopen. Ik denk niet dat hij op gas zal gaan rijden. Tenzij het misschien al in de auto zit. Hij wil zoiezo een audi a3. Maar hij was ervan overtuigd dat diesel altijd duurder zou zijn voor hem maar dat is dus niet zo. (Deze vraag was ook mede omdat er veel diesels te koop staan maar weinig benzine audi a3's )
martijn1981

Bericht door martijn1981 »

Hoi,

Je rekent goed. Diesels zijn wel duurder in aanschaf, maar bij 13000 zal bij deze auto het verschil wel zitten.
Foxy-Mustang

Bericht door Foxy-Mustang »

De verbruikscijfers komen ongetwijfeld uit een boekje, want die haal je echt niet. Realistischer is 1 op 12 voor benzine en 1 op 16 voor de diesel. Verder is onderhoud aan een diesel kostbaarder en vaak zijn de intervallen ook korter dan bij benzine. En heb je een keer echt pech met een dieselmotor, bijvoorbeeld een defecte turbo, dan kan het flink in de papieren lopen. Verder zijn dieselauto's vaak zakelijk als leaseauto gereden en hebben ze meestal hoge kilometerstanden. De berijders van leaseauto's gaan ook niet allemaal zo netjes met hun auto om en vooral bij een diesel kan dat funest zijn. (met een koude motor vol wegrijden) Ik zou persoonlijk gaan voor een benzine Audi van een particulier met weinig kilometers en met alle onderhoudsboekjes. Vind ik een stuk veiliger.
Marcel
Plaats reactie

Terug naar “Lounge”