Mischief in Autovisie nummer 4

Van alles en nog wat Ford/Mustang gerelateerd.

Moderator: Shelby GT-H

Ton BlingBling
Adverteerder
Contacteer:

Mischief in Autovisie nummer 4

Bericht door Ton BlingBling »

Zoals eerder belooft hier de text uit Autovisie.

Chapeau: Ton van Broekhoven en (het verhaal achter) zijn “Mischief” Mustang uit 1972

Opgediepte jongensdroom

Tekst Chris de Vries Fotografie Raymond de Haan, Ton van Broekhoven

De Ford Mustang CoupÈ van Ton van Broekhoven uit het Zuid-Hollandse DORPJE
ONDER DE ROOK VAN ROTTERDAM is met zijn felgele kleur, glimmende lichtmetalen TORKTRUST-velgen en zijn speciaal gespoten finishvlag over de hele motorkap een opvallende verschijning. De auto is gekocht, gerestaureerd en aangepast met geld dat Van Broekhoven heeft verdiend met de verkoop van een DEEL VAN EEN MUNTschat.
Chapeau: Ton van Broekhoven en (het verhaal achter) zijn “Mischief” Mustang uit 1972

Opgediepte jongensdroom

Afbeelding

Tekst Chris de Vries Fotografie Raymond de Haan, Ton van Broekhoven

De Ford Mustang CoupÈ van Ton van Broekhoven uit het Zuid-Hollandse DORPJE
ONDER DE ROOK VAN ROTTERDAM is met zijn felgele kleur, glimmende lichtmetalen TORKTRUST-velgen en zijn speciaal gespoten finishvlag over de hele motorkap een opvallende verschijning. De auto is gekocht, gerestaureerd en aangepast met geld dat Van Broekhoven heeft verdiend met de verkoop van een DEEL VAN EEN MUNTschat.

Op de zaterdagmiddag van het tweedaagse Autovisie Klassieker Concours mogen Van Broekhoven en de rest van de deelnemers aan het evenement een paar ronden rijden over het circuit. De Mustang is laag en breed. De zware V8 laat de auto flink schudden en vibreren. De auto heeft een automaat met DRIE standen. Als we eenmaal op het snelle asfalt zitten, lijkt Van Broekhoven lukraak de versnellingspook naar voren of naar achteren te verplaatsen, maar hij zegt precies te weten wanneer hij moet schakelen.

De motor van de Amerikaanse coupÈ pakt snel op en eenmaal op het rechte stuk krijgen bestuurder en bijrijder een krachtige en constante duw in hun rug, alsof ongeveer tweehonderd atleten de auto voortbewegen. Het stationaire gerommel is geleidelijk veranderd in een roffel en zwelt op Assens rechte stuk aan tot een luid gehamer. Van Broekhoven durft niet al te hard te rijden met zijn droomauto, maar desondanks laten de 212 pk en de 375 Nm voelen dat we wel degelijk met een snelle auto onderweg zijn.

Terug op de paddock, vertelt Van Broekhoven enthousiast over zijn auto. Hij heeft de auto gerestaureerd met geld dat hij heeft verdiend door het verkopen van oude, zilveren munten op veilingsite Ebay. Deze zijn onderdeel van een grote muntschat, die hij zelf heeft gevonden met zijn metaaldetector op een gronddepot onder de rook van Rotterdam. In februari 2005 vindt hij daar een pot met niet minder dan 490 zilveren munten. Aanvankelijk biedt hij de vondst aan bij het Munten-en Penningenkabinet (tegenwoordig het Geldmuseum), maar dit laat Van Broekhoven weten dat de schat ,,niet bijzonder is, maar wel leuk is om geregistreerd te hebben,” vertelt de Mustang-fan.

