Ik realiseer me dat, hoewel volledig on-topic, dit niet ieders onderwerp zal zijn. Dus, kijk naar bovenstaande foto en trek je conclusie: als deze foto je niet boeit, dan zal de rest je ook niet boeien. Gewoon naar het volgende onderwerp gaan is dan het advies. Boeit de foto wel dan is er veel te vertellen en nog meer te zien.
Ik ben op een ongekende reeks foto’s gestuit die een compleet document vormen van reizen door de USA in de vijftiger en begin zestiger jaren van de vorige eeuw. Kijk eerst maar eens naar de foto boven. Een prachtige 1958 Ford Country Sedan (is echt de naam van deze stationwagon) met Ohio kenteken voor de poort van Disneyland in de zomer van 1960. Disneyland in Anaheim, California dus, want we zijn nog jaren verwijderd van de bouw van DisneyWorld in Florida. Ongetwijfeld een indrukwekkende entree in die tijd, nu doet het welkomstbord een beetje amateuristisch aan. Parkeren voor 25 dollarcent, dat is nu 12 dollar. Deze 58 Ford heeft dus even de USA overgestoken en dat blijkt niet voor het eerst en niet voor het laatst geweest te zijn.
We reizen 11 jaar mee met een wel zeer avontuurlijke familie uit Warren, Ohio. Na de Tweede Wereldoorlog komt het toerisme met de auto sterk opzetten, het verhaal van de Route 66 uit die periode zal menigeen bekend zijn. Maar deze familie gaat letterlijk en figuurlijk wat verder, zij bereizen gewoon echt alle 48 “lower” staten en slaan Mexico en Canada daarbij niet over. Wat hen uniek maakt is, naast die voor reizen, hun liefde voor fotografie. Zij hebben ook het beste materiaal (Kodachrome diafilms met een kwaliteit die ons nu nog steeds in staat stelt de haarscherpe beelden te bekijken) en, zeker zo belangrijk, zij hebben steeds het besef de goede momenten vast te leggen. Neem maar weer bovenstaande foto, wie bijvoorbeeld zet zijn auto stil voor een foto als hij de Efteling binnenrijdt – doen dus, de volgende keer, over 50 jaar zijn mensen je dankbaar....
We rijden een beetje mee in de USA van de jaren vijftig, een periode met nog nauwelijks snelwegen en dus gaan alle lange reizen over tweebaanswegen. En alle reizen gaan met een caravan (“trailer”) aan de haak, kennelijk gaat dat moeiteloos en zelfs over forse bergpassen. Let natuurlijk de op de auto’s van de familie, uitsluitend Ford, maar let ook op de andere auto’s. Dan zie je wat welvaart doet, want waar nu een Amerikaan schijnbaar alleen nog met een “truck” kan trekken, werd toen alles gewoon met auto’s getrokken. Je ziet ook nauwelijks Pick –Up’s op deze foto’s, die waren kennelijk echt alleen om te werken. RV’s moesten ook nog hun welvaartsvlucht krijgen. Mij valt op dat de auto’s standaard vies zijn, kennelijk een gevolg van het veel mindere wegennet. De familie woonde weliswaar in de “Rust Belt” (een kleurrijke term die niet op auto’s slaat maar wel op de teloorgegane staalindustrie) maar de enorme roestplekken op de dorpel van de 1950 Ford op een foto van 1954 doen mij ook de wenkbrauwen fronsen. Tot slot, kijk ook naar wat tegenwoordig zo mooi “Americana” wordt genoemd, zoals reclameborden en dergelijke. Hier zijn ze gewoon echt op hun plaats en hebben ze hun nuttige functie in plaats van versiering voor de toerist te zijn.
Als je denkt dat ik enthousiast ben over deze foto’s .... dan klopt dat
December 1953, op weg naar Florida toch een stukje snelweg, de Pennsylvania Turnpike met zelfs tol:

Geweldige foto dit: de weg, de kleinschaligheid van de borden, de trailer in de berm, de speciaal geplante palmbomen.
Als je nu Florida over de weg nadert ziet het er wel even anders uit ….

Het winterverblijf van het Ringlingcircus; toeristische foto’s van toenmalige publiekstrekkers als Cypress Gardens en Silver Springs heb ik weggelaten.
Voor het goede perspectief: Orlando was toen niets behalve een provinciestadje tussen de citrusplantages,
Walt Disney had in 1953 Disneyland in California nog niet eens geopend (Disneyworld in 1971)

Eén van de drie automobilistische musts: Pacific Coast Highway in California, Route 66 en het autostrand van Daytona Beach ....

Alsof de foto vorige week gemaakt is; maar het is 1953!

Highway 1, Florida Keys Overseas Highway op de restanten van de oude spoorlijn.
De brede bruggen zouden nog 30 jaar wegblijven ....

Ook weer zo’n superfoto met sfeerbepalend motel-bord

Een korte vakantie “in de buurt”

Let op de roest (op een vier jaar oude auto!)

Een andere, iets luxere 1950 Ford en een nieuwe trailer.
Doodzone toch dat zo’n prachtig accessoire als die zonneklep in de vergetelheid is geraakt ....

1956 en een nieuwe 1955 Fairlane heeft zijn intrede gedaan. Deze mag gelijk de bergen over ....

Jawel, Mount Rushmore ....

Nog steeds 1956 in Yellowstone. Zoals de foto-eigenaar schrijft:
Bears were member of the Park Entertainment Committee back then.

Boston in 1957:

Gettysburg PA:

De USS Constitution is van groter historisch belang, maar die bus is prachtig:

December 1958 en een wel zeer avontuurlijke reis staat op het programma: Mexico!
Toen toch wel iets heel bijzonders, met eigen auto en caravan… Eerst langs de Alamo in San Antonio:

Ondenkbaar om nu nog zo’ n foto te nemen:

Ook al zo ondenkbaar: tot aan de voet van de ruïnes van de Precolumbiaanse stad Teotihuacan:

Een bezoek aan de legendarische (maar in 1962 afgebrande) Ford Rotunda:

Plannen voor een nieuwe caravan: bezoek aan de Airstream fabriek:

En de 55 Fairlane wordt ingeruild op een 58 Country Sedan:

Wordt vervolgd!