Af en toe warmlopen
Moderator: Shelby GT-H
Af en toe warmlopen
Hi allemaal,
Ford Mustang 289 (351W koppen) handbak, convertible.
Heb recentelijk thermostaat, fan en radiator vervangen en schroud geplaatst. Dit, omdat de motor warm liep. Deze dingen hebben er inderdaad voor gezorgd dat de motor in principe op 1/4 blijft staan bij normaal gebruik, maar af en toe gaat ie naar het midden en zelfs over het midden. De radiator drukdop zorgt er dan tevens voor dat er lucht en vloeistof wordt uitgeblazen.
Ik vind het zo raar dat dit zo nu en dan gebeurd, maar niet continue.
Hebben jullie hier een verklaring voor of wellicht tips wat naar een verklaring kan leiden?
Zou het bijvoorbeeld kunnen dat er stukjes roest van het motorblok na al die jaren last beginnen te laten waardoor de kanalen verstopt raken? Dit zou natuurlijk kunnen verklaren waarom het maar af en toe is?
Ik lees graag jullie gedachten.
Jort.
Ford Mustang 289 (351W koppen) handbak, convertible.
Heb recentelijk thermostaat, fan en radiator vervangen en schroud geplaatst. Dit, omdat de motor warm liep. Deze dingen hebben er inderdaad voor gezorgd dat de motor in principe op 1/4 blijft staan bij normaal gebruik, maar af en toe gaat ie naar het midden en zelfs over het midden. De radiator drukdop zorgt er dan tevens voor dat er lucht en vloeistof wordt uitgeblazen.
Ik vind het zo raar dat dit zo nu en dan gebeurd, maar niet continue.
Hebben jullie hier een verklaring voor of wellicht tips wat naar een verklaring kan leiden?
Zou het bijvoorbeeld kunnen dat er stukjes roest van het motorblok na al die jaren last beginnen te laten waardoor de kanalen verstopt raken? Dit zou natuurlijk kunnen verklaren waarom het maar af en toe is?
Ik lees graag jullie gedachten.
Jort.
probeer eens te meten hoe warm alles nu echt wordt, en hoe vol heb je alles gegooid??
je niveau zou ongeveer 1" onder je dop van je rad moeten staan, als er teveel inzit gooit hij dit er ook uit... dit tot een bepaald niveau dan..
en als je motor koud is ,en je start de motor , wordt de bovenste koelslang dan gelijk hard???
je niveau zou ongeveer 1" onder je dop van je rad moeten staan, als er teveel inzit gooit hij dit er ook uit... dit tot een bepaald niveau dan..
en als je motor koud is ,en je start de motor , wordt de bovenste koelslang dan gelijk hard???
'65 F100
2007 KTM 950 SM
2007 KTM 950 SM
Hoe zou ik kunnen meten hoe warm het echt wordt?
Ik had de radiator eerst net tot over ribben gevuld, maar hij bleef eruit gooien. Nu heb ik 'm expres niet meer bijgevuld in de hoop dat ie er niet meer uit zal gooien. Dat is natuurlijk ook niet de oplossing. Ik moet alleen even nieuwe koelvloeistof kopen. Het is nu eens even op.
Slang blijft zacht als ik de motor koud start. Zou dit kunnen duiden op een verstopping?
Jort.
Ik had de radiator eerst net tot over ribben gevuld, maar hij bleef eruit gooien. Nu heb ik 'm expres niet meer bijgevuld in de hoop dat ie er niet meer uit zal gooien. Dat is natuurlijk ook niet de oplossing. Ik moet alleen even nieuwe koelvloeistof kopen. Het is nu eens even op.
Slang blijft zacht als ik de motor koud start. Zou dit kunnen duiden op een verstopping?
Jort.
- Mustangwacko
- Retired Moderator
- Berichten: 1354
- Lid geworden op: zo 21 nov, 2004 23:01
- Locatie: Den Haag
Deze werkt perfect, kan ik uit recente ervaring melden; http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... y=emustangJortS schreef:Hoe zou ik kunnen meten hoe warm het echt wordt?
Jort.
Wat dichter bij huis; http://shop.conrad.nl/gereedschap/meett ... 22301.html
Met deze laatste heb ik persoonlijk geen ervaring
Jacco
"I got my kicks driving a sixty-six"
"I got my kicks driving a sixty-six"
- John den Ridder
- Berichten: 9
- Lid geworden op: zo 23 mei, 2010 21:39
- Locatie: omgeving Breda
heb je wel de juiste thermostaat gemonteerd en niet eentje die pas bij een te hoge temperatuur opent?
probeer het eens zonder thermostaat, ff checken of ie dan nog warm loopt.
loopt ie dan niet meer warm misschien de verkeerde thermostaat.
kijk eens welke temperatuur er op je thermostaat staat en check dan ff met de temperatuurmeter van hierboven wat de temp van de koelvloeistof is.