Afbeelding

Als hij genoeg delen van zijn muntschat heeft verkocht, besluit Van Broekhoven zijn jongensdroom te kopen: een Ford Mustang uit de periode ’71-’73. Hij probeert zo’n auto te vinden op Ebay. ,,Maar op een gegeven moment had ik er ÈÈn gekocht in Las Vegas. Ik heb 1000 dollar aanbetaald en ben daar gaan kijken met m’n zoon. De auto zag er perfect uit en ik heb ook proefgereden. Toen hebben we die auto betaald via internetbetaalservice Pay Pal, maar nadien heb ik nooit meer wat van die man gehoord.”

Het lijkt erop dat Van Broekhoven het slachtoffer wordt van een oplichter en verder naar zijn geld kan fluiten. De Amerikaan blijkt inderdaad een oplichter, maar na meer dan acht maanden wachten, staat het betaalde gelukkig weer op Van Broekhovens rekening. Hij vertelt: ,,Die man is nu ook geschorst op Ebay. Hij heeft de boel wel een beetje bedonderd.”

Afbeelding

Op de Nederlandse verkoopsite Marktplaats heeft hij meer succes. ,,Ik kwam daar een schade-Mustang tegen uit 1972, die al deels was gesloopt om in onderdelen verkocht te kunnen worden. Die auto was de basis voor deze auto en kostte me 3000 euro. Daarnaast heb ik er voor 12.000 euro nieuwe onderdelen opgezet en was ik geld kwijt om de auto te laten spuiten en te laten voorzien van de speciale paintjob” Van origine is de auto donkergroen, maar Van Broekhoven geef hem de kleur screaming yellow en laat een wapperende zwart-wit geblokte vlag op de motorkap spuiten. ,,Dat idee van die gele kleur met die vlag erop heb ik al 15-20 jaar in m’n hoofd zitten. Elke keer als ik hoorde dat iemand zijn auto had gerestaureerd, ging ik kijken of hij niet mijn idee had gepikt. Ik heb er nooit eentje gezien die er zo uitziet als die van mij.”

Afbeelding

Ook laat hij enkele beeldmerken verwerken in de nieuwe lak: twee grafstenen, met daarop de opschriften “RIP Mopar” en “RIP GM”, wat maar aangeeft dat Van Broekhoven een echte Ford-liefhebber is. Verder laat hij met een grijpende arm, voorzien van een horloge met politielogo zien dat hij een hekel heeft aan de politie. ,,Ik krijg altijd leuke reacties op die subtiele details,” zegt hij. Daarnaast moest het aangereden paard rechtsvoor uitgedeukt worden, want tussen de voorruit en de voorbumper waren carrosseriebalken en plaatwerk 4 centimeter naar binnen gekomen. Deze reparatie-en restauratiewerkzaamheden kon Van Broekhoven zelf, omdat hij een achtergrond in de autotechniek heeft.

Restaureren met als doel er weer een originele 72-er Mustang van te maken, is er bij Van Broekhoven niet bij. ,,Veiligheid vind ik heel belangrijk. Ik heb gereden met zo’n Mustang CoupÈ uit 1968. Je raakt dan de rem aan, maar je voelt geen vertraging. Dat is levensgevaarlijk. En als je dan harder duwt, dan remt en stopt ‘ie ook wel, maar als je een keer een noodstop moet maken, ben je nergens. Die auto’s zouden eigenlijk niet de weg op mogen. Ik denk ook dat iemand die z’n klassieker aanpast gelukkiger is dan iemand met een originele auto, omdat je daarmee niet op tijd stilstaat en bijvoorbeeld een moeder met kind ondersteboven rijdt. Zo’n ongeluk zou ik niet op m’n geweten willen hebben.”

De “Mischief Mustang”, zoals Ton van Broekhoven zijn creatie noemt, is klaar in juni 2007. De naam deed hij al op in 1974. ,,Ik had toen een boekje met allemaal special paint-auto’s en daarin hadden ze het over een ‘mischief’. Zo wordt een eigenaar van zo’n auto genoemd. Deze Mustang is een eerbetoon aan deze destijds als rebellen en misbaksels gekenschetste mannen. Tijdens het Klassieker Concours op het TT Circuit heeft Van Broekhoven nog laatste nieuwtje. Het hele restauratieproject staat op het Dutch Mustang and Ford-internetforum. Iedereen die dat forum bezoekt, kent die auto.

