Hydraulische kleppen stellen

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

JortS

Hydraulische kleppen stellen

Bericht door JortS »

Ik heb sinds ik echt met de mustang ben gaan rijden een ratel onder de klepdeksel.
Ik heb aan wat monteurs gevraagd of zij ook dachten dat dit de kleppen waren, maar die deden het af met: "ga nou eerst maar eens rijden".

Ik vond hun antwoord nogal makkelijk. Het was namelijk de eerst 500 km niet zo, maar nu stoort het mij.

Nu wil ik ze graag voor de zekerheid opnieuw afstellen, maar ik heb dit nog nooit gedaan.
Heeft iemand een goede beschrijving voor mij? Ik zie er veel op internet, maar heb nog geen gevonden die ik ook echt vertrouw.

Het gaat hierbij om een 1965 Mustang met een 289 A-motor.

Ik hoor graag.

Jort
JortS

Bericht door JortS »

als extra info......ik kan kleppenstellen, alleen ik heb het nog nooit bij een Mustang gedaan, wel bij andere auto's. Wil alleen niet zomaar de deksels eraf trekken.

Pakkingen zijn al besteld. Rubber.....!

Jort
mustang12

Bericht door mustang12 »

als het goed is moet er nog een draadje zijn over het afstellen..
Nicov.dr.Klok

Bericht door Nicov.dr.Klok »

Weet je wel zeker dat het de kleppen zijn die je hoort?Kunnen ook de klepstoters zijn.Hierop kan weleens een harde rand van vuil zitten.
In dat geval kun je een speciale toevoeging kopen om deze rand te reinigen.
Dat spul is van Wynss.
Het is de moeite van het proberen waard,want dat scheeld veel werk.
Gr.Nico
1969 Mustang Grande 351W (ready for the road again in May 2012)
1978 Ford F.250 Ranger XLT 460cu/inch

Yesterday is history,Today is a gift,Tomorrow is a mistery.
1970TwisterSpecial
Moderator
Contacteer:

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Een lekke uitlaatpakking kan ook verdacht veel lijken op tikkende kleppen.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
JortS

Bericht door JortS »

als het goed is moet er nog een draadje zijn over het afstellen..
Ik heb gezocht op kleppen stellen, maar dan krijg je zo verschikkelijk veel hits dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Enig idee waar ik moet zoeken? Zou wel helpen.

@Nico:
Ik ga het eens even kopen. Kan inderdaad geen kwaad.

Jort.
JortS

Bericht door JortS »

Een lekke uitlaatpakking kan ook verdacht veel lijken op tikkende kleppen.
Hoe kan ik de pakking uitsluiten?

Jort.
metzijndrie

Bericht door metzijndrie »

Hoe kan ik de pakking uitsluiten?
Kom is bij ons luisteren hoe dat klinkt ;-)
Soest is niet zo ver weg.
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
DennisStang

Bericht door DennisStang »

Ik heb ook last gehad van een tikkende klepstoter.. Ik heb ooit ('05) een beschrijving van Erwin (Dakloos) hier van het forum gepikt, en heeft gewerkt. Ik heb het afgelopen week toevallig weer gedaan (dus het kan zijn dat het geen blijvende oplossing is), en loopt nu weer mooi zuiver! Zeer goed te doen. Zorg alleen dat je de moeren niet te strak aan draait.. die fout heb ik de eerste keer gemaakt, en toen liep ie ni zo lekker meer :oops: Een kwart slag nadraaien is wel voldoende.

De beschrijving:

Het is eigenlijk niet kleppen stellen maar de voorinstelling van de hydraulische klepstoters, maar goed, hierbij een alternatieve methode:

Motor warm laten draaien, afzetten en beide kleppendeksels verwijderen. Motor weer starten (geen gas geven!) en dan elke tuimelaar voorzichtig losdraaien totdat je de klep duidelijk hoort tikken. Moer weer vastdraaien totdat het tikken wegvalt en dan nog 1/2 slag aandraaien. 15 minuten later ben je klaar!

Er spat af en toe wel eens een druppeltje olie op het uitlaatspruitstuk wat verschrikkelijk gaat roken maar als je voorzichtig bent valt het wel mee. Er worden hiervoor ook wel eens oude kleppendeksels gebruikt waar in de bovenkant een groot gat is gemaakt. Dan ben je helemaal spatvrij!

Succes!

Greetz.
Groet,

Dennis.

