workshop restauratie, de eerste een succes, de tweede ook

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Waar zou jij graag een workshop in willen bijwonen?

Bodywork.
12
27%
Motor e.d.
27
61%
wielophanging e.d.
3
7%
andere.
2
5%

Totaal aantal stemmen: 44

Mustanghenkie

Bericht door Mustanghenkie »

Zo, he he. Ook weer thuis. Jan, Roos Diny en Harry. Thanx voor de gezellige en leerzame dag bij jullie thuis.
Team 2 succes.

Gertjan :chef:
Mustang Hardtop 1966, baby blue, automaat, am radio en airco. (Voorlopig out of service)
Alfa Romeo Alfetta 1974, Bianco Spino (roomwit) 1800cc Nord
mustman

Bericht door mustman »

Het was inderdaad een leuke dag waarbij we samen lekker gewerkt hebben en gekletst over ons favoriete onderwerp..
Nieuwe mustangvrienden ontmoet en ook oude bekenden uit het "boppe Fryslan". Top!

Jan en Harry nog bedankt voor het organiseren van alles en Diny thanx voor de koffie en broodjes.
:thanks:
grtz,
Rob
BA Baracus

Bericht door BA Baracus »

Het blijkt dat het een gezellige en leerzame dag is geweest.
Ik heb nu al zin in volgende week.

groetjes

Rick
Groetjes
Rick
boerharmse

Bericht door boerharmse »

Jan en Harrie en natuurlijk de dames
nogmaals bedankt

ik vond het echt een gezellige en leerzame dag (goeie tips en uitleg)
en goed verzorgd

helaas kom ik niet meer zo vaak in Brabant vanuit het Noorden

dus ik zal julie wel ontmoeten op meetings

en natuurlijk het forum

succes as zaterdag

groeten peter
Mach 1 351 c v4 1972
78ghiaT5
Super User

Bericht door 78ghiaT5 »

vanwege enkele verplichtingen even wat later dan gepland, maar hier van mijn kant een impressie van afgelopen zaterdag.

Afgelopen zaterdag werd geschiedenis geschreven, want voor de eerste keer in de geschiedenis van de Mustangscene (bij mijn weten dan) is er in Sprang-Capelle een workshop restauratie gehouden. Een groot woord, want het ging in deze workshop vooral om het strak krijgen van plaatwerk middels een roterende staalborstel, plamuren en vooral veel schuren. De uitkomst was onvermijdelijk: de clinic, gegeven door Jan 6-banger, was een geheid succes en in de toekomst zeker voor herhaling vatbaar.

Het bleek vooral ook om de gezelligheid te gaan. Sommigen hadden elkaar nog niet eerder gezien en het was leuk om met die jongens kennis te maken. Mustman en ik kwamen het eerst aan in het Brabantse Sprang-Capelle, vlakbij Waalwijk. Jan en Roos onthaalden ons om 09.30 uur vrolijk en gastvrij met een heerlijke bak koffie. Langzaam aan druppelden de anderen 'leerlingen' binnen: Arjo, Marchel, Boerharmse, Gert-Jan en Geert Deelen. Weer een lading koffie werd ijverig met een plak cake door Roos aangedragen. We hebben het eerste uur vooral gekletst over onze hobby, de Mustang, en de meest uitdagende sport van allemaal: het verkrijgen van een roze papiertje. Hierna vond Jan het tijd worden zijn garage in te gaan:URL=http://img250.imageshack.us/my.php?image=img9447hs6.jpg]Afbeelding[/URL]. Met het hittekanon werden gaten in de koude morgenlucht geschoten en werd het binnen gauw warm. Jan had een deur van een Opel Astra en een kofferklep van een Mazda gescoord en voorbewerkt, dwz blank gemaakt met de slijptol en wat beschadigingen aangebracht. Hij vertelde ons dat er enkele manieren zijn om een beschadiging netjes weg te werken. Heb je bij voorbeeld met de slijptol een roestplek kaalgemaakt, ontvet je hem eerst. Dan kan je, indien nodig, met een soort van aluminium plakfolie de plek afplakken en daarover een laagje plamuur aanbrengen:Afbeelding.
Heb je zwarte plekken in je metaal, dan kun je beter de plek uitsnijden, want anders komt de roest geheid terug, zo vertelde ons aller 6-banger. Jan is geen voorstander van roestomvormers zo bleek al gauw. "Daaronder roest het gewoon verder, omdat het spul enkel de oppervlakte aanpakt. Beter is het om een plek compleet kaal te maken."