sucses
john
probeer het eens zonder thermostaat, ff checken of ie dan nog warm loopt.
loopt ie dan niet meer warm misschien de verkeerde thermostaat.
kijk eens welke temperatuur er op je thermostaat staat en check dan ff met de temperatuurmeter van hierboven wat de temp van de koelvloeistof is.
sucses
john
[u][b]1965 V8 289 convertible[/b][/u]
het leven is goed in het brabantse land!
het leven is goed in het brabantse land!
warm lopen
meten is weten dus.......
bij conrad koop je een infraroodthermometer voor een paar tientjes.
als je waardes hebt kun je bepalen of er een probleem is,
grote variatie kan o.a een thermostaat probleem zijn, gaatje verstopt of te klein of verkeerd om,
voor expansie zonder spuien is een "luchtkussen"nodig dus als tie koud is staat de vloeistof tot net boven de ribben, of zoals al vermeld 1" onder de dop.
met de orginele setup moet ie gewoon goed kunnen koelen.
groet,
jack
bij conrad koop je een infraroodthermometer voor een paar tientjes.
als je waardes hebt kun je bepalen of er een probleem is,
grote variatie kan o.a een thermostaat probleem zijn, gaatje verstopt of te klein of verkeerd om,
voor expansie zonder spuien is een "luchtkussen"nodig dus als tie koud is staat de vloeistof tot net boven de ribben, of zoals al vermeld 1" onder de dop.
met de orginele setup moet ie gewoon goed kunnen koelen.
groet,
jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
je water loop te snel door je radiator heen, koelt niet af,... dit bouwt alleen maar op..
een motor warmt idd sneller op met een thermostaat, omdat hetzelfde water in de motor blijft staan, er is weinig circulatie dan... zonder thermostaat heb je veel circulatie, motor warmt langzamer op, komt niet snel op bedrijfstemp, maar als hij op bedrijfstemp is, is hij ook moeilijk af te koelen.... omdat het water dus niet door de fan/rijwind wordt gekoeld...
een motor warmt idd sneller op met een thermostaat, omdat hetzelfde water in de motor blijft staan, er is weinig circulatie dan... zonder thermostaat heb je veel circulatie, motor warmt langzamer op, komt niet snel op bedrijfstemp, maar als hij op bedrijfstemp is, is hij ook moeilijk af te koelen.... omdat het water dus niet door de fan/rijwind wordt gekoeld...
'65 F100
2007 KTM 950 SM
2007 KTM 950 SM
- 351-V8-power
- Berichten: 1316
- Lid geworden op: do 03 aug, 2006 20:04
- Locatie: Scheveningen
weer wat geleerdCobra302 schreef:je water loop te snel door je radiator heen, koelt niet af,... dit bouwt alleen maar op..
een motor warmt idd sneller op met een thermostaat, omdat hetzelfde water in de motor blijft staan, er is weinig circulatie dan... zonder thermostaat heb je veel circulatie, motor warmt langzamer op, komt niet snel op bedrijfstemp, maar als hij op bedrijfstemp is, is hij ook moeilijk af te koelen.... omdat het water dus niet door de fan/rijwind wordt gekoeld...
69 Grandé 351W Copper Flame
- Joliet Jake
- Berichten: 212
- Lid geworden op: ma 17 mei, 2010 22:33
- Locatie: Cuijk
Ik heb het zelfde gedaan met een Diesel die te snel warm liep, nadat de thermostaat verweidert was nooit meer te warm geworden, probleem was het op temp krijgen.Cobra302 schreef:@dhr de Ridder,
zonder thermostaat weet je zeker dattie in stop and go traffic warmloopt...
geen thermostaat is een slecht idee in mijn opinie..
De koel fan kwam pas in na ong. een half uur stationair lopen met een buiten temp van 25plus graden.
In de winter had ik mijn radiateur voor 90% afgedekt met een hardboard plaat, in de zomer voor 50%.
(was wel een iets modernere auto met electronische fan, zie onderschrift)
A horse between my Lions
1968 289 V8 Convertible
1984 Econoline E150 5.0L LPG
2x Peugeot 305 Break
''Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now''
1968 289 V8 Convertible
1984 Econoline E150 5.0L LPG
2x Peugeot 305 Break
''Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now''
warm lopen
De thermostaat heeft als functie snel naar de optimale bedrijfstemperatuur te regelen, meer circulatie (stroming) betekent een meer turbulente dan laminaire stroming dus betere warmteoverdracht. Zelfs een geheel open thermostaat zal voor enige weerstand zorgen dus zonder zal net iets beter koelen welliswaar ongeregeld dus met een gemiddeld te lage temperatuur.
zie bijvoorbeeld http://www.2carpros.com/how_does_it_work/radiator.htm
groet,
Jack
zie bijvoorbeeld http://www.2carpros.com/how_does_it_work/radiator.htm
groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.