SOLD <<< Silver Blue '66 hardtop, vinyl top, 289 Cui, AT, PS >>> SOLD

Weer rustig aan zoekende, nu naar een '67-'68 coupé V8..
JortS

Bericht door JortS »

@DennisStang: Dat is een interessante oplossing. Die kan ik uberhaupt wel eens proberen.

@metzijndrie: Ik kom graag een keer langs :) Altijd leuk om even op de koffie te gaan bij een mede Mustanger om de paardjes te bewonderen.
Laat anders even een PB achter met je adres.

Jort.
janse

Bericht door janse »

Hydraulische kleppen stellen????
DennisStang

Bericht door DennisStang »

Hydraulische kleppen stellen????
Nee, dat gaat niet. Maar even goed lezen..
Groet,

Dennis.

SOLD <<< Silver Blue '66 hardtop, vinyl top, 289 Cui, AT, PS >>> SOLD

Weer rustig aan zoekende, nu naar een '67-'68 coupé V8..
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Het op 't gehoor afstellen d.m.v de moer met draaiende warme motor is inderdaad de manier, hou er echter wel rekening mee dat als je één of meerder lifters hebt die niet goed werkt je de boel dus ook verkeerd afsteld (je doet dit n.m.l op gehoor).

Check eerst als je de deksels er af hebt eens of er bij alle tuimelaars voldoende olie uit komt. Heeft één van de achterste minder dan de rest dan kan dit er ook op duidden dat er een verkeerd aangesloten vacuum voor de rembooster zit. Dit kan ook gepaart gaan met een licht tikkend geluid.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Gearz schreef:Check eerst als je de deksels er af hebt eens of er bij alle tuimelaars voldoende olie uit komt. Heeft één van de achterste minder dan de rest dan kan dit er ook op duidden dat er een verkeerd aangesloten vacuum voor de rembooster zit. Dit kan ook gepaart gaan met een licht tikkend geluid.
Begrijp ik dit goed? Door een verkeerd aangesloten vacuum voor de rembooster kan er minder olie uit 1 van de achterste tuimelaars komen.....

Zou je dat eens uit kunnen leggen hoe dat zo komt? Vacuum heeft in dit geval toch niets te maken met oliedruk of een defecte lifter?
Erwin

1966 convertible
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Zal het iets specifieker omschrijven.

Het is niet zo zeer verkeerd aangesloten, meer niet meer juist functionerend aangesloten.

Vacuum zit in bepaalde gevallen aangesloten op vacuum poort op één van de runners naar de 4e cilinder. Als jij ergens een vacuum lek hebt bijv. in de kachel bediening, bak vacuum etc. door bijv. een uitgedroogde slang, slechte aansluiting etc. of je hebt een defecte afsluiter of lekkage op de power booster. Dan is het dus goed mogelijk dat het systeem valse lucht trekt, er kan vervolgens niet voldoende vacuum worden opgebouwd.
De mengsel verhouding in de runner zal dan dermate verstoord worden dat je dus geen juist mengsel in de 4e cilinder krijgt.
De ontbranding is vervolgens niet genoeg om deze cilinder effectief te laten meelopen.
Je herkent dit in dit geval o.a als je bij een lopende motor kijkt naar de olieopbrengst bovenop de tuimelaars, is er ééntje (4e) minder dan de rest, trek dan de vacuum slang maar eens los en hou je vinger er op. Je zal dan zien dat het getik weg is en de motor ineens netter begint te lopen.

Ouderwets systeem, met name die vacuum kachelbediening. Na 40 jaar zijn die slangetjes vaak onderhevig aan uitdroging wat ineens kan resulteren in bovenstaand resultaat.

Hebben dit probleem laatst aan de hand gehad met een '67 Cougar, gereviseerd blok, net ingelopen wat niet goed liep (schudden, tikken etc.)
Met behulp van een laser temperatuur meter bleek de 4e cilinder maar de helft warmer te worden als de rest. Ontsteking gecontroleerd, bougies, compressie, alles was okay. Eveneens, minder olie opbrengst op de tuimelaar, vervolgens vacuum afgedopt en hij liep als het spreekwoordelijke zonnetje. Vacuum vervolgens aangesloten onder de carb, kachel dichtgezet en het probleem was verholpen.
Er zit nu dus nog ergens een lek in één van de kachelslangen onder het dash wat nog gerepareerd zal moeten worden.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”