Eigenaar

Naam: Ton van Broekhoven
Leeftijd: 46
Beroep: Beveilger/conciÎrge TU Delft
Hobby: Ford Mustang-liefhebber –en restaurateur, opkoper en tot voor kort metaaldetector-hobbyist (,,Net als sommige artiesten, stop ik op m’n hoogtepunt”, verwijst hij naar de vondst van de 490 munten).

Kader
Van de schat is nog wat over, waardoor Ton van Broekhoven een tweede Mustang kan restaureren en aanpassen. ,,Die is voor mij,MIJN VROUW KRIJG DAN MISCHIEF want die vindt rijden in zo’n oude Mustang toch ook wel leuk. En hoe gaat die eruit zien? ,,Ik weet het nog niet,” antwoordt Van Broekhoven, op een toon dat hij het eigenlijk al weet en het vragen is naar de bekende weg. En inderdaad, ook de Ford Mustang MACH I Fastback uit 1971, die nu nog kaal in Van Broekhovens loods staat, wordt weer screaming yellow met een special paintjob. ,,Maar hoe het er precies gaat uitzien, hou ik nog geheim tot ‘ie klaar is. Maar het wordt iets speciaals en ik heb ’t al in m’n hoofd zitten.” De details vertelt hij niet, ,,want er zijn al mensen geweest die mijn huidige Mustang hebben willen kopiÎren.” Wel wil hij nog kwijt dat de Fastback 20 inch wielen en rondom een onafhankelijke wielophanging krijgt.

Specificaties

Merk en type “Mischief” Ford Mustang CoupÈ (1971)
Motor V8, voorin in lengterichting geplaatst
Cilinderinhoud (cm3) 4949
Max. vermogen (pk/tpm) 212/4600
Max. koppel (Nm/tpm) 375/3000
Specifiek vermogen (pk/l) 50,1
Specifieke massa (kg/pk) 7
Topsnelheid (km/h) ± 220
Acceleratie 0-100 (s) 6,3
Massa leeg (kg) 1476
Bandenmaat (v/a) 215/60 R15 / 245/60 R15

Modificaties LPG-installatie, Edelbrock 600 CARBURATEUR, snellere nokkenas , elektronische ontsteking, X-stuk (verbindingsstuk tussen het linker-en rechter uitlaatspruitstuk), uitlaatspruitstukken die meer vermogen geven, motor dress-up set (twee chromen kleppendeksels met het opschrift “Ford Racing”, vastgezet met chromen vleugelmoeren, een chromen oliedop en een “Ford Motorsport” bougiekabelset), timing set (set tandwielen en kettingen die de nokkenas zodanig aandrijven dat de inlaatklep eerder open gaat, waardoor er meer gas in de motor komt voor meer pk’s), Edelbrock inlaatspruitstuk, rondom remschijven en roestvrijstalen remleidingen, nieuwe hoofdremcilinder, 15 inch AMERIKAN RACING TORK TRUST -velgen, dikkere bijpassende banden, koplampen en andere verlichting, intervalstand op de ruitenwisser

Quote inhoudsopgave

(paginanummer) Mischief Mustang
“Schatgraver” Ton van Broekhoven maakt dankzij vondst een nieuwerwetse rebel van bekende klassieker

Quotes in de tekst

,,Op een gegeven moment heb je dan dat geld op de bank en zeg je: ‘Weet je wat? Ik ga gewoon zo’n ding kopen.’”
Import Auto's en onderdelen uit de USA , VAN AANKOOPKEURING TOT RDW KEURING :)
www.mustangcountry.nl - www.countrypartsusa.nl - skype : Ton van Broekhoven
Mischief Mustang Coupe 72 - Mach I 71 557ci projekt - 2006 Mustang Cabrio Screaming Yellow .
Marcel
Retired Moderator
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Ik had het al gelezen gelezen Ton, is echt een heel leuk stuk geworden he
Ton BlingBling
Adverteerder
Contacteer:

