Ampere meter

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Daan

Ampere meter

Bericht door Daan »

Hallo

Mijn ampere meter van de mustang is kapot,heeft wel gewerkt.
Weet iemand hoe k die kan maken?of kan k ook een nieuw ampere klokje kopen en die in mn dashboard zetten?

groeten
Daan
1968 Mustang Coupe 289ci.V8
1990 Opel A corsa GSI
Daan

Bericht door Daan »

niemand??...
1968 Mustang Coupe 289ci.V8
1990 Opel A corsa GSI
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Ik zou niet een willekeurige ampere meter er in plaatsen. De schakeling die Ford gebruikt is wat ingewikkelder van opbouw, een willekeurige meter zal dan niet werken. Bij de Triumph van mijn vader zit er een ampere meter in, die echt in het circuit zit. Daar gaat alle stroom door (behalve de startstroom). Er zitten dan ook wat dikkere terminals achter op om het allemaal aan te kunnen.

De amperemeter in de Ford zit met lang niet van die dikke draden aangesloten. Hij krijgt dan ook niet alles voor zijn kiezen, maar een gedeelte wat uit een hulpcircuit komt tussen spanningsregelaar en dynamo als ik me goed herinner.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
tony

Bericht door tony »

Mijn amp werkt ook niet en heeft bij mij ook nooit gewerkt. Heb inmiddels wel een andere liggen maar nog niet getest. Heb ik gekocht bij moviecars had die gebruikt liggen weet niet meer wat ik ervoor betaald hebt maar was niet echt veel geld. Heb al eens in het schema gekeken maar ik snap ook niet echt hoe Ford dat toendertijd had gedacht.
teun
woonplaats Epe
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

tony schreef:Mijn amp werkt ook niet en heeft bij mij ook nooit gewerkt. Heb inmiddels wel een andere liggen maar nog niet getest. Heb ik gekocht bij moviecars had die gebruikt liggen weet niet meer wat ik ervoor betaald hebt maar was niet echt veel geld. Heb al eens in het schema gekeken maar ik snap ook niet echt hoe Ford dat toendertijd had gedacht.
Dat is niet zo heel moeilijk Tony. Parallel aan de kabel van de dynamo naar de accu loopt er een draad met daarmee in serie de AMP meter. Omdat deze draad dunner en langer is als de draad die rechtstreeks van de dynamo naar de accu loopt zal hier maar een klein deel van de totale laadstroom doorlopen.
Doordat b.v. vervuilde connectors zal de weerstand van deze draad alleen maar toenemen en de AMP meter nog minder aangeven. Ik heb er weleens aan zitten denken om een dikkere draad van en naar de AMP meter te leggen om een grotere uitslag te krijgen maar het is er nooit van gekomen.
Ik heb het ooit wel eens nagemeten: de AMP meter in een 66'er Mustang geeft eenvolle uitslag bij + of - 350 mA.
Erwin

1966 convertible
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Erwin,

Met een dikkere draad er op zal het zaakje snel stuk gaan. De weerstand zal immers veel mnder zijn dan nu het geval is. Wat de makkelijkste oplossing is is om de amperemeter te vervangen, en er een voltmaeter voor in de plaats te zetten. Ben je met 1 draadje klaar.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

edgar schreef:Erwin,

Met een dikkere draad er op zal het zaakje snel stuk gaan. De weerstand zal immers veel mnder zijn dan nu het geval is. Wat de makkelijkste oplossing is is om de amperemeter te vervangen, en er een voltmaeter voor in de plaats te zetten. Ben je met 1 draadje klaar.
Klopt Edgar maar ik bedoel eigenlijk een iets dikkere draad.....wat die voltmeter betreft heb je gelijk maar probeer maar eens iets in dezelfde stijl als de rest van de instrumenten te vinden.
Erwin

1966 convertible
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

True
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”