cabriodak te kort

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
edgar
Retired Moderator

cabriodak te kort

Bericht door edgar »

Mannen (en vrouwen)

Ik heb een volgend klein probleem:

Ik kan mijn dak niet meer dicht krijgen. Aan de voorkant kom ik 1 tot 2 cm te kort om te vergrendelen.

Het lijkt er op dat het mechaniek niet ver genoeg naar voren kan kantelen. De quarter windows sluiten niet goed aan op de rubber seal van het dak. Aan de afstelling van de quarter windows kan het niet liggen denk ik, want ze sluiten wel correct aan op het glas van de portieren.

Ik denk zelf dat ik eerst eens de stof aan de achterkant los moet halen en eens kijken of het dak dan verder door wil kantelen. En wellicht eens die balanceer armen (of hoe heten die dingen) los halen. Ik heb ook al gezien dat ik de voorrand van het dak kan afstellen, maar dat lost het slecht uitlijnen bij de zijruiten niet op (daarnaast denk ik dat ik niet genoeg rek in de stof heb hiervoor).

Ter info: auto heeft 3 jaar op bokken met motor er in, wel met een extra steun onder de radiator. De kap is aan de achterkant los geweest om de carroserierand aldaar op te knappen. Naar mijn idee is de auto wel iets rond komen te staan in die tijd. De deuren sluiten wat lastig en steken iets boven de carrosserielijn uit als ze nog niet in het slot gevallen zijn.

De carrosserie zal zich na verloop wel weer beter zetten, maar tot die tijd kan ik natuurlijk niet alleen topless rijden.

Iemand tips?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
epi

Bericht door epi »

Hallo Edgar,
Ik heb het een keer gehad nadat de auto een hele lange dag open in de gloeiende zon had gestaan.
Door voorzichtig het dak dicht te doen en een half uur het drijfnat te hebben gegoten met water, paste het dak weer soepel in z'n sluitingen.
Dat nat maken heb ik die week nog drie keer gedaan en sindsdien heb ik al twee jaar geen problemen. Probeer het een keertje, baad het niet schaadt het niet.
Succes.

Epi
1 Mach, meer niet van mijn vrouw.

www.datismooiman.nl
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Peter Kapteyn schreef:Neem aan dat er niet aan je auto gelast is qua dorpels etc..??
Yup, wel gelast. Bij het repareren van de bodempanelen zijn meteen bij de binnenste dorpels links en rechts een stuk van 40cm ingelast, de bekende plekken bij de bestuurder / bijrijder. Maar goed, de auto is toen wel weer dicht terug gekomen, zonder problemen met het dak. Volgens mij moet het in de periode er na gekomen zijn.

De auto heeft vanaf januari 2007 tot februari 2009 op 4 steunen gestaan; geplaatst bij de torrqueboxen voor, frame rails achter (20 cm na voorste boutgat bladveer) en zoals gezegd centraal onder de radiator support. Geen tank, uitlaten, bladveren, achteras, aandrijfas, interieur, wel motorblok en transmissie.

Dacht dat het zo niet teveel stress zou geven voor de body.

De auto is nu weer op de motorkap na volledig opgebouwd. Speciekuipen in het interieur lijkt me geen goed idee ;-)
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
67gt500
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door 67gt500 »

Edgar, er zitten verschillende stel schroeven in het dak frame.
Kun je hier ook niets mee, of anders achter meer ruimte geven en de midelste 2 bogen naar beneden halen (die van links naar rechts lopen) zodat je daar een beetje ruimte meer krijgt.
succes.
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Blurr

Bericht door Blurr »

Dak eraf, kletsnat spuiten(binnenkant, buitenkant is waterafstotend als t goed is...)
Dak opnieuw monteren, vergrendelen en laten drogen(ramen open) voor de perfecte pasvorm.
Denk aan je nieuwe spijkerbroek :D

De boel forceren met gewichten enzo zou ik persoonlijk niet doen.
Als je chassis inderdaad krom is, zou je dat aan de doorclearance moeten zien!
1967 Thunderbird
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

67gt500 schreef:Edgar, er zitten verschillende stel schroeven in het dak frame.
Kun je hier ook niets mee, of anders achter meer ruimte geven en de midelste 2 bogen naar beneden halen (die van links naar rechts lopen) zodat je daar een beetje ruimte meer krijgt.
succes.
heb ik ook aan zitten denken. Ik denk dat ik eerst maar eens de hele achterkant bij de carroserie los haal. Dan eens zien of het dak de laatste 2 centimeter door wil kantelen. Hopelijk sluiten dan de quarterwindows ook weer goed aan. Als dat het geval is ga ik de kap nat spuiten.

@peter: bij het laswerk zijn er geen extra verstevigingen geplaatst. De auto is bij een professionele oldtimer restaurateur geweest. Die heeft hem volgens mij op een bok gefixeerd. Maar dat weet ik niet 100% zeker.

Anyway, eerst maar even de trans pan fixen en dan het dak onder de loep nemen.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
mercury

Bericht door mercury »

Je kunt volgens mij het volgende doen:

Met een fohn het vinyl wat meer ruimte geven door deze te verwarmen.

Aan de achterkant zit het dak vast aan 2 strips (sticks), deze hebben sleufgaten zodat je hem wat meer ruimte kunt geven. Wanneer er onvoldoende ruimte is dan zou je ook het dak los kunnen halen van de sticks (dit is geniet) en hem met iets meer ruimte terugplaatsen.

succes,

Adam
1967 Ford Fairlane GT, 2 door hardtop coupe, 289 4V (met upgrades), 4 speed Toploader.
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Ik heb het dak dit weekend los gehaald aan de achterkant. Dak sluit dan goed aan op voorruit en op de quarter windows. Dat betekende dat de carrosserie niet noemenswaardig vervormd was geraakt.

Ik heb het advies van Epi en Blurr opgevolgd en de kap aan de binnenkant nat gemaakt. Het dak is nu weer bijna normaal dicht te krijgen. Nog 1 sessie met water en het is opgelost.

@allen: bedankt voor de tips!
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”