Daarna was het de beurt aan het plamuren en schuren. Jan deelde aan een ieder Gamma-zakken uit met daarin 3 plamuurmessen en 4 kammen:
Afbeeldingook zaten er twee schuurblokken in. Van de plank haalde de docent een bak Presto plamuur inclusief verharder. Hij liet zien hieveel verharder je nodig hebt bij zo en zoveel plamuur. De verhouding is 1 op 100. Hierna vermengde Jan het plakzooitje op het mes en liet zien hoe hij het aanbracht op de plek. Royaal aanbrengen en aandrukken in de plek. Daarna met de kam erover: in 45 graden positie in een keer naar beneden trekken en eventueel nog een keer:Afbeelding.Uiteraard diende je de plek wel eerst te ontvetten, maar nu hoefde dat nog niet. Een kwartier laten uitharden en het was klaar. Ondertussen zorgde Roos voor nog meer zwarte koffie, waardoor even het gevaar van een bruine buik ontstond... Het volgende aspect van het strak maken was het schuren met waterproof schuurpapier, korrel 400. Dit behelsde vooral het goed nathouden van het schuurpapier, zodat het niet volliep met afgeschuurd plamuur en lak. Het doel was de de plamuur geheel strak krijgen met het omringende plaatwerk, wat volgens Jan maar al te vaak slecht wordt gedaan. Je mag namelijk geen overgangen voelen met de plamuur en het gezonde plaatwerk. Zou je er later lak overheen spuiten, dan zou je het meteen zien. Een en andere betekende dus nauwkeurig schuren en met heel veel geduld. Dat geduld opbrengen lardeerden de deelnemers vooral met veel grappen en grollen, zodat het bijzonder gezellig bleef in Jan's garage:Afbeelding AfbeeldingAfbeelding. Dochter Diny zag het allemaal met plezier en interesse aan. Jan kwam af en toe met zijn wijsvinger voelen of hij nog overgangen voelde. Het bleek al ras dat de deelnemers lang geen slecht werk afleverden, maar het blijft altijd een kwestie van aanvoelen. Je moet zoiets beslist vaker doen, maar het ging er zaterdag vooral om een indruk te krijgen van wat schuren en plamuren inhoudt. Ondergetekende hield zelfs nog even de roterende staalborstel vast om wat roest weg te krijgen. Hoeyy, spannend! Maar wel leuk om te doen: Afbeelding.

(later meer...)

Harry
Laatst gewijzigd door 78ghiaT5 op do 29 mar, 2007 21:15, 3 keer totaal gewijzigd.
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
TFT

Bericht door TFT »

Ik ben er bij!
78ghiaT5
Super User

Bericht door 78ghiaT5 »

TFT,

voor deelname moest je je van tevoren opgeven. dat kon jij niet weten omdat je pas nieuw bent op het Forum. Jan's garage is te klein om meer dan zeven man kwijt te kunnen, vandaar opgave van te voren. zodoende konden we de clinic over twee dagen uitsmeren.

ik ben wel blij desondanks dat je interesse hebt, er is nog een gegadigde. we kunnen bij herhaald succes komende zaterdag kijken of we niet nog een derde bijeenkomst kunnen organiseren, maar dan met Jan wel willen en tijd hebben. ik laat verder aan hem over of hij het later in het jaar nog een keer wilt doen, mits het sowieso niet gaat samenvallen met een of andere meeting.