Bericht door Ton BlingBling »

Marcel schreef:Ik had het al gelezen gelezen Ton, is echt een heel leuk stuk geworden he
Thanks Marcel ,Ik vond het ook heel leuk om eens mee te maken !
Import Auto's en onderdelen uit de USA , VAN AANKOOPKEURING TOT RDW KEURING :)
www.mustangcountry.nl - www.countrypartsusa.nl - skype : Ton van Broekhoven
Mischief Mustang Coupe 72 - Mach I 71 557ci projekt - 2006 Mustang Cabrio Screaming Yellow .
Mustangwacko
Retired Moderator

Bericht door Mustangwacko »

Op mijn werk vertelde ze me al over een gele Mustang met special paint van een ene Ton in Autovisie. Dat kon er natuurlijk maar één zijn!

Leuk artikel en mooie reclame voor de Mustang en ons forum.
Jacco
"I got my kicks driving a sixty-six"
1969Mach1

Bericht door 1969Mach1 »

Leuk artikel Ton!
1969 Indian Fire Ford Mustang Mach1 351w 4-spd
--> @mistermach1
PoisonIvy66

Bericht door PoisonIvy66 »

Da's inderdaad een leuk artikel!

Groeten,

Roel
...Happiness is the road...
pony-'68

Bericht door pony-'68 »

Heel mooi artikel, en ik heb zeker één ding onthouden: Ik wil ook zo een metaaldetector! 8) :lol:
If God had an engine, He would

sound like a Mustang
drunay

Bericht door drunay »

Leuk artikel zeg!

gr. Rene
1966 Mustang Coupé, 289 v8, Cruise-o-matic, Pony Interior, PB, PS, AC
VIN 6T07C215991.
Joor

Bericht door Joor »

Leuk verhaal, misschien hebben wij elkaar zelfs wel eens gezien...Ik studeer namelijk ook in Delft (maar de universiteit is een groot gebied)
Joris

Binnenkort: Toyota Aygo
NS Jaartrajectkaart
NordicDawn

Bericht door NordicDawn »

Leuk artikel inderdaad :)
1970 Mustang Hardtop
MM

Bericht door MM »

Joor schreef:Leuk verhaal, misschien hebben wij elkaar zelfs wel eens gezien...Ik studeer namelijk ook in Delft (maar de universiteit is een groot gebied)
Da's geinig, ik dacht dat ik de enige Delftse student op dit forum was. Blijkt er nog een student en een beveiliger/concierge hier te zitten, haha.

Maar idd, de TU is groot!
fox68

Bericht door fox68 »

Inderdaad een leuk verhaal.

Ik doe met ons bedrijf het onderhoud voor de loodgieterwerkzaamheden in de TU-wijk in Delft, dus nog iemand op het forum die daar komt

Grt Herman
1968 Fastback GT 390 S-code
Cobra302
Contacteer:

Bericht door Cobra302 »

leuk stukkie Ton! 8)
'65 F100
2007 KTM 950 SM
Foxy-Mustang

Bericht door Foxy-Mustang »

Inderdaad een leuk stukkie.
Ik vind alleen de opmerking van je dat originele niet aangepaste auto's niet de weg op zouden mogen niet zo'n sympathieke.
Marcel
peanuts

Bericht door peanuts »

Ja doe mij ook maar een metaaldetector :mrgreen:
Maar RIP GM en Mopar.... :bash: ik zie eigelijk niet wat er erg is aan bijvoorbeeld een Charger, Cuda of iets dergelijks...
'01 Mégane Coupé
Plaats reactie

Terug naar “Lounge”