Harry
6-banger

Bericht door 6-banger »

Leuk verslagje Harry!
Ik kijk weer uit naar aankomende zaterdag.
Roos en Diny vonden het erg gezellig ook.Diny meende 's morgens dat ze in een kippekooi binnen kwam.
Ik hoorde later van Roos dat ze gezegd had:vrouwen kunnen kletsen maar dat manvolk kan er ook wat van!!
Maar zij vond het ook erg leuk en zal er a.s. zaterdag wederom bijzijn!
groet,Jan
78ghiaT5
Super User

Bericht door 78ghiaT5 »

>>Ik was degene die Jan nog had ge-peebeet. Dank je voor de uitleg, ik snap het goed hoor. Ik had de berichten pas laat gelezen inderdaad.
Wel jammer, want het was ook weer een mooi ritje voor de Mustang bij mooi weer. Misschien dat iemand alsnog niet kan, dan hoor ik het graag!

Veel plezier iig!>>

Erwin,

Er heeft iemand afgezegd voor komende zaterdag. Als je nog kunt en wilt, moet je even 6-banger contacteren. die informeert je wel waar het is,

Harry
78ghiaT5
Super User

Bericht door 78ghiaT5 »

het duurde even, maar hier deel II van afgelopen zaterdag. ik maakte hem al eerder, maar de tekst raakte zoek.

Natuurlijk kan het altijd zo zijn dat de plamuur niet helemaal vlak is. Jan vertelde dat dan de enige oplossing is nogmaals plamuur aan te brengen en wederom aan het schuren te gaan, net zolang tot de behandelde plek completo vlakko is. Mss dien je de hele procedure nog eens te herhalen! Nadat de plamuur een kwartier gedroogd, had spoot Jan met rode celluloseprimer van Comma over het behandelde plaatwerk:Afbeelding. Dit moet je altijd na ontvetting doen. Over de primer heen kan je lagen lak aanbrengen. Zaterdag bleek dat je tijdens het schuren ook omringend plaatwerk kaal schuurt. Dat is geen probleem, want primer en nieuwe lak bedekken dat toch weer.

Toen was het tijd voor het middageten en het was alras duidelijk dat Roos en Diny zich bijzonder hadden uitgesloofd met broodjes ham, kaas en spek en... koffie: Afbeelding. En natuurlijk thee. We hebben zo drie kwartier tussendoor gesproken over van alles en nog wat en het aankopen van Mustangs bij goede bedrijven.

Omdat ondergetekende wel benieuwd was hoe je een deuk op plaatwerk uitklopt, pakte Jan een gewone hamer en een plaatwerkhamer. Met het eerste slagwerktuig maakte hij een positieve deuk in de behandelde Mazda-kofferklep: Afbeelding. Door nu met de plaatwerkhamer tegen de deuk aan te tikken, maakte Jan de plek weer enigszins vlak. Plamuur en schuren zou de plek verder ontzichtbaar moeten maken. Hij maakte ook een negatieve deuk op aanvraag en klopte die ook uit: Afbeelding. Ten laatste sloeg Jan nog een flinke deuk in de rand van de klep en die gaat hij zaterdag opvullen. En dat is een flinke jongen hoor. Mij benieuwen hoe hij hem weer straks krijgt...

Een nieuw lijdend voorwerp rolde even later de garage in en dat was Diny's Seat Croma, waarvan de voorschermen aan de voorkant zo zacht waren als de gelijknamige boter. In dit geval dus behoorlijk krokant, en dat bleek wel toen Jan de slijptol over de linker voorkant haalde: Afbeelding.
Er bleef winig van over, maar wel zoveel nog dat je zo'n voorscherm best kunt behandelen om het voorscherm nog een tijdje mee te kunnen laten gaan. Over de ontstane gaten plakte Jan eerst de plakfolie en drukte die aan:Afbeelding. Eerst maakte hij een vloeibare hars aan met verharder en smeerde dat over het folie heen: AfbeeldingAfbeelding. Daarna volgde een soort van glasvezeldoekje, op maat geknipt, en wederom hars:Afbeelding. Doekje dubbel vouwen en weer hars eroverheen. Polijsten om het oppervlak vlak te krijgen: Afbeelding. Een vette laag plamuur dekte de plek af: Afbeelding AfbeeldingToen de plamuur door de fohn voldoende gedroogd was, kwam de machinale schuurmachine er aan te pas om het overtollige plamuur weg te halen: Afbeelding. Aangezien de plamuur nog niet helemaal strak was, diende Jan weer wat extra plamuur aan te brengen en dit weer glad te schuren: Afbeelding Afbeelding. Ook de horizontale vouw in het voorscherm werd zo glad mogelijk gemaakt, zodat na spuiten niet meer te zien was dat daar ook plamuur zat: Afbeelding. "Het kan zijn dat de plamuur er na een tijd afvalt", waarschuwde Jan. "Iig kan het voorscherm weer een tijdje mee en om achteruitgang te beperken kan je aan de binnenzijde van het scherm roestwerende primer aanbrengen."

Helaas ging de tijd veel te snel en kon Jan de Croma niet op tijd afkrijgen voor ons. Maar wij hadden een indruk hoe je zo'n lelijke plek snel en adequaat kunt aanpakken. Om 17.00 uur was het einde in zicht en had ik absoluut het gevoel dat ik nu aan mijn eigen wagen kan gaan rommelen, zonder al te grote problemen.

Rest mij Diny en Roos nogmaals te bedanken voor hun geweldige inzet zaterdag. Het kon niet beter! De koffie was meer dan prima. Jan, ook jij nogmaals hartelijk dank, zonder jouw inzet en meedenken over de invulling van de workshop was het er nooit van gekomen. Was het idee een vroege dood gestorven. Ik spreek voor allen als ik zeg dat we er zelf een hoop van geleerd hebben. Tevens dank ik de deelnemers voor hun komst. Het was beregezellig zo met zijn allen. En... niets te danken voor de mede-organisatie, ik deed het met veel plezier en doe het graag nog een keer.

Harry
Erwin

Bericht door Erwin »

@ Harry: Bedankt dat je aan me dacht, maar ik kan helaas niet.
Ik hoop dat er iemand anders de plek nog kan opvullen!

Nogmaals thanx!

Groet,
Erwin
1970 Mach 1 Windsor 351 2v
Grabber Green/White interior
6-banger

Bericht door 6-banger »

Jammer dat er iemand heeft afgezegd.Ik wist in ieder geval tot nu toe van niks.
Maar goed,het gaat morgen ongetwijfeld weer een leuke dag worden.

Enne,mooi verslag Harry!
Blizzard
Contacteer:

Bericht door Blizzard »

Mannen, nog 10 uur en dan gaan we schuren!!!

Blizzard
"It is easy to kill someone with a slash of a sword. It is hard to be impossible for others to cut down"
- Yagyu Munenori
mustangpatje

Bericht door mustangpatje »

hahaha wat een moi verslag Harry. netjes man. Ik ga mijn nu klaar maken, en even de mustang wassen en dan knal ik hem naar het sprang land. Ik neem ook een foto toestel mee.

PAtrick
Een ghia ll V6. aan het opknappen
BA Baracus

Bericht door BA Baracus »

Het was vandaag echt een gezellige en leerzame dag.
Nog bedankt Jan voor de wijze les.
Nu ben ik over de drempel heen, dus ga ik binnenkort eerst aan de daily van mijn vriendin beginnen met schuren en plamuren.

Groetjes

Rick
Groetjes
Rick
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”